2020-09-02, 14:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Verkar som dödstalen så sakteliga har börjat krypa uppåt nu. Vi håller på att lämna de enstaka dödstalen igen. Men, det är väl ingen som är särskilt förvånad över det? Viruset har börjat gotta in sig igen, efter semestrar och sommarlov.
Citera
2020-09-02, 14:18
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipp1000
Kan någon snäll förklara de fem senaste onsdagssiffrorna? Vaddå 28? Är det 28 som dött idag eller förra onsdagen? Idag är det väl 7? Fattar inte riktigt.
Det är rapportsiffror, hur många dödsfall som rapporterades t ex förra onsdagen. Det är inte hur många som dog just förra onsdagen, utan hur många nya dödsfall som rapporterades oaktat faktiskt avlidendatum.
Citera
2020-09-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det kan ju låta mycket, men tar pandemin fart igen under hösten så kommer nog betydligt fler än 6 personer om dagen att avlida. Dessutom är väl 6*180= 1080 personer. 350 miljarder/1080= 324 miljoner. Men som sagt räkna på 10 tusen döda och 30 tusen med vårdskador, plus hela den vårdskuld som kommer hinna byggas upp under tiden. Sedan tror jag inte att det behöver kosta 350 miljarder att göra en partiell nedstängning under 6 månader, utan även den siffran lär ju vara kraftigt i överkant. Det mesta av verksamheten kan garanterat fortgå som vanligt. Det är ju främst yrken som innebär mycket social kontakt som man kan ifrågasätta om det är så lämpliga att bedriva. Många av dessa kan bedrivas på annat sätt.

Förutom det faktum att jag uppenbarligen inte kan räkna så finns där inte många rätt i ovan...
Bara en riktig olyckskorp tror att vi kommer ha 10000 döda under hösten, då är så klart min följdfråga - när börjar det braka iväg?
Jag har svårt att se några indikationer på det just nu.
Om vi ska köra en liten gissningslek, hur många dödsfall har vi tisdagen 1/12 i Sverige? Jag kan börja, jag gissar på 5 om de överhuvudtaget redovisar detta längre då.

Vad tror du?
Citera
2020-09-02, 14:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Det är en facinerande utveckling just nu som nog kan vara lite besvärlig för resten av Europa och USA. Den under hela våren hånade fågeln Sverige går väldigt bra helt plötsligt. Röster kan börja höjas mot inskränkningarn mer frekvent.

Det är det jag sagt hela tiden. De som håller på att skita i brallan bara för att man stänger ned lite inkl skolorna behöver inte vara så ängsliga. Tyskland och Norge är också tillbaks på banan med besked. Synd bara att Sverige har 10-20 gånger så många döda per capita som jämförbara grannar. Ibland blir det dyrt att inte våga stänga ned. Nu sitter vi här med en vårdskuld som kommer ta åratal att beta av. Till vilken nytta då kan man fråga sig? Vi har snarare högre arbetslöshet jämfört med grannländerna.
Citera
2020-09-02, 14:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Förutom det faktum att jag uppenbarligen inte kan räkna så finns där inte många rätt i ovan...
Bara en riktig olyckskorp tror att vi kommer ha 10000 döda under hösten, då är så klart min följdfråga - när börjar det braka iväg?
Jag har svårt att se några indikationer på det just nu.
Om vi ska köra en liten gissningslek, hur många dödsfall har vi tisdagen 1/12 i Sverige? Jag kan börja, jag gissar på 5 om de överhuvudtaget redovisar detta längre då.

Vad tror du?

JAG som inte kan räkna? Förklara istället hur du kom fram till att det skulle kosta 2 miljarder/sparat människoliv att göra en partiell nedstängning av Sverige under ett halvår.
Citera
2020-09-02, 14:25
Medlem
Citat:
JAG som inte kan räkna? Förklara istället hur du kom fram till att det skulle kosta 2 miljarder/sparat människoliv att göra en partiell nedstängning av Sverige under ett halvår.

Men ge dig, jag skrev väldigt tydligt att det var JAG som räknat fel...
Jag kan inte räkna men du kan fan inte läsa
Citera
2020-09-02, 14:27
Medlem
Citat:
Verkar som dödstalen så sakteliga har börjat krypa uppåt nu. Vi håller på att lämna de enstaka dödstalen igen. Men, det är väl ingen som är särskilt förvånad över det? Viruset har börjat gotta in sig igen, efter semestrar och sommarlov.

Nja, för tidigt att säga.

Senast för 2 veckor sedan så rapporterades det 12 avlidna på Onsdagen.

https://covidstatistik.se/ ger en bättre bild hur trenden ser ut.

Vi hade en liten smittökning i början av Augusti fram till mitten men sedan har det sjunkit rejält - från runt 300 fall om dagen i mitten av augusti (2 veckor sedan) till runt 100 nu.

Med tanke på den minskade smittspridningen så lär det glidande medelvärdet (fram till 23/8) som ligger på 2,5 avlidna om dagen sjunka rejält men det blir ojämnheter då lördagar och söndagar alltid är 0.
Citera
2020-09-02, 14:28
Medlem
Kommer ni ihåg Vietnam? Där bor 96 miljoner, och där har 34 personer dött av corona.
I slutet av juli började det öka där, men inte längre för dom jobbade hårt för att stoppa ökningen, det är så man ska göra!

Citat:
After 3 months of no community transmission, Vietnam's second wave began in Da Nang in late July.
Over 500 cases were subsequently detected, but a rapid response appears to have suppressed the outbreak.
The country has seen just 1,044 cases and 34 deaths. Impressive.
https://twitter.com/DrZoeHyde/status/1301097000708890624

Citat:
Vietnam has reported no new cases of SARSCoV2 for 4 days, effectively supressing their 2nd outbreak. An incredible, era-defining achievement, in which every citizen has played a part. For cultural, historical and political reasons, this success won't be matched in many places.
https://twitter.com/barnaby_flower/status/1301015462642237440
Citera
2020-09-02, 14:28
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Men ge dig, jag skrev väldigt tydligt att det var JAG som räknat fel...
Jag kan inte räkna men du kan fan inte läsa

Men skit i det nu.
Vad tror du, 50-100-150?!
Citera
2020-09-02, 14:29
Medlem
Smetar vi ut sörjandet per capita också?
Citera
2020-09-02, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peppartand
Danmark testar mycket mer än vad Sverige gör. Danmark har gjort 2,526,753 tester medan Sverige har gjort 1,094,856 tester. Det bor dessutom färre i Danmark. Så 108,294 test per 1 M invånare i Sverige jämfört med 435,968 tester per 1 M invånare.

Om man testar alla med symtom i båda länderna, vad betyder då antalet utförda test enligt dig?
Citera
2020-09-02, 14:31
Medlem
Citat:

Vad snackar du om? På riktigt alltså?
Allt tyder på minskande smittspridning. Har du belägg för annat. Förutom din app?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in