2020-08-31, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voivodina
Jag menade när de avtjänat straffen.

Ok, när de släpps fria. Frikännas är något annat.
Citera
2020-08-31, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Ja det med telefonen är ju helt galet det med. Att dels göra så men sen inte kasta telefonen utan låta den ligga i lägenheten med Makele.

Bilarna kan antingen stjälas med nycklar eller med att de kopplar in sig i databoxen. Skulle jag gissa har de fått hjälp med att få tag på en stulen dansk bil. De har inte gjort det själva tror jag.

Galet var ordet. Mansor lämnade också sina skor i lägenheten i Aarhus. Skor med Frankys blod på.
Citat:
Herunder blev efterladt et par Adidas sko, som Mansor Abdi Isamil havde på under turen til Aarhus, hvorpå der blandt andet på sålen blev konstateret blod, der ifølge dna-analyse med en sandsynlighed på 1: 1.000.000 stammede fra Faisal Mohamud.
Inte helt oväntat skomärke
Citera
2020-08-31, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Någon som förstår varför Danmark tog i så med hårdhandskarna? Vill de inte ha fler svenska uppgörelser på sin mark (även terror sprängaren var från Malmö) och sätter ner foten? Var ju stora diskussioner om Peder Madsen överhuvudtaget skulle få livstid och straffet är rätt så ovanligt i Danmark.

Är smart att dom går tufft åt dom nu. Man vill inte ha massa rövare och banditer ifrån Sverige utan har nog med sina egna.

Mkt bra.
Citera
2020-08-31, 18:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Undrar hur livet ser ut för de dömda efter att de släpps ut om 15 till 25 år? De båda som var 17 år hade förmodligen fått fyra års sluten ungdomsvård i Sverige. I Danmark dömdes de till 20 år vardera . Ingen lär ju komma ihåg dem när de släpps. Om deras gäng överhuvudtaget finns kvar då så styrs de av pojkar som går i förskolan idag. Vem kommer att skicka lite fickpengar eller en julklapp till de nu dömda? De kommer att få klara sig själva i fängelset.

Lite skillnad mot sluten ungdomsvård i Sverige. Gängen utnyttjar ofta ej myndiga personer för att begå mord då de får ungdomsvård istället för fängelse. Som 17-åringen som mördade en man på Lidingö för något år sedan. Där får man t.ex. ha tillgång till mobiltelefon och sociala medier, så han kunde ju hålla kontakt med sina kriminella polare och blev fritagen. Känns så typiskt Sverige. Det känns skönt att Danmark visat var ribban bör ligga när det gäller straff för att ha mördat.
Citera
2020-08-31, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Galet var ordet. Mansor lämnade också sina skor i lägenheten i Aarhus. Skor med Frankys blod på.

Inte helt oväntat skomärke

Det är så otroligt märkligt att lämna så mycket bevis efter sig. Det är ju inte frågan om något eller två små misstag utan grava misstag. Jag tänker mig att många som utrett detta ärende måste ha haft väldigt roligt åt just hur otroligt korkade dessa individer varit.
Citera
2020-08-31, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Undrar hur livet ser ut för de dömda efter att de släpps ut om 15 till 25 år? De båda som var 17 år hade förmodligen fått fyra års sluten ungdomsvård i Sverige. I Danmark dömdes de till 20 år vardera . Ingen lär ju komma ihåg dem när de släpps. Om deras gäng överhuvudtaget finns kvar då så styrs de av pojkar som går i förskolan idag. Vem kommer att skicka lite fickpengar eller en julklapp till de nu dömda? De kommer att få klara sig själva i fängelset.

Lite skillnad mot sluten ungdomsvård i Sverige. Gängen utnyttjar ofta ej myndiga personer för att begå mord då de får ungdomsvård istället för fängelse. Som 17-åringen som mördade en man på Lidingö för något år sedan. Där får man t.ex. ha tillgång till mobiltelefon och sociala medier, så han kunde ju hålla kontakt med sina kriminella polare och blev fritagen. Känns så typiskt Sverige. Det känns skönt att Danmark visat var ribban bör ligga när det gäller straff för att ha mördat.

