2020-08-29, 14:56
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Det är någonting som växte fram under rättsprocessen mot Christer Pettersson. I de ursprungliga vittnesmålen sägs ingenting om en avvikande löpstil. Tvärtom finns en uppsjö vittnen som säger smidigt, spänstigt et cetera.

Elefantstil, ovan löpare, gick inte snabbt?
Citera
2020-08-29, 15:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Njae.. tycker det är intressant att försöka utröna grad av likhet mellan CA och CP, då ju trots allt flera vittnen pekat ut CP och då det varit lite kontrovers om hur pass lika de var. "Chevamannen" och någon till blev väl övertygade om CP efter att ha sett rörliga bilder på honom. Vad beträffar GM's flykt från mordplatsen finns olika beskrivningar av gång-/löpstilen. En kategori observationer åt det spänstiga hållet och en åt det klumpiga/lufsiga hållet.

Men jag bör ej uttala mig om signalement, det överlämnar jag till de som kan det så mycket bättre.

Chevamannen kan man glömma. Han ändrar sin story konstant.

Alla de som pekar ut CP i rätten tycker jag är tveksamma. Korvgubben som ringer upp och pekar ut timmar efter konfrontationer, flygledaren som pekat ut andra tidigare...
Citera
2020-08-29, 15:17
Medlem
H24s avatar
Citat:
Elefantstil, ovan löpare, gick inte snabbt?

De första vittnesmålen är de mest tillförlitliga, all vittnesforskning är överens om det. Här hittar man snabb, smidigt, spänstigt, lugn, iskall et cetera. Finns ett som säger "inte med en yngre mans vighet", men den sammantagna bilden ger en normal löpstil eller åt det vältränade hållet. Det kan givetvis vara GH ändå, men trenden att försöka snärja Palmes mördare via löpstil skulle jag säga är missvisande. Signalementsmässigt har GH dock en rejäl fördel i rocken, som är spot-on vad vittnena i de tidiga förhören beskriver. Skulle säga att detta framhålls alldeles för lite, medan rörelsemönster framhålls alldeles för mycket.
Senast redigerad av H24 2020-08-29 kl. 15:41.
Citera
2020-08-29, 15:18
Medlem
H24s avatar
Har det gått att hitta mer substans i teorin om en koppling mellan CA och CG Östling?
Citera
2020-08-29, 15:20
Medlem
CA behöver inte ha upptäkt Palme utanför biografen.Han kan ha hört någon på Svea konditori säga vi/jag såg Palme utanför biografen till någon kompis.
Citera
2020-08-29, 17:28
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24
De första vittnesmålen är de mest tillförlitliga, all vittnesforskning är överens om det. Här hittar man snabb, smidigt, spänstigt, lugn, iskall et cetera. Finns ett som säger "inte med en yngre mans vighet", men den sammantagna bilden ger en normal löpstil eller åt det vältränade hållet. Det kan givetvis vara GH ändå, men trenden att försöka snärja Palmes mördare via löpstil skulle jag säga är missvisande. Signalementsmässigt har GH dock en rejäl fördel i rocken, som är spot-on vad vittnena i de tidiga förhören beskriver. Skulle säga att detta framhålls alldeles för lite, medan rörelsemönster framhålls alldeles för mycket.

Elefantstil är väl en tidig uppgift, om än inte direkt inpå mordet. Jag har fått intrycket från sammanställningar att det är ungefär jämnt skägg mellan spänstig och klumpig. Men de klumpiga vittnesmålen är alla sena? Hellbastard får rycka in här.

Att man försöker utröna CA's apparans vid tiden för mordet, innebär väl inte att man söker "snärja" honom med löpstilen. Denna uppgift om likhet i rörelsemönster med CA och CP återkommer dock från folk som sett CA. Vore väl märkligt att inte låtsas om det. Och ja, det kan vara CA även om löpningen var åt det spänstigare hållet.
Citera
2020-08-29, 17:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Chevamannen kan man glömma. Han ändrar sin story konstant.

Alla de som pekar ut CP i rätten tycker jag är tveksamma. Korvgubben som ringer upp och pekar ut timmar efter konfrontationer, flygledaren som pekat ut andra tidigare...

Ja, många vittnesmål lämnar säkert mkt i övrigt att önska. Men krävs ganska stor cp-skada för att anse att graden av likhet CA-CP är så ointressant att inte ens bör ställas frågor om. Å andra sidan, för somliga kan ju då påvisad likhet med CP användas för att utesluta personer som GM.

