2020-08-28, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Blir mer än 723 döda som du trodde dock.

Mm, visste dock inte att jag gjort sådant avtryck, att någon skulle ta sig tiden att läsa alla mina några hundra inlägg i denna tråd.
Citera
2020-08-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Kanske ingen idé med stora sportevenemangs tills vidare:

Flera coronafall i Helsingborg
Matchen mot Djurgården kan skjutas upp

Armin Gigovic har sedan tidigare insjuknat i corona.

Nu har ytterligare en spelare i A-truppen – samt flera ungdomsspelare – i Helsingborg fått viruset.

Det sätter söndagens match mot Djurgården i farozonen.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/xP1dBp/flera-coronafall-i-helsingborg

Åtminstone dålig tajming att gå ut i TV4 Nyhetsmorgon och gråta för att man inte får ha publik.

Jag raljerar inte då det troligtvis var just ett derby med jättepublik som utlöste det stora utbrottet i Lombardiet, Italien.

Lite svårt att hålla 2 meters avstånd i fotboll, munskydd kanske vore något? Borde FHM inte se över den rekommendationen? Men det bästa vore nog att köra spökboll istället.
Citera
2020-08-28, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Vi ser att antal nya ökar kraftigt i Spanien och Frankrike. Många svenska har semestrat i Spanien eller Frankrike och kom tillbaka till Sverige utan någon som helst kontroll. De testades inte om de har covid eller ej. Detta i kombination med att man har öppnat skolorna kan intensifiera smittningstakten. Detta i sin tur kan leda till att dödligheten också kommer att öka.

Att man är mer försiktig handlar inte om att man är ensam eller ej. Det handlar om att visa respekt mot ett virus som man inte vet särskilt mycket om. Att säga att människor som är oroliga för viruset är olyckliga betyder bara att man inte tar viruset på allvar.

Är inte säker på att du förstår mitt inlägg helt korrekt.
Det jag hänger upp mig på är de personer som hela tiden gör sitt yttersta för att förstora detta.
Är du äldre (väldigt gammal), multisjuk och allmänt skör finns anledning till oro. Likaså om du är extremt fet.
Tillhör du inte dessa kategorier finns ingen större anledning till rädsla.
Nu misstänker jag att merparten av de som skriver på FB i denna tråd inte tillhör ovanstående...

Om man ser till hur viruset slagit mot världen finns ett ganska tydligt mönster av att antalet döda stiger ganska omgående för att relativt snabbt plana ut.
De som avlider är ovan nämnda riskgrupper.

Hysterin som allt skapar är bra mycket värre och kommer få betydligt mer långtgående följer än att personer lämnar jordelivet lite tidigare.

Vi ser också nu ett paradigmskifte där man inte längre talar om att rädda människoliv till varje pris vilket innebär att världen trots allt börjar komma till sans.
Citera
2020-08-28, 19:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt är det inte logiskt någonstans att man stoppar en nyttig utomhusaktivitet som motionslopp medan man inte har några regler kring shopping på Ullared.

Det håller jag med om. Bäst vore att stänga ned de där köpladorna.
Citera
2020-08-28, 19:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jo, det är sant att det är ett stort tryck från kulturbranschen och sportvärlden på regeringen. Samtidigt har bestämmelserna varit fullständigt ologiska, vilket Jonas Gardell påtalade. Man kunde alltså sitta hundratals personer och äta mat vid sina bord på en restaurang. Om sedan någon artist klev upp på scen och började sjunga för gästerna gäller helt andra regler, för det får man inte göra.

Något exakt avstånd har jag svårt att själv avgöra vad som är lämpligt, men gissningsvis är numrerade sittplatser bättre än om man har ståplats på en konsert där man står tätt i hop. Jag tror i vart fall inte att det här kommer att öka smittspridningen i någon större omfattning. Andra länder öppnar också upp för större sammankomster.

Sång har ju visat sig sprida viruset rejält, så helt ologiskt är det kanske ändå inte. Tror inte heller att det är folksamlingarnas storlek som avgör smittspridningen. Inte när man pratar om dessa nivåer. Redan 50 personer är egentligen rätt mycket. Ser betydligt större risker inom kollektivtrafik och skolor, som faktiskt är slutna utrymmen.
Citera
2020-08-28, 20:02
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför vill du att det ska dö massa folk i andra länder?

