2020-09-01, 01:37
Medlem
bibbarsmutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag ser nu/ och minns nu att Ulf Karlssons bilder finns på Remstams sida. Är det killen till höger på bild 9 han menar? Samma kille till höger på bild 1?

http://www.itdemokrati.nu/page60.html
Jo precis, det är den här bilden:

http://www.itdemokrati.nu/page60/fko3.png

Den enda icke-polis som syns på bilden (förutom mannen i vitt längst bort i mitten) är Anders Delsborn (längst till höger), men vars signalement inte stämmer särskilt bra överens med UK:s beskrivning, så antagligen är det fel bild som bilaga till uppslaget eller så minns UK fel?

Var det inte nån här i tråden som sa sig ha alla UK:s foton från mordplatsen?
Citera
2020-09-01, 01:40
Medlem
bibbarsmutss avatar
Annars var det mest intressanta med Ulf Karlssons uppgifter att han meddelar att han bar på en polisscanner som ser ut som en walkie-talkie och att han därför av någon kan ha uppfattats som en WT-man. Det har jag aldrig hört sägas förut och jag hade ingen aning om att de kunde bäras fria och se ut på det sättet, så det är en intressant detalj att bära med sig.
Citera
2020-09-01, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag tramsar inte. Ditt trams om två Oswalds är ju trams DE LUXE!
Jag har aldrig påstått att jag köper Armstrongs (och andras) teorier om TVÅ Lee Harvey Oswald vars identiteter har fusionerats av CIA eller annan amerikansk säkerhetstjänst. Jag säger däremot att ämnet är värt en seriös diskussion, givet en mycket stor mängd eventuella tecken på att så kan ha varit fallet. Och, ja, jag följer noga diskussionen som förs på ett antal engelsktalande forum världen över.

Om du har några invändningar i sak ser jag fram emot att du presenterar dessa i därför avsedd tråd: (FB) Vem var Lee Harvey Oswald?

Allt annat blir bara vettlöst pladder från en bekännande antisemit och rasist.

Citat:
Det är så vi skiljer oss åt. Du har två Oswalds, jag har bar en. Lee Harvey Oswald som än idag sparkas på som JFK:s mördare. Båda vi två vet att jag har rätt.
Skillnaden mellan dig och mig, utöver den ideologiska, består i att jag grundligt sätter mig in i respektive frågeställning innan jag gör en bedömning. Det tar tid och kräver fokus.

Citat:
Idag stod en vit, tysk, bil utanför min port när jag åkte till Systemet i Högdalen. Kan ha varit en BMW eller Audi. Jag är skitdålig på bilar, all ser ta mig fan likadana ut idag. Kan ha varit en korean också. Jag brukar gå en genväg genom skogen till Lerbäcksgränd i Hagsätra/Rågsved. Där tar jag bussen med min Megadeth-keps på.

Varför skriver jag det här? Därför att jag vill locka ut Olof Palmes mördare. Jag tar risken och skyldigheterna. Om jag blir attackerad, fine, helt OK. Om jag inte blir det så är ni fega. Ni är åtminstone 12 personer som lever idag. Ska ni ha problem att likvidera en ensam hårdrockare? Jag väntar på er. Ha på er pungskydd för jag kommer att sikta mot genitalierna. Ni kommer att få så mycket spö innan ni har ihjäl mig och helikoptern kommer vara i luften att ni alla hamnar bakom lås och bom. Bollen ligger hos er.
Jisses ... din stackare.

Citat:
Jag vet hur mordet på Olof Palme gick till. Man behöver inte vara speciellt smart för att fatta det.
Uppenbarligen inte.

Citat:
Allt efter mitten av 90-talet är desinformation. Jag levde då, det gjorde ni också med vetskapen. Kom då era jävla nassekuksugare. En gång för alla.
Att en person som höjer Eugene de Kock till skyarna ("Prime Evil") samtidigt som han angriper individer (oklart vilka) för att vara "nassekuksuksugare" är ungefär lika vanvettigt som att Nelson Mandela på sin ålders höst beslutar sig för att gå med i föreningen "Ku Klux Klan".

