2020-09-02, 18:31
Medlem
Tobies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Nu handlar tråden om bostadspriserna i Sverige, inte specifikt villor, bostadsrätter eller någon speciell plats i Sverige och då är det mest relevanta att prata om bostadspriserna i Sverige.

Men även om du specifikt vill se på just BR i Stockholm så ligger även de priserna nära ATH och det är endast under en kort period de har legat aningen högre än nu.

källa: https://www.valueguard.se/indexes

Du citerar ett inlägg som behandlar där folk köar för bostadsrätter och kommer med motargumentet att bostadspriserna är på ATH, gäller att hålla isär äpplen och päron där. Jag köper absolut att det aggregerat ser ut så givet rådande läge som skapar både flyttkedjor och lättnader för samtliga på marknaden = högre priser. Ska man sedan säga att folk som köpte BR och tältköade 2017 har gjort än bra affär är du helt ute och cyklar.
2020-09-02, 19:24
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobie
Du citerar ett inlägg som behandlar där folk köar för bostadsrätter och kommer med motargumentet att bostadspriserna är på ATH, gäller att hålla isär äpplen och päron där. Jag köper absolut att det aggregerat ser ut så givet rådande läge som skapar både flyttkedjor och lättnader för samtliga på marknaden = högre priser. Ska man sedan säga att folk som köpte BR och tältköade 2017 har gjort än bra affär är du helt ute och cyklar.

Även BR i Sverige är väldigt nära ATH som jag skrev, missade du det?

De som ojar sig mest om att allt inte hela tiden är exakt på ATH verkar vara de som ännu inte har köpt bostad så det är nog något annat de är frustrerade över. Det lustiga är att de ojar sig även när priserna varje månad är på nya ATH för det kräver förstås ständigt högre priser och då skriker dessa personer att det är en bubbla. Hur det än går så tar de det som något väldigt negativt.

Oseriöst som sagt.
2020-09-02, 19:35
Medlem
Citat:
Du snöar in på personer som har köpt lägenheter de enligt dig inte vill bo i
Vad. I. Helvete. Det är du som driver detta. Du är på riktigt den trögaste människa jag haft en (fortsatt) dialog med, IRL eller på internet.

Jag kommenterade detaljen att marknaden inte är "hetare än någonsin", för den var bevisligen och lättverifierat hetare för bara 2-3 år sedan. Det är vad jag har gjort.

Du har gått full retard och för varje inlägg du skriver hittar du på något nytt direkt sinnesjukt. Och nu är vi väl framme på nivån när vi inser att det inte beror på att du är obrydd, det beror på att du är utvecklingsstörd.
2020-09-02, 20:06
Medlem
Furbo2020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
har gått full retard och för varje inlägg du skriver hittar du på något nytt direkt sinnesjukt. Och nu är vi väl framme på nivån när vi inser att det inte beror på att du är obrydd, det beror på att du är utvecklingsstörd.

Måste bara kommentera din retoriska framställning ovan - och ber dig reflektera över om du tror att du med ovanstående meningar förhöjer intrycket av att ditt budskap framförs med beaktande av kunskap och erfarenhet, och en klok eftertänksamhet i det aktuella ämnet?
[min fetstil]
2020-09-02, 20:44
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Helt fel sida stan. Jag skrev attraktivt (läs: vitt) område.
Flempan då.

Men om din granne inte får någon på visning kan det vara så enkelt att grannen försöker ta ut ett på tok för högt pris. Sådant har ju hänt förr.
2020-09-02, 20:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Var på ett bygge förra veckan. 25 av 80 lägenheter är inte sålda, inflyttning början av nästa år.
I huset bredvid, som blev klart för två år sedan är det fyra lägenheter som aldrig blivit sålda.
Högre upp i husen är lägenheterna dyrare och det är dessa som inte blir sålda.
Husen ligger två min från en ganska ny pendeltågsstation så söder om söder man kan komma.

