Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Det innebär att till ex 17åringar inte får svensk ungdomsrabatt om de flyttas över till Sverige. Eller om stöld ger 2 år i Sverige men 18år i landet X så får du avtjäna 18år (beroende på hur enskilt avtal ser u)t. Men det finns straffbestämmelser om maxlängd i Sverige. Jag ska erkänna att jag kan inte detaljerna mellan de nordiska länderna. Dock ska båda länderna godkänna flytten. Och jag tror tjänstemännen vet vad de gör. Då det är inte ovanligt med att flytta nordiska brottslingar mellan länderna.
Det innebära också att de inte kan få halvtid som de kan få i Danmark.
Hur som helst vi får väl se när och om det händer. Då får vi facit.
Ja vi lär se framöver. Vad jag tror med utgångspunkt på texten jag citerade och även ärenden jag har ytlig kännedom om är att tilldömd tid gäller. Straffmaximum betyder inte att man inte kan avtjäna ett utländskt straff i Sverige. De unga i detta ärende kommer inte kunna få straffet konverterat till ungdomsvård exempelvis utan de ska peta i sig de år de får och då om de överförs på en anstalt och inte SIS-dagis.
Jag har sett ärenden där individer dömts till mer än 14 års fängelse för narkotika i grannländer och fått avtjäna den fulla tiden i Sverige vid överföring. Så de i detta fallet kommer få göra sina 2/3 av det de får nu i nästa instans om de förs över till Sverige.
Men som du säger, andra kan det där bättre och vi lär se hur det utvecklar sig.