2020-08-31, 13:57
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Vittnet kan ha en väldigt klar och tydlig minnesbild men anlitar man en "5-åring" till att ta fram fantombilden efter vittnets anvisningar så blir resultatet aldrig bra ändå.

Läste just dansken Paul Smith argumentera för att en av de nya fantombilderna från Grand är the spitting image av GH (Christer Andersson). Samtidigt är det inte likt Christer Pettersson alls. Samtidigt menar han att CP och GH var dubbelgångare utseendemässigt. Hur hänger detta ihop

Jan Stocklassa är i sin tur inne på att den klassiska fantombilden har en liten fläck, just där "Jakob Thedelin" har ett födelsemärke. Enligt honom tillräcklig indicie för att sätta upp en O-plats utanför dennes bostad.

Två exempel. Tror personligen inte att detta är framkomliga argument överlag. Fantombilder måste tas med en nypa salt, det är helt enkelt inte fotografier.
Citera
2020-08-31, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du får ursäkta, men varför leka med en tanke som inte har ett dugg stöd i någon vittnesutsaga, kriminaltekniska undersökningen eller obduktionsrapport etc.

Nä det handlar väl mer om en misstro mot själva PU och hur dåligt och nonchalant utredningen har skötts. Som du sa, vittnen som ändrar uppgifter. LB som uppenbarligen ljuger när hon först inte såg något och sen kan peka ut CP ,för att nämna ett exempel.

Just vittnens utsago tar jag därför med en nypa salt. En förklaring kan ju isf va att LB skymmer Palme för många vittnen och därför kanske det inte uppfattas. Men med tanke på hur mycket som mörkats genom åren så vet man ju inte hur riktigt obduktionsrapporten är heller.
Citera
2020-08-31, 14:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Läste just dansken Paul Smith argumentera för att en av de nya fantombilderna från Grand är the spitting image av GH (Christer Andersson). Samtidigt är det inte likt Christer Pettersson alls. Samtidigt menar han att CP och GH var dubbelgångare utseendemässigt. Hur hänger detta ihop

Jan Stocklassa är i sin tur inne på att den klassiska fantombilden har en liten fläck, just där "Jakob Thedelin" har ett födelsemärke. Enligt honom tillräcklig indicie för att sätta upp en O-plats utanför dennes bostad.

Två exempel. Tror personligen inte att detta är framkomliga argument överlag. Fantombilder måste tas med en nypa salt, det är helt enkelt inte fotografier.

Ja man kan alltid läsa in och tolka blurriga fantombilder lite om man vill . Fast Jan Stocklassas indicie var kanske lite väl svag.

Men det finns trots allt väldigt många andra fall där man hittat den som sökt tack vare fantombilder.Av de här 22 fantombilderna så är vad jag vet bara en person identifierad med hjälp av fantombilden.

Jag tror ju man få fram bättre eller sämre resultat beroende på samspelet mellan vittnet och den som tar fram fantombilden och hur väl den då förstår och tolkar vittnets minnesbild till en bra fantombild.
Citera
2020-08-31, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkenn
Nä det handlar väl mer om en misstro mot själva PU och hur dåligt och nonchalant utredningen har skötts. Som du sa, vittnen som ändrar uppgifter. LB som uppenbarligen ljuger när hon först inte såg något och sen kan peka ut CP ,för att nämna ett exempel.

Just vittnens utsago tar jag därför med en nypa salt. En förklaring kan ju isf va att LB skymmer Palme för många vittnen och därför kanske det inte uppfattas. Men med tanke på hur mycket som mörkats genom åren så vet man ju inte hur riktigt obduktionsrapporten är heller.

Håller med om att vittnesmålen ska tas med en nypa salt. Dock tycker jag att Yvonne Nieminen kan ha högre trovärdighet än andra med tanke på att hon inte är påverkad av vad som skett och därmed bör kunna lämna säkrare uppgifter.
Citera
2020-08-31, 16:30
Medlem
HAARPs avatar
Funderar fortfarande på den 3/4 långa blå jackan. Hade varit väldigt bra om man kunnat hitta en bild på en sådan jacka någonstans.

MP som verkar haft bra på koll på Grandmannens jacka (till skillnad från ansiktet) säger:

...blå täckjacka som var ganska så lång, som nådde en bra bit ner åt benen på mannen...
jackan var av vildmarkstyp med både raka och snedställda fickor.Materialet verkade vara bävernylon...

