2020-08-30, 11:10
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du tror att Sverige beställt miljoner vaccindoser för att FHM är emot vaccin?

Tvärtom vill jag inte ta vaccin just för att jag INTE litar på FHM i frågan. Mitt eget logiska tänkande har ändå haft ganska rätt hittills.

En idiot tycker per automatik att så fort FHM säger något är det fel eller rätt. En intelligent människa fattar att de kan ha både rätt och fel.

Hittills har FHM haft bara fel med sina förutsägelser. Det är inte konstigt att man inte litar på vad de säger. Om det visar sig att de har rätt på någonting kommer jag också att lita på dem mer. Att lära av sina erfarenheter är en viktig egenskap som en del människor inte besitter. Tyvärr.
Citera
2020-08-30, 11:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det här är väl den neurotiske alarmistens dilemma i ett nötskal. Hen måste VETA. Ofta är det personer med ångestdiagnoser som social fobi, paniksyndrom och tvångssyndrom som fastnar i såna grubblerier.

Men det är mycket som sker idag där vi inte vet vad det får för långsiktiga konsekvenser på hälsan. Plastpartiklar i haven, utbyggnaden av 5G osv. osv. Men det ska ju inte hindra oss från att leva. Vi ska inte behöva stänga ner hela samhällen innan vi vet i detalj exakt vad som händer i framtiden.

Många med den här typen av ångest oroar sig för Corona (och andra sjukdomar) så mycket att det hindrar dem från att leva sina liv fullt ut. Det får stora konsekvenser för dem själva, men också för deras familjer och närstående.

Man får nog försöka släppa sargen ibland och försöka leva lite.

När förnekarna inte har vettiga argument att komma med börjar de filosofera och de kommer med personliga påhopp för att sänka motståndarna. Vidrigt!

I potentiellt farliga tider är det bättre att vara rädd än skrämd. Generellt är jag inte rädd för potentiellt farliga saker. Antingen undviker jag dem eller vet jag att det finns vaccin som jag kan använda för att bli frisk. Man kan inte göra sådana saker i relation till covid.

I övrigt har jag ett bra socialt liv. Bara för att man är försiktig betyder inte att man inte har ett bra socialt liv.

Jag vet inte hur det är för dig, men för mig är hälsan det viktigaste.
Senast redigerad av AttCza 2020-08-30 kl. 11:19.
Citera
2020-08-30, 11:14
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Du tror att Sverige beställt miljoner vaccindoser för att FHM är emot vaccin?

Tvärtom vill jag inte ta vaccin just för att jag INTE litar på FHM i frågan. Mitt eget logiska tänkande har ändå haft ganska rätt hittills.

En idiot tycker per automatik att så fort FHM säger något är det fel eller rätt. En intelligent människa fattar att de kan ha både rätt och fel.

Tegnell ställer sig dessutom skeptiskt till vaccinet.
Citera
2020-08-30, 11:17
Moderator
Siegfrids avatar
Nu har andelen med Covid-symptom stigit till 0,84%, upp från 0,80 senast
Mycket snabb ökning av andel med symptom nu, från 0,54% den 11 augusti.
På sju dagar upp från 0,64%.

https://csss-resultat.shinyapps.io/csss_dashboard/
Citera
2020-08-30, 11:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hittills har FHM haft bara fel med sina förutsägelser. Det är inte konstigt att man inte litar på vad de säger. Om det visar sig att de har rätt på någonting kommer jag också att lita på dem mer. Att lära av sina erfarenheter är en viktig egenskap som en del människor inte besitter. Tyvärr.

Kan bara hålla med. Tyvärr tror jag därför också att det kommer göra många personer skeptiska till vaccin. Speciellt i ett läge där FHM rekommenderar det. Å andra sidan skulle det vara oerhört märkligt om FHM skulle avråda från vaccination med ett vaccin som staten upphandlat. Det kommer aldrig ske oavsett hur bra/dåligt vaccinet är.

Det ska bli intressant att ta del av studierna när de kommer. Det bara måste lyckas och det tror jag också kommer ske. Ändå är det kanske inte så att de bästa vaccinen är de första. De bygger ju på lite olika teknik.
Citera
2020-08-30, 11:21
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En smittsam kvinna satt under ACn på Starbucks o smittade 56 pers. Dock klarade sig personalen då de hade mask.

https://www.marketwatch.com/story/anti-maskers-might-want-to-take-a-look-at-what-just-happened-when-a-woman-with-coronavirus-visited-a -starbucks-2020-08-25?mod=mw_quote_news

Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Glöm inte att smittrisken är en produkt av tid och halt av virus i luften. Så att vistas längre tid på samma plats som på restaurang o fik är värre än att handla snabbt.

