Citat:
Ursprungligen postat av
simonvp
Du ger ju bara argument för att det funkar att ha ett öppet samhälle med restriktioner

Om restriktionerna är genomtänkta och vettiga ja.
Sedan finns det en stor skala rörande vad vi menar med restriktioner och vad vi menar med ett öppet samhälle. För mig är inte ett öppet samhälle samma sak som anarki där alla i alla lägen får göra precis vad man vill.
Finns väl ett gammalt ordspråk som lyder ungefär så här. "Gränsen för en persons frihet utsträcker sig till ett läge där någon annan får sin frihet och trygghet överträdd" (säkert inte korrekt citerat, men visar ändå på andemeningen).
Problemet om någon vill dricka 7 starköl och sedan sätta sig bakom ratten är ju riskenatt denna person kör ihjäl någon. Som i fallet med den stackars 5-åringen som nyligen blev ihjälkörd av ett rattfyllo exempelvis. Resonemanget går ju att applicera även på denna pandemi. Om jag tycker att min frihet inskränks så till den milda grad att jag vägrar sätta på mig ett munskydd på bussen och därför smittar ned någon i riskgrupp så att denna dör är jag egentligen inte ett dugg bättre än rattfyllot. Olyckor kan aldrig helt undvikas, men vi kan göra vad vi kan för att minska dem och ta hand om varandra. Uppoffringen är inte särskilt stor att hålla sig nykter bakom ratten, inte köra som en biltjuv utanför skolor, eller att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafik, samt upprätthålla avståndet till andra. Det är inte inskränkt frihet, det är sunt förnuft.