Citat:
Ursprungligen postat av
Fenvatnet
Det finnes forskjellige typer psykopater/narsissister. Cuvert narsissist er den du snakker om som vil bli sett og hørt osv. og man har forskjellige grader av dette. Psykopater er forskjellige som alle andre.
Jeg ser på han som en manipulator, og har mine grunner for å mene det, og så får du si det motsatte, og det må du jo få lov til. At man er psykopat betyr jo ikke at man går rundt å lyver hele tiden, det er det som kalles lystløgner og ikke psykopat.
Rättsmedicinalverket 2018 04 06:
Citat:
"Hur märker man att någon har psykopatiska drag?
– Det kan till exempel vara någon som ofta ljuger obehindrat och samvetslöst, är gränslös, socialt dominant och har alltid en häftig historia i bakfickan. Urtypen är den charmiga, manipulativa sol- och våraren. När det låter för bra för att vara sant så är det ofta det. Bristen på empati kan lysa igenom, de bryr sig helt enkelt inte om andra. En del människor lägger inte märke till den typen av drag i en annan person och då kan man råka illa ut. Investera aldrig pengar eller känslor i dessa människor."
Nej, jag hävdar att jag talar om psykopati, inte narcissism.
...
Utdrag ur "Fråga psykologen", Amelia:
Citat:
" ... En narcissist drivs av rikedom, framgång, makt eller kärlek, oftast allt på en gång, vilket till största del endast är fantasier och rena lögner om dess olika framgångssagor. Det är inte ovanligt att narcissister lever högt över sina tillgångar, eller parasiterar på andras tillgångar för den delen."
Narcissist:
Jag kan inte se att Th en endaste gång gett sig ut för att vara en annan person än den han är.
Inte heller att han är förblindad av framgång och rikedom och fantiserar om detta, eller ljuger om sina framgångar. Inte heller lever han högt över sina tillgångar eller parasiterar på någon.