Länge leve det fria föreningslivet.

Citat:
Jag ska ge Anti Avsan det här innan vi ses. Jag tror Anti vände runt Olof Palme på mordplatsen och sköt honom med två kulor genom slipsen. Varför är inte slipsen blodig om det skulle vara utgångshål? Jag tror Anti än idag tror att han gjorde rätt. Problemet är bara det att Olof Palme var blå, inte Marx/Lenin-röd. Det är alltså kretiner som har haft ihjäl honom. Jävla korkade idioter. De precis första rapporterna/uttalanden var att Olof hade skjutits framifrån. Jag tror att Anti har en hederskodex och inte skjuter folk i ryggen. Så gjorde man mot polacker i Sovjetunionen, sköt dem i bakhuvudet/ryggen, och jag tror Anti är en nyttig högeridioit, på den tiden. Jag är också höger men inte i Antis läger.
Och jag tror att det är dags för dig att ta din medicin.

Citat:
Man skjuter inte en president eller statsminister om man vill ha lugn i landet. Det är bara psykopater som gör det. Fega små luder.
Eller så skjuter man personen i ryggen för att signalera att personen, här Olof Palme, var en Quisling och landsförrädare som i det här fallet stod i begrepp att sälja ut landet till Sovjetunionen och "världskommunismen".

Det har hänt förut.
Citera
2020-09-01, 03:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, det räcker i alla fall för att spinna vidare på den lilla tråd.

Den 18/2 1986 är den första observationen av den långe blonde på Västerlånggatan 22 & Göran Hälsinges gränd bara 30 meter från VG's stamställe Café Gråmunken.

860218 kl. 16.30-17.30 Två män på vakt,Västerlånggatan 22 (Z 8625)
(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme

Det är där och då som jag tror den mer professionella spaningen på Olof Palme tar sin början. Det är inte rutinerade spanare vana att uppträda dolt i civil stadsmiljö som exv polisens knarkspanare eller Säpo's spanare. Därav drar jag slutsatsen att det kan röra sig om officerare mer vana att uppträda dolt i terräng.

De två männen den långe och blonde och den kortare är en "chef som sätter ut spaning" dvs pekar ut spaningsobjektet LOP's bostad och sen är det upp till den långe blonde att ordna det.

Två dagar senare har den långe blonde "rekryterat" VG ur sin bekantskapskrets för ett lågprofilerat observationsuppdrag från Café Gråmunken för de dagar OP kommer hem från Rosenbad då han alltid kommer att passera Café Gråmunken.

860220 kl. 19.30-20.00 Restaurang Kristina, möte med Gunnarsson (N 3093)
(FB) 1986-02-28 Lång blond man övervakar Olof Palme

Jag tror inte att VG var riktigt medveten om att han ingick i en förberedelse att mörda Olof Palme.
Mordkvällen den 28/2 observeras det enligt Säpo's PM A11544 en annan man på Café Gråmunken (Z8136) som spanar ut mot Västerlånggatan mellan kl. 17.30-19.00 vilket kan tyda på att man förväntade sig att makarna Palme kunde plockas upp av en säpo-bil vid apotekshörnan för att se en tidig föreställning av "Mitt liv som hund". Kl. 19 står det klart att så inte var fallet och spaningen där och då dras in.

