2020-08-22, 23:36
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Lämnade sosseväljare, möjligen. Det är svårt att ibland tolka OU på båda sidor, ty väljarna simmar ibland runt mellan partierna på märkliga vis, när de istället borde byta block. Men, vi får väl se. Det lär komma fler OU i någorlunda närtid.

Jag vill påminna mig att det brukar vara lugnt på sommaren beträffande förändringar av väljaroppinionen. Möjligen undantaget under valår? Så vi i får nog vänta några veckor innan vi kan dra några större växlar på hur vinden går. Men min gissning är att då S ökade när Corona-hysterin var som störst tror jag de kommer sjunka under hösten. Samtidigt kommer dessa förlorade väljare ta vägen någonstans. Jag gissar på att de i första hand går/återgår V, MP och L.

En fundering jag har är om det amerikanska presidentvalet kommer spilla över på den svenska oppinionen och i sådana fall hur?
2020-08-23, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Sabuni skåpade ut en vänsterpartist i aktuellt angående jämställdhetskommissionens rapport. Det gjorde hon bra. Kan påverka, kanske inte ge några nya väljare, men åtminstone få en och annan gammal att komma tillbaka.
Folk är så lättpåverkade. Men L måste välja sida i nästa val. De kan inte komma undan längre med att låta tuffa i debatter och sen stödja en vänsterregering.
2020-08-23, 07:16
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Jag vill påminna mig att det brukar vara lugnt på sommaren beträffande förändringar av väljaroppinionen. Möjligen undantaget under valår? Så vi i får nog vänta några veckor innan vi kan dra några större växlar på hur vinden går. Men min gissning är att då S ökade när Corona-hysterin var som störst tror jag de kommer sjunka under hösten. Samtidigt kommer dessa förlorade väljare ta vägen någonstans. Jag gissar på att de i första hand går/återgår V, MP och L.

Det är en fullt rimlig prognos. Vi får se hur partierna påverkas opinionsmässigt av Corona, migration, kriminalitet osv nu under hösten. I princip börjar väl valrörelsen litet nu, så partierna kan nog börja med en del utspel för att bädda för 2022.

Citat:
En fundering jag har är om det amerikanska presidentvalet kommer spilla över på den svenska oppinionen och i sådana fall hur?

Något kanske. Beror nog litet på hur utfallet blir också. Mest tror jag det påverkar massmediabeteendet som säkert kommer att vara hysteriskt. Detta skulle också kunna få sekundäreffekter på svensk politik, kanske även opinionen i vissa avseenden.
2020-08-23, 08:17
Medlem
Citat:
Något kanske. Beror nog litet på hur utfallet blir också. Mest tror jag det påverkar massmediabeteendet som säkert kommer att vara hysteriskt. Detta skulle också kunna få sekundäreffekter på svensk politik, kanske även opinionen i vissa avseenden.

Beror på vad som händer. Vinner Trump så kommer USA att fungera hyfsat. Skatter sänks och frihandelsavtal omförhandlas men på det stora hela blir det nog rätt bra. Då kan media hetsa om något korkat han skrivit i Twitter och låta upprörda. Vinner däremot Demokraterna kan landet gå åt helvete fullständigt. Först skall skatter höjas vilket knäcker återhämtningen efter Coronan och sedan skall polisen reformeras, vilket i praktiken lär betyda avvecklas, och då blir det en våldsvåg över landet som nog saknar motstycke. Tror att det spiller över på den svenska debatten och ger draghjälp åt nationalister i vilket fall.
2020-08-23, 08:19
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Folk är så lättpåverkade. Men L måste välja sida i nästa val. De kan inte komma undan längre med att låta tuffa i debatter och sen stödja en vänsterregering.

