2020-09-02, 11:04
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Även om DU är duktig och skulle fixa käk till dina ungar varje dag skulle en stängning av matsalarna innebära att massor av ungar skulle sitta hungriga i klassrummen.

Säger som Conan Barbaren - jag dör hellre snabbt av ett virus än långsamt av svält.

I min kommun, gjorde kommunledningen en deal med ett antal restauranger förra terminen. Kidsen fick gå till valfri restaurang (på den listan, men det var ett brett utbud inklusive kinamat och sushi) och hämta ett lunchpaket varje dag. Godare mat, mat dom själva valt, mindre svinn - och först och främst mycket mer hygieniskt. Och restaurangerna fick kommers, under en period då de inte hade så många gäster som vanligt. Så det är inte antingen virus eller svält som gäller!
Senast redigerad av Merwinna 2020-09-02 kl. 11:07.
Citera
2020-09-02, 11:06
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
TÄNK. De kan äta utomhus. Finnarna vann finska vinterkriget mot Stalin tack vare deras kreativitet. Svenskar kan inte ens bära munskydd. Svenskar är inte ens självförsörjande på munskydd. Måste importeras från andra sidan planeten varje gång det blir en pandemi.

Jag bryr mig inte om de käkar på taket så länge ungarna får käk. Extremt viktigt ur ett jämställdhetsperspektiv och ännu viktigare för att de ska kunna lära sig nånting.
Citera
2020-09-02, 11:08
Medlem
Resultatet från förra veckans antikroppstester i Skåne har kommit nu.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Citera
2020-09-02, 11:09
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I min kommun, gjorde kommunledningen en deal med ett antal restauranger förra terminen. Kidsen fick gå till valfri restaurang (på den listan, men det var ett brett utbud inklusive kinamat och sushi) och hämta ett lunchpaket varje dag. Godare mat, mat dom själva valt, mindre svinn - och först och främst mycket mer hygieniskt. Så det är inte antingen virus eller svält som gäller!

Som sagt - bara de får käk. MEN tror absolut inte denna lösning är mer hygienisk för större skolor. I min högstadieskola gick det typ 1500 elever. Om alla dessa skulle springa till den lokala pizzerian skulle det bli kaos.
Citera
2020-09-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Resultatet från förra veckans antikroppstester i Skåne har kommit nu.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/fordjupad-lagesbild/
Verkar som man lyckas hålla borta smittan från de äldre och sköra väldigt bra.
Citera
2020-09-02, 11:14
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Ja det är positivt, att vi har högsta andelen negativa sedan man började testa. Vi får hoppas att det beror på minskad smittspridning och inte bara på att man testar bredare.

Tyder nog på att många av de som åker och testar sig har en förkylning.
Förklarar också uppgången i appen med självupplevda förkylningssymptom.
Citera
2020-09-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Att stänga ned bakåt blir ju svårt, men tittar du framåt tom jan 2021 kan du nog stryka en nolla från din gissning. Sedan behöver ju som sagt inte ALLT stänga ned....

Missuppfattade dig lite där, trodde vi diskuterade en strategi vi borde haft när detta började.
Att stänga ner nu när allt börjar rulla igen är ju om möjligt ännu dummare...

Men visst, vi ponerar och gubbgissar lite
Det kostar enligt dig då 350 miljarder att stänga ner fram till och med januari, ok?
Nu dör i princip inga människor av pandemin längre men vi räknar riktigt elakt så vi räknar med att 10 personer skulle avlida dagligen och vi "räddar" 6 av dessa genom att stänga ner dagligen fram till och januari.
Då "räddar" vi i cirka 180 personer som till största delen är väldigt gamla, sköra och multisjuka. Risken är stor att dessa individer ändå avlider av någonting annat eller helt enkelt av ålder inom denna tidsram eller inom det närmaste året.

Kostnaden för detta lilla experiment blir då i runda slängar nära 2 miljarder per "räddad" person, tycker du det är rimligt??!
Citera
2020-09-02, 11:21
Bannlyst
Nån som har tillgång till siffrorna i artikeln eller kan hänvisa till var man kan läsa dem utan inloggning?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPMLj5/nya-siffror-dodsrisk-i-covid--grupp-for-grupp
Citera
2020-09-02, 11:25
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
42% färre på IVA senaste veckan.
Bara goda nyheter senaste tiden.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2020-09-02, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
42% färre på IVA senaste veckan.
Bara goda nyheter senaste tiden.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Vänta på TonyDR siffror.
Citera
2020-09-02, 11:34
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nu kan väl inte ens den mest arga på FHM bortse från att den immunitet vi nu har i samhället hjälper oss storligen? Nu kommer det rapporter från Island att antikropparna håller i minst 4 månader. Jag ser ingen annan förklaringsmodell till att antalet rapporterat sjuka minskar så drastiskt. www.nbcnews.com/news/amp/ncna1239034

Den immunitet som du tror på kan bero på den gen som heter CCR5-D32 som 15% av nordborna har, då faller Tegnells flock-immunitets koncept baserat på den genetiska blandning som vi har i landet idag. Skulle så vara fallet med CCR5-D32, kommer hösten att innebära mindre smittade svenskar samtidigt som vi kommer att få en enorm överrepresentation av insjuknade invandrare.

Jag skulle inte ropa hej över Islands kartläggning eftersom FHM aldrig officiellt velat forska i just denna gen, och skulle det krypa fram att man tagit med denna gen i beräkningar på sin flock-immunitet, kan jag garantera upplopp i miljon-områdena.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
https://faculty.eeb.ucla.edu/Novembre/GalvaniNovembreMicInf2005.pdf
Citera
2020-09-02, 11:37
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Verkar som man lyckas hålla borta smittan från de äldre och sköra väldigt bra.

Inte särskilt.

Enligt diagrammet som jag antar att du tittar på så är det många fler 20-29-åringar som smittats än 80-89-åringar (cirka 2,5 gånger fler skulle jag tro).

Men då missar man att det finns betydligt fler 20-29-åringar än 80-89-åringar. Faktum är att det finns drygt tre gånger så många 20-29-åringar i Sverige som det finns 80-89-åringar (siffrorna bör vara likartade för Skåne). Räknat per capita är alltså 80-89-åringar mer smittade än 20-29-åringar enligt den här statistiken.

Edit: Det är 2,64 gånger fler smittade 20-nånting än 80-nånting och i Skåne finns det 3,08 gånger fler 20ingar än 80ingar. Det ger 17% fler diagnosticerade smittade bland 80-89-åringar än bland 20-29-åringar.
Senast redigerad av stilicho 2020-09-02 kl. 11:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in