2020-08-29, 22:32
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tar man livet av sig är det svårt att skylla dödsfallet på någon annan. Har man däremot blivit nyst i ansiktet och drabbats av en dödlig smitta ser jag det nog främst som att någon annan är skyldig. Det är en viss skillnad.

Man kan väl tycka att samhället borde kämpa både mot trafikdöd, självmord och död i allehanda pester.

Bara för att covid är så inne nu, behöver det inte få alla resurser eller all nyhetstid. Finns andra problem i samhället med. Och de ska tas itu med, det ena problemet ska inte konkurrera ut det andra. Målet måste ju vara hälsa på alla plan.
Citera
2020-08-29, 22:38
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Så är det ju. Egentligen är BNP ett lite luddigt mått och det av flera orsaker.

-Sverige har ju en stor andel offentlig sektor, vilket borde gynnas av när det tar stopp i efterfrågan i den privata.
-Sverige har också en hög andel export, vilket troligen missgynnas.
-Sverige har också fått en stor tjänstesektor, vilket troligen också missgynnas.

Klart är i alla fall att det inte råder något jättekraftigt samband mellan olika restriktioner och fall i efterfrågan. Det handlar mer om vad man har för näringar. Sydeuropa har exempelvis mycket turismnäring och drabbas därför oerhört hårt när efterfrågan försvinner.

Att införa krav på munskydd är inget som kväser ekonomin. 50/500 gränser för evenemang påverkar inte BNP särskilt mycket. Dels utgör olika saker som påverkas av detta sådan marginell andel av ekonomin och dels är det ju så att får vi en ökad samhällssmitta kommer folk ändå inte vara särskilt sugna på att sätta sig i en biosalong. Långsiktigt sett är jag övertygad om att samhället har allt att vinna på att hålla tillbaka smittspridningen. Jag tycker man överdriver de ev skadeverkningar man ser av att stänga ned skolorna exempelvis. Folk skulle hitta kreativa lösningar på att få det att fungera ändå. Make/maka kan stötta barnen, far och morföräldrar (70+ skulle absolut kunna hjälpa till för är inte barnen i skolan, kan de heller inte bli smittade). Det produktionsbortfall som skulle ske om man stängde skolorna skulle inte bli så massivt som en del alarmister tror, utan det skulle högst sannolikt bli väldigt marginellt, om ens mätbart. Elevernas kunskaper tror jag inte heller bli så särskilt lidande. En betydande majoritet skulle klara av att hemskolas mycket väl. Många skulle sannolikt även tjäna på det, då hemmet i allmänhet erbjuder en bättre studiemiljö än ett stökigt klassrum. Det här är givetvis inget som Skolverket eller skolans huvudmän vill höra talas om, men icke desto mindre sant.

Väldigt kloka ord. Du har skrivit vad jag egentligen tänker och känner. Dessutom skulle produktionsbortfallet vara ännu mindre om Sverige stängde alla skolformer utom förskolan, lågstadiet och mellanstadiet. De äldre barnen och universitetsstudenterna kan stanna hemma och sköta studierna hemifrån utan föräldrarnas närvaro.
Citera
2020-08-29, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Nu får det vara slut på detta spektakel. Enbart gamlingar och blattar som dött i detta. Nu dör det typ 1-2 per dag.

Lås upp hela samhället nu. Även jag var livrädd i Mars efter bilderna från Cremonese, men det drabbade ju ej oss. Man måste kunna var pragmatisk och ändra sig när verkligheten ändrar sig.

Jag personligen har i 20 år vart nojjig att ha sjuka människor omkring mig och kommer vara det fortsättningsvis , det har gjort att att jag ej fått en influensa på 20 år.

Covid-19 är över nu.

Cirkulera

Så du har redan fått ditt vaccin? Det har inte jag.
Citera
2020-08-29, 22:40
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Köp ett selen tillskott istället.
Ta varannan dag.
Selenbrist visade sig tidigt i Kina och togs upp i februari.
Totalt urlakade jordar så kineser har ofta selenbrist, just selenbrist är väl sådär i cancerframkallande miljöer. Typ 5G Wuhan.

