Citat:
Ursprungligen postat av
Minna89
Ja, nu har jag skrivit 3 gånger att man i Fas 4 följer spridningen av sjukdomenbland vaccinerade. Exakt vad mer som sker i Fas 4 kan du läsa i min länk till hur ett vaccin testas kliniskt.
Man ger försökspersoner vaccin, man utsätter dem däremot som jag skrivit, aldrig medvetet för smitta inom ramen för studien.
Lyckligtvis kan den som vill gå tillbaka i tråden och se vad du faktiskt skrivit.
Du har genomgående gjort olika felaktiga påståenden om hur vaccin testas kliniskt innan det kan godkännas.
Fas 4 är övervakningen av vaccinet efter att prepararet godkänts för försäljning
Enligt dig exponeras inte försökspersonerna alls för smitta under den kliniska prövingen utan det är först när ett vaccin är godkänt och klart som man kollar om det skyddar mot smitta. Enligt dig är det helt irrelevant om det finns smitta i samhället eller inte när man genomför kliniska studier. Du skriver också att försökspersonerna inte exponeras för smitta i någon fas eftersom det man studerar är vaccinets effekt på immunförsvaret.
Som alla kan se har du genomgående varit mycket tydlig med att försökspersoner inte på något sätt exponeras för smitta -
varken medvetet i labb eller ge om samhällssmitta - under den kliniska prövningen ( fas 1-3) utan exponering för smitta av den som vaccinerats sker först
efter att vaccinet godkänts för försäljning (fas 4)
Det faller ju på sin egen orimlighet att vaccin inte skulle testas mot smittämnet i verkliga livet
innan det godkänns för försäljning. Kul att du som säger dig arbeta inom sjukvården inte förstår det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minna89
Du har ju helt missförstått hur vaccin testas kliniskt. Vaccinets effekt på immunförsvaret undersöks genom tester på försökspersonerna. De smittas aldrig med covid-19 som du verkar tro, eftersom du påstår att graden av samhällssmitta måste vara hög. Den är helt irrelevant eftersom vaccinets effekt kontrolleras genom att försökspersonens immunförsvarsreaktion studeras noggrant en längre tid efter att vaccinet administrerats (genom blodprover i lab). Samtidigt studeras även ev biverkningar noggrant.
Fas 1: Helt friska frivilliga personer, man undersöker om vaccinet är säkert för människor samt vilket immunförsvar det ger.
Fas 2: Om resultatet på frivilliga ser lovande ut övergår man till personer från den tänkta målgruppen. Man studerar immunsvar samt optimalt antal doser.
Fas 3: Storskaliga tester av tilltänkt målgrupp. Vaccinets säkerhet studeras i detalj.
Fas 4: Övervakning efter att vaccinet godkänns. Här studeras bl a vaccinets effekt på förekomst i samhället av den sjukdom det är avsett för.
Citat:
Ursprungligen postat av
Minna89
Det var just det jag förklarade, att deltagarna i de kliniska studierna inte ”exponeras för smitta i de sista faserna” inom ramen för studierna. De exponeras inte i någon fas. Man följer istället vaccinets effekt på immunförsvaret.
Du skrev att en hög samhällssmitta måste finnas för att vaccinet ska kunna testas. Man smittar inte deltagarna i studien med smitta för att testa vaccinet.