2020-08-30, 01:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Ovan ett inlägg från en månad sedan. Vi är mycket riktigt nere på en-siffrigt.
När tror du att vi är nere mot nollan?
Citera
2020-08-30, 01:29
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Whatever...denna cirkus är iallafall slut sen länge. Allt har vart ett stort skämt och vi har fått lånat 500 miljarder och vår arbetslöshet har gått upp till 10 procent pga. av svammel.

Gå hem. Detta är största hysterin någonsin... Denna milda sjukdom (vägrar kalla det pandemi) drabbar enbart fattiga människor. Ingen jag känner har ens vart i närheten att få denna influensa.

Mjae, jag har folk i min närhet som jobbar inom vården, tränar på elitnivå men som inte kan springa mer än 3 km längre utan problem. Personen har tidigare med lätthet kunnat springa 4 mils maraton. Någonting är fel i landet Sveriges strategi. Det är inga fattiga människor jag pratar om. Personen höll på att hosta lungorna ur sig i början på mars. Jag föredrar försiktighetsprincipen innan vi med säkerhet kan säga att det här är över.
Citera
2020-08-30, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
När tror du att vi är nere mot nollan?

Jag är ingen expert, men det kommer nog aldrig hända. Detta kan komma vara ett återkommande säsongsvirus som skördar ett hundratals liv varje år.
Citera
2020-08-30, 01:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
FHM kände redan vid pandemins början till de stora bristerna som förelåg i äldreomsorgen. Enligt Johan Carlsson hade ”bristerna redovisats i minst 4 statliga utredningar”. Man visste alltså om saker som bristande kontinuitet med högt antal personal som träffar varje brukare, hög andel timanställningar, många outbildade bland personalen, låg personaltäthet osv osv.

FHM kände även till att sjukhusvården generellt redan var under ett stort tryck med stor brist på framförallt sjuksköterskor, med följden att många vårdplatser pga det var stängda. Att det sedan länge råder en enorm brist på IVA-sjuksköterskor var väl känt sedan år tillbaka.

Lägg därtill att man visste att beredskapslager med skyddsmaterial inte existerade. Socialstyrelsen sammanställde regionernas tillgång till basal skyddsutrustning och visste att den var jättedålig. Tillgången och möjligheten till testning var låg.

Ändå hävdade FHM och Socialstyrelsen återkommande innan pandemin spridits i Sverige att vår beredskap var god.

Och ändå beslutade man sig för sin strategi att inte försöka stoppa smittan så mycket det går - utan bara så mycket att vården inte kollapsar. Mängden åtgärder begränsades till att endast sprida ut smittvågen över tid - inte förhindra den så mycket det går. De äldre skulle skyddas medan smittan spreds i samhället.

Med de förutsättningarna som fanns kan jag verkligen inte förstå att man valde den strategin. Hur hade man tänkt skydda de äldre? Bristerna i äldreomsorgen var välkända, men inga åtgärder vidtogs. Skyddsutrustningen i kommunal vård var vid pandemins början på många håll obefintlig. Hur skulle någon vård fungera utan basal skyddsutrustning? Hur skulle en vård som redan var på bristningsgränsen före pandemin, klara pandemin utan någon tid alls för förberedelse? Var det etiskt försvarbart att utsätta vården och patienterna för risken att tvingas prioritera bort tidigare friska, unga patienter? Osv osv.

Man borde med de förutsättningar man hade ha gjort som bla Norge och Finland och haft en partiell lockdown i ett par veckor för att hinna förbereda och planera åtminstone litegrann i vården, samt handla upp så mycket material man bara kunde. Samhällsspridningen hade då gått ner på en betydligt lägre nivå och vården och äldreomsorgen hade haft förutsättningar att bemöta pandemin. Grannländerna agerade efter försiktighetsprincipen, och med målet att vidta åtgärder för att få ned smittan maximalt. Att Sverige inte gjorde det är en gåta. Det har det varit ända från början för mig och många av mina kollegor i vården.

Du har helt rätt och detta försöker man sopa under mattan med Tegnells minions. "Mota Olle i grind" är ett gammalt svenskt ordspråk, säkert rasistiskt idag. Hur nu virusbekämpning kan anses rasistisk?
Citera
2020-08-30, 02:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kurt7777
... eller när vaccinet blir tillgängligt, kommer han att åtalas för folkmord, efter minst 100 000 har varit sjuka i onödan, med Gud vet vilka senskador, och minst 6000 har dött onödigt, fem gånger fler än Norge, Danmark och Finland tillsammans
Ja och de döda i Norge, Danmark och Finland mördades i onödan av sina egna statsepidemiologer.
Citera
2020-08-30, 03:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja och de döda i Norge, Danmark och Finland mördades i onödan av sina egna statsepidemiologer.

