2020-08-31, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Någon som förstår varför Danmark tog i så med hårdhandskarna? Vill de inte ha fler svenska uppgörelser på sin mark (även terror sprängaren var från Malmö) och sätter ner foten? Var ju stora diskussioner om Peder Madsen överhuvudtaget skulle få livstid och straffet är rätt så ovanligt i Danmark.

En hobbygissning är väl att Danmark inte vill se samma utveckling som skett i Sverige dom senaste åren och visar att begår du grova brott som är kopplat till gängkriminalitet så kommer det kännas när du åker fast.

Det lär ju bli svårt att få någon 17 åring att åka ner till Danmark nu och mörda någon när dom vet att straffet kan bli 20 år i finkan istället för 4 år på ungdomshem.
Citera
2020-08-31, 11:36
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Tiderna ändradras jag tittade på en senare undersökning Denna uppsats

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449879&fileO Id=4468660

14.5 år Danmark och 18-25år Sverige

Jag misstänker att genomsnittstiden ändras i Danmark fortare. Då man har väldigt få dömda till livstid.
Det vore intressant med en uppdaterad siffra fram till sista december 2019.
Citera
2020-08-31, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Läs denna uppsats

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4449879&fileO Id=4468660

den är från 2014....
Citera
2020-08-31, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Alltså hade allmänheten span på denna bil pga att den inte hörde hemma i området och med en sovande person i den. Jag måste verkligen säga.... De där GM är inte de skarpaste knivarna i lådan. För att uttrycka mig milt.
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Span och span men de säger att ett vittne sett den aktuella bilen klockan 7 på morgonen med en sovande individ sittandes i den. Det är ju någon form av bostäder ikring och det är väl troligen något som sticker ut om man står parkerad så och sover i bilen. Många skulle nog notera det. Det var ju antagligen något som ett vittne noterat och mindes efter händelsen så inte något som ringdes till polisen om då på morgonen ska tilläggas.

Man häpnar över en hel del annat i domen också.
Citat:
I en mobiltelefon, der blev sikret fra den nedenfor nævnte lejlighed i Aarhus, fandtes oplysning om, at den på det tidspunkt, hvor de tiltalte befandt sig i McDonalds i Helsingør, havde været koblet op på McDonalds wifi, og at der havde været søgt på færgeoverfarter til Sverige og artikler vedrørende dobbeltdrabet i Sennepshaven.
Abbe, Panda och Mansor sitter alltså på McDonalds dagen efter mordet och söker på färjeöverfarter till Sverige samt nyhetsartiklar om dubbelmordet via restaurangens gäst-Wifi. Vad skall man säga...?

Det som förvånar mig är hur dessa herrar klarade av att stjäla Audin äver huvud taget. Egentligen något som förvånar mig rent generellt. Hur kriminella lyckas sno bilar så lätt. Dagens bilar har väl inbyggt rattlås och det är väl inte så lätt att tjuvkoppla tändningen.
Senast redigerad av Skewie 2020-08-31 kl. 12:07.
Citera
2020-08-31, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Villkorlig frigivning
Intagna avtjänar i normalfallet två tredjedelar av sin strafftid innan de blir villkorligt frigivna. De har då en prövotid som motsvarar sista tiden av fängelsestraffet, men minst ett år.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/
Inte för att vara besserwisser men det stämmer inte att (om du nu tror det) livstidsdömda har hela prövotiden kvar när de släpps. Ex. En livstidsdömd får sitt straff tidsbestämt till 24 år och kommer ut efter 16. Han har då egentligen en prövotid på 8 år. Men om han sen gör sig skyldig till t ex grov stöld och drograttfylleri efter att ha varit ute i 1 år och får 1 och 1/2 år fängelse så kommer inte hela av det som kallas delen (alltså de 8 åren) läggas på. Hur mycket beror på flera faktorer som hur grovt brottet är bland annat.

Det kan t ex bli 2 år från livstidsstraffet som läggs på så då blir det sammanlagt 2 år plus 1 och 1/2 års fängelse (3 1/2 år)

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De åtalade har rätt att tiga, men det står åklagaren fritt att argumentera för att detta "tigande" är ett indicium på skuld.
Du talar mot dig själv helt och hållet.
"NoF8" har helt rätt.