Paranötter innehåller radium bl a, rötterna på paraträdet går så långt ned i marken..
men mest för att det oftast är dyrare om du ska ha kvalite och inte riskera mögel osv.

Har många kineser selenbrist? Jag är lite förvånad med tanke på att kineser äter mycket fisk och skaldjur.
Citera
2020-08-29, 22:41
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jodå, jag läste bara häromdagen att Kina är väldigt arga för att vi påstår att deras tester var felaktiga (angående de 3700 falskt positiva testresultaten alltså), och att vi försöker skylla vårt coronamisslyckande på dem...
Jo, känner igen det där. Vi och Trump har satts i samma båt, undrar hur det känns högre upp i hierarkin här ...
Det var nåt EU-land som fick dåliga kit i våras, sen har jag inte hört nåt mer om nåt sånt.
Citera
2020-08-29, 22:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Ja, nu har jag skrivit 3 gånger att man i Fas 4 följer spridningen av sjukdomenbland vaccinerade. Exakt vad mer som sker i Fas 4 kan du läsa i min länk till hur ett vaccin testas kliniskt.

Man ger försökspersoner vaccin, man utsätter dem däremot som jag skrivit, aldrig medvetet för smitta inom ramen för studien.
Lyckligtvis kan den som vill gå tillbaka i tråden och se vad du faktiskt skrivit.
Du har genomgående gjort olika felaktiga påståenden om hur vaccin testas kliniskt innan det kan godkännas.
Fas 4 är övervakningen av vaccinet efter att prepararet godkänts för försäljning

Enligt dig exponeras inte försökspersonerna alls för smitta under den kliniska prövingen utan det är först när ett vaccin är godkänt och klart som man kollar om det skyddar mot smitta. Enligt dig är det helt irrelevant om det finns smitta i samhället eller inte när man genomför kliniska studier. Du skriver också att försökspersonerna inte exponeras för smitta i någon fas eftersom det man studerar är vaccinets effekt på immunförsvaret.

Som alla kan se har du genomgående varit mycket tydlig med att försökspersoner inte på något sätt exponeras för smitta - varken medvetet i labb eller ge om samhällssmitta - under den kliniska prövningen ( fas 1-3) utan exponering för smitta av den som vaccinerats sker först efter att vaccinet godkänts för försäljning (fas 4)
Det faller ju på sin egen orimlighet att vaccin inte skulle testas mot smittämnet i verkliga livet innan det godkänns för försäljning. Kul att du som säger dig arbeta inom sjukvården inte förstår det.

Citat:
Du har ju helt missförstått hur vaccin testas kliniskt. Vaccinets effekt på immunförsvaret undersöks genom tester på försökspersonerna. De smittas aldrig med covid-19 som du verkar tro, eftersom du påstår att graden av samhällssmitta måste vara hög. Den är helt irrelevant eftersom vaccinets effekt kontrolleras genom att försökspersonens immunförsvarsreaktion studeras noggrant en längre tid efter att vaccinet administrerats (genom blodprover i lab). Samtidigt studeras även ev biverkningar noggrant.

Fas 1: Helt friska frivilliga personer, man undersöker om vaccinet är säkert för människor samt vilket immunförsvar det ger.
Fas 2: Om resultatet på frivilliga ser lovande ut övergår man till personer från den tänkta målgruppen. Man studerar immunsvar samt optimalt antal doser.
Fas 3: Storskaliga tester av tilltänkt målgrupp. Vaccinets säkerhet studeras i detalj.
Fas 4: Övervakning efter att vaccinet godkänns. Här studeras bl a vaccinets effekt på förekomst i samhället av den sjukdom det är avsett för.

Citat:
Det var just det jag förklarade, att deltagarna i de kliniska studierna inte ”exponeras för smitta i de sista faserna” inom ramen för studierna. De exponeras inte i någon fas. Man följer istället vaccinets effekt på immunförsvaret.