Själv hoppas jag att alla länder gör vad som är bäst utifrån de egna förutsättningarna och att vi alla minimerar dödsfallen. Om det innebär att Sverige stannar där vi är nu i "Corona-VM" så är det fine by me.

Klättra nedåt betyder att färre dör/infekteras.
Citera
2020-08-28, 20:04
Medlem
I USA har en person fått Corona igen, denna gången var det värre
Citat:
COVID-19 reinfection reported in Nevada patient, researchers say
Citat:
The case involves a 25-year-old man living in Reno, Nevada, who first tested positive for COVID-19 in mid-April. He recovered, but got sick again in late May. The second time around, his illness was more severe, the case report said.
https://www.nbcnews.com/health/health-news/covid-19-reinfection-reported-nevada-patient-researchers-say-n1238679
Citera
2020-08-28, 20:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Är inte säker på att du förstår mitt inlägg helt korrekt.
Det jag hänger upp mig på är de personer som hela tiden gör sitt yttersta för att förstora detta.
Är du äldre (väldigt gammal), multisjuk och allmänt skör finns anledning till oro. Likaså om du är extremt fet.
Tillhör du inte dessa kategorier finns ingen större anledning till rädsla.
Nu misstänker jag att merparten av de som skriver på FB i denna tråd inte tillhör ovanstående...

Om man ser till hur viruset slagit mot världen finns ett ganska tydligt mönster av att antalet döda stiger ganska omgående för att relativt snabbt plana ut.
De som avlider är ovan nämnda riskgrupper.

Hysterin som allt skapar är bra mycket värre och kommer få betydligt mer långtgående följer än att personer lämnar jordelivet lite tidigare.

Vi ser också nu ett paradigmskifte där man inte längre talar om att rädda människoliv till varje pris vilket innebär att världen trots allt börjar komma till sans.

Jag håller med dig att det är väldigt få som dör av covid. Däremot vet jag också att många har fått allvarliga skador efter att de har överlevt covid. Eftersom det finns mycket som vi inte vet om viruset kan vi inte veta om viruset kan orsaka permanenta organskador eller ej. Därför anser jag att vi bör vara försiktiga och införa hårdare restriktioner (stänga gymnasieskolor och universitet till exempel).
Citera
2020-08-28, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lite svårt att hålla 2 meters avstånd i fotboll, munskydd kanske vore något? Borde FHM inte se över den rekommendationen? Men det bästa vore nog att köra spökboll istället.
Runt 20 spelare i Skellefteå och Luleå fick Covid-19 efter sista omgången i SHL i mars.
Citera
2020-08-28, 20:20
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
I USA har en person fått Corona igen, denna gången var det värre

https://www.nbcnews.com/health/health-news/covid-19-reinfection-reported-nevada-patient-researchers-say-n1238679

Låter så pass nära i tid, så jag förmodar att det rör sig om samma sjukdomsfall.

Hade hen, däremot haft covid-19 i april/maj och fått det igen, nu, så hade det varit en annan femma.

Ah,nu läste jag artikeln. Tydligen så skiljde sig virusets genitik lite mellan de två tillfällena. SARS-COV2 verkar vara ett riktigt lurigt litet virus. Undrar just hur mycket ett kommande vaccin kommer att hjälpa. Hoppas det gör det. Annars så lär hela mänskligheten behöva bli smittad, (åtminstone minst 80 procent, i och med att det är en klustersmitta), flera gånger om, innan det här är över. Tur då att vi kör med en långsiktig strategi.
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-08-28 kl. 20:28.
Citera
2020-08-28, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Låter så pass nära i tid, så jag förmodar att det rör sig om samma sjukdomsfall.

Hade hen, däremot haft covid-19 i april/maj och fått det igen, nu, så hade det varit en annan femma.
I artikeln så står det att det var en annan strain av viruset.
Citera
2020-08-28, 20:23
Medlem
Tycker folk att personer som tex @pwolodarski @bjornsing @nymne @gorberg @sofius haft rätt i sina utsagor / alarmism om utvecklingen i Sverige??? Alarmisterna vacklar och pudlar allt mer imo så kanske man kan börja säga att Sveriges strategi inte var så dålig som charlatanerna hävdat eller????

Ser utvecklingen av smittspridning i omvärlden ut som att munskydd för den breda allmänheten har någon som helst positiv effekt???? Hmmmm

hmmmm Diskutera
Senast redigerad av RespeckTheName 2020-08-28 kl. 20:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in