2020-08-28, 19:00
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Därför att du svarar goddag yxskaft. Jag har ante diskuterat gymnasieskolorna. Jag anförde bara det faktum att virusmängd inte korrelerar med smittsamhet.

Det har jag inte heller påstått.
Citera
2020-08-28, 19:02
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, och jag har hela tiden tyckt synd om lärarna, särskilt de äldre som vet med sig att de är i riskgrupp. Men de har inte haft något annat väl än att arbeta med eleverna fysiskt. Lärarna är ju också en grupp som - till skillnad från vårdpersonalen - inte har valt att arbeta med smittsamma personer. De tvingades till detta.
Mest synd var (är?) det om personalen i hemtjänsten som tvingades jobba nära sjuka utan skyddsutrustning. Det är en riktig jävla skandal.
Citera
2020-08-28, 19:02
Medlem
Dags för lite reality check och några brutala sanningar för trådens snöflinge-alarmister.

Alarmist-falangen går mot ett ofrånkomligt nederlag, det blir tydligare och tydligare för varje dag att Sveriges modell lyckats och att den hyllas mer och mer internationellt.

Dödstalen är nu ytterst modesta. IVA och sjukhusen avbefolkas. Utvecklingen av smittspridningen i omvärlden bekräftar att munskydd för allmänheten är ett stort LOL. Alarmist-krigarnas sista halmstrå är #långtidscovid loooooool varför misstänker jag att majoriteten av långtidscovid överlappar sjukt mycket med de vanliga sjukpensionärs-krigarna som lider av elallergi, diffusa wiplash-skador och whatnot hmmmmmmmmmm
Citera
2020-08-28, 19:05
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Du kommer inte få något svar eftersom olyckskorparna endast fokuserar på det som passar agendan.

Från början var det väldigt mycket fokus på hur många personer som skulle avlida och när det visade sig att siffrorna sjönk drastiskt så ändrades detta fokus. Då gällde att antalet smittade var minsann det som var viktigt. Nu sjunker det också och då flyttas måltavlan mot eventuella framtida men för de som haft sjukdomen alt. att man kan återinsjukna.
Det faktum att Covid-19 är i de allra flesta fall helt ofarlig vill man inte prata om...

När man sitter i sin ensamhet och inget annat hoppas än att världen ska gå i brand kan det kännas bittert att så inte blir fallet.

Vi ser att antal nya ökar kraftigt i Spanien och Frankrike. Många svenska har semestrat i Spanien eller Frankrike och kom tillbaka till Sverige utan någon som helst kontroll. De testades inte om de har covid eller ej. Detta i kombination med att man har öppnat skolorna kan intensifiera smittningstakten. Detta i sin tur kan leda till att dödligheten också kommer att öka.

Att man är mer försiktig handlar inte om att man är ensam eller ej. Det handlar om att visa respekt mot ett virus som man inte vet särskilt mycket om. Att säga att människor som är oroliga för viruset är olyckliga betyder bara att man inte tar viruset på allvar.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset lär skita i huruvida det finns numrerade platser eller inte. Anledningen till att man vill öppna upp för 500 personer är att en massa kulturarbetare, biografägare och idrottsföreningar som missat publikintäkter har gråtit ut.
Samtidigt är det inte logiskt någonstans att man stoppar en nyttig utomhusaktivitet som motionslopp medan man inte har några regler kring shopping på Ullared.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Hydroxichlorochin fungerar om man inte överdoserar o följer anvisningarna på bipacksedeln...

Alla studier som visat att hydroxichlorochin inte hjälper har överdoserat rejält.

https://youtu.be/2uzXHnUViro
Citera
2020-08-28, 19:06
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Alltså, jag kan inte släppa det här (från AB:s coronablogg igår, frågan är till Tegnell):

En reporter frågar vidare: Varför tapetseras stan då med tvåmetersregeln?

– De affischerna har regionerna tagit fram. Det är ett adekvat mått att ha när man är ute och rör sig. När man sitter ner är man still på många sätt. Då kan en meter räcka i det sammanhanget.

