2020-08-28, 13:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Förstår invändningen. Tror dock det finns många vinnare. Till och börja med blir det mindre smittrisk om endast ett fåtal packar maten ute i butikerna än om alla springer runt där. För det andra uppstår en tidsvinst. Det är bättre för miljön då dessa små lastbilar kan leverera till hela grannskapet än att var och en tar sin egen bil till köpladan. De som lämnar maten kan lämna den vid dörren utan risk att bli smittade. Unga får sitt första arbetstillfälle. Dessutom blir de ytterst sällan särskilt sjuk av Covid19. Äldre personer får en ökad trygghet och en bättre hälsa. Jag skulle lätta kunna fortsätta handla på det viset, även efter pandemin.

Japp, för alla handlar ju av samma företag och alla i grannskapet är ok med att få leverans vid exakt samma dag och tid.......
Citera
2020-08-28, 13:23
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Du glömmer den fruktade andra vågen som kommer när som helst!!
Eller rättare sagt, den kommer alltid om 2 veckor
Och nu snart kommer dessa två veckor inträffa, rädda sig den som kan!!

Eller...
Känns som argumenten är rätt lika på "bägge sidor"

För de Tegnell-trogna är det alltid om 2 veckor som smittspridningen skall ta fart i våra grannländer som nu är helt oskyddade efter sina lockdowns....
Dvs de som inte satsade på flockimmunitet och istället räddade massa liv.
Citera
2020-08-28, 13:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simonvp
Du nämner det ju där. Det går liksom att umgås med vänner och familj genom att hålla avstånd och inte smitta varandra. Frihet under ansvar. Dessutom är stora event förbjudna här, vilket minskar risk för enorm spridning.

Och för eller senare måste livet återgå till det normala. Du kommer aldrig kunna undvika att bli förkyld någon gång under din livstid. Att tro att covid går att utrota inom den närmaste tiden är befängt.

Visst går det att umgås om man tar ansvar. Jag värnar mina medmänniskor och visar extra hänsyn till de som befinner sig i riskgrupp. I viss mån gör jag det själv också, då det inte går någon knivskarp gräns. Det går från låg till hög med en skala. Stora event är förbjudna ja - men nu vill ju FHM höja gränsen från 50 till 500 personer. Givetvis är det för att det råder press från exempelvis artister och teaterfolk. De tappar sin försörjning. Frågan är dock om det är rätt väg att höja gränsen för hur många som ska samlas för att de ska få sin försörjning? Bättre hade väl varit att ge dem a-kassa kan jag tycka. Sedan kan jag tycka att en gräns så hög som 500 personer är i princip att sätta ingen gräns alls. Det går nästan inte att avgränsa vid exempelvis allmänna sammankomster. Polisen säger också i remissvaret att de omöjligen kan upprätthålla en sådan gräns. De hade lika gärna kunnat sätta 50 tusen. Finns en coronasmittad i folksamlingen och smittar i en stor radie kommer denna aldrig att förmå att smitta ned fler än 500 ändå. Tror det högsta antalet jag läst om som blivit smittad av en och samma person ska ha varit 70 pers. Därför är en gräns på 500 bara symbolik. Då kan de lika gärna ta bort restriktionen helt kring detta.
Citera
2020-08-28, 13:26
Medlem
erwynns avatar
Norrbottens sjukhus inhyser inga covid-patienter, numer även tomt i Västerbotten. Republiken Norrland nästa!
Citera
2020-08-28, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nej, 239 som sagt.

Nya fall: 239
Borttagna fall: -3413

Detta gav sammanlagt ”diffen” -3174 igår. Numera kan man se längst upp i länken vad som ingår i ”diffen”:

https://covidstatistik.se/fall

Tack, tyckte väl att det inte stämde riktigt med 3700 felaktiga fall.

Hade inte sett PK från igår men där uppgavs tydligen att man raderat "ca 3500 fall".

Fortsätter det så här så har vi snart haft varken dödsfall eller smittade i Sverige.

