2020-08-29, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stomperud
Det var en merkelig konversasjon, får håpe politiet følger opp det.
Hva gikk det ut på
Citera
2020-08-29, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettsko72
Stegen som leder upp mot balkongen, kan den ha använts av förövarna? Som överraskat AEH i toppen av trappan. Slagit till henne så hon flugit ner för trappa med telefon i fickan/handen?

https://www.aftenposten.no/norge/i/L0zW09/nrk-takarbeidere-kalt-inn-til-avhoer-i-forsvinningssak

Om du har folk som är och jobbar på taket, strax innan försvinnginen. Som taktäckare/snickare ställer man inte en stege mot balkongen utan upp på taket i stället! Vem har plisserat stegen mot balkongen???

Update:
Jag måste redigera mig själv. Ser stegen som leder upp mot balkongen är upp mot markplan. Och inte övervåningen!
Så ser jag också att det står "firmaet drev vedlikehold på både taket og fasaden på ekteparets hus i Lørenskog".

Men kan stegen ha en koppling i saken, eller är det polisen som plasserat stegen mot balkongen?
Jeg husker ikke om jeg har svart på det du spurte om angående stigen, men en nabo observerte at stigen sto opp mot balkongen på morgenen på forsvinningsdagen. Flere detaljer i sitater og i artikler (linker) her:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31
Citera
2020-08-29, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Det er et par ting med det fallet i trappen.

Hvis en voldsmann hadde sparket henne i ryggen på toppen av trappen eller kastet henne utfor så tror jeg overfallet ville stanset der, at hun da hadde blitt uskadeliggjort umiddelbart.

Her rakk hun frem til toalettet i 1. etg, det får meg til å lure på om hun falt for egen maskin.
Hvis hun skjønner at hun er i trøbbel, at hun legger på flukt så kan adrenalinet sette fart på henne, mens alderen kan gjøre det vanskelig å få med seg bena, at hun da snubler.

Ja det er jeg med på. Tenkt det lenge. Men det må kanskje justeres litt for politiet sa stor voldskapasitet samtidig med at de opplyste om blod på veggen ned og hurtigere enn hun kunne løpe.
Hun må ha fått seg en smell og så begynte det å blø. Hvis hun bare snublet så er det ikke stor voldskapasitet. Hvis hun smalt i veggen, så ville ikke blodet rekke å lage merker før hun var i gulvet. Men jeg tror at hun løp mot badet for hvorfor skulle han gått inn der med henne. Bare tidsspille. Han tok henne igjen på badet før hun låste døren. Hadde han slått knytteneven gjennom døren hadde TH sett det med en gang.
Senast redigerad av Mattagg 2020-08-29 kl. 02:58.
Citera
2020-08-29, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Fetad: Hvor skulle han være den kvelden?
Møtet på Lillehammer, når ble det flyttet og til hvilket tidspunkt ble det flyttet?

Han skulle jo ta Lillehammermøtet i stedet for hyttetur. Det var onsdagen. Det er jo her hele greien starter. Og da ville hun være barnevakt
Citera
2020-08-29, 02:53
Medlem
Citat:
Mente du hvis han er 100% uskyldig og hvis det blir bevist at han er 100% uskyldig?
Det vil ikke bety noe spesielt for meg. Jeg kjenner hverken TH eller noen i hans familie. Det vil være veldig bra for TH og familien og venner m.fl. dersom det blir 100% bevist at han er uskyldig hvis han er uskyldig.
Hvis TH er uskyldig og saken ikke blir løst, så vil kanskje noen mennesker for alltid se på TH som skyldig og det er veldig negativt.

