2020-08-29, 19:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Så din ståndpunkt är att Fhm har en egen hemlig agenda som frångår regleringsbrevet ? Känns som du är väldigt konspiratorisk faktiskt . Jag jobbar just nu sedan 2009 just med styrning och kontroll inom en myndighet.

Är agendan hemlig så framgår den ju givetvis inte i regleringsbrevet
Ibland handlar det om att kunna läsa mellan raderna. Tror du att allt är offentligt i Sverige? Om jag säger att det tom finns myndigheter som formellt inte existerar. Vad säger du då? Att jag är en foliehatt?

Vad gäller FHM och relationen till regeringen tycker jag väldigt mycket tyder på att det förs samtal dem emellan. Just det är nog inget de heller skulle förneka. Regeringen vill däremot gärna få det till att FHM är en helt oberoende myndighet och att regeringen bara gör som FHM säger åt dem/rådgör dem till att göra. Om jag istället säger att regeringens representanter ger ganska skarpa direktiv till GD och övriga i styrelsen till vad FHM ska ge för råd. Vad säger du då? Att jag är en foliehatt?
Citera
2020-08-29, 19:49
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minna89
Du har ju helt missförstått hur vaccin testas kliniskt. Vaccinets effekt på immunförsvaret undersöks genom tester på försökspersonerna. De smittas aldrig med covid-19 som du verkar tro, eftersom du påstår att graden av samhällssmitta måste vara hög. Den är helt irrelevant eftersom vaccinets effekt kontrolleras genom att försökspersonens immunförsvarsreaktion studeras noggrant en längre tid efter att vaccinet administrerats (genom blodprover i lab). Samtidigt studeras även ev biverkningar noggrant.

Fas 1: Helt friska frivilliga personer, man undersöker om vaccinet är säkert för människor samt vilket immunförsvar det ger.
Fas 2: Om resultatet på frivilliga ser lovande ut övergår man till personer från den tänkta målgruppen. Man studerar immunsvar samt optimalt antal doser.
Fas 3: Storskaliga tester av tilltänkt målgrupp. Vaccinets säkerhet studeras i detalj.
Fas 4: Övervakning efter att vaccinet godkänns. Här studeras bl a vaccinets effekt på förekomst i samhället av den sjukdom det är avsett för.
Vad har jag helt missförstått, menar du?

Jag skrev att försökspersonerna i de sista faserna måste exponeras för smitta för att testresultatet ska ha något värde. Det säger väl sig självt att syftet med vaccinet är att de som vaccineras inte blir smittade, eller vad menar du?
En del av försökspersonerna får inte vaccinet som ska testas utan placebo, vilket innebär att en viss del av försökspersonerna behöver testas positivt för att resultatet ska vara användbart.
Senast redigerad av DoraF 2020-08-29 kl. 19:53.
Citera
2020-08-29, 19:53
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Studien som du förmodligen pratar om är helt vilseledande eftersom under perioden den avser så gjordes inga tester på skolbarn i Sverige såvida inte dom hamnade på sjukhus, medans man i Finland testade alla med symptom.

Bara en kretin likställer avsaknad av data med avsaknad av smitta.

Fråga dig själv varför man i Sverige skickar hem barn som uppvisar symptom? Om barn inte smittar så kan ju dom stanna i skolan.

Måste känna dig bra korkad som går på så enkel propaganda.

Men är du på riktigt? Naturligtvis skickas ungen hem, det gäller ju oberoende om d så är vanlig flunsa eller covid eller struma.. Finns inte ett vettigt land på jorden som inte fattat att skolorna icke driver nån smitta. Enbart ni enfaldiga räddhågsna alarmister som fortsätter tramsa
Citera
2020-08-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nej, unga överlever (med bara vissa undantag), förutom i England vilket tydligt syns i deras överdödlighet i ålder 15-44 år, bara ta dig en titt på euromomo, om det inte känns allt för obehagligt för dig. Som jag förstår det ska det är förklaringen till detta överreaktion av immunförsvaret.

Om du har en bättre förklaring till varför så många unga dog i covid i England så dela gärna med dig!

