2020-08-31, 17:26
Medlem
WhiteWalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XGR
Vad tror vi om idag? Jag köpte Bull cert x6 redan i onsdags som gått bra, sålde tidigare idag (Tesla upp 5% på morgonen innan den sjönk till 0%)

Jag är beredd att gå in på nytt med Bull x6, någon annan här som tänker lika?
När.. ? Innan öppning? Den ser tyvärr svag ut nu...

Jag gjorde det nån gång kring ditt inlägg. +40% nu. Löjligt. Men fegade ur och gick in med jävligt lite, kändes som roulette.
Citera
2020-08-31, 19:15
Medlem
Vad är det som har drivit upp denna aktie till de nivåer som den har legat på?
Tesla har väl aldrig redovisat en vinst någonsin så hur kommer det sig att aktien var så pass högt värderat innan splitten?

Tycker väl att Apples aktie är rätt undervärderad med tanke på vilka vinster de gör på sina produkter samt har en kassa som skulle kunna betala Sveriges statsskuld och ändå få pengar över.

Hade varit kul att gå in med pengar i Tesla nu efter splitten men valde ändå att satsa på Apple igen då företaget är riktigt stabilt.
Citera
2020-08-31, 21:47
Medlem
Hej
Jag investerade både innan och efter split idag, ångrar det inte en sekund (än) har gått strax över 40% upp idag för mig men jag använder det dom kallar hävstångsaktier, är dåligt insatt men har hållt på i 2 år nu och jag gillar det.

Varför Tesla är värderad så högt vet jag inte men kan det inte ha att göra med SpaceX som inte är börsnoterat?

//glad amatör
Citera
2020-08-31, 22:10
Medlem
Patanjalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Tesla har väl aldrig redovisat en vinst någonsin så hur kommer det sig att aktien var så pass högt värderat innan splitten?

Kom in i matchen... 4 senaste kvartalen har de visat vinst, 6 av de 8 senaste kvartalen har varit vinst.
Citera
2020-08-31, 22:24
Medlem
Var en fantastisk dag idag, helt klart. Önskar att jag hade börjat med aktier tidigare och speciellt Tesla.
Citera
2020-08-31, 22:37
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:

Tycker väl att Apples aktie är rätt undervärderad med tanke på vilka vinster de gör på sina produkter samt har en kassa som skulle kunna betala Sveriges statsskuld och ändå få pengar över.

Hade varit kul att gå in med pengar i Tesla nu efter splitten men valde ändå att satsa på Apple igen då företaget är riktigt stabilt.

Drömmar, luft, gratispengar, brist på kritiskt tänkande, att "vanligt folk" fortsätter ösa in pengar på aktiemarknaden osv osv.

Ganska så roligt att se.

Dock förstår jag inte om det finns nån logik bakom att INTE göra en stor emission nu och göra företaget helt skuldfritt med jättestor kassa för framtiden.

Skulle de göra det så vore jag faktiskt ganska positiv på riktigt, för till slut kommer de säkert lyckas göra en bra bil.
Citera
2020-08-31, 22:46
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Försent att gå in på onsdag?
Citera
2020-08-31, 22:52
Medlem
jack.danielss avatar
Köpte en lek-bearposition för en, max två veckor sedan. Ligger till dags datum -25%. Kursen känns inte sund och framförallt inte långsiktigt hållbar?
Citera
2020-09-01, 00:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snookme
Hur beräknar man strategiskt ett värde? Aktien kan lika gärna stå i i 1000 som 2000. Inget går att motivera oavsett potential. Livsfarligt imo annat än intraday trades

Ja, och det är just det som händer, trots att inte så mkt skett i bolaget har aktiekursen fullkomligt skenat iväg. Investerarna tänker ju inte så mkt på värdet uppenbarligen, från den ena dagen till den andra har priset ökat hursomhelst, trots att alla multiplar är fullkomligt skruvade.

Argumentet verkar vara att går det upp köper man, frågan är ju vad som händer när aktien slutar rusa.
Citera
2020-09-01, 00:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Drömmar, luft, gratispengar, brist på kritiskt tänkande, att "vanligt folk" fortsätter ösa in pengar på aktiemarknaden osv osv.

Ganska så roligt att se.

Dock förstår jag inte om det finns nån logik bakom att INTE göra en stor emission nu och göra företaget helt skuldfritt med jättestor kassa för framtiden.

Skulle de göra det så vore jag faktiskt ganska positiv på riktigt, för till slut kommer de säkert lyckas göra en bra bil.

Ska ju dock jääääääkla mycket till för att vinsterna ska växa in i värderingarna...
Citera
2020-09-01, 08:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, och det är just det som händer, trots att inte så mkt skett i bolaget har aktiekursen fullkomligt skenat iväg. Investerarna tänker ju inte så mkt på värdet uppenbarligen, från den ena dagen till den andra har priset ökat hursomhelst, trots att alla multiplar är fullkomligt skruvade.

Argumentet verkar vara att går det upp köper man, frågan är ju vad som händer när aktien slutar rusa.

Värde? Vad menar du med värde? MUSK! RAKETER! SOLENERGI! ELBILAR! MUSK! FULL SELF DRIVING! ROBOTAXIS! BORing...co... eh jag menar.. MUSK! RAKETER! KOLONISERA MARS!! RÄDDA MÄNSKLIGHETEN!! STOCK PRICE!!

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ska ju dock jääääääkla mycket till för att vinsterna ska växa in i värderingarna...

Med jättekassa skulle det finnas en chans till långsiktig hållbar produktion och utveckling för att göra just det. Tänk tillfälligt ras 50% (utöver utspädningen vid nyemission) och sen ingen kursutveckling på 10 år. Då närmar vi nog oss en rimlig värdering.
Citera
2020-09-01, 11:05
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacobXtra
Hej
Jag investerade både innan och efter split idag, ångrar det inte en sekund (än) har gått strax över 40% upp idag för mig men jag använder det dom kallar hävstångsaktier, är dåligt insatt men har hållt på i 2 år nu och jag gillar det.

Varför Tesla är värderad så högt vet jag inte men kan det inte ha att göra med SpaceX som inte är börsnoterat?

//glad amatör

Så kände nog många under IT-yran också. Innan bubblan sprack..

Sälj medan du fortfarande ligger plus. SpaceX är ett helt eget bolag och har inget med Tesla att göra.

Citat:

Det är en klassisk värderingsbubbla.

Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Med jättekassa skulle det finnas en chans till långsiktig hållbar produktion och utveckling för att göra just det. Tänk tillfälligt ras 50% (utöver utspädningen vid nyemission) och sen ingen kursutveckling på 10 år. Då närmar vi nog oss en rimlig värdering.

Möjligen - om allt går perfekt enligt plan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in