Skulle möjligen kunna vara så att vissa vittnen har fått bända lite på sig och låta tiden gå för att landa i CP, av skälet att det egentligen var en person som liknar honom i vissa avseenden de sett.
Citera
2020-08-29, 17:46
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Elefantstil är väl en tidig uppgift, om än inte direkt inpå mordet. Jag har fått intrycket från sammanställningar att det är ungefär jämnt skägg mellan spänstig och klumpig. Men de klumpiga vittnesmålen är alla sena? Hellbastard får rycka in här.

"Jämnt skägg" var ordet, sa Bull.

Jag har i princip bara antecknat de tidigast möjliga vittnesmålen, vilket åtminstone innebär från 1986 (dock ibland någon månad efter händelsen). I några enstaka fall har jag även antecknat senare utsagor (i den mån de skiljer sig) inom parentes. Men jag har inte antecknat de faktiska datumen. (Självklart delar jag med mig av den enkla tabellen om någon så önskar).

Hur som helst: 16 personer vid mordplatsen säger nåt mer än bara typ ”jag såg en mörk gestalt”. Sex av dessa säger inget om rörelsemönstret, så därmed återstår tio kommentarer om detta.

Och tro det eller ej, om vi delar in dessa i två grupper, så blir grupperna precis lika stora, alltså bestående av fem personer vardera:

Fem beskriver nämligen rörelsemönstret som ”smidigt” eller ”spänstigt”.

Och lika många (fyra eller fem; en av dessa lägger till sin beskrivning vid ett senare tillfälle) använder ord som ”klumpig”, ”långsam”, ”otymplig”, ”sprang med möda”, ”stel” och ”tung” (”elefantstil” är det som tillkommer efteråt).

Man frestas upprepa den formulering du själv använde tidigare i tråden: ”En hyfsat rörlig klumpeduns”.
Citera
2020-08-29, 19:05
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
@Schlesien: Det här kan du klistra in i början av tråden, som överenskommet. Tusen tack!

Kronologi:

1951 AA och VA gifter sig

1952 CA föds i Harplinge

1956 Familjen flyttar till Linehedsvägen 29, Halmstad

1958 CA får en lillebror KA

1968-1971 CA NA-gymnasium

19xx Flyttar till Stockholm, Trångsund

1975 Matteus församling, Vasastan (skatteverket) Inackorderingslägenhet?

1976 Näsbydalsvägen 6, Täby (Skatteverket)

1970 -1980 Postverket, Sthlm Ban (Källa dom Huddinge Tingsrätt 1985)

1979-08/12 CA läser Juridisk Introduktionskurs med godkänt resultat på SU Del av Juristlinjen 270 hp-k heltid. Hoppar av inför nästa termin.

1980
-?-? Vallavägen 61, Österhaninge (skiljer på datum för mantalsskrivning och flytt?)
Inflyttsdatum?
05-17 Spelvinst +2v för utbetalning kuverterat skick
07-08 Köper två vapen Hämmerli .22 och S&W .357 från Sportskyttematerial AB på Arsenalsgatan 3 eller 9 (olika uppgifter i förhör)
11-25 Godkänd i bostadsrättsföreningen (Pionen?) Hälsingegatan 19, mäklare begär in slutlikvid

1981
Ev anställning på Charkfabriken 1 år (Fatburen?)

1982- okt 1984
Arbetar på SL [källa dom Huddinge Tingsrätt & CA:s egen uppgift]

1985
Höstteminen, CA - Fristående kurs SU ”Grundkurs i historia 30 hp-k” - ej avklarad
05-19/21 Djurmisshandel, Vedahöjden
10-28 Dom i målet Huddinge Tingsrätt

1986
01-29 CA deltar på sista styrelsemötet APK. Därefter frånvarande hela -86.
02-28 Hjälper KA med flytt hela denna vecka.
03-01 KA flytt klar. Han ser HSB-flaggan på halv stång utanför fönstret.
04-04 Uteblir från skytteklubbens styrelsemöte för första gången.

