2020-08-30, 00:38
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Snart kommer väl någon och föreslår Bitcoins och guld också.

Glöm inte kontanter i madrassen också!
Citera
2020-08-30, 02:47
Medlem
Kör en indexfond typ S&P 500 (dollarn är relativt billig nu) med låg avgift (Max 0.4% men om det är en enkel indexfond helst mycket lägre).

Teoretiskt är det bäst att gå in med alla pengar på en gång men om det är väldigt mycket stålar och du är orolig inför presidentvalet kan du gå in med 5% i taget varje fredag under ett antal månader framöver. Själv skulle jag kanske ha en stop loss också, typ om du går back 5% totalt så säljer du allt och avvaktar lite bättre tider.

När du väl ligger säg 20% plus kan du slappna av rätt mycket. I det långa loppet går börsen upp så även en dipp på 10% då spelar ingen roll i det långa loppet. Sitt bara på skiten och låt det växa med tiden.
Citera
2020-08-30, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Teoretiskt är det bäst att gå in med alla pengar på en gång
Blir nyfiken, varför är det så?
Är det inte tvärtom riskabelt?
Citera
2020-08-30, 08:42
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piang
Hej!

Jag har fått en massa pengar tilldelat och vet inte riktigt vad jag ska göra med dem.
Vill investera dem på något sätt där de mest bara ligger och växer tills jag är mer bestämd vad jag vill göra med dessa och besitter mer kunskap (säg minst 5 år).

Vad finns det för rekommendationer? Har aldrig varit insatt i fonder och aktier tidigare, så är osäker vad som är bäst för mig.

Hur tålig är du rent mentalt? Hur skulle du reagera om dina pengar minskar med 20% i värde bara sådär? Om pengarna minskar med 40%?
Det finns ju en risk att det sker, men då är det viktiga att du inte rör pengarna utan låter dom ligga. För i längden återhämtar sig börsen som regel alltid.
Är du inte beredd på att pengarna kan minska i värde och kommer få panik då, ja då bör du inte ta råden om att investera på börsen alls.
Citera
2020-08-30, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Blir nyfiken, varför är det så?
Är det inte tvärtom riskabelt?

Över tid har börsen stigit mer än den sjunkit och därför har det varit bäst att gå in med allting direkt. Om man inte har väldigt dålig timing och körde in allt i februari i år. Men det är å andra sidan nästan återhämtat nu så ingen fara skedd ens där.
Citera
2020-08-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Över tid har börsen stigit mer än den sjunkit och därför har det varit bäst att gå in med allting direkt. Om man inte har väldigt dålig timing och körde in allt i februari i år. Men det är å andra sidan nästan återhämtat nu så ingen fara skedd ens där.
Anade att det var så du tänkte.
Det är kanske historiskt rätt snarare än teoretiskt.
Citera
2020-08-30, 10:15
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Anade att det var så du tänkte.
Det är kanske historiskt rätt snarare än teoretiskt.
Även teoretiskt. Visst kan börsen rasa precis efter du satt in allt på en gång, men den kan rasa precis efter din sista insättning också.

Mentalt kan det vara bättre att gå in i omgångar dock.
Citera
2020-08-30, 12:38
Medlem
Citat:
Enkelt svar: Köp indexfonder med låg avgift, och/eller aktier i ett gäng olika investmentbolag (Investor, Latour, Kinnevik, Industrivärlden med flera).
Håller med föregående talare. Jag skulle gå in med allt på en gång för att få ”hävstång” på ditt sparandet.Viktigt att du har is i magen och Inte säljer när börsen någon gång
faller. För alltid återhämtar sig börsen. Jag vet, för jag har hållit på länge.
Citera
2020-08-30, 13:19
Medlem
Som resten redan skrivit kör på indexfonder min rekomendation är att kolla in lysa dom har ett brett sparande.

Sen om du inte har en buffert ta en slant av pengarna i likvida medel också så du klarar sig minst 3 månader iallafall utan inkomst drt är min rekomendarion.
Citera
2020-08-30, 14:26
Medlem
Citat:
Det finns väl inget skattefritt i en utdelning.

Lägger ner. Visste vi skulle hamna här. Snart kommer väl någon och föreslår Bitcoins och guld också.

Håller med dina inlägg i just denna tråd och i synnerhet med tanke på TS sparhorisont. Men varför är motståndare till guld i portföljen?
Citera
2020-08-30, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neige
Köp utdelningsaktier typ telia, tele2, BP

Black pearl delar inte ut något.

Telia lånar pengar för att kunna dela ut och kursen har backat under lång tid. Avstå!
Citera
2020-08-30, 14:49
Medlem
Citat:
Enkelt svar: Köp indexfonder med låg avgift, och/eller aktier i ett gäng olika investmentbolag (Investor, Latour, Kinnevik, Industrivärlden med flera).

Eller Spiltan investmentbolag så får då båda på en gång. Det är en bra fond som jag vill lägga mesta av sparandet i. Investment har spöat börsen rejält över tid.
Ex.10% upp i år. börsen +1%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in