2020-09-01, 15:05
Medlem
Jag tror starkt på TSLA långsiktigt men ingen kan väl med gott samvete påstå att aktien har haft en sund ökning i sommar? Det är så mycket fomo och hysteri som driver kursen. Verkar inte som att folk säljer just nu men om det skulle dyka upp dåliga nyheter, försening eller något i den stilen så tror jag kursen korrigeras brutalt. Den återhämtar sig dock med tiden så ser det scenariot som ett bra köptillfälle. Men som tidigare nämnt, köp TSLA om du vill vara med i flera år framöver och inte är rädd för att åka lite berg och dalbana.
Senast redigerad av hyperbeast 2020-09-01 kl. 15:10.
Citera
2020-09-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyperbeast
Jag tror starkt på TSLA långsiktigt men ingen kan väl med gott samvete påstå att aktien har haft en sund ökning i sommar? Det är så mycket FOMO och hysteri som driver kursen. Verkar inte som att folk säljer just nu men om det skulle dyka upp dåliga nyheter, försening eller något i den stilen så tror jag kursen korrigeras brutalt. Den återhämtar sig dock så ser det som ett bra köptillfälle. Men som tidigare nämnt, köp TSLA om du vill vara med i flera år framöver och inte är rädd för att åka lite berg och dalbana framöver.

Har också varit lång TSLA men håller med, sålde allt när kursen närmade sig fyrasiffriga nivåer.
De framtidsutsikterna som jag såg var AI robotaxi och marknadsdominans inom elbilar.
De utsikterna prisades in för länge sedan. Idag är TSLA market cap lika med BMW, Ford, Renault...Tillsammans. Samtidigt som taxiverksamheter går omkull, Lyft lägger ner ride-sharing i Kalifornien, folk åker scooter som aldrig förr, alla konkurrenter stället om helt till eldrivet...

Nä, senaste ökningen är inte hälsosam. Boostad av biljoner dollar i stimulanspaket från USA.

Aktien kan förlora 80% av värdet och fortfarande ha en positiv uppgång sett över hela år 2019. Året då en pandemi lamslog hela världen och USA närmar sig inbördeskrig. Fundera ett tag över det, inte många vars psyke kommer klara en sådan korrektion utan att paniksälja till förlust.
Senast redigerad av hoaxy 2020-09-01 kl. 15:23.
Citera
2020-09-01, 18:55
Medlem
På svenska elbilsmarknaden ligger Kia E-Niro i topp följt av Polestar (Volvo).

Tesla 3 tar just tredjeplatsen.

En ny värld av konkurrens har öppnat sig på den marknaden.
Citera
2020-09-01, 20:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Med jättekassa skulle det finnas en chans till långsiktig hållbar produktion och utveckling för att göra just det. Tänk tillfälligt ras 50% (utöver utspädningen vid nyemission) och sen ingen kursutveckling på 10 år. Då närmar vi nog oss en rimlig värdering.

Jo, exakt, men det är ju en lång resa dit och förutsätter att bolaget kan växa till att bli ett av världens största företag (med andra mått mätt än börsvärde såklart), nu känns det som att minsta lilla positiva nyhet tolkas som att Tesla ska ta över världen. T.ex.,

- snack om nya produkter som kan lanseras i framtiden --> OJOJ HERREGUD NU KOMMER STORSÄLJAREN, SNART ÄR INTÄKTERNA STÖRRE ÄN NÅGONSIN, DETTA KOMMER ALLA ATT KÖPA!!!

- aktiesplit --> ÅHHH NU KAN MINDRE ÄGARE KOMMA IN OCH "TRADA", DETTA LÄR GÖRA ATT AKTIEKURSEN SKJUTS I HÖJDEN, KOM OCH KÖP!!!

