2020-09-02, 17:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Om nu Sars-cov2:s var/är lika allvarligt som spanska sjukan så har ju Sveriges insatser gett mycket bra effekt hittills. För med spanskans dödlighet omsatt till dagens befolkning så ska 618000 svenskar dö. Rensat för medicinska framsteg och allmänt bättre hälsa så kan jag dra ner det till hälften, 309000 döda.
Vi har bromsat det bra, men nu kommer ju det dödliga hösten och vintern så det är klart att nu dör vi som flugor.

Har vi inte kommit längre på 100 år menar du?
Citera
2020-09-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Hade min farsa fått covid hade han nog dött eftersom han har specifikt dåliga lungor pga KOL. Dock håller han sig i form och det skulle inte förvåna mig om han lever till över 90 eftersom de flesta i släkten lever så länge, trots att de har sjukdomar.

Så skulle han få covid så förlorade han nog 15 år av sitt liv.
Cherry picking. Riskgrupper får skydda sig för oss övriga är viruset ofarligt.
Citera
2020-09-02, 17:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ganska höga dödstal men slutsatser kan inte dras av detta eftersom rapporteringen är långsam och ofullständig. 7 döda det är typiskt att rapporterade dödstal alltid är högst just på onsdagar.

Vi har låg smittospridning och låga tal för inlagda på sjukhus och IVA. Om det finns en andra våg EBBA r den ut. Idag har jag inte studerat gapet.

Jag tror att det börjar igen i det svenska samhället som alltid vill vara öppet.
Citera
2020-09-02, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Tengele gissar du nu eller kan du länka till något som stödjer dina påståenden?
Sanningen om detta ofarliga virus uppdagas mer och mer. Jag förstår inte exakt vad du och andra vill? Att vi alla låser in oss tills vi ruttnar och dör? Viruset är helt ofarligt för dom flesta.
Citera
2020-09-02, 17:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Norge verkar åtminstone vara rätt konsekventa i sina öppningar och stängningar även om agerandet är jävligt hoppigt, för att inte säga löjligt.
Det är dock ännu mer intressant att se hur UK behandlar Sverige. På torsdag släpps den nya uppdaterade "karantänslistan" tydligen. Sverige ligger nu långt under de krav som tidigare satts kring smittspridningen och svenskar bör således slippa karantän, men nu är det ju politik inblandat.

Det intressant är ju om den allmänna smittspridningen är under/över den nivå som vi har i Sverige. Inte talet i absoluta tal.

Har man ingen smitta i sitt land, spelar det ingen roll smittspridningen uppgår till 10%, 1%, 0,1% eller 0,01% eller 0,001%. Man vill inte ha dit folk ändå. Risken är ju dessutom att Sverige framgent kommer att betraktas som ett högriskland oavsett vilken smitta vi har. Ungefär som Italien och Brasilien kommer att göra för lång tid framöver.
Citera
2020-09-02, 17:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Beror på hur det ser ut då. Är det samma som idag eller ännu mindre spridning så är jag glad att lugnet håller i sig, om inte så får man ta det då men det vore eländigt om inte annat. Man är rätt less på viruset.

Instämmer, man vill bara att fanskapet skall dö ut permanent. Åker man på skiten lindrigt, som jag gjorde i våras, så är det samma sak där. Det är som en liten jävla envis knähund som bitit sig fast i underbenet och ligger och stirrar på en. Det var det som irriterade mig mest under de veckor jag låg sjuk, förutom den otroliga tröttheten förstås, innan fanskapet, äntligen, självdog.

SARS-COV2 och Covid-19 är ett så märkligt fenomen.

Ett superskört virus som ändå lyckas sprida sig över hela jordklotet.

En trög klustersmitta som ändå kan spridas i rasande fart när en superspridare är i farten.

Ett virus som inte tycker om att mutera , men samtidigt kan en ytterst liten mutation göra att man, som redan immuniserad, likt förbannat, kanske, kan få skiten igen.

Symptom som, i stort sett kan vara vad som helst.

En mer eller mindre stor andel asymtomatiska

Helt oförutsägbart hur hårt sjukdomen kan slå, även emot yngre. Jag känner ett iva-fall som bara är 30 år.

Hoppas att det, snart, kommer ett säkert och bra vaccin snart som knäcker ryggraden på fanskapet. Sedan får vi väl fortsätta med mer eller mindre restriktioner och rekommendationer till fanskapet har sprattlar klart och självdött.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-02 kl. 17:30.
Citera
2020-09-02, 17:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Norge verkar åtminstone vara rätt konsekventa i sina öppningar och stängningar även om agerandet är jävligt hoppigt, för att inte säga löjligt.
Det är dock ännu mer intressant att se hur UK behandlar Sverige. På torsdag släpps den nya uppdaterade "karantänslistan" tydligen. Sverige ligger nu långt under de krav som tidigare satts kring smittspridningen och svenskar bör således slippa karantän, men nu är det ju politik inblandat.
Finland börjar få det riktigt pinsamt nu. Bl a brittiska researrangörer vill veta om de kan sälja resor till Lappland i vinter, men Finland kan givetvis inte svara.