OK. Jeg lurer på hva det betyr for deg om han går fri. Ikke om han er skyldig. Hvis han er skyldig, synes du det er riktig at han blir dømt på indisier eller må politiet ha håndfast dokumentasjon på hele opplegget?
Citera
2020-08-29, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mattagg
Han skulle jo ta Lillehammermøtet i stedet for hyttetur. Det var onsdagen. Det er jo her hele greien starter. Og da ville hun være barnevakt
Takk. Jeg har ikke lest dette og har kke forstått det slik. Skulle ikke møtet i Lillehammer være på torsdag formiddag kl 11?

Hagen har også forklart at han skulle i et møte på Lillehammer dagen etter, 1. november, klokken 11 på formiddagen. Avtalen skal ha vært av løs karakter.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Joaa06/loerenskog-saken-avlyste-hyttetur-i-sms-paa-forsvinningsdagen

Jeg forsto det slik at TH og AE ikke hadde avklart når de skulle reise til hytten og at de ikke hadde avklart om de skulle reise sammen eller hver for seg. Dette skulle de snakke om på telefonen forsto jeg det som. Jeg forsto det slik at TH måtte se an arbeidsdagen før han visste om han skulle reise til hytten den 31.10 eller ikke.
Citera
2020-08-29, 03:22
Medlem
Citat:
Bryter inn litt for å si at jeg ville diskutere opplysninger og forsøke å se sammenhenger og og hvem det kunne peke mot. Men her er så mye historier, gjerne så vilt oppdiktet at det nesten føles som om noen gjør narr av drapet. Og noen er hysterisk etter å teppebombe tråden. Nesten panisk så andre skal flykte. Så det er mulig noen bare vil bølle. Det er trist. Et menneske er drept og hennes siste timer kan ha vært grusomme. Og hun har ikke fått noen grav. Men vi har jo ikke noe nytt å diskutere egentlig, så en pause er sikkert bra. Helt til det kommer noe nytt. Da håper jeg det kan bli saklige diskusjoner. Noen kan litt om temaet tydeligvis og det er interessant å lese. Og monero typen som forklarte. Det var en ny verden som åpnet seg om hvordan penger transporteres usynlig.
Vel Talt!
Når saken står så stille som nå er det egentlig bare hypoteser fundamentert i kjente opplysninger som er interessant.
Det er nok en del rødvinsdetektiver her inne som dessverre har greid å ødelegge tråden.
Det har vært mange innom her med forskjellig kompetanse og mye å bidra med som nå er forsvunnet takket være alle som ødelegger.
Jeg ser klare bygdedyrtendenser her. Folk som er følelsesmessig engasjert på en negativ måte når det kommer til TH.
Ser noen ganger ut som et irrasjonelt hat, håper TH slipper å møte på disse menneskene ute.

Citat:
Ja det er jeg med på. Tenkt det lenge. Men det må kanskje justeres litt for politiet sa stor voldskapasitet samtidig med at de opplyste om blod på veggen ned og hurtigere enn hun kunne løpe.
Hun må ha fått seg en smell og så begynte det å blø. Hvis hun bare snublet så er det ikke stor voldskapasitet. Hvis hun smalt i veggen, så ville ikke blodet rekke å lage merker før hun var i gulvet. Men jeg tror at hun løp mot badet for hvorfor skulle han gått inn der med henne. Bare tidsspille. Han tok henne igjen på badet før hun låste døren. Hadde han slått knytteneven gjennom døren hadde TH sett det med en gang.

Det var snakk om bloddråper som var forsøkt vasket, de kan ha vært gamle.
Jeg har også lurt på det med badet, hvorfor hun valgte det og ikke utgangsdøren, jeg tror dodøren stod åpen og at hun kastet seg inn der istedet for å gå for utgangsdøren.
Om hun hadde løpt skrikende ut der ville det ha vært problematisk for GM.
Nå vet ikke jeg hvordan det ser ut inne der, men om det var en entredør i tillegg til utgangsdøren så blir valget mer naturlig, samme om utgangsdøren er låst og hun har mobilen i en hånd.

Hun kan nok ha gått for toalettet med nøkkel klar i låsen på innsiden og telefonen med seg så hun kunne fått ringt.