Citera
2020-08-28, 13:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Nej det är möjligt att gränskontrollerna inte påverkar en (vad det verkar) så ensam och rädd individ som dig själv men det är många med familj i Norge och Finland som drabbas.

Stämmer att jag inte är det minsta rädd för gränskontrollerna. Jag skiter väl i om fattiga norrmän som har haft som vana att fylla varukorgarna i Sverige för att de har en högre i prisbild i Norge inte kan göra det längre. Jag skiter i att de inte kan köpa billig sprit i Sverige längre. Dessutom borde norska statskassan jubla. Skattepengarna försvinner inte över gränsen. Dessutom gynnar det deras folkhälsa då de inte längre super ned sig lika mycket i billig svensk fulsprit. (allt är nämligen relativt).
Citera
2020-08-28, 13:30
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Sjukligt att vara så rädd.

I så fall är hela världen sjuk som försöker skydda sig och sin befolkning. Det är inte sjukt att bära munskydd och värna sina medmänniskor. Senaste dygnet har 1000 personer dött av Covid19 bara i USA. På 3-4 dygn dör lika många där av Covid19 som dog under 11 sep. Det är riktigt illa. Ser man inte det måste man ha väldigt stora skygglappar för ögonen.
Citera
2020-08-28, 13:31
Medlem
Tyskland varnar nu att det kan bli värre
Citat:
Merkels coronavarning: Blir värre i höst
Citat:
Coronapandemin kommer att förvärras de kommande månaderna, varnar Tysklands förbundskansler Angela Merkel.
https://www.svd.se/merkels-coronavarning-blir-varre-i-host
Citera
2020-08-28, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, en del känner väl så möjligen, men långt ifrån de flesta. Sedan kan man diskutera om vare sig teater eller melodifestivalen utgör kultur. Man visst - det faller väl under den kategorin.

Teater och melodifestivalen är naturligtvis kultur även om jag hatar det. Men i stort sett allt kan klassas som kultur och extremt mycket av detta är praktiskt taget förbjudet i Sverige och i många andra länder. Hur man inte kan se kopplingen till frihetsinskränkningar i detta är otroligt. "JAG påverkas minsann inte"
Citera
2020-08-28, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Peru är intressant. Urbanisering o dåliga levnadsförhållanden med trångboddhet där har jag läst som anledning till boomen av covid19.

En stor anledning är också att många inte har fått den ersättning regering lovade när man stängde ner. Detta skrivs det inte om men jag vet det eftersom jag har en vän där och familj i grannlandet. Han säger att många helt enkelt inte har något val utan måste trotsa reglerna för att få $ och mat. Så folk i väst som lipar över lockdown och deras frihet borde lyfta på huvudet och se längre än sin mobil eller ölglas
Citera
2020-08-28, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Tyskland varnar nu att det kan bli värre

https://www.svd.se/merkels-coronavarning-blir-varre-i-host

Tidigare i vår hette det ju att "vi var i olika faser" och att vi "låg efter" så det gick inte att jämföra med andra....

Kan det vara så att vi ligger lite efter i Sverige nu också mån tro?

I så fall så öppnar vi nog Pandoras ask lite väl tidigt...
Citera
2020-08-28, 13:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Jag kommer också fortsätta med det vid större inköp. Dessutom tror jag även företagen kommer att vara tvungna att fortsätta erbjuda billiga (ibland gratis) hemleveranser då jag tror många har vant sig vid denna bekvämlighet istället för att köa vid ombud för att få paket.

Visst är det så. Jag tror det tillhör framtiden. Man kan även sälja in det som ett miljöargument då det sammantaget faktiskt blir mindre transporter, då de kan lägga ut genomtänkta körrutter. Det är bara obetydligt dyrare än att handla själv. Lägger man till bränslekostnaden och inte minst tiden för att stövla runt med en kundvagn själv är det rena förlustaffären att handla själv. Så jävla bekvämt att sitta och skriva på Flashback samtidigt som någon annan packar och kör hem maten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in