2020-09-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Nå må du gi deg! Du fortsetter med å slenge ut påstander du ikke har dekning for. Fremsetter du udokumenterte påstander, da er det selvfølgelig DU som må dokumentere påstandene!
Dette er elementær debattskikk, helt basic.
Du skjønner tydeligvis ikke dette, derfor tar jeg et tenkt eksempel:
Hvis jeg jeg slenger ut en udokumentert påstand om at at TH har alibi for tidsrommet 09: til 13:00 den dagen AEH forsvant, så må JEG dokumentere dette, jeg kan ikke skyve dette ansvaret over på andre medlemmer i gruppa.

Iditarod, jag tycker att du är en sansad person som skriver nyanserat och är absolut inte "sint".
Även om du lutar en aning mer åt TH:s skuld än jag gör.
Jag tycker också att man ska kunna dokumentera, eller i vart fall försöka hänvisa till det man läst, om det handlar om t. ex. alibi och andra väsentligheter.
Heder åt dig och Z-z-z, som har dokument till hands.
Sedan kan man alltid resonera, visst är detta ett diskussionsforum i grund och botten.
Citera
2020-09-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten
Joa. Men på den andre siden så er dette en tråd der man kan komme med litt av det man vet, men likevel ikke ønsker å gå i dybden mtp kildevern osv. Jeg er sikker på at det finnes mange her som kanskje vet litt, men som naturlig nok ønsker å beskytte seg selv og sine kilder. Vel, så er det en del udokumenterte påstander, men om de kommer fra brukere som ofte viser seg å ha rett, så mener jeg det også kan være en berikelse for tråden. Vi velger selv hvem og hva vi tror mest på.

Helt greit å kaste ut hypoteser og diverse teorier, alle er vel enige om det. Det blir noe annet når man slenger ut udokumenterte påstander, og presenterer dette som fakta. Da må man tåle spørsmål om utsagnet er dokumenterbart. Svaret på dette bør være veldig enkelt: Enten så dokumenterer man påstanden, eller man trekker tilbake påstanden og innrømmer at man ikke har dekning. Jeg forlanger ingen beklagelse, men forventer at folk ikke fortsetter å slenge ut samme type påstander, som om ingenting har skjedd. Blir man tatt med buksa nede, så man svare for seg, man ber ikke andre medlemmer hoste opp linker.
Jeg har selv videreformidlet tips om AEHs påståtte rusproblemer, men da har jeg vært påpasselig med å understreke at dette kun er et rykte.
Citera
2020-09-02, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Iditarod, jag tycker att du är en sansad person som skriver nyanserat och är absolut inte "sint".
Även om du lutar en aning mer åt TH:s skuld än jag gör.
Jag tycker också att man ska kunna dokumentera, eller i vart fall försöka hänvisa till det man läst, om det handlar om t. ex. alibi och andra väsentligheter.
Heder åt dig och Z-z-z, som har dokument till hands.
Sedan kan man alltid resonera, visst är detta ett diskussionsforum i grund och botten.

Takk for støtten! Nei, jeg er ikke sint, og har heller ikke vært det. Men når samme bruker gjentatte ganger spør om jeg er sint, så kan man lure på om dette er en hersketeknikk, eller om dette er en avledningsmanøver. "Er du sint nå, Iditarod?" Jeg synes det vitner om umodenhet. Det samme vil jeg egentlig si om gjentatte forsøk på plassere meg i Team Tom, selv om jeg gjentatte ganger har uttalt at TH kan være skyldig. Jeg har sagt at jeg veldig tidlig i saken var ganske sikker på at TH var skyldig. Dette ut fra all statistikk, og selvfølgelig ut fra forutinntatthet. Jeg så for meg at dette var et drap i affekt, med alkohol i bildet. Når så politiet går ut med at dette var veldig godt planlagt, så må jeg jo bare innse at jeg tok feil. Pr dags dato er det en del som peker mot TH, men det ser foreløpig tynt ut. Jeg begynner å tvile på om det vil bli reist tiltale. Blir det en rettssak, så er det ingen selvfølge at TH blir dømt. Men skulle det i løpet av året dukke opp et lik(noe som er lite sannsynlig) med påfølgende tilståelse,(som er lite sannsynlig) håper jeg at TH får en knallhard straff!
Citera
2020-09-02, 01:34
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Helt greit å kaste ut hypoteser og diverse teorier, alle er vel enige om det. Det blir noe annet når man slenger ut udokumenterte påstander, og presenterer dette som fakta. Da må man tåle spørsmål om utsagnet er dokumenterbart. Svaret på dette bør være veldig enkelt: Enten så dokumenterer man påstanden, eller man trekker tilbake påstanden og innrømmer at man ikke har dekning. Jeg forlanger ingen beklagelse, men forventer at folk ikke fortsetter å slenge ut samme type påstander, som om ingenting har skjedd. Blir man tatt med buksa nede, så man svare for seg, man ber ikke andre medlemmer hoste opp linker.
Jeg har selv videreformidlet tips om AEHs påståtte rusproblemer, men da har jeg vært påpasselig med å understreke at dette kun er et rykte.

