2020-08-29, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Jag skulle nog vilja vända på kakan, för det är just evolutionsteoretikerna som är besatta av sin egen teori. Den är dessutom det som lärs ut i skolor och på dagis, det är det vi okritiskt matas med från barnsben, propaganda som leder många många bort från Herren. Och detta helt utan konkreta bevis.

DET är vad vi bibeltroende våndas över. Alla förlorade människor och själar som kommer gå till förbannelsen utan att ha förstått att dom blivit lurade.

Vi kräver inga bevis, bara tro och bibelstudier, och vi döljer oss inte bakom obekräftade teorier och försöker framställa dom som om dom vore sanning. Vi säger det klart och tydligt, det krävs TRO, men finns inget tvång, bara fri vilja och något lite logik.

Men det gör inte evolutionisterna, dom döljer sanningen och påstår att det handlar om fakta och viftar bort bibelns budskap om den gudomliga närvaro som döljer sig i skapelsen, skapelsen som evolutionsteoretikerna INTE kan bevisa. Varför det också faktiskt är en TRO.
Okritiskt? Hur vet du att teorin tagits fram okritiskt?
Citera
2020-08-29, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, evolution är obestridbart, hundar t.ex. kan genomgå evolution till alla slags raser vi har idag.

Men evolution från en art till en annan art är inte observerbart fakta, det visar din länk. Det enda man observerat i din länk, är att två grupper av fåglar inte vill para sig med varandra.

Den observerbara fakta som du pratar om, stämmer även in på skapelseteorin. Gud skapade arter för sig, och dessa arter kan genomgå evolution/förändringar inom arten, men aldrig bli nya arter.
Ja, faktan stämmer även in på att jag rest tillbaka i tiden och skapat arterna. Problemet är att det inte finns belägg för att jag gjort det, eller att Gud skapat liv. I övrigt håller jag med, djur finns och evolution existerar. Det är faktan. Om Gud bevisas så kan Gud användas som förklarimg.
Citera
2020-08-29, 13:31
Medlem
Citat:
Ja, evolution är fakta, det kan alla se t.ex. genom att hundar kan förändras mycket.

Men evolutionsteorin är inte fakta, det är inte fakta att en art förvandlas till en annan art.
Precis. Alla verkar inte förstå detta.
Citera
2020-08-29, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, faktan stämmer även in på att jag rest tillbaka i tiden och skapat arterna. Problemet är att det inte finns belägg för att jag gjort det, eller att Gud skapat liv. I övrigt håller jag med, djur finns och evolution existerar. Det är faktan. Om Gud bevisas så kan Gud användas som förklarimg.

Vilken konstig logik.

Både evolutionsteorin och skapelseteorin bekräftas av fakta, att djur genomgår evolution, men det existerar ingen fakta på att en art förvandlats till en annan art.

Detta bevisar varken evolutionsteorin eller skapelseteorin, men skapelseteorin har 1+ eftersom det är förväntat att man inte kan observera att en art förvandlas till en annan art.
Citera
2020-08-29, 13:39
Medlem
Citat:
Precis. Alla verkar inte förstå detta.

Bra att du håller med om att evolutionsteorin inte är fakta. Men det finns många här på FB som tror att evolutionsteorin är fakta.
Citera
2020-08-29, 13:43
Medlem
Citat:
Vilken konstig logik.

Både evolutionsteorin och skapelseteorin bekräftas av fakta, att djur genomgår evolution, men det existerar ingen fakta på att en art förvandlats till en annan art.

Detta bevisar varken evolutionsteorin eller skapelseteorin, men skapelseteorin har 1+ eftersom det är förväntat att man inte kan observera att en art förvandlas till en annan art.
Håller med om att det inte är bevisat. Mycket som hänt långt bak i tiden går inte att bevisa. Vetenskap går inte ut på att bevisa ( helt till 100 %), den går ut på att ta fram förklaringsmodeller av de fakta som finns. Visa gärna en observation där Gud skapar något? Eller sänker du kraven då?
Citera
2020-08-29, 13:45
Medlem
Citat:
Bra att du håller med om att evolutionsteorin inte är fakta. Men det finns många här på FB som tror att evolutionsteorin är fakta.
Ja, och många påstår att de vet att Gud finns. Eller att spöken finns. O.s.v.
Citera
2020-08-29, 13:49
Medlem
Om man ska ha observationer i realtid som enda krav för att tro något, ja då finns inte så mycket att tro på.
Citera
2020-08-29, 13:57
Medlem
Citat:
Håller med om att det inte är bevisat. Mycket som hänt långt bak i tiden går inte att bevisa. Vetenskap går inte ut på att bevisa ( helt till 100 %), den går ut på att ta fram förklaringsmodeller av de fakta som finns.

Håller inte med, vetenskapen går ut på att bevisa till 100 %, men att man inte alltid kan göra det.

Citat:
Visa gärna en observation där Gud skapar något? Eller sänker du kraven då?

Det behövs inte när det gäller evolutionsteorin vs skapelseteorin, skapelseteorin har 1+ när det gäller existensen av att en art förvandlats till en annan art.

Dessutom behöver man inte höja kraven på andra vetenskapliga teorier som till exempel den allmänna gravitationsteorin där man inte heller kan observera själva fenomenet, utan bara efterverkningarna av fenomenet.
Citera
2020-08-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ja, och många påstår att de vet att Gud finns. Eller att spöken finns. O.s.v.

Jag har aldrig påstått att existensen av Gud är fakta.
Citera
2020-08-29, 14:05
Medlem
Citat:
Om man ska ha observationer i realtid som enda krav för att tro något, ja då finns inte så mycket att tro på.

Det är därför evolutionsteorin är som tro enligt bibeln. Enligt bibeln baserar tro på bevis på det man inte kan se. Evolutionsteorin är också baserat på bevis på det man inte kan se.
Citera
2020-08-29, 14:11
Medlem
Citat:
Evolutionsteorin är också baserat på bevis på det man inte kan se.

och där diskvalificerade du dig själv.
Det är exakt det man kan med evolutions-teorin. Det är just det den går ut på din tokstolle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in