2020-08-28, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
IHME: Ny skrämmande prognos för Sverige!

Total deaths
10,092 COVID-19 deaths
based on Current projection scenario by December 1, 2020

Prognos 1 december:
Antal döda: 10092
Antal döda (best case scenario) Munskydd-påbud: 6696
Antal döda (worst case scenario): 27386

källa: https://covid19.healthdata.org/sweden?view=total-deaths&tab=trend

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Spännande prognos må jag säga. Jag svarar så att jag lättare kan hitta det här inlägget igen. För vi kommer alltså att ha 180 dagliga dödsfall i december. För kännedom så toppade vi på 115 när det var som värst i april.

Du glömmer den fruktade andra vågen som kommer när som helst!!
Eller rättare sagt, den kommer alltid om 2 veckor
Och nu snart kommer dessa två veckor inträffa, rädda sig den som kan!!

Eller...
Citera
2020-08-28, 13:01
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Att förbjuda i princip all kultur inklusive idrott är den ultimata inskränkningen på folks frihet.

Ja, en del känner väl så möjligen, men långt ifrån de flesta. Sedan kan man diskutera om vare sig teater eller melodifestivalen utgör kultur. Man visst - det faller väl under den kategorin.
Citera
2020-08-28, 13:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Då tycker jag att hela världen ska frysa ut hela jävla Norge om dom ska bete sig så. Så kan dom sitta i sitt ruttna land och dricka olja och fiska lax....

Tror jag inte norrmännen har några som helst problem
Citera
2020-08-28, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Vad har det med saken att göra? Det är din totala oförmåga att tolka mycket enkla råd, mycket enkelt förklarade, jag påpekade. Om råden är bra eller dåliga skiter jag i.
r!
Du passar väldigt bra i FHMs flockfiasko projekt. En fårflock som kan Inte tänka själv utan älskar att bli tillsagd. Vad innebär de dåliga råden bryr sig inte flocken om. Det viktigaste är att det kommer från en myndighet.
Det tomma huvudet kan man fylla med vilken desinformation som helst.
Citera
2020-08-28, 13:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
När du handlar mat på nätet så måste nån packa maten och nån annan köra ut den till dig. Så medans du bekvämt kan gömma dig så kan inte alla det.

Förstår invändningen. Tror dock det finns många vinnare. Till och börja med blir det mindre smittrisk om endast ett fåtal packar maten ute i butikerna än om alla springer runt där. För det andra uppstår en tidsvinst. Det är bättre för miljön då dessa små lastbilar kan leverera till hela grannskapet än att var och en tar sin egen bil till köpladan. De som lämnar maten kan lämna den vid dörren utan risk att bli smittade. Unga får sitt första arbetstillfälle. Dessutom blir de ytterst sällan särskilt sjuk av Covid19. Äldre personer får en ökad trygghet och en bättre hälsa. Jag skulle lätta kunna fortsätta handla på det viset, även efter pandemin.
Citera
2020-08-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror jag inte norrmännen har några som helst problem
Nej det är möjligt att gränskontrollerna inte påverkar en (vad det verkar) så ensam och rädd individ som dig själv men det är många med familj i Norge och Finland som drabbas.
Citera
2020-08-28, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiralenSpiralen
Jag tycker det är synd att inga undersökningar görs om hur många som jobbar hemma. Jag tror det är en mycket hög andel av tjänstemännen. Här i Göteborg får bara ett mycket begränsat antal från Volvo Group vara på kontoret, i praktiken är det väldigt tomt enligt de jag känner som jobbar där. På AstraZeneca likaså, liksom Ericsson. Så på de tre största arbetsplatserna i Göteborg hemifrån. GP borde göra repotage om läget. Någon som vet mer om hur det är på arbetsplatserna i Göteborg?
Jag har hört att kontoren för de stora företagen i GBG har runt 20% närvaro, något ökande efter sommaren. Flera arbetsplatser i GBG diskuterar att införa bokningssystem så att aldrig mer än 30% kan vara på plats (med företräde för de som MÅSTE vara på plats). Ordern är dock fortfarande att man skall arbeta hemifrån om det går.
Citera
2020-08-28, 13:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Alla är inte som du.
Det finns normala människor där ute i den riktiga världen också.

Ha ha, vad är det för onormalt att önska sig att så få personer som möjligt ska bli smittade av ett dödsvirus som är det värsta sedan spanska sjukan?
Citera
2020-08-28, 13:10
Medlem
Citat:
Ha ha, vad är det för onormalt att önska sig att så få personer som möjligt ska bli smittade av ett dödsvirus som är det värsta sedan spanska sjukan?
Sjukligt att vara så rädd.
Citera
2020-08-28, 13:15
Medlem
Durochmolls avatar
Vad det märks att folk börjat tröttna på att inte leva på som tidigare. Jag besökte precis en mataffär där klistermärkena som påminde om att hålla avstånd hade försvunnit och genast bildades en ”normal” kö i kassan med någon cm-avstånd. Var som om alla tänkte att det var en pandemi-friad-zon eftersom det inte stod uttryckligen i golvet en påminnelse om att hålla avstånd. Så svenskt.
Citera
2020-08-28, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Du passar väldigt bra i FHMs flockfiasko projekt. En fårflock som kan Inte tänka själv utan älskar att bli tillsagd. Vad innebär de dåliga råden bryr sig inte flocken om. Det viktigaste är att det kommer från en myndighet.
Det tomma huvudet kan man fylla med vilken desinformation som helst.
Det är exakt tvärtom. Alarmisterna i denna tråd verkar vara individer som inte klarar av att ta hand om sig själva varvid de vill att staten ska säga åt dem hur dem ska agera kring Covid. Gärna med hot. Jag har sedan länge insett att ni skräckslagna måste vara extremt mjäkiga individer i verkligheten.
Citera
2020-08-28, 13:16
Medlem
Citat:
Förstår invändningen. Tror dock det finns många vinnare. Till och börja med blir det mindre smittrisk om endast ett fåtal packar maten ute i butikerna än om alla springer runt där. För det andra uppstår en tidsvinst. Det är bättre för miljön då dessa små lastbilar kan leverera till hela grannskapet än att var och en tar sin egen bil till köpladan. De som lämnar maten kan lämna den vid dörren utan risk att bli smittade. Unga får sitt första arbetstillfälle. Dessutom blir de ytterst sällan särskilt sjuk av Covid19. Äldre personer får en ökad trygghet och en bättre hälsa. Jag skulle lätta kunna fortsätta handla på det viset, även efter pandemin.

Jag kommer också fortsätta med det vid större inköp. Dessutom tror jag även företagen kommer att vara tvungna att fortsätta erbjuda billiga (ibland gratis) hemleveranser då jag tror många har vant sig vid denna bekvämlighet istället för att köa vid ombud för att få paket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in