2020-08-28, 14:15
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Relativt låga tal nu, men Sverige fortfarande i topp bland de nordiska länderna. Många, inte minst FHM har ju varnat för att de andra nordiska länderna ska hinna ikapp. Något vi inte sett det minsta tecken på ännu så länge. Jag är inte särskilt förvånad. Däremot befarar jag starkt att vi kommer få se en andra våg under hösten.
Nåt som förvånar mig är att både danmark och norge konsekvent har samma låga siffror. Danmark ligger konsekvent mellan norge och sverige. Jag undrar varför fallen inte sjunker med tanke på att det är så få. Förmodligen för att samtliga nordiska länder kraftigt underrapporterar.
Citera
2020-08-28, 14:16
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Jag var en vecka på Mallorca. Att ha munskydd är ingen höjdare. Det är klart som korvspad att det är integritetskränkande och tvingande.

Att ha det tillfälligt, tex i affärer, är en annan sak dock.

Ändamålet helgar medlen. Att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafik anser jag att det borde vara lag på. Att däremot bära det utomhus tror jag innebär väldigt låg nytta, om det nu inte är väldigt trångt, men då borde man gå därifrån. Restauranger borde egentligen inte tillåtas ha öppet annat än för avhämtning under strikta former. Allt för att minska smittspridningen. Även om smittspridningen gått ned i Sverige är den fortfarande på tok för hög. Är ju bara att jämföra med våra grannländer. Det går att göra mycket mer.
Citera
2020-08-28, 14:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nåt som förvånar mig är att både danmark och norge konsekvent har samma låga siffror. Danmark ligger konsekvent mellan norge och sverige. Jag undrar varför fallen inte sjunker med tanke på att det är så få. Förmodligen för att samtliga nordiska länder kraftigt underrapporterar.

Alla länder underrapporterar antalet smittade. Antalet inlagda på sjukhus och IVA däremot är svårare att mörka. Likaså antalet döda. Är det många som läggs in på sjukhus och är många som dör är smittspridningen högst sannolikt stor även den.
Citera
2020-08-28, 14:20
Medlem
Citat:
Relativt låga tal nu, men Sverige fortfarande i topp bland de nordiska länderna. Många, inte minst FHM har ju varnat för att de andra nordiska länderna ska hinna ikapp. Något vi inte sett det minsta tecken på ännu så länge. Jag är inte särskilt förvånad. Däremot befarar jag starkt att vi kommer få se en andra våg under hösten.

Jag tror det bara är en fråga om tid, mer folk i rörelse nu och mindre hänsyn visas. Mer fester också som verkar hållas inomhus också när man tittar i grannskapen. Varningar på håll också om kollektivtrafiksträngsel och vi har redan sett utbrott på en del gymnasieskolor.
Citera
2020-08-28, 14:22
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Veckosummering (rapporterade)

Avlidna: 11 (fem senaste veckor: 27, 20, 20, 46, 78
Nya fall: 1460 (fem senaste veckor: 1779, 1983, 1911, 1436)

edit: du hann före..
Bra att du fick med fler för här ser man ur rapportsiffrorna att avlidna verkligen har minskat snabbt på sistone. Fortsätt det så här kommer det vara fler och fler dagar framöver som saknar avliden med covid-19 (som t ex 30/7).
Citera
2020-08-28, 14:24
Avslutad
Citat:
Din poäng är fel. Det är givetvis så att de samlar ihop beställningarna och levererar efter en rutt. Jämför det motsatta. Där varje kund tar sin egen bil och åker och handlar en och en. Vad tror du innebär högst utsläpp? Prova att googla på "samordnad varutransport". Logistikföretag är experter på det här.

Återigen. Det finns fler än ett företag som levererar mat hem. Dessa samkör knappast.....
Dessutom kommer kunderna vara tillgängliga vid olika tidpunkter, alla sitter inte hemma och gömmer sig i garderoben hela dagarna. Dessutom blir det mer utsläpp från lastbilarna. Många utav kunderna som beställer hem mat tog tidigare spårvagnen eller promenerade. Det finns många faktorer du inte tar hänsyn till.
Senast redigerad av trazke 2020-08-28 kl. 14:29.
Citera
2020-08-28, 14:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag tror det bara är en fråga om tid, mer folk i rörelse nu och mindre hänsyn visas. Mer fester också som verkar hållas inomhus också när man tittar i grannskapen. Varningar på håll också om kollektivtrafiksträngsel och vi har redan sett utbrott på en del gymnasieskolor.

