2020-09-02, 00:54
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andrimner
Rent nonsens i artikeln.

Finns det någon som tror på det? Rent skitsnack säger jag.
För dom flesta är det som en influensa som går över utan några men efteråt.

Dom vet ju inte någonting.

Förutom permanenta hjärtskador då:

https://www.biospace.com/article/releases/new-insights-into-how-covid-19-causes-heart-damage/

Betänk då att det lutar åt att Covid kommer bli som en ny säsongsinfluensa.
För varje år kommer hjärtat bli trasigare och trasigare...(nej, hjärtceller regenereras inte).
Efter 10-15 år är det dags att stämpla ut.

Dom verkar veta mer än dig...

Svensk sjukvård har ingen susning. Inte direkt så att dom genomför biopsi på Covidpatienter... Får vara glad om dom kollar pulsen på dig innan dom skickar hem dig.

För all del, festa på som vanligt bara.

Det jävliga är att man låtit en okänd sjukdom plöja igenom en befolkning.
Gissar på att det kommer bli dyrt för Sverige.
Senast redigerad av Testonio 2020-09-02 kl. 00:59.
Citera
2020-09-02, 01:02
Avslutad
Om dödstalen rent hypotetiskt skulle stanna helt på nuvarande nivå på runt 5800 dödsfall och om man sedan slår ut det på ett helt år (delat på 365 dagar), så blir nuvarande snitt:

I snitt cirka 16 dödsfall/dag.
Cirka 111 dödsfall/vecka (7 dagar)
Cirka 475 dödsfall/månad (30 dagar)

Drygt 2850 dödsfall på 6 månader.
Och ja, 5800 på 12 månader då.

Om vi däremot bara räknar på dagarna som det faktiskt har varit dödsfall hittills från mitten av mars - september så blir snittet under den perioden:

Runt 35 dödsfall/dag
Drygt 1000 dödsfall/månad

Nu kan jag dock ”glädja” vissa med att snittet kommer bli lägre än båda om det hypotetiskt stannar på nuvarande nivå då. Åtminstone om man kommer mäta årsvis, alltså 1 januari - 31 december 2020.

För då inkluderas ju cirka 75 dagar med 0 dödsfall innan mitten av mars, som drar ner totalsnittet på ett helt år.

Om det nu är en självklarhet att mäta så? Vanliga influensor, vinterkräksjukan och alla andra liknande virus mäter nämligen Folkhälsomyndigheten på ett annat sätt.

Msn mäter ”influensasäsong”. Exempelvis influensasäsongen 2017/2018 = Hösten 2017 - våren 2018.

Därefter hösten 2018 - våren 2019. Osv.

Minns ej exakta veckor, men har för mig att man mäter runt 20 veckor på hösten och 20 veckor in på våren, så runt 40 veckor.

Sannolikt för att det blir missvisande att mäta över ett helt år med till exempel vinterkräksjukan och inkludera sommaren...?

Precis som det egentligen blir missvisande att räkna på månaderna innan någon ens avled pga Covid-19 i Sverige.

Men det verkar ändå ses som en självklarhet att mäta på hela året där... För att sedan kanske även jämföra det rakt av med andra virus, där det då saknas massa veckor i statistiken på ett helt år eftersom en säsong där mäts annorlunda ..? 🤔

Det var alltså inte menat som ett statistikvinklingstips ;-)
Citera
2020-09-02, 01:13
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Jo livshotande sjukdomar innebär i väldigt många fall att man har en kort tid kvar. Det säger sig självt. Cancer, ålderdom med svagt hjärta och dålig hälsa osv... Du försöker försvara något som inte kan fösvaras med diverse fantasier.

Hade min farsa fått covid hade han nog dött eftersom han har specifikt dåliga lungor pga KOL. Dock håller han sig i form och det skulle inte förvåna mig om han lever till över 90 eftersom de flesta i släkten lever så länge, trots att de har sjukdomar.

Så skulle han få covid så förlorade han nog 15 år av sitt liv.
Citera
2020-09-02, 01:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
Detta är endast relevant om du kan visa att sverige testade mycket mindre än grannländerna, justerat för befolkningen, och att mörkersiffrorna var större i Sverige än i någon annat land?

En enklare och mer rimlig förklaring är att de andra nordiska länderna införde restriktioner den 10-15 mars, vars effekt sågs i början av april, då kurvorna i de andra länderna sjönk, medan kurvorna ökade exponentiellt i Sverige, så som också smittan från ett virus gör om det inte finns restriktioner, den öker exponentiellt, 400 smittade den 10 mars, blir snabbt till 40 000 tre veckor senera, när R=3'ish, och ingen åtgärder finns.

Antal provtagna går nog att få fram, finns iaf för Sverige. Bevisa exakt hur stora mörkertalen blir svårare :-)

Fast nu var väl inte min poäng riktigt heller vad man nu har gjort eller inte gjort i form av återgärder. Utan mer att kurvorna bara inte går ihop med varandra och hur lite ”antal smittade” därför sa om utvecklingen.

Och hur obegripligt det är för mig att man ändå la så hårt fokus på den kurvan även när dödsfallen och allt annat skenade iväg. Även OM vi hade ungefär lika många smittade så blev ju kurvan ändå osäker att använda till att bedöma utvecklingen gällande allt annat.

Vad som sedan orsakade att vi skenade iväg.... Ja det är ju en annan sak. Det är dock rätt givet för mig med att man gör något fel när man drar iväg sådär, medans 4 andra länder inte gör det som såg ut att ha ungefär lika många smittade.

