2020-09-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Terränggående bil? Nej varför skulle man ha det? Varför skulle dessa personer läsa lagboken ifrån något land? Jag har svårt att se att de läser eller har läst någonting någongång.

En av dem hette i alla fall Muhammed Ali, ett ärofyllt namn. Hamnade också i
fängelse fast då för icke-våld. Tiderna förändras minsann. Likaså sederna.
Citera
2020-09-03, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det innebär att till ex 17åringar inte får svensk ungdomsrabatt om de flyttas över till Sverige. Eller om stöld ger 2 år i Sverige men 18år i landet X så får du avtjäna 18år (beroende på hur enskilt avtal ser u)t. Men det finns straffbestämmelser om maxlängd i Sverige. Jag ska erkänna att jag kan inte detaljerna mellan de nordiska länderna. Dock ska båda länderna godkänna flytten. Och jag tror tjänstemännen vet vad de gör. Då det är inte ovanligt med att flytta nordiska brottslingar mellan länderna.

Det innebära också att de inte kan få halvtid som de kan få i Danmark.

Hur som helst vi får väl se när och om det händer. Då får vi facit.

Ja vi lär se framöver. Vad jag tror med utgångspunkt på texten jag citerade och även ärenden jag har ytlig kännedom om är att tilldömd tid gäller. Straffmaximum betyder inte att man inte kan avtjäna ett utländskt straff i Sverige. De unga i detta ärende kommer inte kunna få straffet konverterat till ungdomsvård exempelvis utan de ska peta i sig de år de får och då om de överförs på en anstalt och inte SIS-dagis.

Jag har sett ärenden där individer dömts till mer än 14 års fängelse för narkotika i grannländer och fått avtjäna den fulla tiden i Sverige vid överföring. Så de i detta fallet kommer få göra sina 2/3 av det de får nu i nästa instans om de förs över till Sverige.

Men som du säger, andra kan det där bättre och vi lär se hur det utvecklar sig.
Citera
2020-09-03, 19:12
Medlem
Är det bara jag som tycker att DP verkar ta väldigt lätt på detta? Makkan sitter o garvar när han nyss dömts till livstid.... förmodligen förstår de inte riktigt allvaret i situationen och att de förstört sina egna och många andras liv
Citera
2020-09-03, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrenalina23
Är det bara jag som tycker att DP verkar ta väldigt lätt på detta? Makkan sitter o garvar när han nyss dömts till livstid.... förmodligen förstår de inte riktigt allvaret i situationen och att de förstört sina egna och många andras liv

Är ju bara barn och de skrattar när de blir rädda/ nervösa.
Citera
2020-09-03, 19:34
Medlem
FreeOJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity1
Är ju bara barn och de skrattar när de blir rädda/ nervösa.

Måste hålla upp fasaden inför de andra.

Sen tror jag just Mackan räknat in detta i kalkylen av sitt liv. Dom andra är nog mer i chock. Var säkert första gången dom genomförde något i denna storlek
Citera
2020-09-03, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Brute force är enda som biter på sådana där. Ta bort dom från gänget, isolera och ge dom ordentligt med stryk med jämna mellanrum.
Hårda straff är ingen magisk lösning som fixar allt. När de kriminella riskerar riktiga straff sänks tröskeln för vad man kan tänkas göra för att komma undan.

Är det värt att skjuta en polis om valet står mellan 20 år eller riskera 30 med chans att komma undan? Eller döda bruden efter våldtäkten, det lägger ändå bara på 5 år men hon kan åtminstone inte prata. Hypotetiska räkneexempel såklart men poängen går förhoppningsvis fram.

Vi behöver hårdare straff men måste räkna med att det kommer skapa hårdare kriminella och försöka förutse hur det kan påverka samhället.
Citera
2020-09-03, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeOJ
Måste hålla upp fasaden inför de andra.

Sen tror jag just Mackan räknat in detta i kalkylen av sitt liv. Dom andra är nog mer i chock. Var säkert första gången dom genomförde något i denna storlek
Makkan vet att han kmr få hjälp att rymma ut🤣 kolla ba snart d ska stå d på nyheterna
Citera
2020-09-03, 20:27
Medlem
efedrinkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Jag börjar starkt tvivla på att svenskar och danskar härstammar ur samma gener.
Inte minst när man öppet konstaterar skillnaderna i rättsväsendet.

Tycker danskarna är mer lika tyskarna...

Konflikträdsla och skitnödiga politiker
börjar runt Helsingborg och fortsätter upp till Haparanda.
Citera
2020-09-03, 20:33
Medlem
Majornapacks avatar
Tycker dock att de kan få ruttna bort i Danskt fängelse, gärna med lite ”Dansk pølse” mellan skinkorna med jämna mellanrum.
Citera
2020-09-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Olle
Jag börjar starkt tvivla på att svenskar och danskar härstammar ur samma gener.
Inte minst när man öppet konstaterar skillnaderna i rättsväsendet.

Många svenskar har DNA som liknar nordtyskars. Danskar och norrmän inte i lika hög grad.
Citera
2020-09-03, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av broderlejon10
Makkan vet att han kmr få hjälp att rymma ut🤣 kolla ba snart d ska stå d på nyheterna
Fanboy av dp shoobreethedon, att folk rymmer från shopping center, men att rymma från danskt inlåst fängelse kan du drömma om.
Citera
2020-09-03, 22:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av broderlejon10

Ingen kommer att hjälpa honom så länge han sitter i Danmark. Bara att se på straffsatserna i detta ärende. För riskabelt, helt enkelt.
Om 4-5 år när han kan flyttas till svensk fängelse så har det gått så lång tid att ingen längre minns honom. Varför skulle folk anstänga sig med en fritagning av någon bortglömd föredetting? Kommer inte att hända.
Han skrattar nu, men skrattat fastnar nog i halsen om några år när han inser att ingen bryr sig och att han kommer att ruttna på kåken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in