Hvis informasjon man eventuelt deler er noe som man vet enten via bekjente eller familie, hvordan mener du at man skal dokumentere det?

Man risikerer jo da selvfølgelig at det blir betegnet som "rykter og sladder", men det er såvidt meg bekjent aldri slått fast noe sted at "rykter og sladder" aldri stemmer. Heller motsatt.

Ingen røyk uten ild.

Hvis du kun vil "debattere" innenfor noen slags fastsatte rammer og regler så anbefaler jeg at du melder deg inn i et profesjonelt debattlag, eller diskuterer saken i et annet forum.

Nå mener jeg uansett at det ikke er noe å debattere i denne saken, det er en kriminalsak under etterforskning, og hvis man vil "score debattpoeng", fremme påstander med dokumentasjon og bla bla bla, så finnes det andre areaner.

Her kan man dele informasjon, og det er opp til enhver bruker å bruke sin egne innebygde kildekritikk i forhold til hva man tror på eller ikke.
Citera
2020-09-02, 05:31
Medlem
Citat:
Takk for støtten! Nei, jeg er ikke sint, og har heller ikke vært det. Men når samme bruker gjentatte ganger spør om jeg er sint, så kan man lure på om dette er en hersketeknikk, eller om dette er en avledningsmanøver. "Er du sint nå, Iditarod?" Jeg synes det vitner om umodenhet. Det samme vil jeg egentlig si om gjentatte forsøk på plassere meg i Team Tom, selv om jeg gjentatte ganger har uttalt at TH kan være skyldig. Jeg har sagt at jeg veldig tidlig i saken var ganske sikker på at TH var skyldig. Dette ut fra all statistikk, og selvfølgelig ut fra forutinntatthet. Jeg så for meg at dette var et drap i affekt, med alkohol i bildet. Når så politiet går ut med at dette var veldig godt planlagt, så må jeg jo bare innse at jeg tok feil. Pr dags dato er det en del som peker mot TH, men det ser foreløpig tynt ut. Jeg begynner å tvile på om det vil bli reist tiltale. Blir det en rettssak, så er det ingen selvfølge at TH blir dømt. Men skulle det i løpet av året dukke opp et lik(noe som er lite sannsynlig) med påfølgende tilståelse,(som er lite sannsynlig) håper jeg at TH får en knallhard straff!

Jag tycker du resonerar logiskt och förståeligt, även om jag själv är på andra sidan "gränsen".
Jag kan inte ta in att TH är någon som är det minsta intresserad av att dräpa någon, även om det går att föreställa sig att han kan ha uppflammande humör om han känner sig kränkt.
Något impulsiv kan han nog vara ..
Om inte annat så för all tid han sett sin familj i barndomsåren lida i fattigdom under lång tid med många barn, dels efter att ha arbetat enträget i sitt eget liv, i sin värld. Då må man flippa ut ibland. Jag menar, ett arbete med så stort ansvar skapar nog viss stress.
Men att planera ett mord ... "NEJ" säger jag.
Jag tror polisen har fel i det.
Om, om och om han gjort detta, så tror jag det var i hastigt uppflammande raseri över något som hänt (kvällen före).
Kanske de fyra som åt middag, talade om något som var känsligt för TH. Någon, t ex AEH,
kan ha kontrat ett spörsmål på "fel" sätt (kan ju vara om att flytta till Gjövik tillsammans med TH eller utan) eller vad som helst - och tillsammans med alkohol flippat ut ordentligt.
Något som samlats inom honom under lång tid - men icke planerat!
I så fall, vid sina sinnens fulla bruk, som det heter; jag tror inte han är psykopat eller så.
Eller rättare sagt, påstår det.
Men ...ett sådant brott motsägs av nästan allt annat!
Trusselbrev, kryptovaluta, telefonsamtal, hans sätt att argumentera kan jag köpa!
Det enda som kvarstår är då de svaga så kallade "indicierna" ...
Om man tänker att TH är en snabb, effektiv och samtidigt försiktig person, kan det mycket väl
vara så att han faktiskt tar av sig skorna innan han går in, faktiskt tar helt lätt i trusselbrevet,
är kall om handen i oktober månad, lämnar därför inte fingeravtryck ... Har kastat några notatböcker för att de känns för personliga, inte för att det står något som kan peka mot honom men som ev. kan missförstås.
Jag tycker inte de raderade samtalen är något att bry sig om. Vad spelar det för roll?
Jag tror han går snabbt in och ut genom rummen och på hans arbete är man kanske van vid att man inte kan följa honom helt upp ... Det är heller inte "fint" att kolla och spana på chefen ...
Så inget säger att han smugit iväg.
Och hur ska han hinna detta?
Ja ja ... Jag blir förvånad om han är skyldig.
Man verkar inte komma längre än i denna tråd just nu ... utan att fler saker dyker upp som talar ett tydligt språk åt något håll.
Jag tror många med mig haft extra svårt att sova under denna tid, detta fall engagerar!
Natti natt.
Senast redigerad av Moschata 2020-09-02 kl. 05:37.
Citera
2020-09-02, 05:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hvis informasjon man eventuelt deler er noe som man vet enten via bekjente eller familie, hvordan mener du at man skal dokumentere det?