- nyemission --> WOW NU TAR DE IN MER PENGAR, DESSA KAN INVESTERAS SÅ TJÄNAR BOLAGET ÄNNU MER PENGAR, SNART VÄXER DE!!!
Citera
2020-09-01, 20:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Fler och fler människor upptäcker Teslaaktien. I USA trednar TSLA på twitter och massa helt vanliga människor skryter om hur mycket pengar de tjänat på aktien. Bankerna har dessutom börjat köra ads på facebook där man ska bli kund i banken för då kan man köpa Tesdlaaktier och bli rik.

Ja, riktigt skolexempel på bubbla. Bättre att köpa lotter, i princip.
Citera
2020-09-01, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage

Vet inte om jag håller med. Har köpt en hel del Tesla Triss senaste veckorna och har vunnit 40kr några gånger, men nu på mina senaste 4 lotter så var det inte en enda vinst på 4 lotter.

Om någon inte känner till dessa lotter så är det Trisslotter med möjlighet att vinna (utöver vanliga vinster) 1 av 8 Tesla Model 3 long range.
Citera
2020-09-01, 20:14
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Varför inte? Varför tror folk att det här är en bubbla och luftslott? Jag tycker att man ska se företaget som ett av världens främsta techbolag med en höginnovativ ledare i spetsen, som bland annat tillverkar bilar. Jag vågar påstå att de står inför en betydligt mer spännande framtid än t.ex. Apple och tror att de på ett framgångsrikt sätt kommer att slå sig in på många nya områden.

Apple har visserligen en ’klok’ VD som säkerligen har intressanta planer framåt men Cook vet ingenting om innovation. Företaget har tappat den gnista som Jobs bidrog med. Jag kan nästan se Tesla befinna sig nu var Apple var för 15-20 år sen. Musk är Apples motsvarighet till Jobs och man köper aktier i ett företag vars visioner tilltalar en.

Jaha, och vad är det för tröst? Techbolag har sett till finanshistorien ofta varit extremt övervärderade (IT-bubblan, värderingar sommaren 2007, osv) just för att de ofta ses som "spännande" och att det faktiskt för vissa få bolag finns en möjlighet att uppfinna en superprodukt som blir en storsäljare. Men det är ju inte så att "radarn" slås av för att det är tal om ett techbolag, snarare blir man ju i så fall än mer skeptisk till övervärderingarna. Chansen att bolaget ska kunna växa in i värderingarna är minimal, och fyrsiffriga P/E-tal är jäkligt dyrt, hur mycket ett bolag än må ha potential att växa.

Bristen på peers gör ju dessutom att ingen ifrågasätter värderingen, argumentet verkar vara att bolaget är störst och bäst i världen på sin nisch och därför förtjänar en obegränsad värdering in i all oändlighet, som att börsvärdet ska/kan överstiga världens samlade BNP en dag. Det finns en gräns, vilket folk verkar ha glömt, det går bra så alla vill bara kliva på.

Sedan var ju Apple mycket framgångsrika redan för 15-20 år sedan och hade då en stor kundgrupp, likväl som en lång historik. Det var ju inte som att de poppade upp, blev hypade som världens bästa börsbolag och snart hade värderingar i linje med världens största koncernen, vilket det är tal om nu.
Citera
2020-09-01, 20:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vet inte om jag håller med. Har köpt en hel del Tesla Triss senaste veckorna och har vunnit 40kr några gånger, men nu på mina senaste 4 lotter så var det inte en enda vinst på 4 lotter.

Om någon inte känner till dessa lotter så är det Trisslotter med möjlighet att vinna (utöver vanliga vinster) 1 av 8 Tesla Model 3 long range.

Så om jag köper 4 Trisslotter och vinner på alla, så har jag motbevisat? Det var ju det min poäng var...
Citera
2020-09-01, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatespawn
Det du beskriver är definitionen av en bubbla, som t.o.m hjälps till att blåsas upp av bankerna. Det säger en hel del. Därmed inte sagt att inte tesla fortsätter stiga...
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Tesla kan vara en bubbla. Men det kan också vara ett Apple moment. Det vara många vanliga människor som aldrig ägt aktier tidigare som köpte aktier efter att de hållit sin första iphone i handen och insett vilken revolutionernande produkt det var. När Apple hade ett större börsvärde än Nokia + Ericsson +
Blackberry trots att de bara hade några enstaka procent av marknaden och massor med vanligt folk köpte AAPL så var det också massor med snack om bubbla. Men det var det inte. Vanligt folk som aldrig köpt aktier tidigare var helt enkelt smartare än Wall Street.

