Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Man får alltid räkna med att S tar tillbaka några % under valåret, jag håller med om att de har en bred maktbas att falla tillbaka på. På samma vis tappar SD lite. I början på 2022 måste SD vara större än S så kanske de blir nästan jämnstora i valet. Jag tror SD får svårt att bli största parti även om jag hoppas. S 25, SD 24 och M 21 % i valet?
Det stör mig lite att folk i den här tråden tenderar att underskatta S och överskatta SD rätt ordentligt. Tycker vi bör lära oss av de senaste valen trots allt kaos.
Ska jag vara helt ärlig så blir jag inte förvånad om vi i valet 2022 får ett resultat där SD: 20 M: 21 S: 26
Och som grädde på moset L: 4,0 MP: 4,1
Folk måste vara beredda på att 2022 kommer bli en riktigt stor besvikelse. Svenskar är fortsatt ett hjärndött pissfolk som inte bryr sig ett skit om landet och politiken. Inte ens om det brann däck och var upplopp och plundring framför sossen eller moderatens hus i något villaområde så hade personen fortsatt rösta som denne gjort.
Verkligheten är tyvärr inte att den vanlige svensken sitter och läser samhällsnytt varje kväll eller kommenterar i ren ilska emot utvecklingen i Sverige på aftonbladets kommentarsfält. Så länge svensken får sin lön den 25e och kan supa varje lördag så är denne nöjd.
När folk i denna tråd börjar prata om att SD ska få 23 procent, M ska få 23 och S ska få 23 så måste de ju inse att S aldrig i helvete hamna så lågt som på 23 procent och att M inte kommer göra någon stor ökning. SD kommer tyvärr enbart härja vid 20-sträcket.
Jag ber vid Gud att jag givetvis har fel.
Det optimala ur en realistisk synvinkel är att SD återigen tar väljare från S och M. De tar 2 procent från S och 2 procent från M. Förlusten för M kompenseras av att de tar 1 procent från L vilket ändå stabiliserar M på runt 18,5. S hamnar då på 26 procent vilket är min prognos för valet 2022. SD får då 21,5. KD tar 1 procent från C och hamnar på en stabil sjua.
Nyckeln är fortsatt att L och MP hamnar ur riksdagen för att garantera konservativ seger.