Hörde också att företaget som levererar betongelement till bygget och till många andra byggen ska ha förhandlingar med facket om iaf arbetstidsförkortning då de plötsligt fick lite att göra i våras.
Har för mig man tog ganska bra betalt för lägenheterna högst upp. Kan vara ett skäl till att det tar ett tag att kränga dom. Antalet kvalificerade köpare lär vara begränsat.
2020-09-02, 21:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Good news everybody
I sin nya konjunkturprognos tvärvänder Nordea om bopriserna och spår att priserna stiger med 6 procent under året.

Återhämtningen rullar på i god fart och banken ser inte behov av några större stimulanspaket för att kickstarta ekonomin.

https://www.di.se/nyheter/storbanken-tvarvander-om-bopriserna-da-hamnar-vi-pa-tvasiffriga-tal/

Kan bli så att corona-dippen bara blev lilla nedgången i April.

Och att priserna knatar uppåt beror på att produktionen minskat sedan 2017. Ska man ha ett boende så får man hala upp för att betala byggjobbarna och hantverkarna.
2020-09-02, 22:07
Medlem
Tobies avatar
Citat:

De som ojar sig mest om att allt inte hela tiden är exakt på ATH verkar vara de som ännu inte har köpt bostad så det är nog något annat de är frustrerade över. Det lustiga är att de ojar sig även när priserna varje månad är på nya ATH för det kräver förstås ständigt högre priser och då skriker dessa personer att det är en bubbla. Hur det än går så tar de det som något väldigt negativt.

Oseriöst som sagt.

Väldigt nära ATH != ATH.

Det är mycket möjligt att de kan stiga till/över ATH men suget är helt enkelt inte där än iallafall. Köpte själv i förra veckan och jag kan säga dig att budpremierna inte överstiger 10% för generella objekt. Med din argumentation så kan man tro att villapriserna stiger i kommun X så måste även bostadsrättspriserna göra det men detta är ett felaktigt resonemang eftersom det är två i princip frikopplade spekulatgrupper med en liten överlappning.
Senast redigerad av Tobie 2020-09-02 kl. 22:22.
2020-09-02, 23:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Väldigt nära ATH != ATH.

No shit Sherlock, kom du fram till det helt själv?
Nu var det dock du som kom med detta påstående:
Citat:
Vad gäller bostadsrätter så är de ABSOLUT inte ens nära ATH

Jag upplyste dig därför om att du har fel, vi ligger nära ATH.

Citat:
Det är mycket möjligt att de kan stiga till/över ATH men suget är helt enkelt inte där än iallafall.

Nej det kan aldrig stiga över ATH Shelock.
Du får nog googla upp vad ATH betyder.
2020-09-03, 06:16
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Oseriöst som sagt.
Fast priserna har i stort gått sidledes sedan 2017.
Vi har trots allt en inflation om än officiellt låg att lägga med i beräkningen.
2020-09-03, 09:59
Medlem
Det är hursomhelst ett ovanligt intressant läge att följa. Stockholms bostadsmarknad (BR) har visat sig vara volatil, vilket bostadsmarknader väldigt sällan är. Utöver detta har vi:

* Blixtkraschen 2017, där priserna sedan släpat sig mer eller mindre sidledes i 3 år. Under fortsatt volatilitet - ibland över ibland under -, men kring samma nivå.

* En ren 50/50 vad gäller politiska reformer. Sverige som land skulle ha otroligt mycket bättre framtidsutsikter om landet ändrade den världsunika och inkompetenta fokuseringen på att beskatta värdeskapande. Det är liksom ett faktum. Det är också därför diskussionen hela tiden bubblar upp, trots det - även detta världsunikt - folkliga motståndet mot en intelligentare styrning.

* Corona.. en redan hög arbetslöshet ökar, och det blev inte mycket av löneförhöjningar i år av de som blev kvar. Å andra sidan sluts fokuset nationellt, folk söker trygghet, folk söker plats för hemmarbete, folk söker egna trädgårdar.

Och eftersom vi redan vet att marknaden är volatil kan det hända saker här.
2020-09-03, 10:10
Medlem
Kul. Experterna spådde ras på bostadsmarknaden i våras. Blev tvärtom. Ska man lyssna på experterna?

Här poddar SEBs experter om hur de fick det så fel.

https://sebgroup.com/sv/press/folj-oss-i-sociala-medier/makro-podd

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in