Så ofattbart korkat! Det är naturligtvis mycket farligare att sitta bredvid en sjuk person, och andas in hans virus i 2-3 timmar (tänk så många man får i sig på den tiden!). Än att möta någon som är sjuk utomhus på stan, där man bara hinner dra ett andetag ifrån hans utandningsmoln, innan man har gått förbi varandra.

ÄR Tegnell så här korkad, eller låtsas han bara..?

Jag reagerade starkt på detta igår då jag för en gångs skull tittade på PK.

Han är galen, hur skulle det kunna vara något annat?
Citera
2020-08-28, 19:07
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
Dags för lite reality check och några brutala sanningar för trådens snöflinge-alarmister.

Alarmist-falangen går mot ett ofrånkomligt nederlag, det blir tydligare och tydligare för varje dag att Sveriges modell lyckats och att den hyllas mer och mer internationellt.

Dödstalen är nu ytterst modesta. IVA och sjukhusen avbefolkas. Utvecklingen av smittspridningen i omvärlden bekräftar att munskydd för allmänheten är ett stort LOL. Alarmist-krigarnas sista halmstrå är #långtidscovid loooooool varför misstänker jag att majoriteten av långtidscovid överlappar sjukt mycket med de vanliga sjukpensionärs-krigarna som lider av elallergi, diffusa wiplash-skador och whatnot hmmmmmmmmmm

Hittills har Tysklands strategi fungerat bäst om vi nu tittar på hur många som infekterades och dött på grund av covid räknat per capita.

Dessutom har Sveriges BNP sjunkit mer än Finlands, Danmarks och Norges BNP trots att Sverige inte har infört karantän. Det jag ville komma fram till att det är för tidigt att säga att Sverige hanterar coronaviruset bäst.
Citera
2020-08-28, 19:11
Medlem
Rainmans avatar
Sverige har trillat ner på 9e plats på deaths/1M population.

USA och brasilien är snart förbi oss också
Citera
2020-08-28, 19:13
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rainman
Sverige har trillat ner på 9e plats på deaths/1M population.

USA och brasilien är snart förbi oss också

kan du visa en källa? På worldometer står vi fortfarande på plats 5 bakom Italien.
Citera
2020-08-28, 19:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Viruset lär skita i huruvida det finns numrerade platser eller inte. Anledningen till att man vill öppna upp för 500 personer är att en massa kulturarbetare, biografägare och idrottsföreningar som missat publikintäkter har gråtit ut.
Jo, det är sant att det är ett stort tryck från kulturbranschen och sportvärlden på regeringen. Samtidigt har bestämmelserna varit fullständigt ologiska, vilket Jonas Gardell påtalade. Man kunde alltså sitta hundratals personer och äta mat vid sina bord på en restaurang. Om sedan någon artist klev upp på scen och började sjunga för gästerna gäller helt andra regler, för det får man inte göra.

Något exakt avstånd har jag svårt att själv avgöra vad som är lämpligt, men gissningsvis är numrerade sittplatser bättre än om man har ståplats på en konsert där man står tätt i hop. Jag tror i vart fall inte att det här kommer att öka smittspridningen i någon större omfattning. Andra länder öppnar också upp för större sammankomster.
Citera
2020-08-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Hittills har Tysklands strategi fungerat bäst om vi nu tittar på hur många som infekterades och dött på grund av covid räknat per capita.

Dessutom har Sveriges BNP sjunkit mer än Finlands, Danmarks och Norges BNP trots att Sverige inte har infört karantän. Det jag ville komma fram till att det är för tidigt att säga att Sverige hanterar coronaviruset bäst.

Tyskland tror inte på supression längre utan kör oxå på mitigation vad jag förstår. I längden bör Sverige och Tysklands dödstal därför bli ganska likvärdiga. Tyskland har ju oxå större BNP-tapp än Sverige hittils.

Frågan är inte heller vilket land som haft bäst pandemibekämpning. Alarmistfalangens utgångspunkt har ju varit att Sveriges strategi varit total katastrof, vilket de helt uppenbart haft helt fel i hmmmm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in