Citat:
Jeg ved ikke hvorfor man skal fjerne 15% i Sverige og ikke i Danmark? I Danmark dør man også "med" og ikke "af" Covid19.
Angående langvarige effekter af "Lockdown" så var den relativt kort og kan vel knapt kaldes lockdown. Den havde været noget hårdere uden Internet, hjemmearbejde m.m.
I samme periode var der i Sverige, ikke i Danmark, en overdødelighed højere end hvad der blev tilskrevet Covid19. Så hvis det ikke var sygdommen var det måske effekten af manglende "lockdown"
Samtidig var der i Danmark et markant fald på 90% af "Ekstremt for tidligt fødte børn" (født før uge 28) Hvis man vil bruge "antal leveår vundet" som parameter har vi vundet mange der.
Jeg tror også influenza får det svært til vinter. Supermarkederne har meldt ud at Sprit og andre corona tiltag vil forblive og folk har fået en helt anden forståelse for smittespredning.
Hvordan du kan kalde det panikløsninger fatter jeg ikke. Det var vel snarere Sverige der strakte armene i vejret og opgav kampen med det samme.
Helt enig i din sidste bemærkning.
Angående langvarige effekter af "Lockdown" så var den relativt kort og kan vel knapt kaldes lockdown. Den havde været noget hårdere uden Internet, hjemmearbejde m.m.
I samme periode var der i Sverige, ikke i Danmark, en overdødelighed højere end hvad der blev tilskrevet Covid19. Så hvis det ikke var sygdommen var det måske effekten af manglende "lockdown"
Samtidig var der i Danmark et markant fald på 90% af "Ekstremt for tidligt fødte børn" (født før uge 28) Hvis man vil bruge "antal leveår vundet" som parameter har vi vundet mange der.
Jeg tror også influenza får det svært til vinter. Supermarkederne har meldt ud at Sprit og andre corona tiltag vil forblive og folk har fået en helt anden forståelse for smittespredning.
Hvordan du kan kalde det panikløsninger fatter jeg ikke. Det var vel snarere Sverige der strakte armene i vejret og opgav kampen med det samme.
Helt enig i din sidste bemærkning.
Jo, under förutsättning att befolkningarna i de Nordiska länderna fortsätter att följa myndigheternas restriktioner och rekommendationer så kommer nog den vanliga säsongsinfluensan att få det svårt i höst, speciellt om alla gamla och de som tillhör en riskgrupp vaccinerar sig emot den, ( helst så skulle alla göra det, när de mest behövande blivit vaccinerade). Då kan vi, kanske, se fram emot sjunkande dödstal i höst. (I Sverige har vi redan nu en liten underdödlighet, i motsats till i våras då vi hade en hög överdödlighet).
Sedan syftade jag inte på effekten på folkhälsan under lockdownen, utan de långsiktiga konsekvenser av en sådan på den övergripande folkhälsan.
Sedan tror jag att du missuppfattat begreppet "förlorade levnadsår". Om t.ex en 10 årig pojke tar livet utav sig pga att pappa förlorade jobbet pga lockdownen och började supa och slå mamma och 10 åringen, som inte kunnat få stöd i skolan pga att den var stängd och dessutom inte fått träffa sina kompisar på länge, så innebär detta dödsfall, inte bara tragik i sig utan också 75 förlorade levnadsår. Både för sig själv, men också för samhället i övrigt.45 förlorade arbetsår, konsumtion, plus den glädje pojken kunnat ge andra under sin, förväntade, livstid. Detta motsvarar, i förlorade levnadsår, inga jämförelser i övrigt, förlusten av 150 äldre äldre avlidna i/med covid-19 som, ändå, bara haft ett ca halvår kvar vardera innan de dött av någon annan orsak.
Vad gäller den troligen kommande nedskrivning av de svenska dödstalet i covid-19 så gäller inte dessa de fall där man avlidit i/med covid-19. Dödsorsaken har i stället, klarlagt, varit någonting annat.

Ja, man blir nästan lite skadeglad. Fast det är fult.