Citat:
Ursprungligen postat av
AttCza
Vi får se hur man kommer att rädda ekonomin. Faktumet att Sveriges BNP minskade mer än Finlands, Norge och Danmarks BNP trots att Sverige inte har infört karantän tyder på att Sverige inte har lyckats rädda ekonomin mer än sina grannländer.
Så är det ju. Egentligen är BNP ett lite luddigt mått och det av flera orsaker.
-Sverige har ju en stor andel offentlig sektor, vilket borde gynnas av när det tar stopp i efterfrågan i den privata.
-Sverige har också en hög andel export, vilket troligen missgynnas.
-Sverige har också fått en stor tjänstesektor, vilket troligen också missgynnas.
Klart är i alla fall att det inte råder något jättekraftigt samband mellan olika restriktioner och fall i efterfrågan. Det handlar mer om vad man har för näringar. Sydeuropa har exempelvis mycket turismnäring och drabbas därför oerhört hårt när efterfrågan försvinner.
Att införa krav på munskydd är inget som kväser ekonomin. 50/500 gränser för evenemang påverkar inte BNP särskilt mycket. Dels utgör olika saker som påverkas av detta sådan marginell andel av ekonomin och dels är det ju så att får vi en ökad samhällssmitta kommer folk ändå inte vara särskilt sugna på att sätta sig i en biosalong. Långsiktigt sett är jag övertygad om att samhället har allt att vinna på att hålla tillbaka smittspridningen. Jag tycker man överdriver de ev skadeverkningar man ser av att stänga ned skolorna exempelvis. Folk skulle hitta kreativa lösningar på att få det att fungera ändå. Make/maka kan stötta barnen, far och morföräldrar (70+ skulle absolut kunna hjälpa till för är inte barnen i skolan, kan de heller inte bli smittade). Det produktionsbortfall som skulle ske om man stängde skolorna skulle inte bli så massivt som en del alarmister tror, utan det skulle högst sannolikt bli väldigt marginellt, om ens mätbart. Elevernas kunskaper tror jag inte heller bli så särskilt lidande. En betydande majoritet skulle klara av att hemskolas mycket väl. Många skulle sannolikt även tjäna på det, då hemmet i allmänhet erbjuder en bättre studiemiljö än ett stökigt klassrum. Det här är givetvis inget som Skolverket eller skolans huvudmän vill höra talas om, men icke desto mindre sant.