GM har nok brukt jammer for å forsikre seg om at hun ikke satt i telefonen eller rakk å ringe
Citera
2020-08-29, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gina33
OK. Jeg lurer på hva det betyr for deg om han går fri. Ikke om han er skyldig. Hvis han er skyldig, synes du det er riktig at han blir dømt på indisier eller må politiet ha håndfast dokumentasjon på hele opplegget?
Jeg velger å skrive om spørsmålet ditt, og jeg svarer generelt:

"Hvis en person er skyldig, synes du det er riktig at han/hun blir dømt på indisier eller må politiet ha håndfast dokumentasjon på hele opplegget?"

Jeg tenker: Men vi vet ikke om den personen er skyldig, politiet vet ikke om den personen er skyldig, dommeren vet ikke om den personen er skyldig. Kun den personen vet om han/hun er skyldig eller ikke skyldig.

Faren ved å dømme mennesker på indisier er at de menneskene risikerer å bli dømt for en forbrytelse som de ikke har begått og som de er 100% uskyldige i, og at uskyldige mennesker risikerer å bli dømt på samme typer indisier eller lignende indisier senere. I tillegg til at det er fare for at det mennesket som du eventuelt "tenker deg at er skyldig" blir dømt for en forbrytelse som han/hun ikke har begått.

Jeg synes ikke at mennesker skal bli dømt på indisier.

(09.08.2016) Synes justismord er verre enn at forbrytere går fri
Folk flest vil heller at kriminelle slipper fengsel enn at uskyldige blir dømt.
Det er et nesten umulig dilemma: Skal du sikre at alle forbrytere får som fortjent, risikerer du at mange uskyldige havner i fengsel. Det skal lite til for å dømme noen.

Og omvendt: Vil du være sikker på at ingen blir uskyldig dømt, må du godta at skyldige går fri. Kravene for å bli dømt blir svært strenge.
Hvilken av de to situasjonene synes folk flest er verst? Det har forskere ved Universitetet i Bergen undersøkt.
For et par år siden stilte de spørsmålet til et representativt utvalg av befolkningen.
1000 personer svarte på om de mener det er mest urettferdig at en uskyldig person blir dømt, eller at en skyldig person går fri.
Sju av ti synes justismord er verre enn at en kriminell slipper fengsel
.

https://forskning.no/kriminalitet-juridiske-fag/synes-justismord-er-verre-enn-at-forbrytere-gar-fri/404200
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-29 kl. 04:18.
Citera
2020-08-29, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Th kan verken sende sms eller mail, men har bedre innsikt i krypto enn kripos, jf brev fra datter. Intet mindre enn imponerende. Han ville risikere sin kones død for å tvinge kidnapper i kne ved ikke å betale.

Datteren har forsvart faren og mener at siden han er teknisk tilbakestående, så kan han ikke styre kryptokontoen. Jeg tror ikke TH har styrt kryptokontoen for det ville vært umulig mtp all overvåkningen han antagelig er blitt utsatt for. Det er for usannsynlig at han skulle ta sjansen på det.
Citera
2020-08-29, 04:34
Medlem
Fra en annen sak (se link i spoiler):

I bevisoppgaven sendt til partene fredag kveld, fremgår det at Elden og medforsvarer Bernt Heiberg vil legge fram en vitenskapelig artikkel om iPhones helseapp i retten.
I en oppsummering av artikkelen heter det at digitale spor fra appen kan brukes som bevis, for eksempel for å sannsynliggjøre hvilken reiserute som har blitt brukt.
Samtidig påpekes det at påliteligheten er avhengig av flere faktorer, som på hvilken måte og hvor fort brukeren går. Artikkelforfatterne skriver også at målingene i appen kan ha et avvik fra de faktiske forhold på opptil 40 prosent.
...
VG har tidligere skrevet at en slik helseapp har også vært sentral i politiets arbeid med forsvinningssaken på Lørenskog.
– Det er mange sensorer inne i telefonen som viser bevegelser ganske nøyaktig, sier Lied.
Mange har appen uten å vite det.
Han påpeker at appen kan være i bruk uten at folk er klar over det.
– Alt blir logget i helseappen, på iPhone er den preinstallert. Den har også et arkiv så langt tilbake man har hatt telefonen.

