2020-08-31, 23:39
Medlem
Lösa banditöststatare som kan nu passera gränsen utan problem och begå sina brott. Enkel gissning. Tack vare sittande landsförrädare.
Citera
2020-08-31, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Buzzador
Var hittar du denna info?

En blandning av släktforskningsprogram (Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990 samt Sveriges dödbok, finns på DVD och säkert för nedladdning på mindre lagliga sidor), sedan kombinerar jag uppgifterna med Ratsit för att se vart dom jag letar efter har tagit vägen idag.
Citera
2020-08-31, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turboman
En blandning av släktforskningsprogram (Sveriges befolkning 1970, 1980 och 1990 samt Sveriges dödbok, finns på DVD och säkert för nedladdning på mindre lagliga sidor), sedan kombinerar jag uppgifterna med Ratsit för att se vart dom jag letar efter har tagit vägen idag.

Tack för ditt svar.
Citera
2020-08-31, 23:55
Medlem
Säkert bulgariska zigenare som varit i farten och mördat/rånat, eller något liknande löst pack. Det är fan inte säkert för gamlingar i ensliga stugor i dessa tider.
Citera
2020-08-31, 23:58
Medlem
Är troligtvis någon som känner till platsen, de flesta liknande vägar efter den vägen går bara till vändplaner mitt ute i skogen. Du skulle få spendera timmar på att försöka hitta något av värde där ute om du inte vet vart du ska. Och de flesta vet bättre än att lämna någonting åtråvärt i stugorna.
Öst-statare går ofta direkt på villor/garage. Möjligtvis tattare/pundare som ägnar sig åt sommarstugor, men tveksamt om ens de skulle orka lägga energi på att åka in på den vägen i hopp om att finna en. Uppväxt i den där skogen och har aldrig vetat att det ligger en stuga där inne. Då har jag ändå utforskat det mesta, på cross och med hund.

Bärplockare, jaa. Mest Thailändare här nu för tiden, de gillar folköl och kakor.
De som är återkommande från öst, sköter sig oftast och beter sig hyggligt. De andra brukade vi jaga bort och tjafsa med så ofta vi kunde, inte sett dom på länge. Om bärplockare hade slagit läger där ute så hade nog hela byn vetat om det redan.

Min okvalificerade gissning är mord. Eller som polisen säger, ett dubbelmord.
Antingen av någon med anknytning eller psykfall.

Och inte speciellt troligt att några öststatare svänger in där på väg ner från Norrland, kanske ser ut som ett bra ställe på en karta men det är det inte. Finns många bättre ställen efter 26:an. Mordet skedde mitt emellan två byar (Eldforsen-Äppelbo), telefonerna (och facebook-flödet) skulle nog gå varma om det rullar in ett gäng bussar med polska skyltar.
Citera
2020-09-01, 00:31
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Man ska nog inte vara allt för säker på att bärplockare eller resande-folket ligger bakom det här.

Någon som minns Råbo-morden, eller dubbelmordet i Mantorp?

I bägge fallen var det svenska unga män med psykisk ohälsa som haft fantasier under en längre tid om att mörda, med kontakt med psykistrin - där de inte på något sätt i kontakt med psykolog undanhåller vad som rör sig i deras medvetanden.

Bägge blev efter en kortare tid utskrivna, fortfarande livsfarliga.

Resten är historia.
Citera
2020-09-01, 00:57
Medlem
LeeVans avatar
Det här ser inte ut som ett planerat rånmord. Fel plats för det. Kan huset ha varit ”bebott” när paret anlände?
Citera
2020-09-01, 01:10
Medlem
[quote=TakeYouOnACruise|72783749]Man ska nog inte vara allt för säker på att bärplockare eller resande-folket ligger bakom det här.

Någon som minns Råbo-morden, eller dubbelmordet i Mantorp?

