2020-08-28, 15:20
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tack! Finns det tecken på att vi är påväg mot det "magiska" talet 20? Jag har några viktiga resor jag måste göra och har blivit försenad i min planering både vad gäller Norge och Estland som verkar ha samma regler. Att sitta två veckor i karantän vid framkomst blir för kostsamt och är ett tidsslöseri.

Vad jag förstår så är Norge inne och tittar på regionnivå, så även om Sverige i stort skulle snitta på 20 eller lägre, så har man otur och bor i ett län med högre smitta, så är man rökt ändå.
Förra veckan var det bara Halland, Kronoberg, Västra Götaland och Skåne som hade över 20 fall per 100 000 invånare. Denna vecka blir det nog samtliga.
Citera
2020-08-28, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Delar din analys till 100%. Förhoppningen likaså, men jag tror dessvärre att det inte alls behöver bli så. Jag tror många sätter alldeles för hög tilltro till att vi skulle byggt upp en allmän immunitet och att den på något vis skulle begränsa smittspridningen. Så tror inte jag det förhåller sig. Det är andra faktorer som drivit ned smittan under sommaren, varav den viktigaste är att skolorna varit stängda, samt att det varit varmt och soligt.

En viss effekt borde immuniteten ha, i kombination med övriga åtgärder givetvis, men svaret på hur stor den effekten är får vi nog vänta på ytterligare någon månad. Den ökade rörligheten under senaste tiden verkar dock inte ha visat sig i ökad smittspridning ännu. Men fler milda fall bland yngre innebär väl kanske också att färre bryr sig om att testa sig.
Citera
2020-08-28, 15:31
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Då lär man bli tvungen att skriva om Sveriges grundlag om man ska kunna utvisa svenska medborgare.

Ja. Men här i sektionen "medicin och hälsa" vågar jag inte diskutera dom politiska förutsättningarna för återvandring. Däremot bör det gå utmärkt att diskutera hur befolkningstätheten påverkar förutsättningarna för epidemier att spridas.

Citat:
Nu var det inte utlänningar som drog hit smittan utan i huvudsak medelklass i Sverige på skidsemester.

Diskussionen handlade inte om vilka som tog in smittan. Ditt förslag handlade om att minska befolkningen, för att därigenom försvåra för en epidemi att spridas inom Sverige. Jag svarade med att komma med ett förslag på hur befolkningen kan minskas.

För att minska risken att smittsamma sjukdomar kommer in i landet, så kom du med andra förslag. Dessa förslag byggde på att minska resandet. Resandet underlättar för sjukdomar att spridas, och det gäller oavset huruvida det är svenskar eller utlänningar som står för resandet.

I spåren av Covid-19, så kan vi behöva ifrågasätta flygtrafikens omfattning mellan olika delar av Världen. När nästa epidemi uppstår, kommer vi att kunna upptäcka epidemin tillräckligt snabbt? Kommer vi att hinna stänga gränserna tillräckligt snabbt? Såvida svaret är nej, så är det lämpligt minska på flygandet mellan kontinenter.
Citera
2020-08-28, 15:34
Medlem
"Fixeringen vid antal döda med covid-19 är vilseledande"

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/
Citera
2020-08-28, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Men här i sektionen "medicin och hälsa" vågar jag inte diskutera dom politiska förutsättningarna för återvandring. Däremot bör det gå utmärkt att diskutera hur befolkningstätheten påverkar förutsättningarna för epidemier att spridas.

Diskussionen handlade inte om vilka som tog in smittan. Ditt förslag handlade om att minska befolkningen, för att därigenom försvåra för en epidemi att spridas inom Sverige. Jag svarade med att komma med ett förslag på hur befolkningen kan minskas.

För att minska risken att smittsamma sjukdomar kommer in i landet, så kom du med andra förslag. Dessa förslag byggde på att minska resandet. Resandet underlättar för sjukdomar att spridas, och det gäller oavset huruvida det är svenskar eller utlänningar som står för resandet.

I spåren av Covid-19, så kan vi behöva ifrågasätta flygtrafikens omfattning mellan olika delar av Världen. När nästa epidemi uppstår, kommer vi att kunna upptäcka epidemin tillräckligt snabbt? Kommer vi att hinna stänga gränserna tillräckligt snabbt? Såvida svaret är nej, så är det lämpligt minska på flygandet mellan kontinenter.
Jo fler invasiva människor man har i ett land desto högre dödstal.
Titta bara på hela Amerika, Spanien, Belgien, UK med flera.
Negrerna i Afrika klarar sig dock.
Så nu tycker jag vi hjälper dem att komma hem så de inte ska behöva dö i ett främmande land.
Citera
2020-08-28, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Förra veckan var det bara Halland, Kronoberg, Västra Götaland och Skåne som hade över 20 fall per 100 000 invånare. Denna vecka blir det nog samtliga.