Er den omtalte iPhones helseapp akkurat samme app som det var på AEs mobil og som registrerte bl.a. det brå fallet i trappen?

Om helseappen på AEs mobil:
En forskningsartikkel om helse-appen, skrevet av forskere ved Institutt for rettsmedisin i Haag i Nederland, konkluderer med at skritt registrert av appen i svært stor grad korresponderer med manuell opptelling av skritt. Appen hadde en feilmargin på kun to prosent, og dermed mente forskerne at helseappen kunne brukes som bevis i straffesaker.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/P9WOke/nye-mobilundersoekelser-i-loerenskog-saken-nybrottsarbeid
Senast redigerad av z-z-z 2020-08-29 kl. 05:00.
Citera
2020-08-29, 05:56
Medlem
Citat:

"Hvis en person er skyldig, synes du det er riktig at han/hun blir dømt på indisier eller må politiet ha håndfast dokumentasjon på hele opplegget?"

Jeg tenker: Men vi vet ikke om den personen er skyldig, politiet vet ikke om den personen er skyldig, dommeren vet ikke om den personen er skyldig. Kun den personen vet om han/hun er skyldig eller ikke skyldig.

Faren ved å dømme mennesker på indisier er at de menneskene risikerer å bli dømt for en forbrytelse som de ikke har begått og som de er 100% uskyldige i, og at uskyldige mennesker risikerer å bli dømt på samme typer indisier eller lignende indisier senere. I tillegg til at det er fare for at det mennesket som du eventuelt "tenker deg at er skyldig" blir dømt for en forbrytelse som han/hun ikke har begått.

Det er et nesten umulig dilemma: Skal du sikre at alle forbrytere får som fortjent, risikerer du at mange uskyldige havner i fengsel. Det skal lite til for å dømme noen.

Og omvendt: Vil du være sikker på at ingen blir uskyldig dømt, må du godta at skyldige går fri. Kravene for å bli dømt blir svært strenge.
Hvilken av de to situasjonene synes folk flest er verst? Det har forskere ved Universitetet i Bergen undersøkt.
For et par år siden stilte de spørsmålet til et representativt utvalg av befolkningen.
1000 personer svarte på om de mener det er mest urettferdig at en uskyldig person blir dømt, eller at en skyldig person går fri.
.

https://forskning.no/kriminalitet-juridiske-fag/synes-justismord-er-verre-enn-at-forbrytere-gar-fri/404200

Takk for svar. Så du mener indirekte bevis ikke holder generelt og dermed ikke i denne saken, ok. Hva slags dokumentasjon skal til mener du for at man skal kunne dømme noen i denne saken, TH eller andre? Tolker dit svar slik jeg ventet, at han skal gå fri i stedet for å bli dømt slik bevisbildet er nå. Tror du saken blir henlagt? Hvor lenge bør politiet fortsette å etterforske saken?
Citera
2020-08-29, 09:54
Medlem
Citat:

.

Har også et par spørsmål til deg.
Hva mener du er de viktigste momentene som indikerer at TH er skyldig?

Og dersom han blir funnet skyldig, hva vil være passende straff hvis du fikk bestemme?

Og til slutt: Hvis det viser seg at politi-kritikerne her inne har tatt feil hele tiden og at etterforskningen har vært gjennomført solid hele veien. Og at kritikken rett og slett skyldtes mangel på kunnskap og mangel på innsikt i politiarbeid. Tror du da vi får se brukere legge seg flate og beklage overfor politiet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in