Man risikerer jo da selvfølgelig at det blir betegnet som "rykter og sladder", men det er såvidt meg bekjent aldri slått fast noe sted at "rykter og sladder" aldri stemmer. Heller motsatt.

Ingen røyk uten ild.

Hvis du kun vil "debattere" innenfor noen slags fastsatte rammer og regler så anbefaler jeg at du melder deg inn i et profesjonelt debattlag, eller diskuterer saken i et annet forum.

Nå mener jeg uansett at det ikke er noe å debattere i denne saken, det er en kriminalsak under etterforskning, og hvis man vil "score debattpoeng", fremme påstander med dokumentasjon og bla bla bla, så finnes det andre areaner.

Her kan man dele informasjon, og det er opp til enhver bruker å bruke sin egne innebygde kildekritikk i forhold til hva man tror på eller ikke.

Jag tror inte att I. menar att allt ska dokumenteras, utan sådant som är ägnat för dokumentation, som påståenden om vad TH kan ha sagt och gjort, när, osv.
Men allmänna synpunkter får man ju ha och de går inte att alltid dokumentera utan man
hänvisar mer till varför man tror på ett visst sätt, ev vad man läst i media, eller i tråden.
Man får ju inte åsikter utan grund.
Sedan är det ju en läggningssak, hur man tar upp, tänker och förmedlar, alla får ju vara olika.
Citera
2020-09-02, 06:38
Medlem
Niffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Jag tror inte att I. menar att allt ska dokumenteras, utan sådant som är ägnat för dokumentation, som påståenden om vad TH kan ha sagt och gjort, när, osv.
Men allmänna synpunkter får man ju ha och de går inte att alltid dokumentera utan man
hänvisar mer till varför man tror på ett visst sätt, ev vad man läst i media, eller i tråden.
Man får ju inte åsikter utan grund.
Sedan är det ju en läggningssak, hur man tar upp, tänker och förmedlar, alla får ju vara olika.

Det fetade er et godt poeng, til sammen med resten av innlegget ditt.

Men for å adressere det du sa om at man ikke mistenker noen uten grunn...

Jeg har svært vanskelig for å tro at man går til det skrittet å sikte noen for drap uten grunn.

Edit: Jeg tror politiet har skoene på.
Senast redigerad av Niffy 2020-09-02 kl. 06:41.
Citera
2020-09-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Det er noen som har vært litt tøffe og delt, men de har desverre fått så mye backlash at de nå er borte og/eller velger å holde seg veldig i bakgrunnen.

Edit: Se bare f.eks hvor mye tull det var rundt 0914-samtalen en stund.
Nettopp, og når man blir fullstendig bombardert med aggressive innlegg og spørsmål, tenker jeg at folk har en agenda. Det har også vært i mine tanker at noen får betalt for å poste her. Det er jo ikke ulovlig, men verd å skjenke en tanke. Bortsett fra det kan jo hvem som helst poste her, også verd å tenke litt på.
Mht kilder og links: Veldig ofte at VG ikke opplyser om kilder i denne saken.
Enig i at det er greit å gi kilder og links, men alle kilder kan man så klart ikke gi. Også greit å si at tanker eller påstand er hva det er, og sladder er sladder, men dette er ikke en side for doktoravhandling. Mht links kan man finne ut av det meste selv med google søk på ett sekund, for eks det med notatbøkene.
Senast redigerad av Doggerbank 2020-09-02 kl. 08:23.
Citera
2020-09-02, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det kommer jo an på hvordan TH hadde gjort det. Og hvilken tilnærming til angivelige kidnappere han da ville ha valgt.

Om han saboterte kommunikasjon med angivelig motpart for å tvinge kidnapperne over annen plattform mer egnet for kommunikajon, ville han uansett ha mistet all troverdighet. På samme måten som han mistet troverdighet etter å ha varslet politiet.

Om han hadde forsøkt å kommunisere og å betale osv, uten å få noen fornuftig respons fra antatt motpart, ville han allikevel blitt hovedmistenkt, men stagingen ville ha blitt ødelagt.

