2020-08-27, 10:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Novus senaste mätning som jämförs med den i juni, hämtat från Statistik Opinionen hittar inte igen den på SVT eller Novus hemsida.

S 28,3% (-2,3)
V 9,3% (-0,1)
MP 3,8% (+0,4)

C 7,6% (-0,2)
L 2,9% (-0,1)

SD 19,4% (+1,0)

M 21,2% (+0,5)
KD 5,8% (+0,1)

https://twitter.com/StatistiskO

Ovanligt positiv OU från Novus. Både L och MP under spärren. En annan intressant aspekt av denna OU är hur könsfördelningen ser ut partivis: https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

Vi har vetat rätt länge att det kvinnliga Sverige är vänster och det manliga Sverige är höger (nåja) och här framträder det tydligt. Detta är på många sätt märkligt, inte minst emedan kriminaliteten - som drabbar kvinnor och barn - är en så viktig fråga för väljarna. Spännande är att det, vad avser väljarsympatier, med jämställda partiet är KD.
2020-08-28, 20:30
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker att det var (M) som var de stora skurkarna egentligen. De gick också till val på en Alliansregering och vägrade ge besked om vad de tyckte efter att Alliansalternativet visat sig ohållbart. De gick alltså till val på en fullständigt orealistisk plan och hade inget andrahandsalternativ.

Både Björklund och Lööf sade flera gångar att andrahandsalternativet är ett mittensamarbete som stänger ute (SD). I princip är ju (S), (MP), (C) och (L) precis ett sådant mitten samarbete.

Det man kan tycka är att journalister, och väljare, lät Allianspartierna ignorera regeringsfrågan under valrörelsen. Den som skall ha mest skit för det är Kristersson. Björklund och Lööf ljög inte direkt. De höll inte ens tyst om man lyssnade. Kristersson däremot höll tyst.
Kristersson (M) var nog så övertygad innan om att det efter valet bara var att gå fram och hämta statsministerposten.
2020-08-28, 20:36
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Nja, Björklund var faktisk tydlig att alliansen var hans första hans alternativ och vid annat valresultat "får vi se" . Annie var värre som turnea med "Kristersson Lööf" tröjan sen högg han i ryggen. Därför måste Sabuni tydlig visa sin hållning mot SD.
Det är möjligt att Björklund nämnde "får vi se". Men var väljarna medvetna om att vid en förlust skulle deras röster oavkortat gå till Mp och S?
2020-08-28, 20:43
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Det är möjligt att Björklund nämnde "får vi se". Men var väljarna medvetna om att vid en förlust skulle deras röster oavkortat gå till Mp och S?

Nej det tror jag tyvärr inte dom var, vet flera som är "rätt höger" men inte super insatta och tog L istället för M/KD/SD då dom tänkte att resultatet blir desamma då de skulle samarbeta...
Det är en av anledningarna att L ligger på vad var det... 2.8%?
2020-08-28, 22:03
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Nej det tror jag tyvärr inte dom var, vet flera som är "rätt höger" men inte super insatta och tog L istället för M/KD/SD då dom tänkte att resultatet blir desamma då de skulle samarbeta...
Det är en av anledningarna att L ligger på vad var det... 2.8%?
Fast det fanns aldrig någon tanke på samarbete vid den tidpunkten. Tror inte att det är aktuellt nu heller.
2020-08-28, 22:52
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Fast det fanns aldrig någon tanke på samarbete vid den tidpunkten. Tror inte att det är aktuellt nu heller.

Förlåt var lite otydlig. De jag syfta på räknade med en alliansregering som kunde ta passivt stöd av SD.
2020-08-28, 23:48
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Förlåt var lite otydlig. De jag syfta på räknade med en alliansregering som kunde ta passivt stöd av SD.
De får väl byta parti.
2020-08-29, 00:18
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
De får väl byta parti.

Ja, det är uppenbarligen det de gjort nu.

Hur L skall kunna återfå sina borgliga väljare har jag svårt att förstå. Och röd-gröna väljare lär också vara tveksamma till att rösta på dem då de inte heller säkert vet vilket bolck L kommer stödja.
2020-08-29, 07:34
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ja, det är uppenbarligen det de gjort nu.

Hur L skall kunna återfå sina borgliga väljare har jag svårt att förstå. Och röd-gröna väljare lär också vara tveksamma till att rösta på dem då de inte heller säkert vet vilket bolck L kommer stödja.

Tror L är kört oavsett vad dom gör. Går dom ut tidigt, typ i år, ut med att dom kommer stötta UK och kan budgetförhandla med SD om det behövs för att säkra en konservativ regering så kanske dom hinner jobba sig upp. Då kan dom plocka missnöjda C väljare också.

Men nej, det känns osannolikt.
2020-08-29, 16:12
Medlem
Yatsys avatar
Man kan ju säga att valrörelsen inför 2022 års val drar igång om två veckor.
Intressant att följa vad som kommer att hända i landet och se valresultat den 11 september 2022.
2020-08-30, 03:22
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Tror L är kört oavsett vad dom gör. Går dom ut tidigt, typ i år, ut med att dom kommer stötta UK och kan budgetförhandla med SD om det behövs för att säkra en konservativ regering så kanske dom hinner jobba sig upp. Då kan dom plocka missnöjda C väljare också.

Men nej, det känns osannolikt.

Jag tror som du att det är kört för dem.

Men visst kan de göra något sådant som du nämner och det skulle kanske fungera? Men jag tror inte heller de kommer göra det. Min gissning är att de kommer göra som vanligt, d.v.s. inför valet försöka marknadsföra någon fråga de hoppas bli associerade med och hoppas det kommer ge dem någon extra procentenhet så de klarar spärren. Men jag tror inte det kommer fungera denna gång p.g.a. den osäkerhet många väljare känner inför vilket block L kommer stödja.

Jag tror inte många kommer sakna det meningslösa partiet. De intressanta är nog snarare vilket parti som kommer försöka överta deras väljare.
2020-08-30, 04:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Man kan ju säga att valrörelsen inför 2022 års val drar igång om två veckor.
Intressant att följa vad som kommer att hända i landet och se valresultat den 11 september 2022.

Instämmer.

Men kanske det kommer dra igång riktigt på allvar yttetligare lite senare i år? Jag tror inte det är uteslutande det som kommer ske i Sverige som kommer påverka valet. Jag kollar en del på amerikansk politik. Det brukar förvisso vara tjafsigt och irriterat inför ett presidentval. Men denna valrörelse är speciell. Det är inte bara politikerna, utan även befolkningen, media och nätetaktivister som förefaller mycket polariserade. Och oavsett utgång kommer det bli oroligt, eller rättare sagt än oroligare än det är nu. Jag undrar om detta inte kan spilla över till Europa och Sverige.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in