Ett annat exempel är Bitcoins. När jag köpte Bitcoins för första gången 2015 så var det mycket snack om hur värdet var fullständigt absurt och att Bitcoins var en absurd ide. Varför skulle någon vilja ha en valuta som inte detaljstyrs av centralbanker och politiker? Sen ökade Bitcoins väldigt mycket i värde. Idag har Bitcoins ett värde som förvisso är något under deras peak men fortfarande väldigt högt och värdet bara fortsätter att öka. Bitcoins är en överlägsen produkt just eftersom det inte finns några centralbanker som kan förstöra valutan. Och återigen var det massa vanligt folk som insåg hur överlägsen Bitcoins är medan det främst var professionella och andra vana investerare som satt på perrongen och såg tåget åka.

Tesla är lite om Bitcoins och Apple. Överlägsna produkter som professionella investerare och annat tjafs verkar ha svårt för. Om något så är Tesla undervärderad och det rejält. Uppgången är fortfarande betydligt mindre än vad både Bitcoins och Apple gått igenom.
Senast redigerad av brota 2020-09-01 kl. 23:14.
Citera
2020-09-01, 23:18
Medlem
Brota, lite så resonerar jag också. Folk har sagt länge (innan splitten) att köpa Tesla för $700 dollar var sinnessjukt, det var övervärderat. Sedan när den var uppe i 1000 så sa samma personer, ok, ni hade tur, men nu är det kört på riktigt. Sen var den uppe i över 2000 innan splitten...

Ja hur länge ska dessa personer vänta? De kommer nog aldrig köpa eftersom oavsett hur mycket aktien ökar så kommer den alltid vara övervärderad i deras ögon.
Citera
2020-09-02, 17:14
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Brota, lite så resonerar jag också. Folk har sagt länge (innan splitten) att köpa Tesla för $700 dollar var sinnessjukt, det var övervärderat. Sedan när den var uppe i 1000 så sa samma personer, ok, ni hade tur, men nu är det kört på riktigt. Sen var den uppe i över 2000 innan splitten...

Ja hur länge ska dessa personer vänta? De kommer nog aldrig köpa eftersom oavsett hur mycket aktien ökar så kommer den alltid vara övervärderad i deras ögon.

Folk sa samma sak om ex Icon Medialab och Framfab också när det begav sig. Som vanligt visade det sig att "tråkmånsarna" fick rätt till slut..

Det man ser mycket från de som är långa Tesla är bara brus. De pratar i allmänna ordalag om elbilens framtid, Elon Musk, ovidkommande jämförelser med allt från Apple, Amazon och Bitcoin o.s.v. Mycket sällan ser man någon slags fundamental analys där omsättning samt vinst, framtida omsättning samt vinst o.s.v sätts i relation till börsvärdet. Detta beror förstås på att det inte går att försvara börsvärdet när man väl tittar på siffrorna.
Citera
2020-09-02, 18:32
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
1. Folk vill inte betala elräkningar
2. Folk vill inte tanka bilen

Tesla förstår det. Tesla är främst inte en bil. Det är ett energibolag.

Alla dina saker hemma går på 12 volt. Din TV, din dator, belysning (led) osv osv. För att de skall fungera behövs det tranformartorer från 220 volt. Du har säkert 20 st transformatorer hemma, inbyggd i TV tex. I mobilladdaren. Du behöver bara 220 volt när du kör tex din tvättmaskin. Vilket kan lösas med en diseldrivet elaggregat för 3000 spänn på byggfirman. Resten kan gå på 12 volt/batterier/solceller. Hela energisystemet håller på att ändras som jag ser det. Hus kommer att ha två elnätverk. Ett på 12 volt. lokala nätverk byter el med varandra och det är Tesla som sitter på patenten och elbytarapparna. Det är global batteribrist ingen talar om. Audi kan bara bygga hälften av alla elbilar pga av batteribrist. Tesla bygger gigantiska batterifabriker som ensam har större kapacistet än alla batteritillverkning i hela världen just nu. När du tänker Tesla så tänk inte bara utkonkurrerade bilföretag som Ford osv. Tänk utkonkurrerade energibolag. Makten över energin. Biltillverkningen kommer inte att ge licka mycket som kontrollen över energin. Biltillverkningen är bara en väg till kontrollen över energin. Det vet Musk. Den som kontrollerar energilagring kontrollerar framtiden.