Det är ju bara tio år så man ska nog inte uppfatta det som så lång tid. Givet att de 20 åren i domen håller i deras motsvarighet till Hovrätten. Minns inte du saker från 2010? Det är ju så lång tid de som är under 18 ska avtjäna.
Citera
2020-08-31, 18:57
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Det är ju bara tio år så man ska nog inte uppfatta det som så lång tid. Givet att de 20 åren i domen håller i deras motsvarighet till Hovrätten. Minns inte du saker från 2010? Det är ju så lång tid de som är under 18 ska avtjäna.
Jag var kanske otydlig. Frågan är om de har något gäng att komma tillbaka till efter avtjänat straff? Om gänget ens finns kvar då så har det tagits över av personer som går på förskolan idag och de är kanske inte beredda att släppa tillbaka personer de knappt hört talas om. Vi talar ju inte direkt Hells Angels eller annan organiserad brottslighet där medlemmar som mördat för organisationen får hög status och blir omhändertagna under fängelsevistelsen och möjlighet att komma tillbaka efter avtjänat straff. Dagens gängmedlemmar lär antingen sitta inne eller vara döda då.
Citera
2020-08-31, 20:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Det är ju just det som man kan argumentera för att det blir. Om man har rätt att tiga men du kan straffas för det då är det ju ingen rätt att tiga.

Därför vore det intressant att se en mer ordentlig redogörelse för hur deras system fungerar.

Du ska straffas för det du har gjort och det är det rättens sak att komma fram till. "Tigande" kan ju inte vara någon slags katapultstol som en skyldig person kan skjuta ut sig med och omöjliggöra att rättvisan har sin gång.

Rätten lyssnar på vad åklagare och försvar har att säga och tittar på relevant bevisning. Om en åtalad inte vill medverka vid förhören kan rätten mycket väl dra slutsatsen att de utsagor som levereras vid rättegången är en tillrättalagd historia som anpassats till bevisläget.
Citera
2020-09-01, 00:31
Medlem
[quote=SiamGnome|72775809]
Citat:
Ursprungligen postat av lindome

Här säger de 14.5 år

https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/4449879

Så vi båda har fel.

Nu tror jag Danmarks siffror går upp och ner då de har väldigt få som får livstidsstraff jmf med Sverige.

Att genomsnittiden för en livstidsdömd är 17 år var inget jag hittade på, det fick jag från följande artikel.
För livstidsdömda som släpptes mellan 1984-2011 så var snittet 17 år. (Vilket är ett längre tidsspann än vad som används i publikationen.)

https://www.sydsvenskan.se/2018-04-25/vad-innebar-livstids-fangelse-for-madsen

Däremot så verkar dom som är dömda till förvaring sitta i snitt lite över 14 år.
Senast redigerad av lindome 2020-09-01 kl. 00:38.
Citera
2020-09-01, 06:21
Medlem
[quote=lindome|72783747]
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Att genomsnittiden för en livstidsdömd är 17 år var inget jag hittade på, det fick jag från följande artikel.
För livstidsdömda som släpptes mellan 1984-2011 så var snittet 17 år. (Vilket är ett längre tidsspann än vad som används i publikationen.)

https://www.sydsvenskan.se/2018-04-25/vad-innebar-livstids-fangelse-for-madsen

Däremot så verkar dom som är dömda till förvaring sitta i snitt lite över 14 år.

De dömer väldigt få till livstid i Danmark jmf med Sverige. Så enskilda fall påverkar mer i Danmark. Praxisen för gangstermord speciellt nu när man har ändrat lagstiftningen (dubbla straff) är mycket låg. Rent logiskt borde de få en strafftid på minst 20+år -VF(som varierar i Danmark mellan 1/2-full tid)

Frågan är också om GM ansöker om att få avtjäna sina straff i Sverige. Det kan påverka VF och längden på livstidsstraffet.
Citera
2020-09-01, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag var kanske otydlig. Frågan är om de har något gäng att komma tillbaka till efter avtjänat straff? Om gänget ens finns kvar då så har det tagits över av personer som går på förskolan idag och de är kanske inte beredda att släppa tillbaka personer de knappt hört talas om. Vi talar ju inte direkt Hells Angels eller annan organiserad brottslighet där medlemmar som mördat för organisationen får hög status och blir omhändertagna under fängelsevistelsen och möjlighet att komma tillbaka efter avtjänat straff. Dagens gängmedlemmar lär antingen sitta inne eller vara döda då.

Ja sant. Livet går vidare och deras kompisgäng blir passerat.
Citera
2020-09-01, 14:14
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ja sant. Livet går vidare och deras kompisgäng blir passerat.

De får lära sig danska. Blir bra när de kommer tillbaka till Rinkeby....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in