2020-09-02, 16:09
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Hvis et barn, der ellers ville være født alt for tidligt først bliver født 4-6 uger senere og dermed undgår en større risiko for alvorlige sygdomme og komplikationer, har det da en stor forskel på den forventede levetid.

Man kan vara född för tidigt och ändå klara sig utan skador. Men det var inte det jag syftade på med förlorade levnadsår, (det gör ingen annan heller).

Själv föddes jag i sjätte månaden i början av 60-talet, och har klarat mig fint. Men med tanke på att de flesta danska mödrar väljer abort om det finns minsta möjlighet för att barnet skall ha skador, så hade jag nog inte funnit om jag "föds" i Danmark. Detta på tal om att "rädda liv till varje pris!".
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-09-02 kl. 16:12.
Citera
2020-09-02, 16:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Vi har ju lägre smittspridning för tillfället i större delarna av landet. Tror man ser effekterna av skol- och universitetsöppningarna längre fram i september.
Ingen aning om krig eller inte, men när det är lite folk i restaurangerna på lunchtid i Stockholm en vardag så kan man nog dra slutsatsen att det verkar ovanligt lugnt där.

Vad skall ni komma med om 14 dagar då?
Citera
2020-09-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vad skall ni komma med om 14 dagar då?

Beror på hur det ser ut då. Är det samma som idag eller ännu mindre spridning så är jag glad att lugnet håller i sig, om inte så får man ta det då men det vore eländigt om inte annat. Man är rätt less på viruset.
Citera
2020-09-02, 16:21
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Jo, Sverige har, hittills, haft fyra gånger fler döda än resten av Norden i/med covid-19, ( även om man redan nu troligen kan dra ner minst 15 procent av de svenska dödsfallen, som inte hade med covid-19 att göra).

Men dödsfallen i/med covid-19 är inte hela historien. Man måste även räkna in de långsiktiga effekter som lockdownerna gett på den övergripande folkhälsan. Sedan måste man, i samband med detta, även räkna förlorade levnadsår, samt, givetvis, överdödlighet, inte bara i år, utan många år framåt.

Men jag utesluter inte att panikåtgärderna i övriga nordiska länder, även i slutändan, visar sig vara det mest effektiva, just pga att det rör sig om en trög klustersmitta som varit lätt att, tillfälligt, som det visat sig i Danmark, trycka ner. Men det viktigaste i höst blir hur väl befolkningarna i det nordiska länderna lyckas följa myndigheternas restriktioner och rekommendationer.

Om sedan Norge och Finland och kanske även Danmark, i slutändan, agerat bättre än Sverige gör mig ingenting. Det viktigaste är att vi får stopp på covid-19 helvetet så snabbt som möjligt med bibehållen god övergripande folkhälsa.
Sveriges agerande går inte att försvara. Vi tog extrema risker och hade änglavakt att det inte dog fler.

En studie visar att "clinical severity" under det första utbrottet i Wuhan var lika svår som under spanska sjukan
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.27.20183228v1

Och hur agerar FHM med denna kunskap? Restriktioner på flyg till Sverige / karrantän? Nej.

Smittspårning? Nej - det är för svårt.

Melodifestival? JA!

Citera
2020-09-02, 16:22
Medlem
Citat:
Man kan vara född för tidigt och ändå klara sig utan skador. Men det var inte det jag syftade på med förlorade levnadsår, (det gör ingen annan heller).

Själv föddes jag i sjätte månaden i början av 60-talet, och har klarat mig fint. Men med tanke på att de flesta danska mödrar väljer abort om det finns minsta möjlighet för att barnet skall ha skador, så hade jag nog inte funnit om jag "föds" i Danmark. Detta på tal om att "rädda liv till varje pris!".

Nej, du tænkte kun i de baner der viser lockdown = negativ.
Det har aldrig været vores mål at redde alle, men derimod kontrol over sygdommen og vinde tid til viden og udstyr/personale var bedre.
Citera
2020-09-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Jeg tvivler kraftigt på at jeres 10000 test pr dag er det samme som 10000 testede individer.

