2020-09-01, 04:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
Hva med AEH's bistandsadvokat, forresten?

Burde ikke han ha samme muligheten til å "ettergå om politiet har gjort en god nok jobb" og "be politiet om å gjennomføre nye etterforskningsskritt", ref. Kihle i dagbladet-artikkelen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/barna-far-20-000-sider-dokumenter/72798210
Jo, det synes jeg absolutt at han burde ha muligheten til.
Jeg vet ikke om han har bedt om innsyn.
Citera
2020-09-01, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsen
Barnas advokat har fått innsyn i politietterforskningen.

Han kan vel ikke videreformidle spesifikke forhold, men han kan si noe generelt, vil jeg tro? Feks. at om det ser dårlig ut, eller ikke for faren deres?

https://www.nrk.no/nyheter/fikk-innsyn-i-etterforskningen-1.15142545

EDIT - TILLEGG:

Fra Rett24.no

Tingretten mener et innsyn for bistandsadvokaten kan «bidra til mer åpenhet og tillit i den pågående etterforskningen».

Bistandsadvokaten begjærte prinsipalt at hans klienter fikk direkte innsyn, men dette sier tingretten nei til, av hensyn til etterforskningen.

Øst politidistrikt opplyser at kjennelsen ikke vil bli anket.

https://rett24.no/articles/vil-nekte-bistandsadvokaten-hagen-dokumentene
SH har samme innsynsrett så dette er ikke mye å skrive hjem om. Lekker advokatene informasjon til klientene mister de bevilling og ender i fengsel. Det er sikkert fristende for de å snakke litt frempå men er vel proffe nok til å holde tett.
Citera
2020-09-01, 06:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Det er vel kun de klausulerte dokumentene Kihle har taushetsplikt på.

"Begjæringen om innsyn i klausulerte saksdokumenter fra bistandsadvokat Ståle Kihle tas til følge mot taushetsplikt."

Det viktige som er veldig positivt er dette:

" Det viktigste blir å ettergå om politiet har gjort en god nok jobb. Når jeg får en oversikt, kan det bety at jeg kan be politiet om å gjennomføre nye etterforskningsskritt i saken, sier Kihle."

Selvfølgelig har dette mye å si for saken

Du synes å ha en rørende tillit til barnas bistandsadvokat Ståle Kihle.

Denne super-advokat-mannen skal nå lese igjennom 20 000 dokumenter, før han med stødig hånd skal peke politiet i retning vekk fra TH og samtidig i retning oppklaring av saken.

Denne super-advokat-mannen vil nok oppdage detaljer som både politiet og forsvarsadvokat Svein Holden på slurvete og skjødeløst vis har oversett. SK er nok mye smartere enn politiet og SH tilsammen.

Når forventer du at løsningen vil komme?
Citera
2020-09-01, 07:37
Medlem
Mediautspillene fra barna fremstår virkelighetsfjerne. De tror moren er kidnappet og støtter faren i at det var smart å ikke betale. Kanskje bistandsadvokaten etter gjennomgangen bør fokusere på å veilede barna om sakens realiteter. Han løper barnas ærend som en noksagt.
Citera
2020-09-01, 08:01
Medlem
Farkostens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Da opplysningen om fallet i trappen kom, tenkte jeg med en gang på damen i baksetet. Politiet kan ha funnet noe som peker på skade og at AE ville ha synlige skader i ansikt og hode. Derfor ville aldri noen kidnappere ha satt henne oppreist. Snørr og blod i trappeløpet? Bit av en tann? Det var sagt betydelig voldskapasitet. Det høres ikke ut som om hun ser ut som hun pleier.

Noe sånt tenkte jeg er årsaken til at politiet avviste teorien. Men de gjorde undersøkelser.

Og dessuten snakker ikke politiet bare til nysgjerring og sensasjonslystne og journalister. De snakker også til GM, gjøre GM litt nervøs og få vedkommende til å tråkke feil. Og til familiene.

Ikke må de snakke helt sant heller. Antyde litt. Et spill vil jeg tro.

Det er så ekkelt å tenke på hvordan Anne E har opplevd sin siste stund her på jorden. Hvem kan ha tatt livet av henne? Jeg tenker enten en med et voldsomt hat til henne, eller en ruset person. Men en ruset person har vel neppe kapasitet til å ordne med vasking, trusselbrev og bakhon etterpå? Og så synes jeg det er mystisk at mannen hennes har gått rundt i huset uten å sette spor.
Citera
2020-09-01, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Så han hadde fjernet alle "farlige papirer" hvis han er skyldig?
Sånn som med notatbøkene...?

Skilmissepapirene var godt gjemt, selv om du forsøker å skape inntrykk av noe annet.

Politiet fant de ikke før våren 2020, etter lang tid med undersøkelser.
De fant papirene først etter å ha endevendt huset.

Tyder på at de var veldig godt gjemt.
Hvordan skal du vri og vende på dette da?

Har du flere bortforklaringer på lager?