Att MP la märke till de snedställde fickorna tror jag berodde på att händerna var instuckna som på denna bilden. https://imgur.com/a/p7v4ogZ Då ser det också ut som man bär något som MP sa något om (och det kan han ju gjort om det var revolvern).

NF säger :

blå jacka i färg som ryggen på telefonkatalogens Stockholmsdel A-M.Jackan liknade Tensonjackor.Jackan räckte till lårens mitt på mannen https://imgur.com/a/wIc1cTw

För mig låter detta som beskrivningar av samma jacka.Visst det kan ha funnits flera män ute den här kvällen med liknande jackor men mindre troligt att en person först stod intill LOP vid Grand och sedan en annan person med samma typ av jacka följde efter LOP på Sveavägen.

Vittnena Anneli K och Margareta S vid Grand som jag antar sett samma man/jacka som MP säger detta :

Anneli K :

...blå 3/4 lång jacka , ganska tjock vadfylld , rak modell som går att snöra åt vid midjan...

Margareta S :

...ljusare blå närmare ¾ lång , närmare knät , sportjacka (eller rock) utan kapuschong...

Andra har sagt att 3/4 lång blå täckjacka av äldre modell samt kanske lite sliten/smutsig

Alltså :

3/4 lång ljus/mellanblå jacka typ Parkas , vinterfodrad och liknande en lång täckjacka , med skärp som går att snöra åt vid midjan samt utan kapuschong. Äldre modell (70-tal?) samt lite sliten/smutsig

jag tänker mig något liknande en längre modell av denna 70-tal jackan samt med raka/snedställda fickor och något som går att snöra åt vid midjan. https://imgur.com/a/uqi8tiF Dessutom lite mindre "bullig".

Eftersom MP kallade det "vildmarkstyp" så låter det som en vinterfodrad friluftsjacka typ Parkas.
Vem kan ha tillverkats sådana här jackor? Fjällräven , Helly Hansen , Tenson , Haglöfs .... ?
Citera
2020-08-31, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Håller med om att vittnesmålen ska tas med en nypa salt. Dock tycker jag att Yvonne Nieminen kan ha högre trovärdighet än andra med tanke på att hon inte är påverkad av vad som skett och därmed bör kunna lämna säkrare uppgifter.

Precis vad jag hävdat hela tiden. Hon är den enda som reagerar på mannen utan att ha någon förhistoria. Hon reagerar på mannen på grund av hans eget varande och agerande. Det gör att jag anser hennes signalement vara det klart mest korrekta, även om jag knappast tror att det heller är 100% rätt. Men som spaningsspår, absolut det bästa.
Citera
2020-08-31, 16:53
Medlem
Angående LPs vittnesmål så har väl LGWP varit inne på att hon pga traumat har minneslucka och påföljande PTSD. I så fall är det svart när man medvetet försöker tänka tillbaka på händelsen. Hjärnan minns dock omedvetet händelsen och reagerar med att signalera fara om man senare upplever något som påminner om traumat. Detta kan vara mycket förvirrande för man förstår inte varför man reagerar så stark då man ju inte minns traumat. (Har egen erfarenhet av detta.)

I LPs fall säger hon själv att hon inte förväntar sig att känna igen någon vid konfrontationen och att hon blir väldigt överraskad att hon reagerar så starkt på CP. Det skulle kunna förklaras av att CP liknar mördaren så pass mycket att traumat triggas. Dvs LP ljuger inte medvetet när hon pekar ut CP utan hon tror nog att det är han som är GM baserat på hennes reaktion.

Av detta resonemang följer att CP inte nödvändigtvis var GM men GM var troligen lik CP.
Citera
2020-08-31, 17:28
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
I LPs fall säger hon själv att hon inte förväntar sig att känna igen någon vid konfrontationen och att hon blir väldigt överraskad att hon reagerar så starkt på CP. Det skulle kunna förklaras av att CP liknar mördaren så pass mycket att traumat triggas. Dvs LP ljuger inte medvetet när hon pekar ut CP utan hon tror nog att det är han som är GM baserat på hennes reaktion.

Kännetecknas inte Lisbeths utpekande snarare av motsatsen? Exempelvis är ju citatet "han stämmer på min beskrivning" ett resonemang snarare än en intuitiv reaktion.
Citera
2020-08-31, 17:32
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jag vet, detta "gäng" är frustrerande.