Om man har rätt att tiga under Förundersökningen så ska det ju inte ligga den åtalade till last för då har man ju blivit ifråntagen den rätten om man får en nackdel av det i en rättegång.
Men under rättegången är det ju en helt annan sak, där kan domstolen anse att den åtalade har "förklaringsbörda" på sig annars kan det ju bli så att de endast har åklagarens uppgifter att gå på.

Sen hur de väljer att göra i DK och om det bryter mot EUregler struntar jag i iof.
Senast redigerad av Goteborgdirekt1994 2020-08-31 kl. 12:36. Anledning: Tillägg
Citera
2020-08-31, 12:15
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ja det är intressant med det danska förhållningssättet för de balanserar på gränsen lite och vore intressant att se den exakta tolkningen för deras resonemangen om förklaringsbörda och hur det ligger den misstänkte till last. DK har ju också skrivit under EKMR och deras artikel 6 ger ju viss ledning om att en misstänkt har rätt att tiga. Därför skulle det vara intressant att se hur de gjort det för att ens kunna tillämpa lagen såsom de uppenbarligen gör.

De åtalade har rätt att tiga, men det står åklagaren fritt att argumentera för att detta "tigande" är ett indicium på skuld. Och lyckas han övertyga sittande rätt om detta, så är ju saken biff och, som jag ser det, inget brott mot artikel 6.
Citera
2020-08-31, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie

Abbe, Panda och Mansor sitter alltså på McDonalds dagen efter mordet och söker på färjeöverfarter till Sverige samt nyhetsartiklar om dubbelmordet via restaurangens gäst-Wifi. Vad skall man säga...?

Det som förvånar mig är hur dessa herrar klarade av att stjäla Audin äver huvud taget. Egentligen något som förvånar mig rent generellt. Hur kriminella lyckas sno bilar så lätt. Dagens bilar har väl inbyggt rattlås och det är väl inte så lätt att tjuvkoppla tändningen.

Du tar bilens nyckel! Från ägaren eller bilfirma
Citera
2020-08-31, 15:27
Medlem
Voivodinas avatar
Citat:
Vad pratar du om? Frikänns? De är körda. När släpps fria är de slut

Jag menade när de avtjänat straffen.
Citera
2020-08-31, 16:35
Medlem
Casual-Cultures avatar
Citat:
Någon som förstår varför Danmark tog i så med hårdhandskarna? Vill de inte ha fler svenska uppgörelser på sin mark (även terror sprängaren var från Malmö) och sätter ner foten? Var ju stora diskussioner om Peder Madsen överhuvudtaget skulle få livstid och straffet är rätt så ovanligt i Danmark.

Eftersom dom tillhörde gäng därför straffades dom så hårt.
Citera
2020-08-31, 16:39
Medlem
Citat:

Danmark har haft problem med gäng länge. De tröttnade och införde hårdare lagstiftning för just den delen. Vad gäller livstidsstraffet så är det ju varken hårdare eller mer frekvent i Danmark men det andra rörande gängrelaterade brott är det.
Citera
2020-08-31, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie

Ja det med telefonen är ju helt galet det med. Att dels göra så men sen inte kasta telefonen utan låta den ligga i lägenheten med Makele.

Bilarna kan antingen stjälas med nycklar eller med att de kopplar in sig i databoxen. Skulle jag gissa har de fått hjälp med att få tag på en stulen dansk bil. De har inte gjort det själva tror jag.
Citera
2020-08-31, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
De åtalade har rätt att tiga, men det står åklagaren fritt att argumentera för att detta "tigande" är ett indicium på skuld. Och lyckas han övertyga sittande rätt om detta, så är ju saken biff och, som jag ser det, inget brott mot artikel 6.

Det är ju just det som man kan argumentera för att det blir. Om man har rätt att tiga men du kan straffas för det då är det ju ingen rätt att tiga.

Därför vore det intressant att se en mer ordentlig redogörelse för hur deras system fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in