Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
Hur intressant tycker du eventuell likhet mellan CA och CP är?
”Utseendemässig likhet” antar jag att du mernar (snarare än karaktärsmässig/själslig).
Tja, vi har ju så förtvivlat lite att gå på från mordplatsen. (1) Rörelsemönstret såg vi ju nyss att det inte går att göra så mycket av, eftersom uppgifterna är så motstridiga.
Sen har vi (2) klädsel och (3) andra yttre attribut (väska, glasögon). Och där vet vi ju inte vad CA hade på sig den aktuella kvällen (antagligen inte CP heller, men där är jag inte inläst), så av den anledningen går ju dessa båda parametrar också bort (däremot tycker jag klädseln är intressant av andra skäl, tex för att etablera identitet mellan mördaren och Grandmannen, och mellan mördaren och eventuella senare sedda springande personer, men det är ju en annan sak).
Så har vi (4) längd och (5) ålder (och, för all del, kön!), men de uppgifterna är ju rätt allmäna och kan stämma in på en hel del folk, inklusive båda Christrarna. Till den kategorin kan vi väl även räkna (6) håret, som mest bara är ”mörkt”.
(7) Kroppsbyggnaden är väl den första punkten som är en aning intressant. Nio personer på mordplatsen uttalar sig om den, varav två säger ”klen” eller ”smal”, medan alla de andra sju har beskrivningar som ”kraftig” (vanligaste ordvalet), ”bredaxlad”, ”grov”, ”kompakt”, ”robust”, ”satt” och ”stor”. Två lägger till ”men inte tjock” (”muskulös, välbygd” samt ”litet huvud” och ”kort hals” faller väl inte riktigt in i någon av kategorierna). Här känns det väl som att det hellre är CA än CP som beskrivs, om man nu ska välja mellan dessa båda.
Annars är det väl inte mycket av ovanstående där vittnesutsagorna ger mycket till vägledning, eller anledning att välja mellan CA eller CP, eller att fundera så mycket på deras eventuella likheter.
Återstår då (9) ansiktet. Det kommenteras kortfattat av Nieminen (”ingen ansiktsbehåring”) och Chevamannen Ljungqvist (”ingen ansiktbehåring, avlångt ansikte, liknade RAF-terroristen Jan-Carl Raspe”), samt av Lisbet. Det där med porträttlikhet är ju ganska subjektivt, men jag har betydligt lättare att se likheten mellan Raspe (som enkelt kan bildgooglas) och CP än mellan Raspe och CA.
Lisbet, slutligen, borde ju ha varit den som såg skyttens ansikte tydligast, men hon är ju knepig genom att ha framställt sig själv som så säker på att det var CP hon sett (vare sig hon nu faktiskt
var säker på det eller om hon av någon annan anledning kände att hon förväntades/behövde säga det), så det är ju svårt att veta vad man ska göra av. ”Rak panna” och ”ljus platt överläpp” är jag osäker på vad det ens betyder.
Hennes ”bulliga kindknotor” är väl mer CP än CA, ”tunna läppar” verkar ju båda ha haft, medan ”framskjutet hakparti”, ”raka ögonbryn” och ”rektangulärt ansikte” väl känns mer CA än CP. (Vi har en några framskjutna hakor och rektangulära ansikten även vid Grand, vilket jag trots allt tycker är en smula intressant).
Jag tycker själv inte att CA och CP var särskilt (utseendemässigt) lika, även om det såklart finns beröringspunkter. Med tanke på hur luddiga vittnesmålen är, så förminskas väl dessa eventuella likheter till bra nära ingenting. Så det är väl det närmaste ett rakt svar på din fråga som jag kan åstadkoma.