Så politiet måtte varsles så fort som mulig, av hensyn til stagingen i huset. Og i et forsøk på å få verifisert alibiet han har planlagt så nøye. Og forsøk på å skaffe seg troverdighet gjennom å tilrøve seg status som fornærmet. Og forsøk på å styrke egen troverdighet. Forsøk på å skaffe seg avstand til forsvinningen. Og forsøk på å posisjonere seg slik at han senere kan skylde på politiet for alt som har gått galt.
Har samme tanke. Alt er rigget for å frita seg selv for skyld. Alibiet overspilles.
Citera
2020-09-02, 08:13
Bannlyst
Citat:
Du spurte om hvorfor TH ikke hyret inn private etterforskere fra starten. HVIS TH er uskyldig, så var det vel naturlig for ham å sette sin lit til at politiet ville greie å oppklare saken.
"Allerede der peker jo alt mot TH i og med at det ikke kan være andre enn han". Dette er en forhastet konklusjon.Så lenge saken ikke er oppklart, så kan det være andre enn TH som er skyldig(e) Jeg understreker: Jeg sier ikke at TH ER uskyldig. Jeg sier at andre KAN være skyldig(e).

Nå prater du i ring igjen som vanlig. Sandemose skreiv at TH kommer til å sette inn privatetterforsker. Jeg skreiv at spørsmålet heller er hvorfor han i så tilfelle ikke har gjordt det fra begynnelsen når de (ifølge TH) var helt på villspor. For ifølge han er det et villspor at de skiftet hypotese over til drap. Han gikk jo over til naboen og var helt stresset.
Viktige spor går tapt når de etterforsker det som en drapssak hvis han hadde vært uskyldig.
Alt peker jo mot TH som drapsmann da.
For hvem ellers skulle ha interesse av å drepe Anne og kamuflere det som en kidnapping? Ingen.
Brevet må dermed være falskt, De folkene i "andre enden" må være TH eller noen som står han nær.
Nå kommer du vel til å spørre om link der det står at han gikk over til naboen når han fikk vite om endring av hypotese

Du etterspør link til hvor jeg har lest at TH har skrevet notatbøker i 40 år. Og at det er tykke bøker.
Jeg regner med at z-z-z forlengst har funnet denne linken, men ikke vil poste den, fordi det da setter deg i et tåpelig lys, og vil gi meg en fordel. For jeg er jo ikke med i TT. Du har allerede dummet deg loddrett ut når du påsto at husverten ikke esksisterer. Jeg postet link som viste at husverten Gerd eksisterte. Alikevel bablet du videre om at det ikke står noe om at husverten hadde sagt noe ufordelaktig om TH, noe jeg langt tidligere understreket at hun ikke hadde sagt. Du prøver på forskjellige hersketeknikker bl.a som å legge ord i munnen på meg for å seinere kunne motsi det (stråmann), men til ingen nytte. Ser bare dumt ut. Det funker sikkert i et debattforum på TV for der kan man ikke gå tilbake å lese slik som her, men her i et tekstforum, så fungerer det dårlig med stråmannsteknikken din.
Du sier at du ikke er med i noen TT, men det er jo tydelig at du prøver å motsi eller usannsynliggjøre alt som peker på TH som GM. Eksempelvis skreiv Moschata at alle THs medarbeidere trodde på TH og at det ikke var noen konflikt eller mistanker mot TH der på Futurum, noe jeg etterspurte link til, en link som uteble. Men jeg hørte ikke et ord fra deg til Moschata om han kunne dokumentere dette.
Så her har vi jo din posisjon plassert.
Her står det litt om notatbøkene:
https://www.vg.no/nyheter/i/P9Jvd5/o...ns-notatboeker
Senast redigerad av Fenvatnet 2020-09-02 kl. 08:24.
Citera
2020-09-02, 08:15
Medlem
Citat:
Nå må du gi deg! Du fortsetter med å slenge ut påstander du ikke har dekning for. Fremsetter du udokumenterte påstander, da er det selvfølgelig DU som må dokumentere påstandene!
Dette er elementær debattskikk, helt basic.
Du skjønner tydeligvis ikke dette, derfor tar jeg et tenkt eksempel:
Hvis jeg jeg slenger ut en udokumentert påstand om at at TH har alibi for tidsrommet 09: til 13:00 den dagen AEH forsvant, så må JEG dokumentere dette, jeg kan ikke skyve dette ansvaret over på andre medlemmer i gruppa.
Hvorfor ber du ikke de som ihuga støtter th om dokumentasjon for alt de lirer av seg av udokumenterte påstander.
Citera
2020-09-02, 08:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Farkosten

Den første Lindexbutikken i Norge kom ikke før i 1969. Paraplyen kan jo selvfølgelig ha blitt kjøpt i Sverige da.

Ah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in