Källa på det?
Citera
2020-08-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det ska man givetvis göra och då har vi i Sverige något fler döda än exempelvis USA som i media utmålas som en katastrof och en smitthärd. 1000 döda på ett dygn låter dramatiskt, men har man då 33 gånger mer folkmängd är det inte fullt lika dramatiskt.

Sverige låg väl på drygt 100 per dag som mest. Det skulle motsvara över 3000 döda per dygn i USA. Varje delstat är ju i princip som ett helt land. Visserligen är inte folkmängden särskilt jämnt fördelad, men ändock.

Att det är en klustersmitta gör det lite lurigt att jämföra länder av vitt skilda storlek som USA och Sverige i termer av döda per capita. Men i brist på bättre alternativ så får vi väl göra det ändå.

En orsak till att USA utmålas som värre drabbat än Sverige är att de inte lyckats stoppa smittspridningen så som vi gjort. Det är nu ungefär lika många avlidna per capita i USA som i Sverige men de fortsätter leverera mer än 1000 avlidna per dag vilket motsvarar ungefär 30 per dag i Sverige, dvs mer än 10 gånger fler än vad vi rapporterar.

Till sist så toppade USAs dödstal på mer än 2500 avlidna per dag i april så deras peak var inte så mkt lägre än Sveriges i termer av avlidna per capita och dag
Senast redigerad av ekonomi3 2020-08-28 kl. 15:44.
Citera
2020-08-28, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
"Fixeringen vid antal döda med covid-19 är vilseledande"

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/
Försökt förklara det där för alarmisterna några gånger.
Det går tyvärr inte in.
Hoppas de läser en gång till nu, så kanske nån av dem fattar.
Citera
2020-08-28, 15:41
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har dom börjat att vaccinera lärare?

Jag kan inte detaljerna, men det skulle inte förvånade mig om de vaccinerar lärare. Coronaviruset har redan smittat lärare och elever i en gymnasieskola i min närhet. Gymnasieskolan i min närhet är långtifrån den enda gymnasieskolan i landet där människor har blivit/kommer att bli infekterade av coronaviruset.

Helt idiotiskt att öppna upp gymnasieskolor och universitet igen när vi befinner oss i ett osäkert läge vad gäller viruset. Vi vet inte exakt när vaccinet kommer och hur smittade människor som har kommit tillbaka från utlandet är/har varit och så vidare.

Tänk på att en del lärare är över 50 och har underliggande sjukdomar som högt blodtryck och/eller diabetes 2. Med tanke på lärarbristen idag är det en fullständig katastrof om lärare blir sjukskrivna då det inte är lätt att hitta vikarier. Sjukskrivna lärare kan påverka elevernas prestationer negativt i högre grad än distansundervisning. Dock prioriterar varken FHM eller regeringen landets lärare. Det är alldeles uppenbart.
Citera
2020-08-28, 15:42
Medlem
Citat:
Då lär man bli tvungen att skriva om Sveriges grundlag om man ska kunna utvisa svenska medborgare.

Nu var det inte utlänningar som drog hit smittan utan i huvudsak medelklass i Sverige på skidsemester.

Beror nog lite på hur man ser på det.
Vad jag förstod så var det flesta som varit på skidsemester behjälpliga med smittspårningen.
När det ballade ur på riktigt så menade man att många som kommit ifrån bl.a Iran vägrade uppge sina kontakter.

Så frågan är hur det kunde ”smyga” under radarn. Svennebanan verkade vi ha god koll på.
Ahmed med familj, lite sämre.
Vart tror du smittan spreds mest? Och vilka områden blev hårdast drabbade?
Var det områden med många skidåkare eller Teheran-resenärer?
Citera
2020-08-28, 15:43
Medlem

Polisen säger nej till förslaget om att tillåta större publik vid vissa evenemang.

https://www.svd.se/polisen-sager-nej-till-storre-publik
Citera
2020-08-28, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Försökt förklara det där för alarmisterna några gånger.
Det går tyvärr inte in.
Hoppas de läser en gång till nu, så kanske nån av dem fattar.

Alarmisterna kommer fortsätta sitta o tjata,
Snart kommer smälla, snart har vi 20 000 döda
Vänta bara.....
Spelar ingen roll hur mkt vi bevisar för dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här