Allt handlar om hur många virus du andas in.

Tror att mataffärer blir problematiskt först med stor allmän spridning då många smittade kunder bidrar till hög virusnivå. Med enstaka smittade så anser jag att det blir lägre halter i luften o relativt riskfritt om du handlar i butiker med stor volym.

Låt oss titta närmare på problemet med virussmitta i svenska affärer och kontor.
Precis som exemplet med smittan på Starbucks i Sydkorea så kör vi i Sverige med undertak som har industri-måtten 600 x 600, där man trycker in takplattor, armaturer eller ventilationssystem .

Nu tittar vi på vad som hände i Sydkorea här:
https://m.chosun.com/svc/article.html?sname=news&contid=2020081904509&Dep0= www.google.com&docRefURL=https://www.google.com/

Sen tittar vi på aggregaten som säljs i Sverige för undertaks-montering:
https://imgur.com/I9MBay4

Sen tittar vi på hur man rengör systemen - här en norsk video:
https://www.youtube.com/watch?v=3iVKNKO0Ue0

Då ser vi klart och tydligt föjande problem:
Det finns inga Hepa-filter i dessa tak-kassetter utan enkla plastfilter för damm.
Kylbafflarna i dessa kassetter ligger mellan +5 till + 9 grader, idealtemp för Covid-19.
Det sitter dropp-plåtar längst ner som tar hand om kondensvatten = också idealiskt för virus !
Kastlängden för dessa aggregat kan uppnå 10-15m via undertaken pga "Coanda-effekten" innan den kylda luften sen sjunker ned i huvudhöjd över golvet = mycket stor smittspridning i ett större stängt utrymme typ kontor eller affär.

Om vi antar att en kvinna står vid fruktdisken som har Covid-19 och har denna tak-kassett ovanför sig, kommer hennes varma utandningsluft att stiga upp och sugas in i mittenventilen, kastas runt i kylbaffeln och sen skickas ut i sidled utefter undertaket upp till c:a 15m i varje riktning, beroende på hur stark fläkten är inställd på. Visserligen blandas luftvolymen med virus ut, men samtidigt kan kassetten själv då fungera som värd under en viss tidsrymd för virus som fastnar i lamellerna eller i kondensskålen och senare skickas ut.

Anledningen till att personalen på Starbucks klarade sig är att de BÅDE hade munskydd samt ögonskydd. Att knata in i stängda utrymmen med enbart munskydd är att lura sig själv när det finns fläktsystem som vispar runt luften och blandar ut virus, då måste även ögonen skyddas.

Kan garantera att ni känner igen dessa tak-kassetter både på ICA, i din lokala affärer och kontor.
Här borde det direkt ställas krav att trycka in HEPA-filter istället för de usla dammfiltren som finns.
Senast redigerad av vinland 2020-08-30 kl. 11:46.
Citera
2020-08-30, 11:21
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Tyskland rasar mot förnekarna: "skamligt" "oacceptabelt"

Förnekargänget stormade Reichstag igår. Nu rasar Tyskland mot förnekarna.

Germany coronavirus: Hundreds arrested in German 'anti-corona' protests
Citat:
Police in Berlin have arrested 300 demonstrators during protests against Germany's coronavirus restrictions.
Later hundreds of protesters, many from the far right, tried to storm the Reichstag, the home of Germany's federal parliament.
A number of people were arrested and German politicians condemned the attack as "shameful" and "unacceptable".
Some of those involved had insignia from the far-right Reichsbürger (Reich Citizens) movement. Vice Chancellor Olaf Scholz said: "Nazi symbols as well as Reichsbürger and Imperial German flags have no place in the German Bundestag."
Earlier some 200 people were arrested at one rally, which the authorities blamed on right-wing agitators who were said to have thrown stones and bottles.
Rallies protesting against coronavirus restrictions took place in other European cities with some demonstrators calling the virus a hoax.

källa bbc
Citera
2020-08-30, 11:22
Medlem
Vet inte om många sett detta men det finns en ny avslutad studie angående hydroxyklorokine som alternativ behandling mot covid-19.

Denna studie innehöll 3451 patienter i sjukhusmiljö i 33 olika kliniker runtom Italien från 19feb till 23 maj med laboratoriebekräftade fall. Den primära slutpunkten var död på sjukhus, där patienter som fick hcq jämfördes med patienter som inte gjorde det.
Sammanfattningen av studien var förknippad med en upp till 30%:ig lägre risk för dödsfall hos covid-19-sjukhuspatienter.

