2020-09-02, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Gälller inte barn i grundskolan
Barn ska inte ta en time-out, de ska gå i skolan som vanligt.

Barnföräldrar är inte i någon allvarlig riskgrupp. Unga människor är bara rädda för att de inte kan räkna på risk.
Citera
2020-09-02, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om skolorna är öppna ska matsalarna vara öppna. Vi ska inte ha det som i USA där de rika ungarna får pengar att käka på restaurang för medan de fattiga barnen får med sig en banan i bästa fall. Ungarna ska ha gratis käk i plugget.

Under en pandemi borde de stänga. Matsalarna är smitthärdar.
Citera
2020-09-02, 10:53
Medlem
barkies avatar
Citat:
Om skolorna är öppna ska matsalarna vara öppna. Vi ska inte ha det som i USA där de rika ungarna får pengar att käka på restaurang för medan de fattiga barnen får med sig en banan i bästa fall. Ungarna ska ha gratis käk i plugget.

Din åsikt. Lättare att barn som har problem blir maskerat av det också.

Sen är det en hygienfråga. Jag förstår faktiskt varför Sverige får vågor av vinterkräksjukan varje år. Dom där matsalarna måste ju vara en ruggig smittohärd.

Nej. Vi tar med oss lunch till jobbet. Då ser jag ingen problematik med att göra lunch till barnen hemma heller. Tror dagens feta, egoistiska, mobilsurfande föräldrar skulle behöva det.
Citera
2020-09-02, 10:55
Medlem
Nu kan väl inte ens den mest arga på FHM bortse från att den immunitet vi nu har i samhället hjälper oss storligen? Nu kommer det rapporter från Island att antikropparna håller i minst 4 månader. Jag ser ingen annan förklaringsmodell till att antalet rapporterat sjuka minskar så drastiskt. www.nbcnews.com/news/amp/ncna1239034
Citera
2020-09-02, 10:56
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Under en pandemi borde de stänga. Matsalarna är smitthärdar.

De får hellre käka i omgångar eller sätta upp massa plexiskivor. Ungarna måste ha käk.
Citera
2020-09-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Klart staten kan kliva in. Kunderna kommer tillbaka. Jag lovar dig. Se bara på Tyskland efter WW2. De gick från sönderbombat till att att bli världens ledande industrination på bara några år efter krigsslutet. Nu är det inget som ska bombas. Allt kommer stå kvar. Vi ska bara ta en paus på några månader. Jag betalar gladeligen lite a-kassa till de som behöver det under tiden.

Du har ingen aning med andra ord, provocerande är bara förnamnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Poängen är ju att de talar om att Sveriges strategi har lyckats. När strategin har varit ett skämt jämfört med resten av norden.
Om man hade vetat från början att man kunde göra som Sverige, och hamna på våra dödstal, så hade inga länder stängt ner.
Citera
Medlem
Jag noterar att Sverige testar lika många i veckan som Danskarna testar per dygn räknat per capita. Danska regeringen vill se 50 000 tester om dagen på en befolkning på 5.8 miljoner för att upptäcka spridning snabbt. Det motsvarar 80-90 000 per dygn om det vore Sveriges 10 milj/inv. Danska testter är även uppsökande. De åker till arbetsplatser och skolor mm i vanliga personbilar. Det behövs inte mer än två sköterskor med var sin kånkenryggsäck med tops och provrör. Det känns så "tillkrånglat" i Sverige. Brist på civilkurage och egna initiativ. Hela svenska hanteringen känns som ett "grupparbete" på mellanstadiet. Den ena jävla myndiheten och byråkraten efter den andra avlöser varandra och alla har sitt eget ansvarsområde där ingen är ansvarig.
Citera
2020-09-02, 10:59
Medlem
erwynns avatar
Hälften av alla testkit i den massiva undersökningen i Umeå är nu utdelade. 10 av 20k test. Blir oerhört intressant att se med en så pass stor men centrerad undersökning vilken % andel positiva den kommer landa på. Undersökningen riktar sig främst till de som är aktiva på universitet och bör således nå den grupp som för tillfället driver smittan i Sverige.
Citera
2020-09-02, 11:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Din åsikt. Lättare att barn som har problem blir maskerat av det också.

Sen är det en hygienfråga. Jag förstår faktiskt varför Sverige får vågor av vinterkräksjukan varje år. Dom där matsalarna måste ju vara en ruggig smittohärd.

Nej. Vi tar med oss lunch till jobbet. Då ser jag ingen problematik med att göra lunch till barnen hemma heller. Tror dagens feta, egoistiska, mobilsurfande föräldrar skulle behöva det.

Även om DU är duktig och skulle fixa käk till dina ungar varje dag skulle en stängning av matsalarna innebära att massor av ungar skulle sitta hungriga i klassrummen.

Säger som Conan Barbaren - jag dör hellre snabbt av ett virus än långsamt av svält.
Citera
2020-09-02, 11:02
Medlem
Citat:
De får hellre käka i omgångar eller sätta upp massa plexiskivor. Ungarna måste ha käk.

TÄNK. De kan äta utomhus. Finnarna vann finska vinterkriget mot Stalin tack vare deras kreativitet. Svenskar kan inte ens bära munskydd. Svenskar är inte ens självförsörjande på munskydd. Måste importeras från andra sidan planeten varje gång det blir en pandemi.
Citera
2020-09-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Det där var riktigt goda nyheter !!!

Ja det är positivt, att vi har högsta andelen negativa sedan man började testa. Vi får hoppas att det beror på minskad smittspridning och inte bara på att man testar bredare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in