I bägge fallen var det svenska unga män med psykisk ohälsa som haft fantasier under en längre tid om att mörda, med kontakt med psykistrin - där de inte på något sätt i kontakt med psykolog undanhåller vad som rör sig i deras medvetanden.

ja. någon som är bekant med både platsen och ägarna.
Jan-erik Brandt är väl ute vid det här laget.Som dödade sin söta fru .Men han har väl knappast nån koppling till detta par
Det finns ju några mord på äldre där gärningsmännen inte hittats eller dömts, bla Karlamarksfallet där
Kaj Linna frikändes. Även Brattåsmorden, i bägge dessa fall så förmodas gärningsmannen finnas i offrets bekantskapskrets.
Borde vara så i detta fallet också. Nån koppling mellan gärnigsman och offren bör finnas.
En ny Mantorpsmördaren som åker runt för att hitta offer för att begå dubbelmord, borde verkligen inte ha fått syn på den här stugan då den ligger så pass ensligt -nej det bör vara någon som visste om stugan och att stugägarna fanns på plats.
Hemskt paret åkte till stugan och ville vara ifred från corinavirus och slippa alla tokigheter som sker
och så blir de överfallna o mördade där.
Senast redigerad av moshes 2020-09-01 kl. 01:16.
Citera
2020-09-01, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turboman
Verkar som att J*m H*rald (om det nu är han som är död), hade två barn med en tidigare hustru, en son född 1967, bor troligen i Kalmar idag, och en dotter född 1971, hon bor i Ljungbyholm, denna första hustru avled 2005, så efter det har han i så fall träffat och gift om sig med May*or, hon verkar ha en dotter född 1965, denna dotter bor idag i Bro.
Tack för info. Jag drog helt fel slutsats ang barn- tur jag inte skrev här.
Citera
2020-09-01, 02:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eren-Jaeger
Ska vi börja random-posta alla rånmord nu eller?

Nej, men rånmord på åldringar i deras eget hem är ju intressant för tråden, eftersom jag misstänker att det är vad som kan ha hänt i Vansbro. Eftersom polisen är så förtegen. Och jag misstänker starkt, som någon annan skrev också, att det är "bärplockare" (som mest bara har bärplockeriet som en förevändning för att komma till Sverige, den verkliga anledningen är att begå brott) ifrån Östeuropa. Zigenare eller zigenarblandningar - riktiga etniska östeuropéer brukar inte göra sådant, de brukar vara stolta även om de är fattiga. Men zigenare har ju inget hederskodex alls gentemot andra folkslag än sitt eget. De kan göra vad som helst mot en svensk åldring. Vi är bara bankomater för dom.
Citera
2020-09-01, 02:43
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratva
Är troligtvis någon som känner till platsen, de flesta liknande vägar efter den vägen går bara till vändplaner mitt ute i skogen. Du skulle få spendera timmar på att försöka hitta något av värde där ute om du inte vet vart du ska. Och de flesta vet bättre än att lämna någonting åtråvärt i stugorna.
Öst-statare går ofta direkt på villor/garage. Möjligtvis tattare/pundare som ägnar sig åt sommarstugor, men tveksamt om ens de skulle orka lägga energi på att åka in på den vägen i hopp om att finna en. Uppväxt i den där skogen och har aldrig vetat att det ligger en stuga där inne. Då har jag ändå utforskat det mesta, på cross och med hund.

Bärplockare, jaa. Mest Thailändare här nu för tiden, de gillar folköl och kakor.
De som är återkommande från öst, sköter sig oftast och beter sig hyggligt. De andra brukade vi jaga bort och tjafsa med så ofta vi kunde, inte sett dom på länge. Om bärplockare hade slagit läger där ute så hade nog hela byn vetat om det redan.

Min okvalificerade gissning är mord. Eller som polisen säger, ett dubbelmord.
Antingen av någon med anknytning eller psykfall.