Långtidssjuka handlar väl om vart fall mer en 10 000 i Sverige. Som jag förstått det är det olika. En del har sådana skador att de aldrig kommer tillfriskna, en del behöver bara mer tid, troligtvis är de tillbaka inom ett år. En del har det i kombination med andra sjukdomar. Vi får nog veta mer om denna grupp så småningom. De är väl inte räknade i Sverige men du vet den där fackboksgruppen hade senast jag kollade över 11 000 medlemmar.
Men vist covid är en sjukdom som i första hand drabbar äldre, även män och överviktiga osv. Unga smala friska kvinnor har väl inte så mycket att frukta.
Jag vill ha en värld där majoriteten är unga, smala friska kvinnor.
Så det passar mig bra.
Citera
2020-08-29, 19:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vi får se hur man kommer att rädda ekonomin. Faktumet att Sveriges BNP minskade mer än Finlands, Norge och Danmarks BNP trots att Sverige inte har infört karantän tyder på att Sverige inte har lyckats rädda ekonomin mer än sina grannländer.

Så är det ju. Egentligen är BNP ett lite luddigt mått och det av flera orsaker.

-Sverige har ju en stor andel offentlig sektor, vilket borde gynnas av när det tar stopp i efterfrågan i den privata.
-Sverige har också en hög andel export, vilket troligen missgynnas.
-Sverige har också fått en stor tjänstesektor, vilket troligen också missgynnas.

Klart är i alla fall att det inte råder något jättekraftigt samband mellan olika restriktioner och fall i efterfrågan. Det handlar mer om vad man har för näringar. Sydeuropa har exempelvis mycket turismnäring och drabbas därför oerhört hårt när efterfrågan försvinner.

Att införa krav på munskydd är inget som kväser ekonomin. 50/500 gränser för evenemang påverkar inte BNP särskilt mycket. Dels utgör olika saker som påverkas av detta sådan marginell andel av ekonomin och dels är det ju så att får vi en ökad samhällssmitta kommer folk ändå inte vara särskilt sugna på att sätta sig i en biosalong. Långsiktigt sett är jag övertygad om att samhället har allt att vinna på att hålla tillbaka smittspridningen. Jag tycker man överdriver de ev skadeverkningar man ser av att stänga ned skolorna exempelvis. Folk skulle hitta kreativa lösningar på att få det att fungera ändå. Make/maka kan stötta barnen, far och morföräldrar (70+ skulle absolut kunna hjälpa till för är inte barnen i skolan, kan de heller inte bli smittade). Det produktionsbortfall som skulle ske om man stängde skolorna skulle inte bli så massivt som en del alarmister tror, utan det skulle högst sannolikt bli väldigt marginellt, om ens mätbart. Elevernas kunskaper tror jag inte heller bli så särskilt lidande. En betydande majoritet skulle klara av att hemskolas mycket väl. Många skulle sannolikt även tjäna på det, då hemmet i allmänhet erbjuder en bättre studiemiljö än ett stökigt klassrum. Det här är givetvis inget som Skolverket eller skolans huvudmän vill höra talas om, men icke desto mindre sant.
Citera
2020-08-29, 19:59
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Men är du på riktigt? Naturligtvis skickas ungen hem, det gäller ju oberoende om d så är vanlig flunsa eller covid eller struma.

Pyttsan.

Innan pandemin satt ungarna och snorade och hostade hela dagarna i skolan. Blev hemskickade enbart om dom hade blödande sår som behövde sys.

Du verkar inte ha särskilt mycket livserfarenhet.
Senast redigerad av Testonio 2020-08-29 kl. 20:07.
Citera
2020-08-29, 20:07
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låter som ett självrapporteringsystem. Jag lovar att oroa mig när IVA-inläggningarna och dödsfallen rusar i höjden.

När intensivvårdsavdelningarna fylls, så är det redan för sent att agera. Då har sjukdomen redan fått bred spridning. Vad kan man göra då? Ringa bårhusen, och be dom förbereda plats för en stor mängd klienter?

Jämför med vad som hände under våren. Anders Tegnell stod som ett fån och tittade på när smittan spreds. Plötsligt var det för sent att hålla smittan under kontroll.

Anders Tegnell är den sämsta epidemiolog man kan tänka sig. Anders Tegnell borde få anställning på Mad Magazine, för att svara på läsarnas frågor om hälsa. Anders Tegnell har skaffat sig rätt meriter för att passa på Mad Magazines redaktion.
Citera
2020-08-29, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är inte över förens vi har vaccin.
Ja varför ska barn som uppvisar förkylningssymtom skickas hem om de ändå inte smittar? Märkligt. De flesta fattar ju att det är totalt struntprat. Det handlar väl om att man vill minska rädslan bland lärare och föräldrar.

