2020-08-30, 10:07
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har naturligtvis rätt. Jag känner igen det där med den nedsatta prestationsförmågan. Har hört så många personer berätta samma sak. Undrar om det någonsin går över, eller har personer som fått dess symtom ordnat 30 års förkortad livslängd åt sig själva med obotlig skada på lungvävnad?

Så kan det vara ifall det skulle visa sig att de inte hade/har vad som krävs. Det ska gallras och rensas.
Citera
2020-08-30, 10:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du har naturligtvis rätt. Jag känner igen det där med den nedsatta prestationsförmågan. Har hört så många personer berätta samma sak. Undrar om det någonsin går över, eller har personer som fått dess symtom ordnat 30 års förkortad livslängd åt sig själva med obotlig skada på lungvävnad?

Kineserna rekommenderade ju i början av pandemin att folk som genomgått covid-infektion skulle göra en mr-lunga för att se eventuella skador. Det är ju många dykare inom räddningstjänsten som fått dykförbud. Jag hoppas för deras skull att det inte är permanent, men det framkommer nog så småningom. Eventuellt förkortad livslängd vore ju tragiskt för de drabbade,
Citera
2020-08-30, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag fattar inte varför så många är pessimistiska vad beträffar vaccin. Det är ju faktiskt en hyfsad chans att vi har ett någorlunda effektivt vaccin framtaget till slutet av året.

Ser man ännu lite längre framåt - vid mitten av 2021 så vore det väl nästan otur om vi inte skulle ha ett par olika vaccin redo:

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.amp.html

Du måste ju komma ihåg att tråden domineras av några besatta alarmister/pessimister/paranoida som sitter här 24/7. Deras livsfilosofi verkar ju vara att hitta något negativt i en den positivaste av nyheter.
Citera
2020-08-30, 10:35
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Vi kommer inte komma något längre med vårt meningsutbyte.
Tycker själv det är uppenbart att karantän för Covid-19 är som att skjuta mygg med älgstudsare...
Att man inte ser att det är fullständigt orimligt är i mina ögon ett tecken på att man antingen är svagbegåvad eller ett troll.
Men visst, jag får så klart acceptera att andra tycker olika än mig.
Det är bara så svårt när man ser hela bilden 😂

Du kastar sten i glashus. Är du på riktigt? Förstår du inte att vi inte vet på vilket sätt och hur länge våra kroppar blir skadade av viruset? Vi vet inte mycket om covids långsiktiga konsekvenser på hälsan.

Dessutom kan högstadieelever, gymnasieelever och universitetsstudenter studera hemma på distans utan föräldrarnas närvaro. En sådan reform behöver inte påverka ekonomin negativt. Du kallar mig för lågbegåvad, men jag är säker på att du kastar sten i glashus. Att du inte förstår konsekvenstänkande är ett tecken på lågt iq.
Citera
2020-08-30, 10:42
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Jag fattar inte varför så många är pessimistiska vad beträffar vaccin. Det är ju faktiskt en hyfsad chans att vi har ett någorlunda effektivt vaccin framtaget till slutet av året.

Ser man ännu lite längre framåt - vid mitten av 2021 så vore det väl nästan otur om vi inte skulle ha ett par olika vaccin redo:

https://www.google.com/amp/s/www.nytimes.com/interactive/2020/science/coronavirus-vaccine-tracker.amp.html

Många som är emot vaccin tror mer på folkmördaren Tegnell och Folkmordsmyndigheten. Därför ställer de sig negativt mot vaccinfrågan.
Citera
2020-08-30, 10:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Du kastar sten i glashus. Är du på riktigt? Förstår du inte att vi inte vet på vilket sätt och hur länge våra kroppar blir skadade av viruset? Vi vet inte mycket om covids långsiktiga konsekvenser på hälsan.

Dessutom kan högstadieelever, gymnasieelever och universitetsstudenter studera hemma på distans utan föräldrarnas närvaro. En sådan reform behöver inte påverka ekonomin negativt. Du kallar mig för lågbegåvad, men jag är säker på att du kastar sten i glashus. Att du inte förstår konsekvenstänkande är ett tecken på lågt iq.
Vissa unga kan hantera hemstudier men ju yngre desto mindre sannolikt. Och frågan är hur skolan ska hantera den rätt stora mängd som inte gör vad ska utan latar sig eller helt skiter i det. Dessutom finns det många som kanske försöker men behöver någon för att inte fastna hela tiden. Du utstrålar förakt för vanliga människor.
Citera
2020-08-30, 10:49
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Vissa unga kan hantera hemstudier men ju yngre desto mindre sannolikt. Och frågan är hur skolan ska hantera den rätt stora mängd som inte gör vad ska utan latar sig eller helt skiter i det. Dessutom finns det många som kanske försöker men behöver någon för att inte fastna hela tiden. Du utstrålar förakt för vanliga människor.

Många unga latar sig vad gäller studier. Det spelar ingen roll om de studerar hemma eller på skolan. En lärare som är i klassrummet hinner inte alltid att uppmärksamma alla elever som behöver hjälp. Distansstudier kan till och med hjälpa de svaga eleverna att få hjälp när de behöver.

