Citat:
Ursprungligen postat av
Kurt7777
Detta är endast relevant om du kan visa att sverige testade mycket mindre än grannländerna, justerat för befolkningen, och att mörkersiffrorna var större i Sverige än i någon annat land?
En enklare och mer rimlig förklaring är att de andra nordiska länderna införde restriktioner den 10-15 mars, vars effekt sågs i början av april, då kurvorna i de andra länderna sjönk, medan kurvorna ökade exponentiellt i Sverige, så som också smittan från ett virus gör om det inte finns restriktioner, den öker exponentiellt, 400 smittade den 10 mars, blir snabbt till 40 000 tre veckor senera, när R=3'ish, och ingen åtgärder finns.
Antal provtagna går nog att få fram, finns iaf för Sverige. Bevisa exakt hur stora mörkertalen blir svårare :-)
Fast nu var väl inte min poäng riktigt heller vad man nu har gjort eller inte gjort i form av återgärder. Utan mer att kurvorna bara inte går ihop med varandra och hur lite ”antal smittade” därför sa om utvecklingen.
Och hur obegripligt det är för mig att man ändå la så hårt fokus på den kurvan även när dödsfallen och allt annat skenade iväg. Även OM vi hade ungefär lika många smittade så blev ju kurvan ändå osäker att använda till att bedöma utvecklingen gällande allt annat.
Vad som sedan orsakade att vi skenade iväg.... Ja det är ju en annan sak. Det är dock rätt givet för mig med att man gör något fel när man drar iväg sådär, medans 4 andra länder inte gör det som såg ut att ha ungefär lika många smittade.
Så jag säger inte direkt emot vad du säger, men just det var inte menat som ett ”belägg” på exakt vilka återgärder som nu resulterade i dessa olika trender.