2020-09-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Återigen, det finns inga bevis. Det är solklart på det viset och din historia har definitivt en poäng. Jag, och då även KP, anser att det finns substans i misstankarna mot SE. Beroende på utgångspunkt kan man tycka YN ”pekar ut” honom eller så kan man säga att han är avskriven. Jag tycker att KP gör rätt som ”inte kommer runt honom” därmed lägger ner. Hade du velat att han sade att gärningsmannen är okänd och att de inte vet någonting? Jag antar att det är din ståndpunkt?
Ja, det är min ståndpunkt. Om de skulle lägga ned skulle de ha gjot det med exempelvis motiveringen att de helt enkelt inte kommer längre och inte tror att de kan komma längre; inte med ett löst grundat utpekande som flagrant strider mot objektivitetsprincipen. Det tycker jag är barockt, lite upprörande faktiskt.
Citera
2020-09-01, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Men svara på min fråga i stället.
Du tonar ner ordet ”lögn” till en semantisk fråga och bollar tillbaka till mig att förklara om han är trovärdig eller inte.
Jag kan naturligtvis utan problem svara att jag tycker att han I det stora hela är trovärdig, även om han framhäver sig lite för mycket.
Det går att förklara med hans personlighet.

"även om han framhäver sig lite för mycket"

Eller helt enkelt ljuger? Jag kan inte säga vad som mest uppenbart är "lögn", men du verkar ju hålla med om att han inte håller sig till sanningen.
Citera
2020-09-01, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Ja, det är min ståndpunkt. Om de skulle lägga ned skulle de ha gjot det med exempelvis motiveringen att de helt enkelt inte kommer längre och inte tror att de kan komma längre; inte med ett löst grundat utpekande som flagrant strider mot objektivitetsprincipen. Det tycker jag är barockt, lite upprörande faktiskt.

Ok. Tror nog att det blivit ännu mer upprört om de agerat på det viset.
Citera
2020-09-01, 21:03
Medlem
Citat:
"även om han framhäver sig lite för mycket"

Eller helt enkelt ljuger? Jag kan inte säga vad som mest uppenbart är "lögn", men du verkar ju hålla med om att han inte håller sig till sanningen.

Det har jag inte sagt, jag säger att han i vissa avseenden verkar överdriva sin roll. Hans initiativ under själva livräddningen går att ifrågasätta.
Men i den frågan är inte heller övriga överens om hur det hela gått till.
Vändningen till framstupa sidoläge får stöd av flera vittnen, och Anna H är i stället den som avviker i den frågan.
Det går inte att säga att han inte låg på rygg då SE kom fram.
Det gjorde han också då SG och hans kompisar kom fram.
Det är ett förlopp som är väldigt svårt att få klarhet i, och helt omöjligt att dra några säkra slutsatser om vilka som har fel eller rätt.
Alla kan på sitt sätt ha rätt, beroende på när de kom till platsen.
Men om du inte kan formulera ett enda exempel på lögn, så förstår jag inte vad du egentligen diskuterar.
Handlar allt om YN:s vaga signalement på den springande mannen?
Citera
2020-09-01, 21:12
Medlem
Citat:
Det har jag inte sagt, jag säger att han i vissa avseenden verkar överdriva sin roll. Hans initiativ under själva livräddningen går att ifrågasätta.
Men i den frågan är inte heller övriga överens om hur det hela gått till.
Vändningen till framstupa sidoläge får stöd av flera vittnen, och Anna H är i stället den som avviker i den frågan.
Det går inte att säga att han inte låg på rygg då SE kom fram.
Det gjorde han också då SG och hans kompisar kom fram.
Det är ett förlopp som är väldigt svårt att få klarhet i, och helt omöjligt att dra några säkra slutsatser om vilka som har fel eller rätt.
Alla kan på sitt sätt ha rätt, beroende på när de kom till platsen.
Men om du inte kan formulera ett enda exempel på lögn, så förstår jag inte vad du egentligen diskuterar.
Handlar allt om YN:s vaga signalement på den springande mannen?

Nej, allt handlar inte om vittnesmålet från YN .Du menar att det är klarlagt att SE befunnit sig på platsen , jag håller inte med. Min åsikt är att flera av sakerna han säger angående vad som skett inte stämmer. Hans språngmarsch efter poliserna är ett exempel.
Citera
2020-09-01, 21:13
Medlem
Citat:
Absolut kan det vara vem som helst som är oidentifierad, det håller jag med om. Vi vet ju inte, och därmed tycker jag att det är fel att avfärda SE och säkert säga att det inte är han.

