2020-08-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja. Men här i sektionen "medicin och hälsa" vågar jag inte diskutera dom politiska förutsättningarna för återvandring. Däremot bör det gå utmärkt att diskutera hur befolkningstätheten påverkar förutsättningarna för epidemier att spridas.

Diskussionen handlade inte om vilka som tog in smittan. Ditt förslag handlade om att minska befolkningen, för att därigenom försvåra för en epidemi att spridas inom Sverige. Jag svarade med att komma med ett förslag på hur befolkningen kan minskas.

För att minska risken att smittsamma sjukdomar kommer in i landet, så kom du med andra förslag. Dessa förslag byggde på att minska resandet. Resandet underlättar för sjukdomar att spridas, och det gäller oavset huruvida det är svenskar eller utlänningar som står för resandet.

I spåren av Covid-19, så kan vi behöva ifrågasätta flygtrafikens omfattning mellan olika delar av Världen. När nästa epidemi uppstår, kommer vi att kunna upptäcka epidemin tillräckligt snabbt? Kommer vi att hinna stänga gränserna tillräckligt snabbt? Såvida svaret är nej, så är det lämpligt minska på flygandet mellan kontinenter.
För något som inträffar med 50 års mellanrum? Skulle inte tro det.
Citera
2020-08-28, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+1 döda
+2 iva
+209 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+23 fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+73 fall

Norge rapporterar senare

Kan du berätta vad du grundar dina iva-siffror på?
För alla länder menar jag alltså. Är dom jämförbara?
Citera
2020-08-28, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Sverige
+1 döda
+2 iva
+209 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+23 fall

Danmark
+0 döda
+0 iva
+73 fall

Norge rapporterar senare
NU ÖKAR IVA!!!!!
Citera
2020-08-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milosebic
NU ÖKAR IVA!!!!!

Vad menar du?
Citera
2020-08-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
Vad menar du?
Tony glömde lägga till det. Jag ville bara se till att det inte gick någon förbi.
Citera
2020-08-28, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Alarmisterna kommer fortsätta sitta o tjata,
Snart kommer smälla, snart har vi 20 000 döda
Vänta bara.....
Spelar ingen roll hur mkt vi bevisar för dom

Men har du tänkt att det kanske inte är vidare förnuftigt att inte vidta stora försiktighetsåtgärder på ett virus i inte vet så mycket om? Släppa fritt är i min mening otroligt oansvarigt agerande. Jag hör iaf till den skalan att man ska vara väldigt försiktig innan vi vet hur allt yttrar sig. Just nu är det sluttande kurva men vi har inte en blekaste hur det ser ut i november-januari, kan bli kaos eller så blir det bra. Så för att vara på den säkra sidan bör man inte släppa restriktionerna för tidigt.
Citera
2020-08-28, 15:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Och bara en sån sak som att behöva gå till bolaget speciella tider för att handla starkvaror måste ju bara upplevas som värsta inskränkningen av friheten.
För att inte tala om kontrollen utav hanteringen av kontanter - man får ju inte utan vidare plocka ut hur mycket som helst av sina kontanter hos banken - och än mindre sätta in ...

Apropå smittspårning och klamydia som tidigare diskuterats: måste väl upplevas som kränkande att uppge vem man hoppat i säng med - och till på köpet indirekt då uppge sin sexuella läggning.

Har sagt det förut: ”Din rätt till frihet inkräktar på någon annans rätt till frihet.”
Så långt tänker inte ”frihetsmupparna” ...

Så är det. Det räcker egentligen med ett enda ord för att sammanfatta deras mentalitet - egoism.
Citera
2020-08-28, 16:00
Medlem
Citat:
Tony glömde lägga till det. Jag ville bara se till att det inte gick någon förbi.

Men IVA ökar ju inte. 21 vårdas just nu vilket är lägsta noteringen sedan man började rapportera och antalet nya fall ligger stabilt på några enstaka per dag

Edit: Insåg precis sarkasmen
Senast redigerad av ekonomi3 2020-08-28 kl. 16:06.
Citera
2020-08-28, 16:01
Medlem
Citat:
NU ÖKAR IVA!!!!!

Precis! Om man lyssnar på TonnyDR borde IVA vara överfullt nu. Konstant ökning varje dag under flera månader trots grafen pekar rakt ner mot ingenting. Otroligt att någon orkar lyssna på honom.

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Du snubblar i ditt eget resonemang i att USA påstås vara katastrof men Sverige är sämre, för att sedan direkt säga att stater i USA i princip är som ett eget land.

Det finns stora stater i USA som har tre gånger så många döda per capita som Sverige. Om nu staterna är som egna länder, varför kan man inte lika gärna jämföra USA med EU som helhet.

Min åsikt är att det hur man än klumpar ihop/separerar stater och länder så är det vanskligt om inte omöjligt att dra slutsatser huruvida den ene är bättre än den andre genom att enbart titta på dödstal.

Tror jag förstår vad du menar, men tycker inte ditt resonemang bär hela vägen fram. Trots allt finns ju federala lagar som gäller i hela USA. Det har vi inte riktigt på samma vis i Europa, även om vi (tyvärr) går mer och mer åt det hållet.
Citera
Medlem
Skåne har ökat mest senaste veckan och idag hade dom +48 fall

Citat:
Antalet smittade ökar i Skåne
https://www.vk.se/2020-08-26/antalet-smittade-okar-i-skane
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
"Fixeringen vid antal döda med covid-19 är vilseledande"

https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2020/08/fixeringen-vid-antal-doda-med-covid-19-ar-vilseledande/
Ja. Den där andemeningen skrev jag tidigt i tråden. Roligt att ha en läkarkollega på sin sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in