Så jag säger inte direkt emot vad du säger, men just det var inte menat som ett ”belägg” på exakt vilka återgärder som nu resulterade i dessa olika trender.
Senast redigerad av sjelvefan 2020-09-02 kl. 01:41.
Citera
2020-09-02, 03:00
Avslutad
Det verkar som många börjat testa fler i augusti i denna karta... I bästa fall är det därför man samtidigt sett en ökning av bekräftat smittade. Men det dröjer väl någon vecka innan det brukar synas i form av fler dödsfall så vi får se väl se snart..

Norge började dock testa mycket mer i början av augusti och den ökning man först såg då går idag åt rätt håll. Och övriga kurvor stiger inte heller.

Hur som helst testar Danmark flest i Europa just nu/invånare. Därefter Norge och England. Vi ser ut att testa minst i norden.

”Daily COVID-19 tests per
thousand people, Aug 31:

https://ourworldindata.org/grapher/daily-tests-per-thousand-people-smoothed-7-day?year=2020-08-31&region=Europe
Citera
2020-09-02, 06:26
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Helt rätt, jag har tidigare i tråden redogjort rent matematiskt att Sverige hade c:a 10ggr fler fall än Norge när de gjorde sin lockdown ( med hjälp av hur många som dog drygt 20 dagar senare)
Vi hade med andra ord inte varit i Närheten av Norges siffror om vi haft en lockdown från samma dag som dem. Det hade behövts i slutet på febr eller precis i början av Mars för att göra någon större skillnad.

Du gör grava förenklingar i din beräkning. Folk dör inte exakt 3 veckor senare typ. Du måste räkna på att vissa dör redan efter 6 dagar. Första symptom kan dessutom komma efter bara 2 dagar.

Så vid snabb smittspridning överskattar din beräkning antalet smittade 3 veckor innan grovt.

A study of these cases found that the median days from first symptom to death were 14 (range 6-41) days, and tended to be shorter among people of 70 year old or above (11.5 [range 6-19] days) than those with ages below 70 year old (20 [range 10-41] days.[6]
Citera
2020-09-02, 06:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Rent nonsens i artikeln.

Finns det någon som tror på det? Rent skitsnack säger jag.
För dom flesta är det som en influensa som går över utan några men efteråt.

Dom vet ju inte någonting.

Artikeln är bara en del av den överdrivna hysterin som råder kring viruset.

Tengele gissar du nu eller kan du länka till något som stödjer dina påståenden?
Citera
2020-09-02, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Facebook och novus-undersökning

https://novus.se/novus-coronastatus/

Över 100 000 som varit sjuka men knappast de som har kroniska besvär. Står inget om det.
Citera
2020-09-02, 08:10
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Förutom permanenta hjärtskador då:

https://www.biospace.com/article/releases/new-insights-into-how-covid-19-causes-heart-damage/

Betänk då att det lutar åt att Covid kommer bli som en ny säsongsinfluensa.
För varje år kommer hjärtat bli trasigare och trasigare...(nej, hjärtceller regenereras inte).
Efter 10-15 år är det dags att stämpla ut.

Dom verkar veta mer än dig...

Svensk sjukvård har ingen susning. Inte direkt så att dom genomför biopsi på Covidpatienter... Får vara glad om dom kollar pulsen på dig innan dom skickar hem dig.

För all del, festa på som vanligt bara.

Det jävliga är att man låtit en okänd sjukdom plöja igenom en befolkning.
Gissar på att det kommer bli dyrt för Sverige.

Det är riktigt illa. Egentligen borde man stänga ned mycket mer nu och 6 månader framåt. Då borde det förhoppningsvis finnas vaccin. Vi har redan på tok för många med rehabbehov och inte minst döda.
Citera
2020-09-02, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Senaste veckostatistiken från Region Skåne visar att Malmö har slutat att öka utan har börjat dala. Detta trots att skolorna började för två veckor sedan. Märkligt.

Varför är det märkligt?
Citera
2020-09-02, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Varför är det märkligt?

Enligt rysstrollen skulle vi ha 1 miljon döda 2 veckor efter att skolorna öppna så hen är bara lite ironisk=)
Senast redigerad av painkiler 2020-09-02 kl. 08:27.
Citera
2020-09-02, 08:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Mitt barn (14år) smittade vår familj. Kan inte ha varit någon annan som drog hem smittan utifrån inkubationstider och det faktum att två personer var hemma hela tiden.

Reinfeldts två-åring smittade sin mor som sedan smittade Fredrik (enligt intervju i GP).

En av min frus arbetskamrater smittades av sin sex-åring som smittades av sin lärare. Sex-åringen hade inte kontakt med någon annan än elever och personal på skolan, samt sin mor. Modern blev sjuk i två månader efter att ha vårdat sitt barn i en vecka. Hon lämnade inte huset efter att barnet smittats.

En granne smittades av sin 14-åring som varit utomlands (barnet blev sjukt dagen efter hemkomst), han hamnade på IVA. Detta var innan smittan var särskilt spridd i Sverige. Pappan har ett isolerat jobb och har inga arbetskamrater. Enligt sjukvården smittades han av barnet.

Bara några av de jag känner till...

Gäsp, anekdotiska "bevis" intresserar mig inte.

För om barn, (0-15 år), verkligen smittar vuxna så skulle det,nu, formligen, krylla av stora vetenskapliga undersökningar som visade detta på ett fullkomligt vederhäftig sätt.

Däremot så är det bra att man, nu, testar barn i Sverige så att de vuxna, som smittat barnet kan spåras upp och smittkjedjor därmed kan brytas. Dessutom är det bara bra att kunskapsläget vad gäller SARS-COV2 och covid-19 förbättrades, även vad gäller barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in