"YN har inte identifierat honom som SE"

Det stämmer. Dock var det flera kännetecken som stämde ganska bra in på honom. Han var på Sveavägen och bar en handledsväska. YN noterar något liknande hos den springande mannen. Det kan absolut vara någon annan men min åsikt är att det åtminstone är troligt att det KAN vara SE.

"KP redovisade en del, men avfärdade dem som felaktiga"

Några vittnesmål är såklart felaktiga. Vilka är svårt att säga.

Vad är din teori? Vem är mördaren och hur gick det till?
Jo, några är felaktiga, men det strider mot objektivitetsprincipen att avfärda efter tycke och smak, och endast lyfta de som talar för sin sak.
KP ljuger dessutom på ett flertal punkter, vilket definitivt är ett brott mot objeltivitetsplikten.

Nej jag har ingen teori, eller så har jag flera möjliga, men SE har som jag ser det skaffat sig ett alibi genom sitt eget och andras vittnesmål, även om det bara är LL som tydligt minns honom då han satte efter poliserna.
Citera
2020-09-01, 21:17
Medlem
Citat:
Jo, några är felaktiga, men det strider mot objektivitetsprincipen att avfärda efter tycke och smak, och endast lyfta de som talar för sin sak.
KP ljuger dessutom på ett flertal punkter, vilket definitivt är ett brott mot objeltivitetsplikten.

Nej jag har ingen teori, eller så har jag flera möjliga, men SE har som jag ser det skaffat sig ett alibi genom sitt eget och andras vittnesmål, även om det bara är LL som tydligt minns honom då han satte efter poliserna.

Fast LL hade inte sett honom i första förhöret. Dessutom gällde det inte löpningen efter poliserna, den tror jag inte skett...
Citera
2020-09-01, 21:19
Medlem
Citat:
Nej, allt handlar inte om vittnesmålet från YN .Du menar att det är klarlagt att SE befunnit sig på platsen , jag håller inte med. Min åsikt är att flera av sakerna han säger angående vad som skett inte stämmer. Hans språngmarsch efter poliserna är ett exempel.
Språngmarschen är diskuterad, och den korta versionen är att han han lyckats pricka in polisernas ankomst - deras förföljande av gärningsmannen - ambulansens ankomst till platsen - ytterligare polisers ankomst, samt inlastning av båren i ambulansen kronologiskt i tidsspannet 23.24.30 - 23.27.30.
Det är oerhört egendomligt om han samtidigt vore gärningsman.
Läs förhören och läs granskningskommissionens betänkande i det avsnittet.
Citera
2020-09-01, 21:21
Medlem
Citat:
Språngmarschen är diskuterad, och den korta versionen är att han han lyckats pricka in polisernas ankomst - deras förföljande av gärningsmannen - ambulansens ankomst till platsen - ytterligare polisers ankomst, samt inlastning av båren i ambulansen kronologiskt i tidsspannet 23.24.30 - 23.27.30.
Det är oerhört egendomligt om han samtidigt vore gärningsman.
Läs förhören och läs granskningskommissionens betänkande i det avsnittet.

För mig stämmer det inte, jag får det inte att gå ihop. Vare sig tidsmässigt eller logistiskt.
Citera
2020-09-01, 21:23
Medlem
Citat:
Fast LL hade inte sett honom i första förhöret. Dessutom gällde det inte löpningen efter poliserna, den tror jag inte skett...
Vad gällde inte löpningen efter poliserna?
Det är just i det momentet LL såg SE, och inte som frågan lyder i förhöret” om han sett någon man i 40-50 års åldern i keps, blå rock och glasögon på platsen i samband med att mordet begicks.
Det gjorde inte LL, och svarade därmed sanningsenligt.
Citera
2020-09-01, 21:24
Medlem
Citat:
För mig stämmer det inte, jag får det inte att gå ihop. Vare sig tidsmässigt eller logistiskt.
Nej, du har inte koll på den kronologiska händelsekedjan kanske?
Citera
2020-09-01, 21:32
Medlem
Citat:
Vad gällde inte löpningen efter poliserna?
Det är just i det momentet LL såg SE, och inte som frågan lyder i förhöret” om han sett någon man i 40-50 års åldern i keps, blå rock och glasögon på platsen i samband med att mordet begicks.
Det gjorde inte LL, och svarade därmed sanningsenligt.

Så uppfattar jag inte saken utan att han menar att SE är på platsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in