Hvis TH er skyldig i dette, er det vel lite sannsynlig at han noterte eventuelle avslørende ting i en notisbok. Så dum er han ikke. I følge flere i tråden blir TH karakterisert med ord ala "slu", "beregnende" etc. Og nå skal han ha vært så dum, at han som evt drapsmann har skrevet avslørende notater, for så fjerne notatbøkene?
Citera
2020-09-01, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Hvis TH er skyldig i dette, er det vel lite sannsynlig at han noterte eventuelle avslørende ting i en notisbok. Så dum er han ikke. I følge flere i tråden blir TH karakterisert med ord ala "slu", "beregnende" etc. Og nå skal han ha vært så dum, at han som evt drapsmann har skrevet avslørende notater, for så fjerne notatbøkene?
Notatbøkene kan si noe om mange andre ting... de kan f eks indikere hvor TH har beveget seg de siste to årene. Hvem han har vært i kontakt med og når osv.
Citera
2020-09-01, 08:38
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjoddska
Notatbøkene kan si noe om mange andre ting... de kan f eks indikere hvor TH har beveget seg de siste to årene. Hvem han har vært i kontakt med og når osv.

Notater fra møter med kryptogutten kan avsløre THs kunnskap om Monero.
Citera
2020-09-01, 08:43
Medlem
Slettsnokens avatar
Hadde TH vært uskyldig og opptatt av å finne AE, og notatbøkene ikke hadde hatt kompromitterende innhold, ville han i «normale tilfeller» ha lagt de fram.

Det er påfallende at det kun er noen notatbøker som mangler, ikke alle. Noe må det være i disse bøkene som ikke tåler dagens lys.
Citera
2020-09-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
I følge ektepakten falt betingelsene for «gaven» til AE på 200.000 bort ved fylte 67 år. Med renter og inflasjon var pengene minst verdt 1 mill i 2018 hvis de da ikke var plassert.

Hun var 68 da hun ble drept, og levde trolig på «lånt» tid minst i 1,5 år. Det kan hende hun ville vente med å skilles til hun var 67 for å få en startkapital, men av begrunnet frykt ventet enda lenger med å realisere dette.

Hun visste nok at det var risikabelt å ta ut skilsmisse, men trodde ikke det skulle bli så fatalt. Jeg tror hun levde store deler av livet i frykt.

Separasjonspapirene var utvilsomt godt gjemt, ettersom de av det vi vet først ble funnet etter at TH var pågrepet, til tross for at politiet åstedsgransket huset i 6 uker i 2018.

https://www.nrk.no/norge/anne-elisabeth-hagen-skulle-ikke-fa-en-krone-av-milliardformuen-1.14998469

Du har ikke belegg for å hevde at seperasjonspapirene var "utvilsomt godt gjemt". Ekteparet hadde hadde vært gift i nærmere 50 år. I løpet av den tid vil det samle seg opp anselige mengder papirer. Noen samler på gamle kvitteringer, avtaler og andre dokumenter. Folk flest i denne alderen scanner ikke papirene, for så kaste dem. Neida, dette lagres iår etter år, og det kan bli utrolige mengder, så mye papirer at de etterhvert havner i arkivskap eller pappesker i boder og rom i kjelleren. Og når da politiet skal begynne å etterforske, så har vel ikke disse pappeskene førsteprioritet. Det vil da selvfølgelig gå mye tid til å ettergå dette. Jeg synes denne forklaringen er like god som teorien om at papirene var "utvilsomt godt gjemt"
Citera
2020-09-01, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Hadde TH vært uskyldig og opptatt av å finne AE, og notatbøkene ikke hadde hatt kompromitterende innhold, ville han i «normale tilfeller» ha lagt de fram.

Det er påfallende at det kun er noen notatbøker som mangler, ikke alle. Noe må det være i disse bøkene som ikke tåler dagens lys.

Det kan selvfølge virke mistenkelig, men vet vi om de kan ha kommet til rette? Det er vel heller ikke slik at politet, hvis disse notatbøkene dukker opp, sender ut en en pressemelding om funnet? Og det er ikke sikkert at politiet opplyser til media, hvis TH etterhvert har kommet med en logisk forklaring. Vi vet ikke om antall manglende bøker, hvilket tidsrom, er det bøker som er skrevet kronologisk etc. Nå har jeg nettopp skrevet en alternativ forklaring på hvorfor det tok tid å finne de "usedvanlig godt skjulte" skilsmissepapirene. For meg faller det naturlig å søke alternative forklaringer på det mange ser på som "indisier". Det gjelder ikke bare denne tråden, men generellt på Flashback.
Det kan derfor finnes naturlige forklaringer på det ikke foreligger en komplett samling notatbøker.
Citera
2020-09-01, 09:11
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iditarod
Du har ikke belegg for å hevde at seperasjonspapirene var "utvilsomt godt gjemt". Ekteparet hadde hadde vært gift i nærmere 50 år. I løpet av den tid vil det samle seg opp anselige mengder papirer. Noen samler på gamle kvitteringer, avtaler og andre dokumenter. Folk flest i denne alderen scanner ikke papirene, for så kaste dem. Neida, dette lagres iår etter år, og det kan bli utrolige mengder, så mye papirer at de etterhvert havner i arkivskap eller pappesker i boder og rom i kjelleren. Og når da politiet skal begynne å etterforske, så har vel ikke disse pappeskene førsteprioritet. Det vil da selvfølgelig gå mye tid til å ettergå dette. Jeg synes denne forklaringen er like god som teorien om at papirene var "utvilsomt godt gjemt"
Du leste kanskje ikke at jeg tok forbehold om at papirene først ble funnet etter 18 mnd?

Hvis man etter å ha saumfart boligen i 6 uker høsten 2018 ikke finner disse før man nærmest river vegger og gulv våren 2020, er de utvilsomt godt gjemt.

Noe annet hadde vært om TH hadde lagt papirene frem på kjøkkenbordet, men han hadde angivelig ikke kjennskap til disse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in