Du skrev att en hög samhällssmitta måste finnas för att vaccinet ska kunna testas. Man smittar inte deltagarna i studien med smitta för att testa vaccinet.
Citera
2020-08-29, 22:48
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Mycket bra inlägg av dig. Det du tar upp i första stycket är dessutom mycket berättigad kritik gentemot FHM. Det du skriver i övrigt är dessutom mycket träffsäker och bra kritik mot FHM och regeringens strategi. Man har tyvärr offrat många människoliv pga det här.
Jag kan bara hålla med dig till 110%. Ditt inlägg är troligen dagens bästa i denna tråd.
Förenklad bild . Vi behöver ta ett steg tillbaka. Här har tegnell erkänt att de begick ett misstag . De kände inte till att det blev en samhällsspridning kring Järvafältet bland internationellt resande utrikesfödda. Fhm trodde de hade kontroll på smittan då de fällde upp alp resenärerna. De begick ett misstag med faktan vi har nu. Norge och Finland har inte denna grupp resenärer så lägesbilden är inte jämförbar
Citera
2020-08-29, 22:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Man kan väl tycka att samhället borde kämpa både mot trafikdöd, självmord och död i allehanda pester.

Bara för att covid är så inne nu, behöver det inte få alla resurser eller all nyhetstid. Finns andra problem i samhället med. Och de ska tas itu med, det ena problemet ska inte konkurrera ut det andra. Målet måste ju vara hälsa på alla plan.

Det kan jag hålla med om. Grejen med Coronan är ju att den kom väldigt plötsligt och blev väldigt omfattande. Jag tror även att sjukdomen kommer avslutas tämligen abrupt, nämligen när vi får vaccin. Sjukdomen kommer visserligen att leva kvar, men knappast utgöra något problem annat än på marginalen. Ungefär som böldpest eller TBC som förr i tiden dödade en fruktansvärt många människor, men är ändå sjukdomar som i princip ingen fruktar idag.
Citera
2020-08-29, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av burzi
Så du har redan fått ditt vaccin? Det har inte jag.

Varför skulle jag behöva vaccin?
Citera
2020-08-29, 22:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Väldigt kloka ord. Du har skrivit vad jag egentligen tänker och känner. Dessutom skulle produktionsbortfallet vara ännu mindre om Sverige stängde alla skolformer utom förskolan, lågstadiet och mellanstadiet. De äldre barnen och universitetsstudenterna kan stanna hemma och sköta studierna hemifrån utan föräldrarnas närvaro.

Ja, kanske skulle produktionsbortfallet rent av bli mindre än idag? Högstadieungarna skulle inte dra hem smittan i samma utsträckning och därmed skulle de smitta sina föräldrar och ev övriga syskon och familjemedlemmar mindre = mindre sjukfrånvaro och lägre dödlighet.
Citera
2020-08-29, 22:55
Bannlyst
Citat:
Ja, kanske skulle produktionsbortfallet rent av bli mindre än idag? Högstadieungarna skulle inte dra hem smittan i samma utsträckning och därmed skulle de smitta sina föräldrar och ev övriga syskon och familjemedlemmar mindre = mindre sjukfrånvaro och lägre dödlighet.

Så vi skall stänga stora delar av samhället för att få ner dödligheten från två per dag till en per dag?

Snyggt dude.
Citera
2020-08-29, 22:56
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Förenklad bild . Vi behöver ta ett steg tillbaka. Här har tegnell erkänt att de begick ett misstag . De kände inte till att det blev en samhällsspridning kring Järvafältet bland internationellt resande utrikesfödda. Fhm trodde de hade kontroll på smittan då de fällde upp alp resenärerna. De begick ett misstag med faktan vi har nu. Norge och Finland har inte denna grupp resenärer så lägesbilden är inte jämförbar

Vad svamlar du om? De släppte ju in sportlovsresenärerna vind för våg utan några som helst kontroller. Det finns gott om vittnesmål där resenärer på dessa plan låg raklånga över stolsraderna och hostade hela vägen från Italien till Arlanda, för att där checka ut sitt bagage och sätta sig i första bästa taxi. Ingen smittspårning där inte. Många gubbar på Järvafältet jobbar inom taxinäringen och bor i sk generationsboende. Där har du en stor anledning till den initiala smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in