2020-09-01, 15:34
Medlem
Grannen har försökt sälja under flera månader, sänkt priset men ändå kommer ingen. Spanade under senaste visningen och det var verkligen noll personer som kom. Detta är i attraktiv Stockholmsförort med direktförbindelse till city på under 20 min.
2020-09-01, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Just nu på boplats i göteborg hyrs det ut en superfin sekelskifteslägenhet med ekparkett på 65 m2 i absolut bästa läge (haga) för 5600 i månaden. Den har tiotusentals sökande och över 1000 före mig i kön trots att jag stått där i 6 år.

Samtidigt hyrs det ut en 52 m2 lägenhet i Munkebäck, ett helt ordinärt område en bit utanför stan, för nära 11000 per månad. Där är det vara 15 före mig i kön.
Vilket bara visar att billiga lägenheter i bra lägen är populärare än dyrare lägenheter i sämre lägen. Att minska en lägenhets attraktionskraft genom högre hyra löser inte problemet med att 15 somalier måste tränga ihop sig i en tvåa i någon sämre förort.
2020-09-01, 18:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Vilket bara visar att billiga lägenheter i bra lägen är populärare än dyrare lägenheter i sämre lägen. Att minska en lägenhets attraktionskraft genom högre hyra löser inte problemet med att 15 somalier måste tränga ihop sig i en tvåa i någon sämre förort.

Jo genom att ta ut marknadshyra kan kommunen öka sina intäkter . T ex kan kommunen kan hyra ut lägenheten ovan för 15000/mån istället för 5600, ta den intäkten och använda för att subventionera byggbolag (eller andra stimulansåtgärder om du så föredrar) så vi får fram fler bostäder och därmed lättar på trycket.
2020-09-01, 19:41
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Grannen har försökt sälja under flera månader, sänkt priset men ändå kommer ingen. Spanade under senaste visningen och det var verkligen noll personer som kom. Detta är i attraktiv Stockholmsförort med direktförbindelse till city på under 20 min.

Var på ett bygge förra veckan. 25 av 80 lägenheter är inte sålda, inflyttning början av nästa år.
I huset bredvid, som blev klart för två år sedan är det fyra lägenheter som aldrig blivit sålda.
Högre upp i husen är lägenheterna dyrare och det är dessa som inte blir sålda.
Husen ligger två min från en ganska ny pendeltågsstation så söder om söder man kan komma.

Hörde också att företaget som levererar betongelement till bygget och till många andra byggen ska ha förhandlingar med facket om iaf arbetstidsförkortning då de plötsligt fick lite att göra i våras.
2020-09-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Var på ett bygge förra veckan. 25 av 80 lägenheter är inte sålda, inflyttning början av nästa år.
I huset bredvid, som blev klart för två år sedan är det fyra lägenheter som aldrig blivit sålda.
Högre upp i husen är lägenheterna dyrare och det är dessa som inte blir sålda.
Husen ligger två min från en ganska ny pendeltågsstation så söder om söder man kan komma.

Hörde också att företaget som levererar betongelement till bygget och till många andra byggen ska ha förhandlingar med facket om iaf arbetstidsförkortning då de plötsligt fick lite att göra i våras.

Vegastaden alltså. Precis som för Barkabystaden är marknaden för lite större områden av nyproduktion alltför långt från stan. Tror inte samma utmaningar finns i exempelvis Liljeholmen där det byggs rätt bra.
2020-09-01, 20:09
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Vegastaden alltså. Precis som för Barkabystaden är marknaden för lite större områden av nyproduktion alltför långt från stan. Tror inte samma utmaningar finns i exempelvis Liljeholmen där det byggs rätt bra.
Inte Vegastaden, Årstaberg.
Har för mig att den stationen är rätt ny, eller minns jag fel?
Jag kan iaf kasta min hammare på Liljeholmen från högsta våningen.
2020-09-01, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roffe69
Inte Vegastaden, Årstaberg.
Har för mig att den stationen är rätt ny, eller minns jag fel?
Jag kan iaf kasta min hammare på Liljeholmen från högsta våningen.