M förlorade många väljare till SD men fick en hel del från L. Migrationskritiker i L tröttnade alltså på invandringsromantiska toppen inom L. Vi talar om röda moderater som kan tänka sig L men absolut inte S. Men i och med invandringens enorma konsekvenser som nu på ett kännbart sätt drabbar alla samtidigt som Björklund förnekade och dessutom förlöjligade beskrivningen av situationen vågar inte väljarna att gå tillbaka till L.
2020-08-23, 08:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
L måste välja sida i god tid innan nästa val.
Sabuni måste i god tid ställa sig med UK och Ebba och förhandla politik. Framförallt måste hon visa hur hon står mot SD. Annars blir det en Björklund igen, finns den otydligheten är L garanterat rökta.
2020-08-23, 09:44
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
L måste välja sida i god tid innan nästa val.
Sabuni måste i god tid ställa sig med UK och Ebba och förhandla politik. Framförallt måste hon visa hur hon står mot SD. Annars blir det en Björklund igen, finns den otydligheten är L garanterat rökta.
Både L och C stod innan förra valet på U.Ks sida. De uppgav för väljarna att det var U.K som gällde. Efter valet var det istället S.L som gällde. Frågan är om deras väljare går på det igen? Tror det.
2020-08-23, 15:18
Moderator
Strix m/94s avatar
Åtminstone i Sifo antyds det att Steget Efters teckning har fog för sig: https://pbs.twimg.com/media/EgC3d9AWkAEyZ_D?format=jpg&name=900x900

Det är väl just S utförsbana som är den verkligt viktiga opinionsyttringen för de kommande månaderna och året. Steg två är var dessa S-flyktingar sedan tar vägen och som steg tre, vilka parlamentariska konsekvenser detta kan få.
2020-08-23, 15:55
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Både L och C stod innan förra valet på U.Ks sida. De uppgav för väljarna att det var U.K som gällde. Efter valet var det istället S.L som gällde. Frågan är om deras väljare går på det igen? Tror det.

Nja, Björklund var faktisk tydlig att alliansen var hans första hans alternativ och vid annat valresultat "får vi se" . Annie var värre som turnea med "Kristersson Lööf" tröjan sen högg han i ryggen. Därför måste Sabuni tydlig visa sin hållning mot SD.
2020-08-23, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy

Tycker att det var (M) som var de stora skurkarna egentligen. De gick också till val på en Alliansregering och vägrade ge besked om vad de tyckte efter att Alliansalternativet visat sig ohållbart. De gick alltså till val på en fullständigt orealistisk plan och hade inget andrahandsalternativ.

Både Björklund och Lööf sade flera gångar att andrahandsalternativet är ett mittensamarbete som stänger ute (SD). I princip är ju (S), (MP), (C) och (L) precis ett sådant mitten samarbete.

Det man kan tycka är att journalister, och väljare, lät Allianspartierna ignorera regeringsfrågan under valrörelsen. Den som skall ha mest skit för det är Kristersson. Björklund och Lööf ljög inte direkt. De höll inte ens tyst om man lyssnade. Kristersson däremot höll tyst.
2020-08-23, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Tycker att det var (M) som var de stora skurkarna egentligen. De gick också till val på en Alliansregering och vägrade ge besked om vad de tyckte efter att Alliansalternativet visat sig ohållbart. De gick alltså till val på en fullständigt orealistisk plan och hade inget andrahandsalternativ.

Både Björklund och Lööf sade flera gångar att andrahandsalternativet är ett mittensamarbete som stänger ute (SD). I princip är ju (S), (MP), (C) och (L) precis ett sådant mitten samarbete.

Det man kan tycka är att journalister, och väljare, lät Allianspartierna ignorera regeringsfrågan under valrörelsen. Den som skall ha mest skit för det är Kristersson. Björklund och Lööf ljög inte direkt. De höll inte ens tyst om man lyssnade. Kristersson däremot höll tyst.
Exakt rätt. Kristerssons strategi efter valet var:

1. Åkesson skulle gå med på att vara stödhjul med det enda kravet att C inte fick inflytande över migpol.

2. M skulle göra upp om migpol med S utan att regeringskamraterna L, C och KD skulle få vara med.

3. L, C och KD skulle acceptera att inte få inflytande över migpol.

4. S skulle villigt ställa upp och hjälpa M med migpol och därmed göra en Alliansregering möjlig.

Inte en enda av dessa förhoppningar hade det minsta med verkligheten att göra, och när man frågade moderater om detta så sa de bara att ”det kommer att fixa sig.

Alla andra partier var ärliga med hur de såg på regeringsfrågan, inklusive C och L. Det var bara Moderaterna som mörkade så man var tvungen att läsa mellan raderna för att förstå vad de egentligen menade.

Moderaterna är nästan ensamt ansvarigt för dessa 8 år med Löfven. Det hade inte behövt bli så.
2020-08-23, 20:01
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

USA förefaller vara ett mer och mer polariserat samhälle där den politiska mitten mer eller mindre håller på att försvinna. Min fundering är om detta är något som kommer sprida sig hit, eller rättare sagt, kanske redan gjort? Trianguleringes glansdagar förefaller vara sedan länge över.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in