Du kan ju gå in och kolla på folkhälsomyndighetens sida. De rapporterar om antalet pågående infektionstest och antikroppstesterna veckovis. Vilka som testas och om några testas flera gånger per vecka framgår inte. Att några tvivlar får man leva med. Några tvivlar ju på att jorden är ett klot !
Citera
2020-09-02, 16:27
Medlem
absolut-justices avatar
Citat:
Fortfarande inte ett enda belägg för att ett barn,(0-15 år), verkligen, i praktiken, smittat en vuxen med covid-19.

Det borde, nämligen, vara busenkelt att visa på sådana fall. Vid smittspårning så hittades ju smittkjedjor och även riktningen i dessa kan ju fastställas ganska enkel genom att fastställa insjuknande datum plus inkubationstiden.

https://mitti.se/nyheter/bekraftade-coronafall-kungsholmens/
Jobbarpolaren blev smittad av sin grabb, som i sin tur fick smittan på skolan. Någon smittspårning i Mars fanns det inte, och de som ville forska sprang på patientsekretessen. Du kan ju masa dig till skolorna på Kungsholmen och fråga runt om du vill ha belägg. Du sitter och skriker om belägg när du samtidigt vet om hur svenska staten har hjälpt till att mörka smittorna, speciellt i stadens skolor.
Citera
2020-09-02, 16:28
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Kommer ni ihåg Vietnam? Där bor 96 miljoner, och där har 34 personer dött av corona.
I slutet av juli började det öka där, men inte längre för dom jobbade hårt för att stoppa ökningen, det är så man ska göra!

https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1301097000708890624

https://twitter.com/barnaby_flower/status/1301015462642237440

Förnekarna i den här tråden kommer aldrig acceptera detta.

Dom lever i en bubbla där ett nytt utbrott i ett tidigare förskonat land automatiskt leder till att det kommer bli samma dödlighet som i Sverige. Det finns inte i deras idevärld att det går att nästintill eliminera smittan, bara för att FHM ej är förmögen att lyckas med detta.

Ledsen att spräcka bubblan. Som TonyDR säger - Vietnam fick utbrottet under kontrol. Samma sak med Singapore.. Och Nya Zeeland. Och så vidare osv.
Citera
2020-09-02, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Du kan ju gå in och kolla på folkhälsomyndighetens sida. De rapporterar om antalet pågående infektionstest och antikroppstesterna veckovis. Vilka som testas och om några testas flera gånger per vecka framgår inte. Att några tvivlar får man leva med. Några tvivlar ju på att jorden är ett klot !
Per dygn snackar dansken om.
Citera
2020-09-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Sveriges agerande går inte att försvara. Vi tog extrema risker och hade änglavakt att det inte dog fler.

En studie visar att "clinical severity" under det första utbrottet i Wuhan var lika svår som under spanska sjukan
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.08.27.20183228v1

Och hur agerar FHM med denna kunskap? Restriktioner på flyg till Sverige / karrantän? Nej.

Smittspårning? Nej - det är för svårt.

Melodifestival? JA!

Ledde utbrottet i Wuhan till samma effekter trots lockdown och övriga extrema åtgärder som vidtogs där? Är inte det i så fall ett tecken på att lockdown inte ger de effekter som regimen hoppades på?
Citera
2020-09-02, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Per dygn snackar dansken om.

Ja men även i Danmark kan de väl dividera med sju ! Jag vet att dansk skola ligger på svensk skolas låga nivå men även i Danmark har de ju miniräknare !
Citera
2020-09-02, 16:37
Medlem
Ganska höga dödstal men slutsatser kan inte dras av detta eftersom rapporteringen är långsam och ofullständig. 7 döda det är typiskt att rapporterade dödstal alltid är högst just på onsdagar.

Vi har låg smittospridning och låga tal för inlagda på sjukhus och IVA. Om det finns en andra våg EBBA r den ut. Idag har jag inte studerat gapet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in