Den invigdes för 14 år sedan ;-). Vega station förra året. Sedan skulle jag inte kalla Årstaberg så långt söder om söder man kan komma. Är väl typ närförort.
2020-09-01, 20:46
Medlem
roffe69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Den invigdes för 14 år sedan ;-). Vega station förra året. Sedan skulle jag inte kalla Årstaberg så långt söder om söder man kan komma. Är väl typ närförort.
Jag skrev aldrig långt, det läste du in själv. Men jag skulle självklart skrivit så nära söder om söder man kan komma.
Då var det mer än 14 år sedan jag åkte pendel.
2020-09-01, 22:26
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr

15-20 min till city, då pratar vi typ fruängen, bandhagen, farsta, bagarmossen, vällingby? Inga fel på dom områdena men inte direkt attraktiva. Där måste lägenheterna vara riktigt bra för att det ska vara högt tryck, det vi sett på senaste är en större variation än tidigare där de bra objekten går dyrare och de mindre bra billigare.
2020-09-02, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emoji
Varit på visningar i en av de större städerna och kan säga att marknaden är hetare än någonsin. Det är mer folk än någonsin på visningarna och budgivningarna drar upp mot rekordnivåer.
Vill inte vara petig egentligen, men detta blir bara larvigt. Marknaden var EXTREMT mycket hetare 2017, dvs bara tre år sedan. Idioter köade i tält för att med lånade pengar köpa en bostad på ritning de inte ville ha, då de trodde att de kunde sälja den dyrare innan den ens blivit klar. Vi kommer inte se den typen av marknad på lång, lång tid. Det må ha varit idioter, men även en idiot låter bli att slicka på lyktstolpen andra gången.

En effekt åtminstone jag själv inte tänkt på är att Sverige är ett för de flesta åldersgrupper (e.g. inte småbarnsfamiljer) ganska oattraktivt land. Ställt mot rimliga alternativ hamnar det så långt ned på listan att väldigt många som har råd naturligt är osäkra på om de faktiskt ska bo kvar här i framtiden, vilket är en rätt seriös broms för större investeringar i bostäder. Ur detta perspektiv bör corona med sin extremt nations-slutande effekt fått väldigt många människor att plötsligt tänka äh, dags att köpa något ordentligt. Utan att denna gång reflektera över att bostaden skulle liknas vid ett fattigboende i någon annan region.

Om vi då lägger till det faktum att bankerna i de individuella fallen lånar ut som idioter, i synnerhet skiter de ofta i att titta på om folk blivit arbetslösa nyligen (tittar på förra årets inkomster), kan man ju elakt spekulera lite över att även permitterade pappvändare och arbetslösa sprungit ut och tagit ett snabbt lån innan det syns att de ligger illa till. Det krävs dock att man ljuger för banken om att man blivit arbetslös; jag vet inte hur många som är så desperata. Antagligen kan en och annan undanhållit att de är permittade eller varslade.
Senast redigerad av LarryLarry 2020-09-02 kl. 04:09.
2020-09-02, 04:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Det krävs dock att man ljuger för banken om att man blivit arbetslös; jag vet inte hur många som är så desperata. Antagligen kan en och annan undanhållit att de är permittade eller varslade.

Det vill ju till att man som permitterad tror att det stannar där och att allt återgår till det normala. Jag själv skulle aldrig ta risken att bli arbetslös 40-åring med ett lån på 2 miljoner och utöver det knappt någon buffert alls.
2020-09-02, 05:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Vill inte vara petig egentligen, men detta blir bara larvigt. Marknaden var EXTREMT mycket hetare 2017, dvs bara tre år sedan. Idioter köade i tält för att med lånade pengar köpa en bostad på ritning de inte ville ha, då de trodde att de kunde sälja den dyrare innan den ens blivit klar. Vi kommer inte se den typen av marknad på lång, lång tid. Det må ha varit idioter, men även en idiot låter bli att slicka på lyktstolpen andra gången.

Innan man kallar folk för idioter borde man kanske fundera ett par sekunder över vilka som haft tokfel och vilka som fått rätt, bara en tanke...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in