Allt handlar om att rädda ekonomin. Hade man brytt sig om att stoppa smittan hade man stängt skolorna tillvaccinet är klart.
Förrän. Håll nivån nu är du snäll.

Självklart ska sjuka barn stanna hemma från skolan. Det är inget nytt i det. Att staten skulle köra med någon ”taktik” är nog bara ett hjärnspöke som återfinns i väldigt få människors funderingar.

Att stänga skolorna tills vaccin är klart är galenskap.
Citera
2020-08-29, 20:10
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är agendan hemlig så framgår den ju givetvis inte i regleringsbrevet
Ibland handlar det om att kunna läsa mellan raderna. Tror du att allt är offentligt i Sverige? Om jag säger att det tom finns myndigheter som formellt inte existerar. Vad säger du då? Att jag är en foliehatt?

Vad gäller FHM och relationen till regeringen tycker jag väldigt mycket tyder på att det förs samtal dem emellan. Just det är nog inget de heller skulle förneka. Regeringen vill däremot gärna få det till att FHM är en helt oberoende myndighet och att regeringen bara gör som FHM säger åt dem/rådgör dem till att göra. Om jag istället säger att regeringens representanter ger ganska skarpa direktiv till GD och övriga i styrelsen till vad FHM ska ge för råd. Vad säger du då? Att jag är en foliehatt?
Foliehatt har jag aldrig påstått . Dock undrar jag vad du tror Fhm jobbar med som går stick i stäv med att sätta folkhälsan i samhället som nr 1? Sedan vet jag att styrning från departement efter man offentliggjort regleringsbrevet. Från det ena till det andra tycker jag denna länk kan ge perspektiv.

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/#
Citera
2020-08-29, 20:12
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Ganska många , men går man med i gruppen på Facebook så verkar de flesta medlemmarna vara allt annat än än rockies hos försäkringskassan sedan tidigare . Sedan får ni lista ut resten själva 😀
Lustig grupp. En del fick symptom redan förra året. Antikroppstresten är också väldigt negativa i den gruppen. Märkligt.
Citera
2020-08-29, 20:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
Förrän. Håll nivån nu är du snäll.

Självklart ska sjuka barn stanna hemma från skolan. Det är inget nytt i det. Att staten skulle köra med någon ”taktik” är nog bara ett hjärnspöke som återfinns i väldigt få människors funderingar.

Att stänga skolorna tills vaccin är klart är galenskap.

Aldrig har så många barn skickats hem med rinnande näsor och hösnuva som i år. Så ja - det är nytt för det här året. Många är ju rädda för att de ska bära på Covid 19 vilket jag förstår. Något som har varit klart under hela pandemin är att regeringen till varje pris inte vill stänga ned skolorna. Jag tror man är rädd för att det ska bli socialt oroligt på gator och torg. Ungefär som vi sett senaste dygnet i Malmö. Därför ger man FHM direktiv därefter. Det är därför vi får höra att att barn inte smittar, eller inte "driver" smittan. Trots detta ska barnen skickas hem så fort de har lite hösnuva. Få ihop det den som kan..., eller det faktum att de inte får besöka 70+. Nej, givetvis handlar det om att man är väldigt orolig för vad som skulle hända i samhället om barnen inte är i skolan. Speciellt rörande högstadiebarnen kan jag tänka mig, men det blir ju svårt ur smittskyddsskäl att bara låta högstadiebarn gå i skolan. Därför hittade man på det här med att barnen inte driver smittan. Vem som nu tror på det....
Citera
2020-08-29, 20:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Jag vill ha en värld där majoriteten är unga, smala friska kvinnor.
Så det passar mig bra.
Ha,ha. Vist det skulle ju nästan varit som om man dog och hamnade i himmelriket, speciellt om man vore en av få manliga överlevande.
Men jag skrev så för att störa den användaren som jag svarade på då jag inte tror användaren passar inom den kategorin och verkar till varje pris vilja bevisa för sig att covid är ofarligt just för personen i fråga. Jag vet inte om covid är så mycket farligare för unga män en unga kvinnor, troligtvis inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in