2020-08-28, 14:35
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Alla länder underrapporterar antalet smittade. Antalet inlagda på sjukhus och IVA däremot är svårare att mörka. Likaså antalet döda. Är det många som läggs in på sjukhus och är många som dör är smittspridningen högst sannolikt stor även den.
Döda är precis lika lätt att mörka när det är 0-2 per dag.
Citera
2020-08-28, 14:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Då lär man bli tvungen att skriva om Sveriges grundlag om man ska kunna utvisa svenska medborgare.

Nu var det inte utlänningar som drog hit smittan utan i huvudsak medelklass i Sverige på skidsemester.
Fast FHM har ju sagt att det inte var skidresenärerna i februari som primärt tog hit smittan, utan "andra" som åkte till "andra länder". Vilka grupper och länder de talade om vet jag inte.
Citera
2020-08-28, 14:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skillnaden på smittan i sverige och grannländerna är marginell. Det är så små tal. Tänk på att Sverige nästan har lika många invånare som D och N tillsammans.

Lika fullt har Danmark och Norge färre nya smittade tillsammans än vad Sverige har. Och de är nog inte sämre på att testa där än vad vi är i Sverige. Jag är snarare övertygad om att vi missar betydligt fler fall.
Citera
2020-08-28, 14:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Skillnaden på smittan i sverige och grannländerna är marginell. Det är så små tal. Tänk på att Sverige nästan har lika många invånare som D och N tillsammans.
Men man mäter väl och jämför statistiken relaterat till invånarantalet, dvs per tex. 100k invånare?
Citera
2020-08-28, 14:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Döda är precis lika lätt att mörka när det är 0-2 per dag.

Nu tror jag inte det faktum att vi har så otroligt många fler döda i covid19 beror på att våra grannländer mörkat sina dödstal.
Citera
2020-08-28, 14:39
Medlem
Xfiless avatar
1 nytt dödsfall idag och detta skrev du igår..

Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
I morgon räknar jag med +3 igen fredagar är ju numera aktiva dagar och siffrorna tas fram tidigt.
Citera
2020-08-28, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Någon som har koll på hur många nysmittade vi ligger på per 100k invånare? Är det per vecka man mäter, eller vad är tidsenheten? Tex. Norge använder sig ju av ett nyckeltal som väl är detta när de fipplar med sina "röda zoner" fram och tillbaka.
Den här sidan finns
https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Fall per 100k invånare senaste 2 veckorna
Sverige 31.9
Danmark 24.3
Norge 13.6
Finland 6.1
Citera
2020-08-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen
har du funnit botemedel mot Hjärtsjukdomar, Cancer, Stroke m.m eller hur tolkar ni detta?

https://paleofam.com/2020/07/causes-of-death-in-ny-state-march-1-april-25/?fbclid=IwAR3qfBQgXcKEOFTdc21pchzkXAbbEjNP8SpAcIYR MrmC-QdYmnkIHnXB4lU

Har sett bilden innan men inga källor.

Källorna i bilden är länkar till statistik-siter med massa olika statistik - ungefär som att påstå något specifikt och sedan ange wikipedia.com som källa.

Motbevisa mig gärna. Visa att alla andra dödsorsaker sjunkit så kraftigt i NY state 2020 jämfört med tidigare år.

Hittade denna på ena länken:

https://i.imgur.com/my8k7jU.png

Den visar att covid19, lunginflammation och influensa stod för runt 26% av alla dödsfall men det var bara en kort peak på 3-4 veckor. Snittet är mycket lägre än så.

Ena källan i bilden motsäger alltså det som försöks bevisas.
Citera
2020-08-28, 14:42
Medlem
Citat:
Relativt låga tal nu, men Sverige fortfarande i topp bland de nordiska länderna. Många, inte minst FHM har ju varnat för att de andra nordiska länderna ska hinna ikapp. Något vi inte sett det minsta tecken på ännu så länge. Jag är inte särskilt förvånad. Däremot befarar jag starkt att vi kommer få se en andra våg under hösten.

Den andra vågen kommer, men förhoppningsvis blir den inte så omfattanden. Riskgrupperna får dock fortsätta att leva i skräck även under hösten eftersom FHM:s strategi uppenbarligen är ökad smittspridning och inte minskad. Så i det avseendet så kommer Tegnells terrorvälde att fortgå ett bra tag till.
Citera
2020-08-28, 14:43
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Återigen. Det finns fler än ett företag som levererar mat hem. Dessa samkör knappast.....
Dessutom kommer kunderna vara tillgängliga vid olika tidpunkter, alla sitter inte hemma och gömmer sig i garderoben hela dagarna. Dessutom blir det mer utsläpp från lastbilarna. Många utav kunderna som beställer hem mat tog tidigare spårvagnen eller promenerade. Det finns många faktorer du inte tar hänsyn till.
Klart de samordnar och optimerar sina transporter inom respektive företag. Jag handlar oftast mat via nätet och ser vilka rutter de kör i en app. Måste ju bli flera gånger effektivare än att varje människa sätter sig i en bil eller tom tar kollektivt till affären och tillbaka. I alla fall i städer av någon dignitet. Och det gör ju att riskgrupperna slipper utsätta sig för smitta i samma omfattning. Win-win alltså.
Citera
2020-08-28, 14:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men man mäter väl och jämför statistiken relaterat till invånarantalet, dvs per tex. 100k invånare?

Det ska man givetvis göra och då har vi i Sverige något fler döda än exempelvis USA som i media utmålas som en katastrof och en smitthärd. 1000 döda på ett dygn låter dramatiskt, men har man då 33 gånger mer folkmängd är det inte fullt lika dramatiskt.

Sverige låg väl på drygt 100 per dag som mest. Det skulle motsvara över 3000 döda per dygn i USA. Varje delstat är ju i princip som ett helt land. Visserligen är inte folkmängden särskilt jämnt fördelad, men ändock.
Citera
2020-08-28, 14:45
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Nu tror jag inte det faktum att vi har så otroligt många fler döda i covid19 beror på att våra grannländer mörkat sina dödstal.
Det tror inte jag heller men de kan ju räkna lite annorlunda. Saken är att man KAN mörka, inte att man nödvändigtvis gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in