Så måste det ju bli för flera hundra döda är ju rimligen folkmord också.
Men något säger mig att gnällspikarna bara har målsättningen att gnälla på allt som har med Sverige att göra.
Tänk att måla allt i sitt liv i svart.
Att leva med sådana människor måste i sanning vara ett jobbigt öde.
Citera
2020-08-30, 03:43
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Tack för ett kanon-bra inlägg!

Självklart borde Sverige ha sett till att sitta på ordentliga beredskapslager. Sjukvårdsutrustning borde stå mycket högt upp på listan över saker som ska finnas i beredskapslager. Det borde ha funnits bergrum fulla med sjukvårdsutrustning.

Du har helt rätt i att Folkhälsomyndighetens strategi var helt vansinnig med tanke på bristerna inom svenska vården.

Ifall en smittsam sjukdom sprider sig, så kan det vara nödvändigt att stänga ner samhället en period. Men det dyrt och obehagligt att stänga ner ett samhälle. Ett ännu bättre alternativ, hade varit att agera långt tidigare. När krisen i Wuhan blev känd, så borde svenska myndigheter ha börjat arbetet med att hindra smittan från att nå Sverige. Flygtrafiken från Kina borde ha stoppats, liksom från Iran och Italien när smittan dök upp där. Den stora skandalen var inte att samhället höll öppet. Den riktigt stora skandalen var att resenärer från Iran och Italien fick anlända, och vandra rakt in i svenska samhället. Det borde vara straffbart för tjänstemän att tillåta anländande resenärer från länder med pågående epidemi.

Arbetar du inom vården? Låt mig utfärda en applåd till dig och dina kollegor!

Ta väl hand om er!

De skulle ha stoppat all trafik in till landet, är du utanför gränsen när den stängs så avrättas du på stående fot om du försöker ta dig in i landet innan pandemin är över. Att enbart stänga för vissa länder är ett stort misstag och visar bara på att man inte vill stoppa smitta utan, man vill bara göra något.

Nej, landet skulle ha isolerats och vårdpersonalen skulle flyttat in på boenden och sjukhus och isolerats där tillsammans med sina patienter fram till dess att det kan blåsas faran över.

Övrig befolkning skulle ha isolerats i sina hem och fått mat och övriga förnödenheter levererade av räddningstjänst som naturligtvis skulle ha bott på någon förläggning isolerade från resten av samhället så att de kunnat testats och desinficerats dagligen. Lämnar någon hemmet oavsett anledning så skulle det ha varit avrättning på stället som gäller.

Dessa åtgärder vidtogs aldrig och är man inte beredd att löpa linan ut och göra vad som krävs för att stoppa smittan oavsett vad det är så är det nog bättre att göra ingenting alls.

Det gör ingenting om det rensas lite på t.ex Järvafältet.
Citera
2020-08-30, 03:45
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Så måste det ju bli för flera hundra döda är ju rimligen folkmord också.
Men något säger mig att gnällspikarna bara har målsättningen att gnälla på allt som har med Sverige att göra.
Tänk att måla allt i sitt liv i svart.
Att leva med sådana människor måste i sanning vara ett jobbigt öde.

Inte ett jobbigt öde alls. De som väljer att leva med dessa människor har bara sig själva att skylla. Det är härligt att tänka på hur deras dagar ser ut.
Citera
2020-08-30, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Inte ett jobbigt öde alls. De som väljer att leva med dessa människor har bara sig själva att skylla. Det är härligt att tänka på hur deras dagar ser ut.

Ja fy fan....
Själv väljer jag att fokusera så gott jag kan på det positiva i tillvaron även när saker är jobbigt.
Det mår åtminstone jag bättre av.
Fast vissa vill kanske vara martyrer å andra sidan rent självvalt.
Citera
2020-08-30, 05:47
Medlem
Danneliuss avatar
1/2 The CDC recently updated their stats, showing that only 6% of the 153,504 US deaths are related to COVID-19 only. The other 94% had, on average, 2+ pre-existing conditions or causes per death. Nearly 60% of all deaths were over 75 years of age.
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm#Comorbidities
Citera
2020-08-30, 06:08
Medlem
qwerty-66s avatar
En smittsam kvinna satt under ACn på Starbucks o smittade 56 pers. Dock klarade sig personalen då de hade mask.

https://www.marketwatch.com/story/anti-maskers-might-want-to-take-a-look-at-what-just-happened-when-a-woman-with-coronavirus-visited-a -starbucks-2020-08-25?mod=mw_quote_news
Citera
2020-08-30, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En smittsam kvinna satt under ACn på Starbucks o smittade 56 pers. Dock klarade sig personalen då de hade mask.

https://www.marketwatch.com/story/anti-maskers-might-want-to-take-a-look-at-what-just-happened-when-a-woman-with-coronavirus-visited-a -starbucks-2020-08-25?mod=mw_quote_news

Intressant!
Hur gör ni andra i mataffärer?
Har tänkt att avstånd ska hjälpa samt andas ut om någon annan kommer för nära 😂
Detta låter ju inte bra men har för mig att man misstänkt det tidigare efter nån restaurangsmitta i kina
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in