För att inte tala om alla jobb man förstört på Silja/Viking.

Föt att inte tala om Finnkampstramset när svenska tävlande ska behandlas som pesten, och inte ens få övernatta i Finland.
Citera
2020-09-02, 17:33
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderno
Ledde utbrottet i Wuhan till samma effekter trots lockdown och övriga extrema åtgärder som vidtogs där? Är inte det i så fall ett tecken på att lockdown inte ger de effekter som regimen hoppades på?
Vad svamlar du om? Hanteringen av Wuhan var extrem, men kinesernas tillvägagångssätt vsr banbrytande. Dom har satt en ny standard som visar att det faktiskt är möjligt att kraftigt bromsa ett virusutbrott med ett nytt resperatoriskt virus med R0 liknande SARS-COV2.

När FHM antagligen vände sig till en gammal pandemiplan från 80-talet som visade att det skulle vara hopplöst i längden och därför nästan omgående gav upp, så tog andra länder som Kina striden och slog ner viruset.

Fy fan säger jag bara - när den riktigt stora pandemin kommer så är det varje man för sig själv i det här landet. Bunkra upp på FFP2/3 masker och annat, för de svenska myndigheterna kommer inte gå att lita på.
Citera
2020-09-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det har dött mycket mer i år än tidigare, det beror på Corona.
Corona är ofarlig för dig kanske men för många är det livshotande.
Nej det har inte dött fler i år. Att jämföra med tidigare år är oerhört komplicerat och beror på en massa fsktorer.
Nej covid är inte livshotande för många. Det är väldigt få som är i farozonen.
Citera
2020-09-02, 17:38
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag var ute längs Västkusten i sommras och alla sket i distansering så mycket dom kunde.
Man har ju inte sett nån jätteffekt av detta förutom massa yngre bekräftades vara smittade
men man ser iaf ingen större effekt nu en månad senare - ser man inget vecka 45 eller så efter skolor börjat och dess effekt visat sig kan man ju börja undra.

En andra våg lär bara bli i isolerade orter och isolerade persongrupper isåfall.

En hög grad av immunitet från tidigare cov samt nuvarande cov kan förklara detta
Eller inte ... Som andra påpekat så borde ju isf t ex Spanien ha hög grad av immunitet.

Det beror ju också på hur mkt man testar - Italien gjorde idag 102.000 tester och får ett högt smittotal, igår gjorde man ca 80.000 tester. Det här är ju siffror Sverige väl inte kommer upp till ens relativt sett ... Spanien testar också mycket (mest i Europa).
Citera
2020-09-02, 17:39
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mitt barn (14år) smittade vår familj. Kan inte ha varit någon annan som drog hem smittan utifrån inkubationstider och det faktum att två personer var hemma hela tiden.

Reinfeldts två-åring smittade sin mor som sedan smittade Fredrik (enligt intervju i GP).

En av min frus arbetskamrater smittades av sin sex-åring som smittades av sin lärare. Sex-åringen hade inte kontakt med någon annan än elever och personal på skolan, samt sin mor. Modern blev sjuk i två månader efter att ha vårdat sitt barn i en vecka. Hon lämnade inte huset efter att barnet smittats.

En granne smittades av sin 14-åring som varit utomlands (barnet blev sjukt dagen efter hemkomst), han hamnade på IVA. Detta var innan smittan var särskilt spridd i Sverige. Pappan har ett isolerat jobb och har inga arbetskamrater. Enligt sjukvården smittades han av barnet.

Bara några av de jag känner till...

Nästa gång du upplever/hör sådana anekdoter, kontakta sjukvården direkt! Du kan ju bli den som först upptäckt det första klart bekräftade fallet av smitta från barn, (0-15 år), till vuxen. Men det kommer å andra sidan aldrig att ske, (även fast jag inte skulle vara överdrivet förvånad över sådana sällsynta fall, givet att mer än 25 miljoner redan är smittade globalt). Men som sagt var: Det verkar överhuvudtaget inte ske, för då skulle det, formligen, krylla av vetenskapligt bekräftade fall där ett barn, (0-15 år), verkligen, smittat en vuxen med covid-19.
Citera
2020-09-02, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det intressant är ju om den allmänna smittspridningen är under/över den nivå som vi har i Sverige. Inte talet i absoluta tal.

Har man ingen smitta i sitt land, spelar det ingen roll smittspridningen uppgår till 10%, 1%, 0,1% eller 0,01% eller 0,001%. Man vill inte ha dit folk ändå. Risken är ju dessutom att Sverige framgent kommer att betraktas som ett högriskland oavsett vilken smitta vi har. Ungefär som Italien och Brasilien kommer att göra för lång tid framöver.
Att Sverige valde en alternativ väg men ändå kom ut i allra högsta grad levande, en väg som dessutom U.K var inne på från början, gör att frågan blir extra känslig.
Hela Storbritannien känns förövrigt som en klabbe dynamit just nu. Missnöjet är verkligen exceptionellt kring hanteringen av viruset om man läser massmedia. Något som också visar sig när man pratar med vanligt folk boendes där borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in