1987
-07? Säljer Hälsingegatan 19, 740Kkr med tillträde 1 oktober.
07-15 Huggarvägen 9, Västerhaninge (överlåtelseavtal - tillträdesdag) 225Kkr.
08-18 Mantalsskrivning Huggarvägen (Skatteverket)
10-01 Tillträdesdag för ny köpare Hälsingegatan 19

1989
Vårterminen, CA - Fristående kurs SU ”Grundkurs i engelska 30 hp-k” - ej avklarad
-? Jägarexamen
06-21 Köper SAKO Hunter Mauritz från Widforss AB, Haninge
06-21 Köper Beretta M/626 från Häst & Skyttehörnan AB, Haninge

1990
Två stycken kallelser skickas till CA för provskjutning (Januari & Maj)
Besök av polisman Torsten S.
05-25 Ny licens för gevär kal .22

1990-1992
Ingen deklarerad inkomst (inga uppgifter innan detta utdrag)

199x
CA ögonoperation

1992?
Nytt passfoto

1992
10-15 Flyttar till Vedahöjden 13 Västerhaninge (källa soc)
Hyresskuld 20K m.m

1993
05 CA lämnar inte in deklarationen
Skönstaxeras 79 174kr (kvar 96 000 kr 1995) för inkomstår 1992 ca datum 1993-06

1994
01-11 12:00 CA Förhör
01-12 08:45 CA Förhör 10 min
11-04 Fadern VA avliden (Skatteverket)
12-01 Besöker Soc. Fadern har avlidit ska sälja sommarstugan. CA bostadslös. 

1995
01-12 Kontakt med Pantbank. Zeiss-kikare (sept 1994), SACO (löst 3 januari 1995). 

Beretta ej utlöst sålt av pantbanken.
01-12 PU tar in uppgifter från SL
01-17 09:40 PU bjuder på en heldagskonferens till 18:50 (husrannsakan m.m)
01-17 11:20 Förhör med AA i bostaden
01-17 11:55 Husrannsakan Vedahöjden
01-18 Ringer KA
01-18? Ringer fd ordföranden i Skytteklubben (under vecka 3 enligt förhör)
01-18 Träffas i KA bil - CA berättar att han hade influensan vid tiden för mordet
01-20 11:00 Förhör CA
01-22 13:05 Förhör CA
01-24 13:00 Förhör fd ordförande APK
01-26 10:15 Förhör CA
01-26 18:00 Förhör KA
01-26/27 CA besöker fd ordförande i hemmet ca 10-15min (”i slutet av veckan”)
01-30 08:45 KA rättar förhör - berättar om influensan
01-31 SKL Altandörr
02-02 16:30 KA rättar förhör - CA ”hjälpte till hela veckan”
02-02 16:00 Förhör nr 2 fd ordförande APK
10-27 Förhör KA:s sambo S3

1996
03-13 Förhör Svea Konditori

1998
05-11 Förhör CA

2000
01-17 Förhör CA
06-29 Samtal med CA om eventuellt fotografi från Kaknäs
09-27 Modern AA avliden (Skatteverket)

2002
05-30 CA skriver sig på Tornslingan 37 (Skatteverket).
12-18 Misshandel av yngling på pendeltåg

2005
04-05 Ansökan om stämning i detta mål
06-07 Dom Huddinge Tingsrätt

2007
02-07 Förhör CA

2008
08-08 CA skriver och postar ett brev til sin bror (förmodad postgång ingen utdelning på
helgen)
08-11 KA tar emot brev och försöker att nå CA. Telefonab har upphört.
08-12 03:10 Radiobil 7140 beordrad till platsen
08-12 03:30 Kraftig duns hörs från lägenheten, CA avlidit.
11-10 Bouppteckning
11-28 KA möte med PU. Meddelar att KA tagit om kvarlåtenskap. Det mest har slängts
men 
han har några flyttkartonger att gå igenom.
12-09 Slutredovisning CA. Bankfack kontrollerat i Trångsund.
12-09 Ärendet föreslås läggas Adacta.

2019
08-29 Tips från LA:s fd sambo
10-23 Förhör med LA. Dementerar uppgifter.
11-04 LA och fd sambo träffas och pratar om saken
11-08 Förhör med LA fd smabo. Vidhåller uppgifter.
11-15 LA dementerar erkännande, bekräftar egen misstanke.

Trådstart kompletterad med länk till ovanstående tidslinje.

/ Moderator
Citera
2020-08-29, 19:40
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
"Jämnt skägg"

Inte jämt skägg i vittnesuppgifter MOP.

