2020-08-30, 13:44
Medlem
Hastighetsskyltar är (de flesta) förbudsskyltar vilket betyder att man inte får överstiga gränsen. Ändå ser man hela tiden att >90 % färdas över dessa gränser. Att köra 90 på 80 väg, 60 på 50 väg, 100 på 90 väg osv.

Är inte detta förbjudet? Jag menar verkligen att >90 % verkar bryta denna regel.
Citera
2020-08-30, 13:48
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitochondria
Hastighetsskyltar är (de flesta) förbudsskyltar vilket betyder att man inte får överstiga gränsen. Ändå ser man hela tiden att >90 % färdas över dessa gränser. Att köra 90 på 80 väg, 60 på 50 väg, 100 på 90 väg osv.

Är inte detta förbjudet? Jag menar verkligen att >90 % verkar bryta denna regel.

Först och främst. Din hastighetsmätare går fel. Har du mätt med GPS?
Citera
2020-08-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Först och främst. Din hastighetsmätare går fel. Har du mätt med GPS?

Nej, inte mätt med GPS. Har även märkt i mina körlektioner med trafikskolans bil att de flesta kör fortare.

Ska pröva med GPS, kan vara något fel med bilen hemma.
Citera
2020-08-30, 13:53
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Nej, inte mätt med GPS. Har även märkt i mina körlektioner med trafikskolans bil att de flesta kör fortare.

Ska pröva med GPS, kan vara något fel med bilen hemma.

I princip visar hadtighetsmätare i bilar alltid för mycket, där har de en förklaring.

LL
Citera
2020-08-30, 13:53
Medlem
Det är inget fel men på din bil antagligen men alla bilar konfigureras till att gå 4-7km/h lägre än mätaren visar , nya som gamla bilar.

Vet inte varför men det är samma i alla och jag har mätt med GPS, Waze inbyggda fungerar bra tex.

Dock är detta nog inte anledningen att folk kör fortare än begränsningen
Citera
2020-08-30, 13:59
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan
Det är inget fel men på din bil antagligen men alla bilar konfigureras till att gå 4-7km/h lägre än mätaren visar , nya som gamla bilar.

Vet inte varför men det är samma i alla och jag har mätt med GPS, Waze inbyggda fungerar bra tex.

Det har att göra med någon EU-regel som man läst. Tillverkarna är bundna till att mätaren visar 50 men farten är egentligen bara 45.
Citera
2020-08-30, 14:06
Medlem
Citat:

Kanske är miljömuppar som satt gränserna ?

Och inte demokratiskt satta gränser?
Så varför respektera gränser som är tjänstemanna styrda av miljömuppar???

Ingen vill ha 80 på E4an ändå sitter en massa 80 skyltar på vägar man kan köra 100km h på utan risker.

130 sänktes till 120 120 till 110
100 till 90

Har antal olyckor sjunkit?
Skatteintäkterna sjunker iallafall😂😂😂😂
Min förbrukning har sjunkit.

Sedan ett tips , om du tittar på din egen mätare i din bil så är 110 inte 110 i verkligheten

Här kan mer kompetenta människor berätta skillnaden mellan din hastighetsmätare och verklig fart.

Sedan har du en felmarginal på laser trafikpax fartkameror mm som folk vet att 85km på 80 väg är normalt inget hinder.

Varför kör folk för fort,,,, spara tid är mn enskild största orsak .
Varje minut jag kan slippa flytta arslet i bilen är guld värt😂😂😂
Citera
2020-08-30, 14:06
Medlem
Citat:

Därför att det just nu finns en inflation av politiskt beslutade hastighetssänkningar som inte har någon som helst säkerhetsperspektiv. Du skyltar ned motorvägar till 60 för att miljön skall bli bättre, eller att grannarna inte vill höra bilarna. Därför tappar folk respekten för hastighetsbegränsningarna då vägarna är dimensionerade för minst 90.
Citera
2020-08-30, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sockerdrickan

Felmarginalen i mätarna har en kort och enkel anledning; den tar hänsyn till hjulens dimensioner och rullradie, vilket minskar och ökar beroende på hur däcken slits och vad för typ av däck det är. Det är bättre att en mätare visar några procent för mycket än tvärt om. Därför har du en säkerhetsmarginal på runt 4km/h.

Anledningen till fortkörning sitter i dumma politiska beslut som inte innefattar säkerhet.
Citera
2020-08-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Framtiden2020
Ingen vill ha 80 på E4an ändå sitter en massa 80 skyltar på vägar man kan köra 100km h på utan risker.
Det är inte ens riskfritt att köra inom hastighetsgränsen. Att köra bil är alltid en risk oavsett hur skicklig förare man är och högre hastigheter ökar risken för olyckor.
Citera
2020-08-30, 14:19
Medlem
Jag har också funderat på detta. Hastighetsmätaren som visar högre än faktisk hastighet räcker nog inte som förklaring i och med att många ofta kör 10-20 för fort.
En sak jag inte förstår är varför polisen inte drar på med hastighetskontroller utav bara helvete till svenskarna lär sig. Jag menar det borde väl dra in mer pengar än vad det kostar? Jag förstår att polisen har viktigare uppgifter, men kan man inte då anställa poliser som bara gör fartkontroller för pengarna man drar in från böterna?
Citera
2020-08-30, 14:22
Medlem
Ollonbos avatar
Har en BMW F10 och den visar +3 km/h på vinterdäcken och ganska exakt på sommardäcken.
Håller med TS att nästan alla kör för fort, brukar lägga mig på 6-8 över hastighetsgränsen och blir i stort sätt omkörd av all i Stockholmsområdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in