Dessutom är det så att måluppfyllelsen bland gymnasieelever i våren har varit högre än i våren förra året. Närvaron har ökat bland elever. Färre blev av med CSN i våren jämfört med förra året. Det kan betyda att många elever gillar distansstudier och/eller har anpassat sig till det och kan studera i lugn och ro istället för att bli störda av ADHD-barn.
Citera
2020-08-30, 10:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag är ingen expert, men det kommer nog aldrig hända. Detta kan komma vara ett återkommande säsongsvirus som skördar ett hundratals liv varje år.
Okej. Jag tror inte heller att vi kommer att bli av med SARS-coV-2, men det kommer förhoppningsvis att bli mindre farligt med tiden.
Jag hoppas att trenden med färre döda håller i sig så att vi går mot enstaka dödsfall i veckan.
Citera
2020-08-30, 10:54
Medlem
Bunsofsteels avatar
Nu börjar Sveriges smittspårning få kritik (med rätta):

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/covidsmittade-far-smittspara-sjalva-nu-hojs-kritiska-roster

"Eftersom Covid-19 klassas som en samhällsfarlig sjukdom måste smittspårning ske enligt smittskyddslagen och enligt Peet Tüll, tidigare chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, så strider regionernas tillvägagångssätt mot lagen."

https://www.gp.se/ledare/vad-tror-folkh%C3%A4lsomyndigheten-om-oss-egentligen-1.33159154

https://www.dagensarena.se/opinion/vi-behover-en-smittsparning-vard-namnet/

https://www.svd.se/corona-ar-inte-klamydia
Citera
2020-08-30, 10:56
Medlem
Citat:
Många som är emot vaccin tror mer på folkmördaren Tegnell och Folkmordsmyndigheten. Därför ställer de sig negativt mot vaccinfrågan.

Du tror att Sverige beställt miljoner vaccindoser för att FHM är emot vaccin?

Tvärtom vill jag inte ta vaccin just för att jag INTE litar på FHM i frågan. Mitt eget logiska tänkande har ändå haft ganska rätt hittills.

En idiot tycker per automatik att så fort FHM säger något är det fel eller rätt. En intelligent människa fattar att de kan ha både rätt och fel.
Citera
2020-08-30, 11:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Nu börjar Sveriges smittspårning få kritik (med rätta):

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/covidsmittade-far-smittspara-sjalva-nu-hojs-kritiska-roster

"Eftersom Covid-19 klassas som en samhällsfarlig sjukdom måste smittspårning ske enligt smittskyddslagen och enligt Peet Tüll, tidigare chef för smittskyddsenheten på Socialstyrelsen, så strider regionernas tillvägagångssätt mot lagen."

https://www.gp.se/ledare/vad-tror-folkh%C3%A4lsomyndigheten-om-oss-egentligen-1.33159154

https://www.dagensarena.se/opinion/vi-behover-en-smittsparning-vard-namnet/

https://www.svd.se/corona-ar-inte-klamydia

Somliga har ju negligerat den här sjukdomen från dag 1. Varför kan man fråga sig. Jag tror det har funnits olika anledningar.

- Det kan ha varit en försvarsmekanism för det okända. "Det är nog inte så farligt".
- Sverige har saknat tillräckliga resurser för att skydda befolkningen. Det har inte funnits kapacitet att testa, smittspåra och isolera. Likaså har det saknats skyddsutrustning och beredskap.
- Det har funnits en stor press från politiker och näringsliv att inte stänga ned

Därför har det funnits direktiv att FHM ska gå ut och säga saker som "De allra flesta drabbas bara av en lindrig förkylning". Problemet är bara att när man går ut och säger sådana saker tappar folk respekten och ser heller ingen anledning till varför det ska smittspåras om FHM istället pratar om vikten av att bygga upp en flockimmunitet. Då skulle det direkt vara kontraproduktivt att smittspåra. Det är alltså väldigt olika budskap som förmedlas. Själv litar jag mer på omvärlden och WHO. När jag läser att över 150 tusen människor har fått sätta livet till i Brasilien tar i alla fall jag det på allvar. De som inte tar den här sjukdomen på allvar är antingen troll eller riktiga idioter och jag tycker det är beklämmande att man inte gjort mycket mer i Sverige för att begränsa sjukdomen. Nu säger en del att "men det dör ju bara 3 pers om dagen". Man relativiserar och man vill ogärna prata om de 6000 som har dött sedan i mars och man vill ogärna prata om risken för en andra våg under hösten och vintern. Man vill ogärna prata om livslånga skador som tusentals personer har drabbats av. Man vill helst låtsas som ingenting.
Citera
2020-08-30, 11:08
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:

Det här är väl den neurotiske alarmistens dilemma i ett nötskal. Hen måste VETA. Ofta är det personer med ångestdiagnoser som social fobi, paniksyndrom och tvångssyndrom som fastnar i såna grubblerier.

Men det är mycket som sker idag där vi inte vet vad det får för långsiktiga konsekvenser på hälsan. Plastpartiklar i haven, utbyggnaden av 5G osv. osv. Men det ska ju inte hindra oss från att leva. Vi ska inte behöva stänga ner hela samhällen innan vi vet i detalj exakt vad som händer i framtiden.

Många med den här typen av ångest oroar sig för Corona (och andra sjukdomar) så mycket att det hindrar dem från att leva sina liv fullt ut. Det får stora konsekvenser för dem själva, men också för deras familjer och närstående.

Man får nog försöka släppa sargen ibland och försöka leva lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in