2020-08-28, 13:36
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Visst går det att umgås om man tar ansvar. Jag värnar mina medmänniskor och visar extra hänsyn till de som befinner sig i riskgrupp. I viss mån gör jag det själv också, då det inte går någon knivskarp gräns. Det går från låg till hög med en skala. Stora event är förbjudna ja - men nu vill ju FHM höja gränsen från 50 till 500 personer. Givetvis är det för att det råder press från exempelvis artister och teaterfolk. De tappar sin försörjning. Frågan är dock om det är rätt väg att höja gränsen för hur många som ska samlas för att de ska få sin försörjning? Bättre hade väl varit att ge dem a-kassa kan jag tycka. Sedan kan jag tycka att en gräns så hög som 500 personer är i princip att sätta ingen gräns alls. Det går nästan inte att avgränsa vid exempelvis allmänna sammankomster. Polisen säger också i remissvaret att de omöjligen kan upprätthålla en sådan gräns. De hade lika gärna kunnat sätta 50 tusen. Finns en coronasmittad i folksamlingen och smittar i en stor radie kommer denna aldrig att förmå att smitta ned fler än 500 ändå. Tror det högsta antalet jag läst om som blivit smittad av en och samma person ska ha varit 70 pers. Därför är en gräns på 500 bara symbolik. Då kan de lika gärna ta bort restriktionen helt kring detta.

Du ger ju bara argument för att det funkar att ha ett öppet samhälle med restriktioner
Citera
2020-08-28, 13:37
Medlem
simonvps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tidigare i vår hette det ju att "vi var i olika faser" och att vi "låg efter" så det gick inte att jämföra med andra....

Kan det vara så att vi ligger lite efter i Sverige nu också mån tro?

I så fall så öppnar vi nog Pandoras ask lite väl tidigt...

Vi har väl tvärtom legat före många länder, bortsett från typ Spanien, Italien och Frankrike?
Citera
2020-08-28, 13:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Japp, för alla handlar ju av samma företag och alla i grannskapet är ok med att få leverans vid exakt samma dag och tid.......

Finns fler leverantörer, men det beror säkert på var man bor också. Jag kan välja mellan Hemköp, Willys, ICA, City Gross, Mathem.se, mat.se. Finns säkert fler, men dessa är de jag provat. De erbjuder alla ungefär samma service. Jag kan välja tidsintervall från 08 på morgonen till 22 på kvällen. Ser dessa bilar överallt. Många är det dessutom som jobbar hemma, så det är inte jätteviktigt om maten anländer kl 09 eller 22. Har jag möte, eller är upptagen på annat vis kan någon annan i familjen ställa in maten i kyl/frys eller skafferi. Kan inte bli enklare än så. I början av pandemin var jag själv och handlade på morgonen innan det var så mycket folk, men det slutade jag med ganska omgående. I början var det också svårt att hitta tider, men många av de här företagen har kraftigt byggt ut sin kapacitet för hemleverans. Jag tror ärligt talat att denna trend är här för att stanna. En del av de här företagen erbjuder ju inga fysiska butiker. De spar mycket pengar på lokaler och personal. "Kassapersonalen" är de som kör ut maten.
Citera
2020-08-28, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Tidigare i vår hette det ju att "vi var i olika faser" och att vi "låg efter" så det gick inte att jämföra med andra....

Kan det vara så att vi ligger lite efter i Sverige nu också mån tro?

I så fall så öppnar vi nog Pandoras ask lite väl tidigt...
Ja det är alldeles för tidigt.
Tyskarna väntar istället in vaccin, speciellt efter tyska forskare kom fram till att det tydligen inte ger så mycket immunitet om man blir smittad.
Citat:
German research suggests infection offers little immunity to coronavirus
https://www.thelocal.de/20200713/german-research-suggests-infection-offers-little-immunity-to-coronavirus
Citera
2020-08-28, 13:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Teater och melodifestivalen är naturligtvis kultur även om jag hatar det. Men i stort sett allt kan klassas som kultur och extremt mycket av detta är praktiskt taget förbjudet i Sverige och i många andra länder. Hur man inte kan se kopplingen till frihetsinskränkningar i detta är otroligt. "JAG påverkas minsann inte"

Låt mig gissa. Du anser även att krav på säkerhetsbälte vid bilkörning också inskränker din personliga frihet, eller hjälmtvång vid MC-åkning, eller det faktum att du inte får dricka 7 starköl och därefter sätta dig bakom ratten? Eller inte köra 200 blås förbi en skola. Visst är det så? En jävla frihetsinskränkning är vad det är!
Citera
2020-08-28, 13:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Du ger ju bara argument för att det funkar att ha ett öppet samhälle med restriktioner

Om restriktionerna är genomtänkta och vettiga ja.

Sedan finns det en stor skala rörande vad vi menar med restriktioner och vad vi menar med ett öppet samhälle. För mig är inte ett öppet samhälle samma sak som anarki där alla i alla lägen får göra precis vad man vill.