VG får alltså inte vara med vid själva mordet verkar det som

En annan omständighet verkar vara att det finns en så väl utvecklad bekantskap/vänskap mellan den långe blonde och VG att den långe blonde tar risken att inkludera VG i operationen. Ett sådant förtroende utvecklas ofta inom samma organisationer, politiska eller i VG's fall religiösa som är fientligt inställda mot Olof Palme som person mer än som företrädare för en politisk inriktning.
Jag uppskattar din grundlighet. Här, lite mer från Leopold:

Vittnet JA, 47 år gammal kvinna som blev utsatt för ett närmande på en Restaurang i Stockholm City, den 20 feb, 8 dagar innan mordet:
Ur förhörsprotokollet:

- Han frågade om han fick sitta vid hennes bord. Han presenterade sig som Gunnarsson.
- Han ville att JA skulle följa med honom men hon fick ingen klarhet i om han menade hem till henne.
- Han frågade var JA kom ifrån och om sig själv sade han att han kom från Amerika.
- Han frågade vad JA tyckte om Sverige.
- Efter en stund frågade han vad hon tyckte om ”primeminister” Palme.
- Hon svarade att hon tyckte han var intelligent.
- I detta skede av samtalet kom det två män till bordet och hon fick uppfattningen att de kände Gunnarsson.
- På JA:s svar på Gunnarssons fråga om vad hon tyckte om Sveriges ”primeminister” svarade han: Feruck!
- Gunnarsson sa också på engelska: 'Sweden will be changed soon' (Sverige kommer snart att förändras). Han utvecklade inte sitt påstående vidare.
- Männen som kom fram till Gunnarsson talade tyska.
- När han pratade med dem hade han vänt ryggen mot JA och hon några minuter sedan gick de tillsammans med Gunnarsson.
- Han beskrives: ca 185 cm lång, ganska kraftig över axlarna, välbyggd, mörkblont hår, välvårdad i håret, lagom klippt, vet ej något om ögon, välvårdade jämna tänder, smårutig skjorta, möjligen i ljusblå färg, kavaj som ser ut som tweed men utan att vara det, svart med lite grått i, vet inget om byxor eller skor. Han var slätrakad.
1. Det råder inget tvivel om att det måste ha varit VG.

2. Han frågade henne vad hon tyckte om Olof Palme.

3. När hon svarade "intelligent" så utropar han på vad som förmodligen är tyska, "Feruck!" = verrückt = sinnessjukt.

4. Han säger därpå på engelska: "Sweden will be changed soon".

5. Två män kom fram till bordet och det verkade som att de kände mannen som satt sig vid hennes bord.

6. De båda männen talade tyska.

7. Kort därefter lämnade alla tre männen restaurangen tillsammans.

8. Signalementet stämmer bra in på VG med undantag för att han var slätrakad, något som han aldrig annars var eftersom han sedan han var "15 år" alltid hade en kraftig mustasch.

Just att han var "slätrakad" veckan innan mordet är det emellertid ett stort antal vittnen som vittnar om. Något som VG förnekar i de förhör som hölls med honom.

Det här kallar Anders Leopold och polisen Börje Wingren för "mustasch-tricket" och visar på ett övertygande sätt att VG använde det som förklädnad under mordkvällen.

Hur var det med de två män som bröt på engelska som två prostituerade unga tjejer träffade på Röda rummet? De som sa att de var i Stockholm för att mörda Olof Palme och därpå visade dem en mängd vapen de hade i en förvaringsbox på Centralstation?

Här ingick en lång blond man och bröt inte dessa två också på tyska?

Osäker här.
Senast redigerad av onopono 2020-09-01 kl. 03:53.
Citera
2020-09-01, 03:46
Medlem
andersaanderssonas avatar
''Jan om Tomas''. Uppenbarligen okända personer. Denna utbegäran måste ha privata bevekelsegrunder som vi inte känner till.

https://drive.google.com/file/d/11-_6DJU7aKFSRzWREoPwuRFfdR7FlEMf/view

''Harry om Tomas''

https://drive.google.com/file/d/1iusc4J0Ikh39F_e26kc3AWZuGY4uJhqc/view

Säger mig ingenting i det stora Palmemordsgalleriet. Kanske någon annan?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-01 kl. 04:06.
Citera
2020-09-01, 03:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag uppskattar din grundlighet. Här, lite mer från Leopold:

Vittnet JA, 47 år gammal kvinna som blev utsatt för ett närmande på en Restaurang i Stockholm City, den 20 feb, 8 dagar innan mordet:
Ur förhörsprotokollet:

- Han frågade om han fick sitta vid hennes bord. Han presenterade sig som Gunnarsson.
- Han ville att JA skulle följa med honom men hon fick ingen klarhet i om han menade hem till henne.
- Han frågade var JA kom ifrån och om sig själv sade han att han kom från Amerika.
- Han frågade vad JA tyckte om Sverige.
- Efter en stund frågade han vad hon tyckte om ”primeminister” Palme.
- Hon svarade att hon tyckte han var intelligent.
- I detta skede av samtalet kom det två män till bordet och hon fick uppfattningen att de kände Gunnarsson.
- På JA:s svar på Gunnarssons fråga om vad hon tyckte om Sveriges ”primeminister” svarade han: Feruck!
- Gunnarsson sa också på engelska: 'Sweden will be changed soon' (Sverige kommer snart att förändras). Han utvecklade inte sitt påstående vidare.
- Männen som kom fram till Gunnarsson talade tyska.
- När han pratade med dem hade han vänt ryggen mot JA och hon några minuter sedan gick de tillsammans med Gunnarsson.
- Han beskrives: ca 185 cm lång, ganska kraftig över axlarna, välbyggd, mörkblont hår, välvårdad i håret, lagom klippt, vet ej något om ögon, välvårdade jämna tänder, smårutig skjorta, möjligen i ljusblå färg, kavaj som ser ut som tweed men utan att vara det, svart med lite grått i, vet inget om byxor eller skor. Han var slätrakad.
1. Det råder inget tvivel om att det måste ha varit VG.

2. Han frågade henne vad hon tyckte om Olof Palme.

3. När hon svarade "intelligent" så utropar han på vad som förmodligen är tyska, "Feruck!" = verrückt = sinnessjukt.

4. Han säger därpå på engelska: "Sweden will be changed soon".

5. Två män kom fram till bordet och det verkade som att de kände mannen som satt sig vid hennes bord.

6. De båda männen talade tyska.

7. Kort därefter lämnade alla tre männen restaurangen tillsammans.

8. Signalementet stämmer bra in på VG med undantag för att han var slätrakad, något som han aldrig annars var eftersom han sedan han var "15 år" alltid hade en kraftig mustasch.

Just att han var "slätrakad" veckan innan mordet är det emellertid ett stort antal vittnen som vittnar om. Något som VG förnekar i de förhör som hölls med honom.

Det här kallar Anders Leopold och polisen Börje Wingren för "mustasch-tricket" och visar på ett övertygande sätt att VG använde det som förklädnad under mordkvällen.

Hur var det med de två män som bröt på engelska som två prostituerade unga tjejer träffade på Röda rummet? De som sa att de var i Stockholm för att mörda Olof Palme och därpå visade dem en mängd vapen de hade i en förvaringsbox på Centralstation?

Här ingick en lång blond man och bröt inte dessa två också på tyska?

Osäker här.
Jag vet en person som begärt ut och redan fått 665 sidor, 3,9 kilo, VG-material. Men vederbörande lägger inte ut materialet, tyvärr.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-01 kl. 04:04.
Citera
2020-09-01, 04:41
Medlem
Som jag nyss skrivit så är tendensen den att det tar längre och längre tid att få ut material. Just nu omkring en och en halv månad.

Men nu är allt material avseende vittnena Anja Landgre, Inga Ålenius, Ami Rolder, Hellgren, Marianne Unger och Friberg på ingång.
Citera
2020-09-01, 05:24
Medlem
Samtliga bandupptagningar och protokoll under mars månad 1986 från Palmegruppen/Palmerummet har nu begärts ut. Men inte av mig för att undvika missförstånd.

