2020-08-28, 16:21
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.

Polisen säger nej till förslaget om att tillåta större publik vid vissa evenemang.

https://www.svd.se/polisen-sager-nej-till-storre-publik

Skall bli intressant att se vad dom andra remissinstanserna tycker.

Byfånarna i tråden fattade nog inte att FoHM:s uttalande häromdagen bara var ett remissvar.

Tror inte regeringen vågar gå emot polisen nu med allt pangpang och vägspärrar. Sammankomster med 500 pers lär dröja.
Citera
2020-08-28, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Vem bryr sig om vad en gammal barnläkare har för åsikt i frågan?

Cirkulera...
Är väl inte åsikt.
Det är fakta.
Citera
2020-08-28, 16:29
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Förra veckan var det bara Halland, Kronoberg, Västra Götaland och Skåne som hade över 20 fall per 100 000 invånare. Denna vecka blir det nog samtliga.
Så då blir hela Sverige rödlistat igen...
Citera
2020-08-28, 16:30
Medlem
Nu kom Norges siffor, ingen ökning - dom gör rätt!
+0 döda
+0 iva
+22 fall

Förra veckan
+0 döda
+0 iva
+78 fall
Citera
2020-08-28, 16:34
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
"Fixeringen vid antal döda med covid-19 är vilseledande"

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/

En bra artikel.
Citera
2020-08-28, 16:36
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av masen123
13 ggr fler döda / miljon i US än Sverige Just nu

Var har du läst det?

Även jag uppskattar Alfred E Nuemanns utmärkta tidning. Men jag använder den inte som fakta-underlag i diskussioner om Covid-19.

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vad menar du, anser du att vi inte haft stor smittspridning i Sverige? Trots avsaknad på lockdowns osv? Menar du att Spanien som haft massor av kraftfulla restriktioner trots det har haft större smittspridning än Sverige?

- Detta resonemang återkommer ofta i diskussioner om Covid-19. Det bygger på en oförmåga att inse skillnaden mellan orsak och verkan.

Har Spanien haft omfattande smittspridning på grund av att samhället sattes i karantän?
Eller sattes Spanien i karantän på grund av omfattande smittspridning?

Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Tja, kanske, men ändå nja, rimligen var det även i våras så att den ålderskategorin var överreprenserad, i vart fall inte underrepresenterad. Då smittade de äldre som dog, varför händer inte det den här gången? Och att man ska vänta i några veckor, det köper jag inte heller, det är väl vad vi gjort enda sedan mars, att vänta några veckor på alarmisternas löfte om 40 000 döda.

Du har inte hängt med i vad som hände efter mars?

Ifall du vet vad som har inträffat efter mars, så kan du inte ondgöra dig över "alarmister". Det är lika absurt som att sitta i Titanics livbåtar, och anklaga "alarmisterna" för att tjata om risken för isberg.
Citera
2020-08-28, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det anser inte jag. Möjligen kunde man ta bort kravet på bilbälte och MC-hjälm med motiveringen att det bara drabbar den enskilda. Kravet på nykterhet och hastighetsgränser bör emellertid finnas kvar då det riskerar att drabba andra. Precis på samma sätt som ökad smittspridning drabbar andra människor. Munskydd bär man främst för att hindra andra att bli smittade. (hjälper visserligen en del åt andra hållet, men betydligt mindre). Att bära munskydd är att visa omtanke och solidaritet gentemot sina medmänniskor. Det är vackert att bry sig om andra och inte bara tänka på sig själv. Tänker du alltid främst på dig själv? Du är inte en sådan person som håller upp dörren åt någon?
Krav på bilbälten och hjälm samt den sk nollvisionen finns inte av omtanke om människorna utan är rent samhällsekonomiskt motiverade. Det är oftast produktiva människor som dör. Dvs människor som samhället har investerat en utbildning i och som ska återgälda detta genom att jobba och betala skatt.
Citera
2020-08-28, 16:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Är väl inte åsikt.
Det är fakta.

En debattartikel publicerad under ”opinion” = åsikt.

Cirkulera.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-08-28 kl. 16:44.
Citera
2020-08-28, 16:43
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Så då blir hela Sverige rödlistat igen...
Skrev lite fort och det blev, nästa vecka är nog samtliga under 20 menade jag.
Citera
2020-08-28, 16:43
Medlem
Nu är stora delar av Sverige återigen "gult" i Norge. Däribland Värmland. Vilket ofattbart skämt norska FHI är.
Citera
2020-08-28, 16:45
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Skrev lite fort och det blev, nästa vecka är nog samtliga under 20 menade jag.
OK, då är jag med.
Citera
2020-08-28, 16:47
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Nu kom Norges siffor, ingen ökning - dom gör rätt!
+0 döda
+0 iva
+22 fall

Förra veckan
+0 döda
+0 iva
+78 fall
1 meters avstånd,inga masker och tillåter folksamlingar på 200 per. Tror man det vissa skriver här så borde det inte gå....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in