Finns väl ett gammalt ordspråk som lyder ungefär så här. "Gränsen för en persons frihet utsträcker sig till ett läge där någon annan får sin frihet och trygghet överträdd" (säkert inte korrekt citerat, men visar ändå på andemeningen).

Problemet om någon vill dricka 7 starköl och sedan sätta sig bakom ratten är ju riskenatt denna person kör ihjäl någon. Som i fallet med den stackars 5-åringen som nyligen blev ihjälkörd av ett rattfyllo exempelvis. Resonemanget går ju att applicera även på denna pandemi. Om jag tycker att min frihet inskränks så till den milda grad att jag vägrar sätta på mig ett munskydd på bussen och därför smittar ned någon i riskgrupp så att denna dör är jag egentligen inte ett dugg bättre än rattfyllot. Olyckor kan aldrig helt undvikas, men vi kan göra vad vi kan för att minska dem och ta hand om varandra. Uppoffringen är inte särskilt stor att hålla sig nykter bakom ratten, inte köra som en biltjuv utanför skolor, eller att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafik, samt upprätthålla avståndet till andra. Det är inte inskränkt frihet, det är sunt förnuft.
Citera
2020-08-28, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Känns som argumenten är rätt lika på "bägge sidor"

För de Tegnell-trogna är det alltid om 2 veckor som smittspridningen skall ta fart i våra grannländer som nu är helt oskyddade efter sina lockdowns....
Dvs de som inte satsade på flockimmunitet och istället räddade massa liv.

Vet inte om jag vill ställa mig på någon sida här egentligen, tycker i ärlighetens namn att det mesta är trams.
Men visst, tvingas jag välja så tycker jag nog att Sverige har gjort mer rätt än övriga världen...
Citera
2020-08-28, 13:59
Medlem
Citat:
Låt mig gissa. Du anser även att krav på säkerhetsbälte vid bilkörning också inskränker din personliga frihet, eller hjälmtvång vid MC-åkning, eller det faktum att du inte får dricka 7 starköl och därefter sätta dig bakom ratten? Eller inte köra 200 blås förbi en skola. Visst är det så? En jävla frihetsinskränkning är vad det är!
Sluta fjanta dig. Det är viss skillnad på att köra rattfull med att tvingas i två veckors karantän för att man pissade på en toalett i en "röd zon" eller för all del att bli isolerad från omvärlden i 14 dagar likt gästarbeterna i Tyskland när några insjuknade. Med hot om straff får tilläggas.
Det om något är en extrem jävla inskränkning på den personliga friheten.
Citera
2020-08-28, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja det är alldeles för tidigt.
Tyskarna väntar istället in vaccin, speciellt efter tyska forskare kom fram till att det tydligen inte ger så mycket immunitet om man blir smittad.

https://www.thelocal.de/20200713/german-research-suggests-infection-offers-little-immunity-to-coronavirus

Liten studie förvisso men det finns ju fler som givit liknande resultat vilket oroar.

Misstänker att FHM vill ha upp smittspridningen till en högre nivå (R < 1 just nu) för att jobba på "flockimmuniteten".

Vi lever i ett enda stort Corona-experiment, spännande.

Den som lever får se.
Citera
2020-08-28, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Avlidna: 1
Nya fall: 209

Fördelning av nya rapporter: https://covidstatistik.se/

Fem senaste fredagssiffror avlidna: 5, 7, -3, 4, 21.
Fem senaste fredagssiffror nya fall: 258, 444, 356, 327, 237.
Citera
Avslutad
Citat:
Finns fler leverantörer, men det beror säkert på var man bor också. Jag kan välja mellan Hemköp, Willys, ICA, City Gross, Mathem.se, mat.se. Finns säkert fler, men dessa är de jag provat. De erbjuder alla ungefär samma service. Jag kan välja tidsintervall från 08 på morgonen till 22 på kvällen. Ser dessa bilar överallt. Många är det dessutom som jobbar hemma, så det är inte jätteviktigt om maten anländer kl 09 eller 22. Har jag möte, eller är upptagen på annat vis kan någon annan i familjen ställa in maten i kyl/frys eller skafferi. Kan inte bli enklare än så. I början av pandemin var jag själv och handlade på morgonen innan det var så mycket folk, men det slutade jag med ganska omgående. I början var det också svårt att hitta tider, men många av de här företagen har kraftigt byggt ut sin kapacitet för hemleverans. Jag tror ärligt talat att denna trend är här för att stanna. En del av de här företagen erbjuder ju inga fysiska butiker. De spar mycket pengar på lokaler och personal. "Kassapersonalen" är de som kör ut maten.

Min poäng är att det inte finns någon miljövinst. Det är inte så att det är en enda lastbil som levererar till samma område under samma tid.
Citera
Medlem
Sverige
+1 döda
+2 iva
+209 fall

Finland
+0 döda
+0 iva
+23 fall

Danmark