Senare kan vi förhoppningsvis läsa mer om tipset som försvann. Alltså 4 män med WT som utförde mordet.
Citera
2020-09-01, 05:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Vi har redan Gunilla Thunbergs avskrift av LAC-bandet plus det som tråden tagit fram.
Vad gör Polismyndigheten då?

Förutom att sekretessbelägga anropsnumret på Delsborns taxi och ena ambulansen,
så maskerar man konsekvent alla meningar där det står att OP är skjuten i bröstet.

Jag väljer att tolka det som att man är fullständiga amatörer framför konspirationen.
Som vi tidigare konstaterat får denna maskning absurda konsekvenser. Man maskar dokument som sedan tidigare finns ute i omaskat skick.

Någon juridisk auktoritet borde kunna övertalas om att överklaga maskningarna ända upp till högsta instans för att få ett prejudikat som inte kan överklagas.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/forvaltningsdomstolar/

''Förvaltningsrätten är första instans bland förvaltningsdomstolarna. Förvaltningsrätten avgör tvister mellan enskilda personer och myndigheter

Kammarrätterna är andra instans bland förvaltningsdomstolarna och prövar mål som tidigare avgjorts i förvaltningsrätten. Det finns fyra kammarrätter i Sverige. Målen i kammarrätten kan handla om tvister mellan en person och en myndighet

Högsta förvaltningsdomstolen är sista instans bland förvaltningsdomstolarna. Det är bara de överklaganden från kammarrätten som fått prövningstillstånd som tas upp här. Högsta förvaltningsdomstolens uppgift är att pröva avgöranden som överklagas från någon av de fyra kammarrätterna''.

Att genomföra alla dessa steg och lyckas ser jag som omöjligt som okänd privatperson utan juridisk utbildning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-01 kl. 05:44.
Citera
2020-09-01, 05:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Vem är mannen han beskriver? Finns på en av hans bilder. Fastnade lite för det här med Eccoskor och att den mellanblå jackan kunde användas både som midjejacka och längre jacka. Men åldern 25-30 år?

Skorna reagerade jag på därför att Mårten P pratade om att Grandmannen hade fotriktiga lågskor. Och så detta med att man kunde variera jackan i längd.

Ja, jag vet inte. Blev bara lite nyfiken. Har vi Ulf Karlssons bilder?
Vet ej vem han beskriver. Men det är uppenbarligen vid en tidpunkt som ligger ett antal minuter efter att ambulansen lämnat. Kan vara vem som helst.
Citera
2020-09-01, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Jag vet en person som begärt ut och redan fått 665 sidor, 3,9 kilo, VG-material. Men vederbörande lägger inte ut materialet, tyvärr.
Vad kostar det att få det utlämnat?
Senast redigerad av onopono 2020-09-01 kl. 06:16.
Citera
2020-09-01, 06:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
''Jan om Tomas''. Uppenbarligen okända personer. Denna utbegäran måste ha privata bevekelsegrunder som vi inte känner till.

https://drive.google.com/file/d/11-_6DJU7aKFSRzWREoPwuRFfdR7FlEMf/view

''Harry om Tomas''

https://drive.google.com/file/d/1iusc4J0Ikh39F_e26kc3AWZuGY4uJhqc/view

Säger mig ingenting i det stora Palmemordsgalleriet. Kanske någon annan?
Tillägg.

Ser nu att Jan är polisman Jan Hedlund som arbetade vid Solna polisstation.

Tomas har kartlagt OP. Är av estnisk börd. Haft lokal i GS. Köpt pistol eller revolver. Rörde sig buffligt, något klumpigt och haltade något. Reste ofta till Estland. Bar alltid glasögon på grund av stark närsynthet.

40-45 år. Kraftigt voluminöst byggd. Något jäst om magen. Lunkande, lufsande gång. Haltande på grund av en skada i sin häl. Bodde på Kammakargatan.

Vem är Tomas?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-09-01 kl. 06:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in