Citat:
Man frestas upprepa den formulering du själv använde tidigare i tråden: ”En hyfsat rörlig klumpeduns”.

Svårt att veta om Roerlig sammanfattar iakttagelserna på platsen eller CA 1986..

Fin uppspaltning. Får se om kommer några invändningar.

Hur intressant tycker du eventuell likhet mellan CA och CP är?
Citera
2020-08-29, 20:33
Medlem
Hellbastards avatar
Citat:
Hur intressant tycker du eventuell likhet mellan CA och CP är?

”Utseendemässig likhet” antar jag att du mernar (snarare än karaktärsmässig/själslig).

Tja, vi har ju så förtvivlat lite att gå på från mordplatsen. (1) Rörelsemönstret såg vi ju nyss att det inte går att göra så mycket av, eftersom uppgifterna är så motstridiga.

Sen har vi (2) klädsel och (3) andra yttre attribut (väska, glasögon). Och där vet vi ju inte vad CA hade på sig den aktuella kvällen (antagligen inte CP heller, men där är jag inte inläst), så av den anledningen går ju dessa båda parametrar också bort (däremot tycker jag klädseln är intressant av andra skäl, tex för att etablera identitet mellan mördaren och Grandmannen, och mellan mördaren och eventuella senare sedda springande personer, men det är ju en annan sak).

Så har vi (4) längd och (5) ålder (och, för all del, kön!), men de uppgifterna är ju rätt allmäna och kan stämma in på en hel del folk, inklusive båda Christrarna. Till den kategorin kan vi väl även räkna (6) håret, som mest bara är ”mörkt”.

(7) Kroppsbyggnaden är väl den första punkten som är en aning intressant. Nio personer på mordplatsen uttalar sig om den, varav två säger ”klen” eller ”smal”, medan alla de andra sju har beskrivningar som ”kraftig” (vanligaste ordvalet), ”bredaxlad”, ”grov”, ”kompakt”, ”robust”, ”satt” och ”stor”. Två lägger till ”men inte tjock” (”muskulös, välbygd” samt ”litet huvud” och ”kort hals” faller väl inte riktigt in i någon av kategorierna). Här känns det väl som att det hellre är CA än CP som beskrivs, om man nu ska välja mellan dessa båda.

Annars är det väl inte mycket av ovanstående där vittnesutsagorna ger mycket till vägledning, eller anledning att välja mellan CA eller CP, eller att fundera så mycket på deras eventuella likheter.

Återstår då (9) ansiktet. Det kommenteras kortfattat av Nieminen (”ingen ansiktsbehåring”) och Chevamannen Ljungqvist (”ingen ansiktbehåring, avlångt ansikte, liknade RAF-terroristen Jan-Carl Raspe”), samt av Lisbet. Det där med porträttlikhet är ju ganska subjektivt, men jag har betydligt lättare att se likheten mellan Raspe (som enkelt kan bildgooglas) och CP än mellan Raspe och CA.

Lisbet, slutligen, borde ju ha varit den som såg skyttens ansikte tydligast, men hon är ju knepig genom att ha framställt sig själv som så säker på att det var CP hon sett (vare sig hon nu faktiskt var säker på det eller om hon av någon annan anledning kände att hon förväntades/behövde säga det), så det är ju svårt att veta vad man ska göra av. ”Rak panna” och ”ljus platt överläpp” är jag osäker på vad det ens betyder.

Hennes ”bulliga kindknotor” är väl mer CP än CA, ”tunna läppar” verkar ju båda ha haft, medan ”framskjutet hakparti”, ”raka ögonbryn” och ”rektangulärt ansikte” väl känns mer CA än CP. (Vi har en några framskjutna hakor och rektangulära ansikten även vid Grand, vilket jag trots allt tycker är en smula intressant).

Jag tycker själv inte att CA och CP var särskilt (utseendemässigt) lika, även om det såklart finns beröringspunkter. Med tanke på hur luddiga vittnesmålen är, så förminskas väl dessa eventuella likheter till bra nära ingenting. Så det är väl det närmaste ett rakt svar på din fråga som jag kan åstadkoma.
Citera
2020-08-29, 21:17
Medlem
Hellbastards avatar
Eller för att utrycka det på ett annat sätt: likheter och skillnader mellan de båda Christrarna med avseende på mordplatsvittnesmål är relevanta nästan bara när det gäller Lisbets utsaga. Och den är ju som bekant allt annat än oproblematisk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in