Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Det kan ju låta mycket, men tar pandemin fart igen under hösten så kommer nog betydligt fler än 6 personer om dagen att avlida. Dessutom är väl 6*180= 1080 personer. 350 miljarder/1080= 324 miljoner. Men som sagt räkna på 10 tusen döda och 30 tusen med vårdskador, plus hela den vårdskuld som kommer hinna byggas upp under tiden. Sedan tror jag inte att det behöver kosta 350 miljarder att göra en partiell nedstängning under 6 månader, utan även den siffran lär ju vara kraftigt i överkant. Det mesta av verksamheten kan garanterat fortgå som vanligt. Det är ju främst yrken som innebär mycket social kontakt som man kan ifrågasätta om det är så lämpliga att bedriva. Många av dessa kan bedrivas på annat sätt.
Förutom det faktum att jag uppenbarligen inte kan räkna så finns där inte många rätt i ovan...
Bara en riktig olyckskorp tror att vi kommer ha 10000 döda under hösten, då är så klart min följdfråga - när börjar det braka iväg?
Jag har svårt att se några indikationer på det just nu.
Om vi ska köra en liten gissningslek, hur många dödsfall har vi tisdagen 1/12 i Sverige? Jag kan börja, jag gissar på 5 om de överhuvudtaget redovisar detta längre då.
Vad tror du?