2020-09-02, 14:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Något för Sverige att tänka på

https://twitter.com/marteneriksson/status/1301094959869816833
Och så kan vi ta två studier som det länkats till under dagen i detta forum om T-cellers vara eller icke vara snarare:

Characterization of neutralizing versus binding antibodies and memory B cells in COVID-19 recovered individuals from India

https://www.biorxiv.org/content/10.1101/2020.08.31.276675v1.full.pdf

Gå till Diskussionsdelen.

Robust T cell response towards spike, membrane, and nucleocapsid SARS-CoV-2 proteins is not associated with recovery in critical COVID-19 patients

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S266637912030118X

Kortfattat: robust immunrespons är inte alltid det man tror det är.
Citera
2020-09-02, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kan finnas både föräldrar och lärare i riskgrupp. Riskgrupp är inte bara 70+.
Lärare som närmar sig pensionsåldern, kanske. Men i princip inga barnföräldrar är i riskgrupp på ett sätt som är betydelsefullt.

Inte ens om du är svårt överviktig och har astma och diabetes så har du någon väsentlig risk att dö i COVID-19, om du inte samtidigt är gammal.
Senast redigerad av aw 2020-09-02 kl. 15:02.
Citera
2020-09-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg

Hvordan du kan kalde det panikløsninger fatter jeg ikke. Det var vel snarere Sverige der strakte armene i vejret og opgav kampen med det samme.

Det där är naturligtvis skitsnack. Svenska folkhälsomyndigheten gjorde vad dem ansåg rationellt i ett folkhälsoperspektiv. Inte bara kring Covid. Det handlar inte om att ge upp kampen utan att ta sikte utanför "Covid-boxen". Man ifrågasatte vad som skulle hända när man öppnade upp. Kan bli lite lätt provocerad att utländsk media bestämt hävdar att Sverige lät viruset härja fritt bara för man inte hade lockdown. Bor och arbetar man i Sverige vet man att så inte var fallet.
Citera
2020-09-02, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDRarSiffrorUrA
Om man testar alla med symtom i båda länderna, vad betyder då antalet utförda test enligt dig?

Vi tester også masser der (endnu?) ikke har symptomer.
Alt fra diverse faggrupper til bryllupsinvitationer med ordlyde som "Tag testen, lige inden festen"
Citera
2020-09-02, 15:06
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Vi tester også masser der (endnu?) ikke har symptomer.
Alt fra diverse faggrupper til bryllupsinvitationer med ordlyde som "Tag testen, lige inden festen"

Det där är ju jättebra! Tror jag inte förekommer alls i Sverige.
Citera
2020-09-02, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Svårt att ge några siffor eller gissningar ett specifikt datum som ligger flera månader bort. Det jag tror kommer att hända är att vi får en andra våg under hösten med kraftig ökning av såväl smittade som döda. Om den peaken nås 1 okt, 1 nov eller 1 dec är svårare att gissa. Jag tror bara att den kommer och jag skulle bli ärligt talat förvånad över om dödstalen "bara" är 5 stycken om dagen resten av året i snitt. Jag tror inte på det. Jag tror snarare att vi får en repris av våren under hösten. Jag utesluter inte heller att det kan bli värre, eller tom mycket värre än det vi upplevde i våras. Är det svaret bra nog? Visar det sig att jag har fel skulle jag bara bli glad. Ingen prestige från min sida.
Jag tycker dock att man ska tillämpa försiktighetsprincipen vad gäller smittskydd och det finns massor av verktyg att ta till.

Ett väldigt diplomatiskt svar.
Vi kan i alla fall vara överens om att vi ser saker olika, jag är fast i min övertygelse om att Covid-19 är någon av det mest förstorade händelser som inträffat de sista 40 åren.

Här finns två saker jag är orolig för, att man tar i för hårt med att bromsa detta och på så sätt dödar ekonomin varvid detta leder till oroligheter runt om i världen.
Den andra saken är att när det väl kommer ett farligt virus så kommer folk ihåg hur det var denna gång och tar inte det på allvar, det kan bli riktigt jobbigt...

Covid-19 är så upphaussat!!

Aja, time will tell men jag är i alla fall glad att saker och ting så sakeliga börjar bli normalt igen.
Citera
2020-09-02, 15:12
Medlem
Bara en tidsfråga innan folks immunitet släpper i Sverige och sedan drar smittspridningen iväg igen.

Sverige måste ha fler restriktioner.
Citera
2020-09-02, 15:14
Avslutad
EXTRA EXTRA EXTRA

Bara 111 smittade de senaste 7 dagarna i region Stockholm https://c19.se/Sweden/Stockholm

EXTRA EXTRA EXTRA
Senast redigerad av PresidentBahama 2020-09-02 kl. 15:17.
Citera
2020-09-02, 15:14
Medlem
Villons avatar
Men alltså, angående det här med att "testa brett". Det är ju knappast så lätt som att titta på antalet utförda test för att avgöra om testningen är tillräcklig eller ändamålsenlig - det måste ju handla om att rätt personer testas och i rätt tid.

Den rimliga målsättningen måste ju vara att alla som har symptom ska kunna testa sig, samt där man inte har symptom men det genom smittspårningen uppdagats att man kan ha utsatt för smittrisk. Därutöver känns det befogat att testa asymptomatiska personer beroende på deras funktion, exempelvis vårdpersonal.

Att gemene man, utan symptom, ska kunna testa sig kan ju omöjligen vara en effektiv åtgärd - inte med någon vedertagen definition på effektivitet.
Citera
2020-09-02, 15:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Nationalekonomiska analyser har inte i Medicin och hälsa att göra.
OT raderat.

/Moderator
Citera
2020-09-02, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Ännu ett bevis för att lockdown (samtidigt som resten av norden) inte hjälp speciellt i Sverige.

Kolla på den här grafen och se när dödskurvan vänder för de länder med lockdown.
https://ig.ft.com/coronavirus-chart/?areas=swe&areas=nor&areas=dnk&areas=fin&areasRegi onal=usny&areasRegional=usnj&byDate=1&cumulative=0 &logScale=0&perMillion=1&values=deaths

Danmark vänder 9e April
Norge 14e april
Finland 23e April
Och det är inte så att det vänder tvärt ner, vänder på ungefär samma sätt som Sverige den 16e April
Varför anser ni att Sveriges kurva skulle dyka långt före våra Nordiska grannländer om vi införde lockdown samtidigt ???

Inse bara att Sverige hade en helt annan start och explosionsartad smittspridning i början, det tillsammans med de många invandrarna gjorde att det var mer eller mindre kört i mitten på mars.

En lockdown i slutet på februari hade kunna gjort skillnad, i mitten på mars minimal skillnad.

Det er jo ikke en naturlov at i skulle vente med lockdown til resten af norden startede. Hvorfor startede i ikke 2-3 uger før, hvis smitten allerede var så udbredt? Smitten i Italien var velkendt.
Danmark indførte lockdown da den første smittespredning i landet viste sig og holdt indtil da et øje på hjemvendte turister.
Citera
2020-09-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
EXTRA EXTRA EXTRA

Bara 111 smittade de senaste 7 dagarna i region Stockholm https://c19.se/Sweden/Stockholm

EXTRA EXTRA EXTRA

Stockholm borde köra en lockdown i proaktivt syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in