Och inte speciellt troligt att några öststatare svänger in där på väg ner från Norrland, kanske ser ut som ett bra ställe på en karta men det är det inte. Finns många bättre ställen efter 26:an. Mordet skedde mitt emellan två byar (Eldforsen-Äppelbo), telefonerna (och facebook-flödet) skulle nog gå varma om det rullar in ett gäng bussar med polska skyltar.

...och nu läste jag det här inlägget. Om det du skriver stämmer, så låter det inte som personer som letat efter random pensionärer i ensligt belägna hus att råna, nej. Då måste det ha varit någon som kände till paret och stugan. Kan de ha haft hjälp av någon hantverkare, som återvänt för att råna dem - eller berättat för någon annan, att det sitter ett gammalt par i ett ödsligt hus? Men sådant kollar polisen såklart upp, om de kan hitta något underlag för det eller om de har berättat det för någon.

Även om de inte hade några värdesaker i huset, så kan personerna ha rånat dem på kreditkorten (och torterat dem för att få koderna) eller bilen. Det är inte länge sedan två "bärplockare" från Öst band en gammal man i skogen och lämnade honom att dö, bara för att ta hans bil:

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/barplockarnas-bil-gick-sonder-kan-ha-kostat-gert-inge-livet/

Dessa varelser är ju helt samvetslösa!

Eller stod bilen kvar vid stugan - någon som vet?

Men visst kan det finnas andra gärningsmän och andra motiv. Hade offren varit yngre hade man kunnat tänka sig något passions/svartsjuke/otrohets/obesvarad kärlek-motiv, men de var nog för gamla för att inspirera så starka känslor av det slaget hos någon.

Kanske ett vuxet barn som hämnats för en dålig uppväxt - då förmodligen under inflytande av psykiska problem? Eller för att rent krasst komma åt arvet fortare. Kanske har arrangerat mordet, så att det ska se ut som om det varit öststatare som varit framme - för det är nog mångas första tanke när ett gammalt par hittas mördat i ett öde beläget hus. Det är dock svårt att lura polisen idag.
Citera
2020-09-01, 04:26
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och nu läste jag det här inlägget. Om det du skriver stämmer, så låter det inte som personer som letat efter random pensionärer i ensligt belägna hus att råna, nej. Då måste det ha varit någon som kände till paret och stugan. Kan de ha haft hjälp av någon hantverkare, som återvänt för att råna dem - eller berättat för någon annan, att det sitter ett gammalt par i ett ödsligt hus? Men sådant kollar polisen såklart upp, om de kan hitta något underlag för det eller om de har berättat det för någon.

Även om de inte hade några värdesaker i huset, så kan personerna ha rånat dem på kreditkorten (och torterat dem för att få koderna) eller bilen. Det är inte länge sedan två "bärplockare" från Öst band en gammal man i skogen och lämnade honom att dö, bara för att ta hans bil:

https://www.expressen.se/kronikorer/fredrik-sjoshult/barplockarnas-bil-gick-sonder-kan-ha-kostat-gert-inge-livet/

Dessa varelser är ju helt samvetslösa!

Eller stod bilen kvar vid stugan - någon som vet?

Men visst kan det finnas andra gärningsmän och andra motiv. Hade offren varit yngre hade man kunnat tänka sig något passions/svartsjuke/otrohets/obesvarad kärlek-motiv, men de var nog för gamla för att inspirera så starka känslor av det slaget hos någon.

Kanske ett vuxet barn som hämnats för en dålig uppväxt - då förmodligen under inflytande av psykiska problem? Eller för att rent krasst komma åt arvet fortare. Kanske har arrangerat mordet, så att det ska se ut som om det varit öststatare som varit framme - för det är nog mångas första tanke när ett gammalt par hittas mördat i ett öde beläget hus. Det är dock svårt att lura polisen idag.

Jag såg nånstans i förbigående (har glömt var) att hushållet ägde en bil av -99 års modell. Märke nämndes inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in