Om jag kastar ur mig en ren spekulation:

Tänk om det är så enkelt att det var detta gäng som NF såg när han vände sig om? De 4-5 personerna som skymde sikten så att han inte såg AB?

Vi vet - det är väl du som noterat det - att det fanns en kille med blodig mun vid offret och en flinande tjej INNAN Stefan Glantz, Anna Hage m fl kom fram. Kan dessa två ha ingått i detta gäng?

Frågan är då naturligtvis vad detta för oss okända festgäng sagt till polisen? Man måste väl veta vad de heter för att kunna beställa fram förhören antar jag.

Om de passerade ungefär när IM säger att de passerade så är de ju några av utredningens viktigaste vittnen. Även om de inte noterade mannen vid skyltfönstret så måste de givetvis ha reagerat på skotten och den omedelbara uppståndelsen. Inte minst den högljudda LP.

Vis av erfarenheten kastar jag nu fram en fasansfull misstanke: De kanske aldrig blev förhörda?
Occam: palmes nemesis var bofors,här är ett helt gäng därifrån som vi inte får ordning på...
Senast redigerad av heheho 2020-08-31 kl. 18:14.
Citera
2020-08-31, 17:34
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Kännetecknas inte Lisbeths utpekande snarare av motsatsen? Exempelvis är ju citatet "han stämmer på min beskrivning" ett resonemang snarare än en intuitiv reaktion.
LP var galen, såg aldrig GM , sprang om kring och delade ut raka högers, eller bankade på polisbilar, ylade som ett djur... hon kan avskrivas som vittne
Citera
2020-08-31, 17:44
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Beslag av LAC-bandet.

https://drive.google.com/file/d/1lR5JcyEffcqCvKA2_UrqT2neD78MoamW/view

Redogörelse för utskrift av LAC-bandet

https://drive.google.com/file/d/1UicxGx79fJd3KUvJEyEapH84oLkc-tTw/view

Vi har redan Gunilla Thunbergs avskrift av LAC-bandet plus det som tråden tagit fram.
Vad gör Polismyndigheten då?

Förutom att sekretessbelägga anropsnumret på Delsborns taxi och ena ambulansen,
så maskerar man konsekvent alla meningar där det står att OP är skjuten i bröstet.

Jag väljer att tolka det som att man är fullständiga amatörer framför konspirationen.
Citera
2020-08-31, 17:54
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
LP var galen, såg aldrig GM , sprang om kring och delade ut raka högers, eller bankade på polisbilar, ylade som ett djur... hon kan avskrivas som vittne

Jag tror det gick till ungefär såhär. Hon uppfattar inte gärningsmannen som nära dem, kopplat till att hon inte upplever smällarna som höga. När hon faller ner är han redan påväg bort och hon uppfattar han nätt och jämnt. Därefter tolkar hon först Björkman som gärningsmannen. Lite senare får Jeppsson inne i gränden vara ställföreträdande GM. Slutresultatet blir två: Den faktiska i ögonvrån (senare sammanblandad med Jeppsson) och därefter Björkman.

Ansiktet finns inte, det är en minnesmässig Frankenstein av Björkman, fantombilden, åtskilliga konfrontationer och skiftande minnesbilder. Kanske finns någon procent av den faktiska gärningsmannen med i blandningen. Exempelvis minns Björkman det som att gärningsmannen väntade i 20 sekunder på mordplatsen bara ett par år efter mordet. Hur mycket kan då ett ansikte mutera?

Därefter ska två faktorer till in. Det första är ett allvarligt trauma. För oss i tråden är Palmemordet ett kriminalfall man mäter och analyserar, men det var det inte på platsen. Bara tanken på att ens flickvän skulle bli skjuten framför en på stan.

Den andra är en väldigt högfärdig person i en unik situation. LP är inte ointelligent och den första tiden efter MOP måste varit svårhanterlig. Vem går att lita på? Var finns gärningsmännen? Jag antar att ett sätt att hantera situationen är att sluta sig. Sammanfattningsvis empati för henne som person, men som vittne i själva kriminalfallet: Värde noll. Ibland undrar jag hur annorlunda Palmemordet blivit om Lisbeth-skottet träffat. Ingen Christer Pettersson och mötesscenariot hade nog varit större, till att börja med.
Senast redigerad av H24 2020-08-31 kl. 18:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in