2020-08-30, 12:49
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Revisorernas rapport till Granskningskommissionen meddelar längre rock. Samma som han har flera år senare dessutom. Varifrån de fått den uppgiften är det väl ingen som vet.

Säger de inte att han när de skriver har samma rock som på den tiden, snarare än som på den kvällen?
Citera
2020-08-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UlrichBrandman
Jag har läst mycket från Elizabeth Loftus, autoritäten i vittnespsykologi. Minnesforskningen visar att ingen identifiering är trovärdig efter nästan tre år. Även om hon utpekade CA efter tre år, kunde du tvivla på det. Beskrivningen hon gav strax efter mordet är mycket viktigare.

Efter att ha snokat runt såsom jag ibland gör,så ser jag att du arbetar på ny bok.
Kommer denna att komma ut på svenska?
Jag vill uppmana till stor noggrannhet när det gäller de olika detaljerna.
Det som till stora delar sänkte PS första bok var teorin om förflyttning mellan Grand och mordplatsen via flådig bil.
Det krävs bara en felaktighet.Var noga är mitt enkla råd.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-30 kl. 13:04.
Citera
2020-08-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goteborgdirekt1994
Det hade inte räckt på 80-talet. Antagligen gjorde han sig av med mordvapnet omgående och någon annan bevisning finns ju inte.

Och nu kan det väl knappast ens bli polisiärt uppklarat eftersom K.P anser att Skandiamannen gjorde det?

Väldigt märkligt hur lika C.P och C.A är till sättet som passar en GM som agerat helt på egen hand. Båda hade tillgång till Magnum (handeldvapen på 80-talet var ovanligt), båda hade väldigt god lokalkännedom, båda brukade gå runt i området. Båda aggressiva.

Sedan finns det ju mycket som skiljer dem åt också.

Polisiärt uppklarat i samband med MOP betyder i stort sett ingenting längre.
Vad som kommer att ge utslag på lång sikt framöver är att kunna bygga en kedja med indicier och andra märkliga omständigheter som har potentialen att övertyga en majoritet av den del av befolkningen som fortfarande bryr sig om mordet på Olof Palme.

Skall detta lyckas gällande CA så behöver vi fortsatt arbeta på ett gediget sätt på att få fram uppgifter samt att den massmediala skuggan måste brytas.
Det ena bör ge det andra.Personligen så är jag mycket förvånad över att ingen svensk journalist eller annan habitue på område som berör ämnet MOP inte talar om CA alls.
Bollen ligger faktiskt på straffpunkten eftersom det redan idag är fullt görligt att intellektuellt utklassa iden om Stig Engström som GM genom att använda de fakta som föreligger vid hypotes CA.

Förr eller senare så kommer någon annan än MP,PS eller Hasse Aro känna sig manad att försöka sparka in bollen i mål.Omständigheterna är ju så suspekta som de är.

Det är en fråga om tid och inget annat som jag ser det.
Senast redigerad av Lookalike 2020-08-30 kl. 13:05.
Citera
2020-08-30, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Postade en egen liten lista förut. Det av störst vikt är nog att han plötsligt uteblev från styrelsemöten i APK efter januari 1986 och hela det året, efter att inte ha missat ett enda möte på många år. Andra kanske vill stryka eller lägga till något:

På det stora hela, vad nytt av vikt har framkommit än så länge.

-Uppger olika versioner av den i sig osannolika olagliga vapenförsäljningen.

-Har bistått brodern vid flytt under den tidsperiod han uppgett sig ligga sjuk 1986.

-Har i sena förhör uppgett förvaring av revolvern i bankfack vid tiden för MOP. En uppgift som av
flertal skäl ter sig synnerligen osannolik.

-Tycks i senare förhör ändra sin tidigare uppgift att ej ha nåtts av kallelser om provskjutning.

-Nekar till/förringar de belagt frekventa besöken på Café/Konditori Svea.

-Frångår mångårigt väletablerade vanor plötsligen feb -86.

-Tycks finnas substans i uppgiften att CA sköt i sin TV då OP var i bild.

-Flera släktingar, andra personer med god insikt i familjen och CA's person, samt hans begränsade
sociala omgivning i övrigt (medlemmar pistolklubben) misstänker eller är övertygade om att CA sköt
OP. En del talar för att detta även gäller hans närmaste familj.

Jag vet ju inte vilket tidsperiod vi pratar om här..men det faktum att RRVs rapport så bra kompletterar den GMP som gjordes av Åsgård/Olsson har ju ytterligare stärkt upp läget runt CA sista halvåret vartfall.
Citera
2020-08-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Polisiärt uppklarat i samband med MOP betyder i stort sett ingenting längre.
Vad som kommer att ge utslag på lång sikt framöver är att kunna bygga en kedja med indicier och andra märkliga omständigheter som har potentialen att övertyga en majoritet av den del av befolkningen som fortfarande bryr sig om mordet på Olof Palme.

