Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
För att det ska ha någon effekt måste befolkningen minska dramatiskt.
Men jag föreslog ju en ganska dramatisk minskning av befolkningen, i synnerhet städernas befolkning. Sveriges befolkning borde kunna minskas med 1 - 2 miljoner genom återvandring. Hur skulle det påverka möjligheten för en epidemi att spridas till, och inom, Sverige?
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Svält är nog den enda effektiva metoden att minska befolkningen dramatiskt ...
Inte alls. Vad beror befolkningsökningen på? Svar: Astronomiska födelsetal i afrikanska och muslimska länder. Även i Europa har befolkningen ökat snabbt, men den ökningen består icke av européernas egna barn.
Lösning på problemet: Preventivmedel till invånarna i afrikanska och muslimska länder.
Ifall afrikanska och muslimska länder inte minskar sina födelsetal radikalt, så kommer ännu otrevligare epidemier att uppstå i framtiden. Sverige, och Europa, behöver fundera på hur dessa epidemier ska hanteras. Ska vi göra som Anders Tegnell har gjort, och bara låta nya epidemier skölja in i Sverige, utan motstånd? Är det rättvist att Sveriges, och Europas, invånare får betala priset för att andra kontinenters invånare har skapat gynnsamma förutsättningar för nya sjukdomar att uppstå?
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
... om man inte ska deportera svenska medborgare.
Mitt förslag är att utvisa utlänningar. Det gäller utlänningar både med och utan svenskt medborgarskap. Det är inte Sveriges ansvar att ta emot andra länders överbefolkning; liksom det inte är Sveriges uppgift att ta emot andra länders sjukdomar.
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Sen kan man fråga sig varför man ska fokusera på en pandemi som bara är lite värre än en influensa?
Det kan jag förklara. När du påstår att Covid-19 bara är "lite värre än en influensa", så misstänker jag att du enbart har tittat på antalet dödsfall. Men det finns fler aspekter än enbart dödsfallen. Det handlar även om vad överlevarna går igenom. Det handlar om överlevare som drabbas av bestående skador efter att ha gått igenom Covid-19. Det handlar om att sjukvården har lamslagits för alla patient-kategorier. Det handlar också om hur Covid-19 har påverkat hela samhället och ekonomin.
Du har tunnelseende såvida du enbart stirrar på dödsfallen.
Du jämför med influensa. Jag kan påminna om att även influensor kan skapa riktigt otrevliga epidemier.
Citat:
Ursprungligen postat av
raskens
Det skulle var betydligt verkningsfullare att totalförbjuda alkohol som varje år dödar 4000personer. rökning dödar 12000personer för att inte tala om fetma som dödar 30000 varje år. Influensan dödar 1000pesoner varje år. På några år dör lika många som dör i Covid. Man har ett dramatisk tunnelseende om man stirrar bara på Covids skadeverkningar på samhället.
Det som du kallar "tunnelseende", har att göra med trådens rubrik. Ifall vi skulle börja diskutera alla andra dödsorsaker, så skulle vi göra oss skyldiga till "off-topic".
I det här inlägget har jag förvisso gått lite off-topic, genom att diskutera epidemier i allmänhet, med Covid-19 som utgångspunkt. Covid-19 har exponerat hur sårbart samhället är för epidemier. Covid-19 har visat hur usel beredskap Europas myndigheter har inför hotande epidemier.
Vi skulle gå alldeles för långt ifrån diskussionsämnet, ifall vi började diskutera cancer, trafikolyckor och mord.