Jag tror precis som du, men jag tror det kommer dröja en tid. Viruset måste få "gotta ned sig", men precis som du är inne bäddar många för det rätt väl.

1) Öppna skolor
2) Folk släpper på social distansering
3) Folk springer runt och handlar
4) Idrottsföreningar öppnar upp igen
5) Folkhälsomyndigheten höjer gränsen för allmänna sammankomster från 50 till 500

Har säker glömt något men det lär påverka. Speciellt punkt 1 tror jag är en riktig riskfaktor. Speciellt när det gäller gymnasieskolor och högskolor. Värst är det kanske inte för eleverna utan för de anhöriga till eleverna och anhöriga till de anhöriga. Övriga arbetskamrater osv. Det är på så vis man bygger och skapar en samhällssmitta.

Skulle tro att det kan dröja till minst i oktober, men kanske även så sent som december innan vi ser magnituden i det hela och då kommer det vara för sent att bromsa. Då kommer katastrofen redan att vara ett faktum.
Citera
2020-08-28, 14:31
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

Mitt förslag är att utvisa utlänningar. Det gäller utlänningar både med och utan svenskt medborgarskap. Det är inte Sveriges ansvar att ta emot andra länders överbefolkning; liksom det inte är Sveriges uppgift att ta emot andra länders sjukdomar.

Då lär man bli tvungen att skriva om Sveriges grundlag om man ska kunna utvisa svenska medborgare.

Nu var det inte utlänningar som drog hit smittan utan i huvudsak medelklass i Sverige på skidsemester.
Citera
2020-08-28, 14:31
Medlem
har du funnit botemedel mot Hjärtsjukdomar, Cancer, Stroke m.m eller hur tolkar ni detta?

https://paleofam.com/2020/07/causes-of-death-in-ny-state-march-1-april-25/?fbclid=IwAR3qfBQgXcKEOFTdc21pchzkXAbbEjNP8SpAcIYR MrmC-QdYmnkIHnXB4lU
Citera
2020-08-28, 14:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Återigen. Det finns fler än ett företag som levererar mat hem. Dessa samkör knappast.....
Dessutom kommer kunderna vara tillgängliga vid olika tidpunkter, alla sitter inte hemma och gömmer sig i garderoben hela dagarna.

Tror att jag möjligen uttrycker mig oklart. Jag menar inte att alla transporter försvinner eller att alla samkör med alla. Däremot menar jag att den totala transportsträckan minskas.

Men säg att en bil under en lastning kan leverera till 10 familjer. Kan utan vidare tänka mig att antalet transportkilometer för varje brödpaket minskas med 75%. Ju fler kunder desto större effektivitet. Varje förare kanske hinner med 40 leveranser under en arbetsdag, om inte ännu fler.

Det går att lägga in väldigt genomtänkta algoritmer i logistikprogram för att få det här att fungera optimalt.
Citera
2020-08-28, 14:34
Medlem
Karmans avatar
Någon som har koll på hur många nysmittade vi ligger på per 100k invånare? Är det per vecka man mäter, eller vad är tidsenheten? Tex. Norge använder sig ju av ett nyckeltal som väl är detta när de fipplar med sina "röda zoner" fram och tillbaka.
Citera
2020-08-28, 14:34
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ändamålet helgar medlen. Att bära munskydd i butiker och i kollektivtrafik anser jag att det borde vara lag på. Att däremot bära det utomhus tror jag innebär väldigt låg nytta, om det nu inte är väldigt trångt, men då borde man gå därifrån. Restauranger borde egentligen inte tillåtas ha öppet annat än för avhämtning under strikta former. Allt för att minska smittspridningen. Även om smittspridningen gått ned i Sverige är den fortfarande på tok för hög. Är ju bara att jämföra med våra grannländer. Det går att göra mycket mer.
Skillnaden på smittan i sverige och grannländerna är marginell. Det är så små tal. Tänk på att Sverige nästan har lika många invånare som D och N tillsammans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in