Skall detta lyckas gällande CA så behöver vi fortsatt arbeta på ett gediget sätt på att få fram uppgifter samt att den massmediala skuggan måste brytas.
Det ena bör ge det andra.Personligen så är jag mycket förvånad över att ingen svensk journalist eller annan habitue på område som berör ämnet MOP inte talar om CA alls.
Bollen ligger faktiskt på straffpunkten eftersom det redan idag är fullt görligt att intellektuellt utklassa iden om Stig Engström som GM genom att använda de fakta som föreligger vid hypotes CA.

Förr eller senare så kommer någon annan än MP,PS eller Hasse Aro känna sig manad att försöka sparka in bollen i mål.Omständigheterna är ju så suspekta som de är.

Det är en fråga om tid och inget annat som jag ser det.

Det kanske finns en anledning till att det knappt talas om CA? Måhända är hypotesen inte så stark som vissa vill göra gällande?
Citera
2020-08-30, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det kanske finns en anledning till att det knappt talas om CA? Måhända är hypotesen inte så stark som vissa vill göra gällande?

Jag tycker CA hypotesen är mycket stark jämfört med CP och SE
Citera
2020-08-30, 13:55
Medlem
Citat:

Det står onekligen var och en fritt att bedöma,men för en större allmänhet så blir ju jämförelsen svår att göra om de bara känner till SE och aldrig har hört talas om CA eller de faktiska omständigheter som omgärdar denne.
Citera
2020-08-30, 14:05
Medlem
Citat:
Det står onekligen var och en fritt att bedöma,men för en större allmänhet så blir ju jämförelsen svår att göra om de bara känner till SE och aldrig har hört talas om CA eller de faktiska omständigheter som omgärdar denne.

Jag tänker att fler journalister och "privatspanare" borde lyfta fram honom om det finns den substans ni anser att det gör.
Citera
2020-08-30, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sudoro
Jag tycker CA hypotesen är mycket stark jämfört med CP och SE

Tittar man på motiv,medel och möjlighet(och det måste man ju,det gäller alla som vill vara seriösa oavsett arbetshypotes)..så utklassar ju CA både SE och CP i kategorierna motiv och medel.
Möjlighet är SEs stora område,och det hymlar han ju aldrig om själv heller..snarast tvärtom.

Dock så är det fakta att CA kommer med oriktiga uppgifter om sitt alibi,att han bor i närhet av biografen Grand och brottsplatsen,samt att han väl känner till området ifråga generellt och själva punkten för mordet specifikt.

Det är sålunda ingen dålig bild runt möjlghet heller.Jämför till exempel med SEs koppling till vapen som överhuvudtaget inte finns eller hans motivbild där materialet som mest ger fog för ett allmänt ogillande av socialdemokratisk politik.

Som tidigare påpekats är det intellektuellt ingen match att visa att det finns sannolikare gärningsmän än den av TP kallade osannolike mördaren.
Citera
2020-08-30, 14:10
Medlem
Citat:
Jag tänker att fler journalister och "privatspanare" borde lyfta fram honom om det finns den substans ni anser att det gör.

Jag är ju övertygad om att det bara är en fråga om tid.
Det kan till och med ske i närtid om MPs nya bok får ett genomslag.
Oavsett så finns det så många besvärande omständigheter runt CA att någon kommer att belysa dessa på en större scen än en tråd i Flashback till slut.
Citera
2020-08-30, 14:41
Medlem
Citat:
Tittar man på motiv,medel och möjlighet(och det måste man ju,det gäller alla som vill vara seriösa oavsett arbetshypotes)..så utklassar ju CA både SE och CP i kategorierna motiv och medel.
Möjlighet är SEs stora område,och det hymlar han ju aldrig om själv heller..snarast tvärtom.

Dock så är det fakta att CA kommer med oriktiga uppgifter om sitt alibi,att han bor i närhet av biografen Grand och brottsplatsen,samt att han väl känner till området ifråga generellt och själva punkten för mordet specifikt.

Det är sålunda ingen dålig bild runt möjlghet heller.Jämför till exempel med SEs koppling till vapen som överhuvudtaget inte finns eller hans motivbild där materialet som mest ger fog för ett allmänt ogillande av socialdemokratisk politik.

Som tidigare påpekats är det intellektuellt ingen match att visa att det finns sannolikare gärningsmän än den av TP kallade osannolike mördaren.

Motivet för CA tycker jag är lite luddigt.
Citera
2020-08-30, 15:05
Medlem
Citat:
Efter att ha snokat runt såsom jag ibland gör,så ser jag att du arbetar på ny bok.
Kommer denna att komma ut på svenska?
Jag vill uppmana till stor noggrannhet när det gäller de olika detaljerna.
Det som till stora delar sänkte PS första bok var teorin om förflyttning mellan Grand och mordplatsen via flådig bil.
Det krävs bara en felaktighet.Var noga är mitt enkla råd.

Tack. Jag är alltid mycket försiktig med spekulationer och brukar hålla mig till fakta. I det här fallet är de tillräckligt övertygande

Jag skriver på nederländska - det är mitt hemspråk. En engelsk översättning är möjligt. Kanske även svenska, men då måste jag hitta någon som kan göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in