Källa : European Journal Of Internal Medicine och publicerad 2020-08-25
Citera
2020-08-30, 11:25
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nu börjar Sveriges smittspårning få kritik (med rätta):

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/covidsmittade-far-smittspara-sjalva-nu-hojs-kritiska-roster

"Eftersom Covid-19 klassas som en samhällsfarlig sjukdom måste smittspårning ske enligt smittskyddslagen och enligt Peet Tüll, tidigare chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, så strider regionernas tillvägagångssätt mot lagen."

https://www.gp.se/ledare/vad-tror-folkh%C3%A4lsomyndigheten-om-oss-egentligen-1.33159154

https://www.dagensarena.se/opinion/vi-behover-en-smittsparning-vard-namnet/

https://www.svd.se/corona-ar-inte-klamydia

Peet Tüll sa att det inte är en nackdel att de smittade själva ringer så länge det följs upp och smittskyddsläkaren har kontroll över vilka som har kontaktats.
Som jag förstår saken strider det inte mot smittskyddslagen att patienterna själva tar kontakt med dem de varit i kontakt med utan problemet är att vården inte följer upp och har kontroll över vilka som kontaktats. Ansvaret för smittspårningen kan inte åläggas patienter utan ansvaret är alltid smittskyddsläkarens

Citat:
Anders Tegnell säger att det här är något som Folkhälsomyndigheten ska försöka övervaka.

– Då får man följa upp det så att vi får se att smittspårningen fungerar som den ska, säger Anders Tegnell.
Citera
2020-08-30, 11:26
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
När förnekarna inte har vettiga argument att komma med börjar de filosofera och de kommer med personliga påhopp för att sänka motståndarna. Vidrigt!

I potentiellt farliga tider är det bättre att vara rädd än skrämd. Generellt är jag inte rädd för potentiellt farliga saker. Antingen undviker jag dem eller vet jag att det finns vaccin som jag kan använda för att bli frisk. Man kan inte göra sådana saker i relation till covid.

I övrigt har jag ett bra socialt liv. Bara för att man är försiktig betyder inte att man inte har ett bra socialt liv.

Jag vet inte hur det är för dig, men för mig är hälsan det viktigaste.
Ja, Det här är väl den neurotiske alarmistens dilemma i ett nötskal. Den egna hälsan är VIKTIGAST.

Att sen företag och hela samhällen går bankrutt, är mindre viktigt. Likt en fågelunge i sitt bo utan kontakt med omvärlden, så är kampen för överlevnad överordnad allt annat. Allt annat är vidrigt. Och med sin begränsade världssyn kan ju fågelungen inte göra annat. Vad vet den om vad som är bäst? Och vad kan vi göra, annat än att låta den så småningom få pröva sin vingar på egen hand? Kan vi upplysa den?
Citera
2020-08-30, 11:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Ja, Det här är väl den neurotiske alarmistens dilemma i ett nötskal. Den egna hälsan är VIKTIGAST.

Att sen företag och hela samhällen går bankrutt, är mindre viktigt. Likt en fågelunge i sitt bo utan kontakt med omvärlden, så är kampen för överlevnad överordnad allt annat. Allt annat är vidrigt. Och med sin begränsade världssyn kan ju fågelungen inte göra annat. Vad vet den om vad som är bäst? Och vad kan vi göra, annat än att låta den så småningom få pröva sin vingar på egen hand? Kan vi upplysa den?

Läs vad jag har skrivit i mina tidigare inlägg. Mina förslag skulle inte skada ekonomin. Det skulle bara minska infektionstakten.
Citera
2020-08-30, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Vet inte om många sett detta men det finns en ny avslutad studie angående hydroxyklorokine som alternativ behandling mot covid-19.

Denna studie innehöll 3451 patienter i sjukhusmiljö i 33 olika kliniker runtom Italien från 19feb till 23 maj med laboratoriebekräftade fall. Den primära slutpunkten var död på sjukhus, där patienter som fick hcq jämfördes med patienter som inte gjorde det.
Sammanfattningen av studien var förknippad med en upp till 30%:ig lägre risk för dödsfall hos covid-19-sjukhuspatienter.

Källa : European Journal Of Internal Medicine och publicerad 2020-08-25

Antar att du menar Ford-studien? Den var inte randomiserad, så säger tyvärr inget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in