Citat:
Ursprungligen postat av
Myketowers
Välkommen tillbaka, hur går det för dig och dina millar i bear cert?
Jag är inaktiv just nu så jag tillför inget i tråden. Stockholmsbörsen går sidledes så det är kring nollan på min egen intäktssida. Finns så mycket bättre jag hade kunnat köpa än bear, men det går inte att analysera fram bubblor. Även en sidledes-rörelse är oanalyserbar för mig och jag gör ingenting förrän det sticker av uppåt eller neråt. I USA ser det vansinnigt ut med t.ex fördubblad kurs på apple och Tesla. Det landet kommer verkligen att drabbas av all otur samtidigt, kan bara sluta med en smäll. Apple är numera värt mer än Englands 100 största bolag, tillsammans. Gissa hur hållbart det är. Men innan det smäller finns det massor att tjäna på apple, men jag är inte med där eftersom jag går på säkerhet. Det är omöjligt att förutspå när det bär av neråt, och har man amatör-otur så är man siste idioten på tåget.
I generella termer så är både börsen och USA ganska avvaktande, ganska rädda, man kan se på indexen att de rör sig betydligt mer än innan corona, men sedan juni nära noll i genomsnitt. Men det finns en stor rädsla som inte funnits tidigare, varje dag som går kraftigt upp åtföljs av en dag med kraftigt ner. Så stämningen är annorlunda mot mars-juni som bara var uppåt.
Man blir också lite lurad av indexen. Det ser ganska bra ut, nära ATH, men det är otroligt stor variation mellan uppgångarna och en del aktier kan vara fortfarande köpvärda medans en del har stark bubbelvarning. Räcker med att kolla "avanza vinnare förlorare" sedan 1 januari för att hitta:
pandora -52%, millicom -43%, hufvudstaden -43% (jag hade den, normalt oerhört stabil), hm -26%.
Och Evolution +132%, avanza +69%, betsson +67%, EQT +47%, Ericsson A +29%.
https://www.avanza.se/aktier/vinnare-forlorare.html?countryCode=SE&listKeys=LargeCap.SE &timeUnit=YEAR_TO_DATE