När solceller och batterier är dubbelt så bra som idag,(om 3-5 år) och håller dubbelt så länge och kostar hälften kommer du att fortsätta ha tex e-on och deras fasta avgifter då? Tror du att högspänningsledningarna från Lappland kommer att stå kvar om 10 år? Varenda villaägare i hela världen kommer att ha ett batteripack och solceller hemma och ladda hus och bil. Vi ser en omställning precis som när alla oljepannor försvann på 80-90 talet. Oljeförbrukningen har sjunkit till mindre än hälften i Sverige mot för 30 år sedan. (något Greta inte vill tala om) När du tankar din bil så väger full tank tex 60 kilo. Detta har transporterats från saudiarabien till Luleå och det tar energi. Alla sådan transporter kommer att förvinna. Vi tar för givet att slangen på bensinmacken är ett ymnighetshorn. Det är det inte. Oljan är ute och varje batteri som tillverkas idag minskar oljeförbrukningen i världen. Tesla kommer att styra batterierna som det ser ut idag.

Tesla visar att alla hus och byggnader kommer att ha egen energiproduktion. Energilagring. Teslas företag och fabriker skall bli/är helt självförsörjande på energi. Energileverantörerna förlorar.

Min flashbacksteori.

Citat:
Ursprungligen postat av brota
Tesla kan vara en bubbla. Men det kan också vara ett Apple moment. Det vara många vanliga människor som aldrig ägt aktier tidigare som köpte aktier efter att de hållit sin första iphone i handen och insett vilken revolutionernande produkt det var. När Apple hade ett större börsvärde än Nokia + Ericsson +
Blackberry trots att de bara hade några enstaka procent av marknaden och massor med vanligt folk köpte AAPL så var det också massor med snack om bubbla. Men det var det inte. Vanligt folk som aldrig köpt aktier tidigare var helt enkelt smartare än Wall Street.

Ett annat exempel är Bitcoins. När jag köpte Bitcoins för första gången 2015 så var det mycket snack om hur värdet var fullständigt absurt och att Bitcoins var en absurd ide. Varför skulle någon vilja ha en valuta som inte detaljstyrs av centralbanker och politiker? Sen ökade Bitcoins väldigt mycket i värde. Idag har Bitcoins ett värde som förvisso är något under deras peak men fortfarande väldigt högt och värdet bara fortsätter att öka. Bitcoins är en överlägsen produkt just eftersom det inte finns några centralbanker som kan förstöra valutan. Och återigen var det massa vanligt folk som insåg hur överlägsen Bitcoins är medan det främst var professionella och andra vana investerare som satt på perrongen och såg tåget åka.

Tesla är lite om Bitcoins och Apple. Överlägsna produkter som professionella investerare och annat tjafs verkar ha svårt för. Om något så är Tesla undervärderad och det rejält. Uppgången är fortfarande betydligt mindre än vad både Bitcoins och Apple gått igenom.

Det här måste va det värsta dravlet jag läst. Det är en sak om man tror på fortsatt uppgång (det kan mycket väl hända) eller att kursen är berättigad (absolut inte) men jämförelser med bitcoin eller teorier om att Tesla kommer kontrollera energimarknaden är rent blaj. Jag tyckte "Tesla är ett tech-bolag" va illa nog men det här är ju på en helt ny nivå. Inte konstigt att kursen bara går upp om folk resonerar som ni gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in